Wynajem biura: patrz, za co płacisz
2015-12-02 00:40
Przeczytaj także: Przeprowadzka do nowego biura: 5 zadań office managera
Nie trać energii
Drugim największym kosztem, po opłatach czynszowych, a będącym składnikiem opłaty eksploatacyjnej, są koszty energii elektrycznej (ok. 15-20% wszystkich kosztów). Koszty energii rozlicza się według wielkości zużycia i ceny za kilowatogodzinę. Na tak duże koszty ‘pracują’ m.in. centrale wentylacyjne, agregaty ziębnicze plus belki chłodzące, fan-coile, a także oświetlenie, komputery, telewizory, gniazdka. Dużym odbiorcą energii elektrycznej są również wszelakiego rodzaju pompy, zarówno obiegowe, jak i instalacji tryskaczowych i hydrantowych (załączane podczas prób wydajności).
Zarządca maklerem
Od czasu zmiany przepisów w 2008 roku i uwolnienia cen energii, każdy zarządca może negocjować stawkę za energię elektryczną, wybierać sprzedawców innych niż lokalny zakład energetyczny. Zarządca, sam lub przy pomocy profesjonalnych maklerów, może kupować energię na Towarowej Giełdzie Energii. Portfelowe zakupy dla dużego portfela nieruchomości lub nawet kilku budynków stają się coraz bardziej opłacalne. Najemca ma prawo i wręcz powinien zapytać się zarządcy, ile płaci za megawatogodzinę – czy jest to 220 zł czy może 320 zł? Doświadczeni zarządcy obserwują trendy związane ze zmianą cen energii i znają najlepsze terminy na dokonanie zakupów, za stawki wynoszące czasem 50-80 milionów PLN. Umiejętności te są konieczne również do poprawnego zabudżetowania kosztów na rok następny.
Kompetentny zarządca będzie zawsze blisko współpracował z najemcami, informując ich o wszystkich kosztach, a często pomagając w tworzeniu budżetów. Moja podstawowa rada dla najemców brzmi tak jak tytuł tego artykułu: patrz za co płacisz.
Łukasz Mazurczak, Dyrektor w Dziale Zarządzania Nieruchomościami Biurowymi w Polsce,
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
239 000 mkw. powierzchni flex w Polsce w ciągu 4 lat
-
Czy praca zdalna i hybrydowa zredukują powierzchnię biura?
-
7 trendów na rynku biurowym w 2021 roku
-
Czy biura znikną? Koronawirus i praca zdalna a powierzchnie biurowe
-
Wynajem biura: czy negocjacje umów w pandemii są udane?
-
Powierzchnie biurowe w Warszawie: po kryzysie najemcy szukać będą oszczędności
-
Wynajem biura: jak obniżyć koszty eksploatacyjne?
-
Warszawski rynek biurowy nie zwalnia
-
Warszawski rynek biurowy. Mała podaż, mało pustostanów
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)