eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościAktualności › Inteligentne liczniki: znane i nieznane

Inteligentne liczniki: znane i nieznane

2014-11-03 13:47

Inteligentne liczniki: znane i nieznane

Liczniki inteligentne coraz lepiej znane © Gina Sanders - Fotolia.com

Coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę, czym jest inteligentny licznik - wynika z badania przeprowadzonego przez GfK Polonia na zlecenie Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej. Jednocześnie jednak okazuje się, że wiedza konsumentów na temat oczekiwań jakie można mieć wobec tych urządzeń oraz ofert, które powstają na ich podstawie jest dość skąpa.

Przeczytaj także: Rachunki za prąd będą niższe

Termin „licznik inteligentny” jest znany 21 procentom osób w grupie społecznej. W przypadku internautów, którzy również zostali poddani badaniom, odsetek ten jest znacznie wyższy i wynosi 53 procent. W obu przypadkach rzesza osób znających zagadnienie jest o 5 procent wyższa niż w 2012 roku. Jeśli chodzi o znajomość funkcji tych urządzeń, to internauci najczęściej wskazują na zdalny odczyt (37 procent wskazań). Z kolei respondenci z grupy społecznej, pytani o zalety licznika, wymieniają: rachunek wystawiany za faktycznie zużytą energię (31 procent), brak konieczności wizyt inkasenta (35 procent), lepsza kontrola kosztów energii w domu (25 procent).
Bardzo pozytywnym wynikiem jest rosnąca wiedza dotycząca wymiany liczników na liczniki inteligentne. Dzięki kampanii prowadzonej przez PTPiREE w dość krótkim czasie i przy poniesionych nakładach udało się uzyskać wzrost znajomości określenia licznik inteligentny niemal o 1/3. Co piąty Polak, w wieku powyżej 25 lat, słyszał o liczniku inteligentnym, a w przypadku badanej grupy internautów wskaźnik znajomości tego określenia przekroczył 53 proc. Wynik ten potwierdza, że Internet jest odpowiednim medium - nośnikiem do propagowania wiedzy o licznikach inteligentnych wśród młodych, świadomych i otwartych internautów. Tym bardziej, że zakres wiedzy dotyczącej podstawowych funkcji licznika inteligentnego jest wciąż dość ograniczony i wymaga szeroko pojętej kampanii informacyjnej. – powiedział Marcelin Matusiak, Chairman of Industrial Team CEE Services, GfK Polonia. - W przypadku starszego pokolenia, które jest bardziej ortodoksyjne i nie ma dostępu do Internetu, bardziej efektywna wydaje się być tradycyjna poczta i informacje dołączane do rachunku. – dodał Matusiak.

fot. Gina Sanders - Fotolia.com

Liczniki inteligentne coraz lepiej znane

Znajomość określenia „licznik inteligentny” wynosi 21 procent w grupie społecznej, natomiast 53 procent w grupie Internautów, która także została poddana badaniom.


Wyniki badania wskazują, że kwestią nadrzędną dla przeciętnego Polaka są aspekty kosztowe dotyczące cen energii elektrycznej, wysokości rachunków (54 procent). Na dalszy plan i zdecydowanie rzadziej wymieniane jako priorytet są kwestie bezpieczeństwa - stałość dostaw, brak awarii (21 procent), komfort - bezobsługowość systemu (12 procent) i ekologia (6 procent).

Pomimo tego, że kwestie finansowe są najważniejsze, 36 proc. badanych odrzuca pomysł jakiejkolwiek bonifikaty ze strony firmy energetycznej za planowane przerwy w dostawach. Co piąty badany byłby zainteresowany bonifikatą w wysokości 10 zł miesięcznie.

Wśród badanych usług, towarzyszących inteligentnym licznikom za najbardziej atrakcyjną usługę respondenci uznali zróżnicowane taryfy i wygodne rozliczenie - wystawianie faktury na żądanie, dowolnego dnia w miesiącu (64 procent), następnie inteligentny dom - sterowanie i programowanie działania urządzeń w domu (50 procent). Najmniej atrakcyjna w ocenie badanych usługa to prąd na kartę (29 procent).

Wyniki badań ukazują, że mimo rosnącej znajomości pojęcia licznik inteligentny respondenci nie do końca wiedzą jakie korzyści mogą dzięki tym urządzeniom osiągnąć. Konieczna jest więc dalsza edukacja konsumentów w tym zakresie.

Informacje o badaniu
Badania odbyły się w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „ISE – dla domu, środowiska i gospodarki”. Głównym organizatorem kampanii jest Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE), które działa we współpracy z podmiotami skupionymi w ramach Warsztatów Rynku Energetycznego - WRE. Podmioty te to między innymi Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych, Operator Systemu Przesyłowego, Towarzystwo Obrotu Energią i Urząd Regulacji Energetyki. Realizacja kampanii dofinansowana jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu Edukacja Ekologiczna.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: