eGospodarka.pl

eGospodarka.plNieruchomościAktualności › Aparthotele i condohotele rosną także w dużych miastach

Aparthotele i condohotele rosną także w dużych miastach

2018-12-28 00:22

Aparthotele i condohotele rosną także w dużych miastach

Hotel © mast3r - Fotolia.com

Aparthotele i condohotele to ostatnio jeden z najgorętszych trendów na rynku nieruchomości. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat segment condo w dużych miastach zdołał odnotować wzrost na poziomie 174 proc. Jeśli uwzględnić już powstałe, realizowane i planowane inwestycje, rynek już wkrótce zaoferuje nam 10 187 jednostek condo. Poszukiwać ich należy przede wszystkim w Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu. Ceny rozpoczynają się od 5 750 zł. ale mogą sięgać nawet 19 500 zł za mkw.
Serwis InwestycjewKurortach.pl przedstawia drugą już analizę poświęconą rynkowi condohoteli w największych polskich miastach. Pierwsza ujrzała światło dzienne jesienią 2016 roku. Już wtedy stało się jasne, że wywodzące się z kurortów nieruchomości typu condo bardzo zyskują na popularności również w miastach - w budowie i w planach znajdowały się 22 inwestycje, a w nich 3 713 jednostek condo (rozumianych jako pokoje hotelowe i apartamenty). To jednak ostatnie 2 lata przyniosły prawdziwy boom - na rynku pojawiło się aż 15 nowych deweloperów działających w tym segmencie, a w realizacji i planach znajduje się 29 nowych inwestycji (6 474 lokali condo).

Prognozy wskazują, że rekordy notować ma przede wszystkim Wrocław, na terenie którego segment nieruchomości condo wzrośnie o - bagatela - 546 proc. Dobre wyniki notują również Gdańsk (239 proc.), oraz Warszawa (138 proc.) i Łódź (128 proc.). Bieżące dane wskazują że rynek aparthoteli i condohoteli należy będzie do dwóch firm: Arche oraz debiutującej w tym segmencie spółki Marvipol.

Arche mieć będzie w sumie 1 916 jednostek condo, biorąc pod uwagę także te już oddane i wynajmowane. Marvipol z kolei realizuje oraz planuje inwestycje aparthotelowe w Warszawie oraz Gdańsku, obejmujące w sumie ok. 1 149 jednostek condo. Obiekty condo budowane też są również w mniejszych miastach, realizuje je Grupa Arche. Otworzyła już hotel w Częstochowie i Lublinie, kolejny planuje w Pile.

Przyczyn takiego wzrostu jest kilka. Dla wielu inwestorów indywidualnych lokowanie nadwyżek finansowych w nieruchomości jest bezpieczniejsze i bardziej zyskowne niż klasyczne inwestycje na rynku kapitałowym.
- Z kolei dla deweloperów wejście w segment hoteli jest dywersyfikacją działalności. Dla niektórych wręcz wymuszoną koniecznością, gdyż tereny które posiadają nie pozwalają na zabudowę mieszkaniową, a jedynie usługową. Na rynku pojawił się więc produkt nazywany przed deweloperów „lokalem inwestycyjnym”. To coś pomiędzy mieszkaniem, a hotelem. Czyli mikroapartament, który nie jest mieszkaniem, i służy raczej do pobytów krótkoterminowych – komentuje Marlena Kosiura, ekspert portalu InwestycjewKurortach.pl, współautorka raportu.

fot. mast3r - Fotolia.com

Hotel

Aparthotele i condohotele rosną także w dużych miastach.


Czy boom pozwala bezpiecznie inwestować?


Niewątpliwie, jak zawsze przy dużej podaży najlepiej obronią się te projekty, które zaplanowano zgodnie z odpowiedzią na potrzeby rynku. Nieruchomości sprzedawane w systemie condo czeka więc profesjonalizacja. I ten proces już widać. Pojawiają się marki międzynarodowych sieci hotelowych, m.in. Staybridge Suites w Warszawie i Gdańsku, Ibis Styles (Warszawa), Holiday Inn Express (Gdańsk), czy Best Western (Wrocław).
– Rozpoczęliśmy współpracę z globalną grupą InterContinental Hotels Group, rozwijamy wewnątrz spółki dział hotelowy, a także specjalnie z myślą o wynajmie turystycznym projektujemy budynki. W warszawskiej inwestycji Unique Apartments mieszkania pod wynajem oddzielone są całkowicie od strefy prywatnych apartamentów – informuje Mariusz Poławski, wiceprezes Marvipol Development.

Ceny nieruchomości aparthotelowych są bardzo różne. Rozpiętość wynosi od 5 750 zł do nawet 19 500 zł za mkw. netto lokalu (do tego trzeba doliczyć 8 lub 23 proc. VAT). Różnica w cenie wynika, parafrazując filmową klasykę, z zawartości hotelu… w hotelu. Niższe stawki obowiązują tam, gdzie budynki raczej przypominają po prostu zabudowę mieszkaniową. Jeśli kupujący szuka nieruchomości projektowanej jako hotel, z wszelkimi wymogami, które wynikają z jakości jaką zapewnić musi usługa hotelowa koszt zakupu będzie dużo wyższy.

Stawki oferowanych zysków wahają się w granicach 5-7 proc. Przy czym dla kupujących kluczowa jest dokładna analiza ofert, gdyż większość deweloperów ma swoje autorskie systemy wyliczania wypłat, i są one bardzo różne.

Poza profesjonalizacją, w przypadku wybranych deweloperów, widać też jeszcze jeden trend. Wyraźne oparcie się o rynek biznesowy. Deweloperzy myślą nie tylko o turystyce klasycznej, ale też tej biznesowej.
– Coraz częściej więc condohotele i aparthotele powstają w sąsiedztwie dzielnic biurowych. To dobry ruch, gdyż goście biznesowi zapewniają całoroczne obłożenie. Aktywność wokół stref biznesowych widać w Warszawie – szczególnie w okolicach Ronda Daszyńskiego oraz Służewca, ale też w Gdańsku – zauważa Dorota Kaczyńska, współautorka raportu, analityk VERA Insight.

I jak podkreśla obiekty condo nie będą miały innej drogi, niż profesjonalizacja w stronę hotelarstwa, by sprawnie funkcjonować i móc wypłacać obiecane zyski. Na to przede wszystkim powinni zwracać uwagę kupujący, jeśli nie chcą w przyszłości – inwestując w produkt z założenia przynoszący pasywny dochód – stać przed koniecznością bycia mikrohotelarzem samodzielnie obsługującym gości.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: