eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościAktualności › Sprzedaż mieszkania w Warszawie VII-VIII 2016

Sprzedaż mieszkania w Warszawie VII-VIII 2016

2016-09-15 11:34

Sprzedaż mieszkania w Warszawie VII-VIII 2016

W Warszawie dłużej poczekamy na nabywcę mieszkania © itsmejust - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W lipcu i sierpniu bieżącego roku na nabywcę mieszkania zlokalizowanego w Warszawie trzeba było czekać 133 dni. Względem poprzedniego badanego okresu czas sprzedaży skrócił się o zaledwie 2 dni. Różnica pomiędzy ostatnią ceną oferowaną przez sprzedającego a ceną transakcyjną wynosiła 2,3 proc. To niezbyt wiele, jeśli patrzeć z perspektywy dłuższego czasu sprzedaży - pisze Metrohouse.

Przeczytaj także: Sprzedaż mieszkania w Warszawie III-IV 2016

Tegoroczne wakacje zdecydowanie nie sprzyjały przyspieszeniu transakcji na rynku nieruchomości. Sprzedający warszawskie mieszkania z drugiej ręki musieli wykazać się większą niż ostatnio cierpliwością.

Analiza transakcji przeprowadzonych latem za pośrednictwem Metrohouse wyraźnie wskazuje, że o szybką sprzedaż stołecznego badania wcale nie było łatwo. Średnia sprzedaż mieszkania zajmowała niemal 4,5 miesiąca. Wprawdzie ten czas sprzedaży nie odbiega w znaczącym stopniu od notowań z minionych okresów, ale wiosenne przyspieszenie (112 dni) dawało - jak widać płonne - nadzieje na skrócenie tego procesu.

Najlepsze szanse na szybką sprzedaż mają lokale w cenie do 400 tysięcy złotych. Aż 70 proc. mieszkań sprzedanych w Warszawie w okresie miesiąca miało maksymalnie taką cenę. Dość przeciętne tempo sprzedaży na rynku wtórnym to między innymi poboczny efekt ekspansji deweloperów. W miejscach, gdzie deweloperzy szczególnie intensywnie prowadzą sprzedaż swoich inwestycji, np. na Białołęce, Bielanach, czy na Woli, tradycyjny rynek wtórny musi ostro rywalizować z produktami deweloperskimi. Natężenie tej rywalizacji zależy od stopnia zaangażowania deweloperów na danym obszarze. Zainteresowanie rynkiem pierwotnym dodatkowo wzmaga szansa na uzyskanie dopłat w ramach Mieszkania dla Młodych, co w przypadku niskich limitów na rynku wtórnym jest dość interesującą perspektywą.

W kontekście dość długiego czasu sprzedaży ciekawe jest zestawienie danych o średnim poziomie negocjacji. W wakacje w Warszawie wyniósł on 2,3 proc., co oznacza, że tyle procentowo można było wynegocjować w ostatecznych rozmowach o cenie w porównaniu do ostatniej ceny ofertowej. To niewiele, jeśli spojrzymy na wynik w kontekście niezbyt korzystnego czasu sprzedaży. Należy jednak pamiętać, że sprzedający podczas całego procesu sprzedaży nawet kilkakrotnie obniżają cenę sprzedawanego mieszkania, a pierwsza cena ofertowa nie do końca odzwierciedla realną wartość nieruchomości. Także tym razem nie dochodziło do spektakularnych obniżek cen przy stoliku negocjacyjnym.

fot. mat. prasowe

Średni czas sprzedaży mieszkania i wartość negocjacji

Czekanie na nabywcę średnio zajmowało 133 dni.


Dane Metrohouse wskazują, że jedynie w co dziesiątej sprzedawanej ofercie wynegocjować można było więcej niż 5 proc. zaproponowanej ceny ofertowej. Na skuteczność w negocjacjach nie wpływały znacząco ani wielkość mieszkania, ani lokalizacja. Łatwiej było uzyskać dobrą cenę za mieszkania w starszym budownictwie, podczas gdy właściciele mieszkań oddanych do użytku w ostatniej dekadzie byli bardziej stanowczy w negocjacjach.

fot. mat. prasowe

Średnia wartość negocjacji przy kupnie mieszkania

Średnia wartość negocjacji przy zakupie mieszkania na stołecznym rynku mieszkaniowym sięgała 2,3 proc.


Według doradców z Metrohouse w wakacje szczególnie duży ruch transakcyjny widoczny był na Bemowie, Woli, Mokotowie i Białołęce. We wszystkich tych lokalizacjach atutem jest dużą różnorodność produktów mieszkaniowych, przez co istnieje możliwość zakupu zarówno w cenach z poziomu ekonomicznego, jak i wyższego pułapu. Nieco mniej niż zwykle transakcji przeprowadzono w Śródmieściu i na Ursynowie.

Metodologia badania
Analizie poddano ceny mieszkań z rynku wtórnego na podstawie transakcji przeprowadzonych przez brokerów Metrohouse S.A. w Warszawie. Wartość negocjacji to wyrażona procentowo różnica pomiędzy ostatnią ceną ofertową a ceną transakcyjną uzgodnioną pomiędzy stronami umowy sprzedaży. Średnią wartość negocjacji wyraża średnia z wykluczeniem 10% skrajnych danych zbioru. Czas sprzedaży został przedstawiony jako liczba dni ekspozycji oferty na rynku przez pośrednika od momentu zarejestrowania oferty w systemie, aż do dnia zawarcia transakcji. Średni czas sprzedaży wyraża średnia z wykluczeniem 10% skrajnych danych zbioru.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: