Jak nie przepłacić za wynajem biura?
2016-03-24 11:27
Jak nie przepłacić za na wynajem biura? © 2mmedia - Fotolia.com
Przeczytaj także: Przeprowadzka do nowego biura: 5 zadań office managera
Dobrze zaplanuj powierzchnię
Jeśli zmieniasz biuro, wiesz czy dotychczasowa liczba metrów kwadratowych i układ pomieszczeń są dla Ciebie odpowiednie. Powinieneś jednak wziąć pod uwagę jak będzie wyglądać Twoja firma za rok, dwa czy trzy lata. Umowy najmu często są podpisywane właśnie na taki okres. Jeśli nie jesteś pewien jak szybko będzie rosła Twoja firma, możesz zacząć od układu gabinetowego, a później łączyć pokoje w większe pomieszczenia (open space), aby zyskiwać dodatkowe metry. W takim układzie zmieści się znacznie więcej osób. W przypadku wynajmu mniejszej powierzchni, na rynku jest możliwość wynajmu biur z umowami na czas nieokreślony lub z krótkimi okresami wypowiedzenia.
UWAGA! Na wyliczanie powierzchni szczególną uwagę powinni zwrócić przedsiębiorcy, którzy dotychczas mieścili się w nieruchomościach mieszkalnych. Układy pomieszczeń i przestrzeni wspólnych są znacznie mniej korzystne pod kątem efektywnego miejsca do pracy. Przykład: W mieszkaniu o powierzchni 100 mkw. jest nawet 40 mkw. (40%!) powierzchni wspólnej (przedpokój, korytarz, łazienki, garderoba, kuchnia) oraz mieszkaniowy układ pomieszczeń (aneks kuchenny, wąskie pomieszczenia, WC+łazienka). W przypadku pokoi biurowych w budynkach komercyjnych, WC i aneks, jeśli jest, są dzielone na kilka firm, a wejście do biura jest ze wspólnego korytarza. W tym przypadku powierzchnia wspólna stanowi zaledwie kilka procent, czyli ok. 5 razy mniej.
Prawdopodobnie są też przestrzenie wykorzystywane stosunkowo rzadko. Przykładem może być sala konferencyjna. Warto zastanowić się o wynajmie profesjonalnej sali do spotkań tylko w razie potrzeby, zamiast płacić za nią krocie każdego miesiąca, niezależnie od użytku.
fot. 2mmedia - Fotolia.com
Jak nie przepłacić za na wynajem biura?
Łap okazje
Tak jak w przypadku wyprzedaży aut czy mieszkań, rynek wynajmu biur powierzchni biurowych charakteryzuje się dokładnie takimi samymi zasadami. Właściciele powierzchni z różnych powodów, od czasu do czasu proponują okazyjne warunki. Tymi powodami może być końcówka kwartału, przedsprzedaż powierzchni czy wiosenna promocja. Okazyjne warunki przeważnie dotyczą różnego rodzaju zachęt finansowych, ale również wyposażenia czy elastyczności zapisów umowy. Jak jest biuro na wynajem w promocji, to trzeba brać.
Negocjuj
Niemal dla wszystkich negocjacje to kwestia oczywista, ale mało kto wie ile i co można wynegocjować w określonej sytuacji. W wybranych lokalizacjach czy budynkach, różnica pomiędzy ceną ofertową, a faktycznym miesięcznym czynszem może wynieść nawet 25%. Zdarza się jednak, że ceny są sztywno narzucone przez właściciela i nie podlegają większym negocjacjom. Taka sytuacja ma miejsce na rynkach, w których jest zbyt mała podaż powierzchni (np. Kraków).
Korzystaj z gotowych rozwiązań
Jeśli właśnie zaczynasz swoją działalność i od razu chcesz wyglądać w pełni profesjonalnie, możesz skorzystać z oferty biur „pod klucz”. To pozwoli Ci uniknąć nakładów inwestycyjnych, bo umeblowane biura z pakietem usług (biura serwisowane) są gotowe do wprowadzenia. Firma, która chce skorzystać z takiego rozwiązania, w pakiecie otrzymuje:
- prywatny umeblowany i klimatyzowany pokój biurowy,
- bezpieczny dostęp do internetu oraz numeru telefonu,
- dedykowaną obsługę recepcyjną,
- możliwość zarejestrowania firmy i obsługę korespondencji,
- dostęp do sal spotkań
- wyposażoną kuchnię
- usługę sprzątania
- możliwość korzystania ze sprzętu biurowego.
Zapytaj specjalisty o porównanie
Informacje na temat cen biur dla małych i średnich firm nie są łatwo dostępne, a zebranie wystarczającej ilości informacji w celu porównania jest czasochłonne. Dodatkowo, większości danych nie ma w internecie lub nie są uporządkowane. Zapytaj specjalisty od wynajmu biur o przedstawienie podobnych ofert w różnych przedziałach cenowych, standardzie i lokalizacji.
Jerzy Węglarz,
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
239 000 mkw. powierzchni flex w Polsce w ciągu 4 lat
-
Czy praca zdalna i hybrydowa zredukują powierzchnię biura?
-
7 trendów na rynku biurowym w 2021 roku
-
Czy biura znikną? Koronawirus i praca zdalna a powierzchnie biurowe
-
Wynajem biura: czy negocjacje umów w pandemii są udane?
-
Powierzchnie biurowe w Warszawie: po kryzysie najemcy szukać będą oszczędności
-
Wynajem biura: jak obniżyć koszty eksploatacyjne?
-
Warszawski rynek biurowy nie zwalnia
-
Warszawski rynek biurowy. Mała podaż, mało pustostanów
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)