eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościAktualności › Powierzchnie handlowe: Polska liderem regionu

Powierzchnie handlowe: Polska liderem regionu

2012-03-27 09:37

Według raportu CBRE, wiodącej światowej firmy doradczej w sektorze nieruchomości, obawy związane z obecnym kryzysem w strefie euro, a co za tym idzie potencjalnym wzrostem bezrobocia i obniżeniem poziomu dochodów ludności, spowodowały dalszy spadek nastrojów konsumenckich w Europie, w tym przede wszystkim w krajach strefy euro. Polacy, wbrew ogólnoeuropejskim trendom, wykazują jako konsumenci niesłabnący optymizm, o czym świadczy wzrost sprzedaży detalicznej w Polsce o 14,3% rok do roku wg danych za styczeń 2012 r. (GUS).

Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w Warszawie IV kw. 2011

Jak podaje najnowszy raport CBRE prezentujący sytuację na rynku nieruchomości handlowych (CBRE MarketView EMEA Retail Q4 2011), w czwartym kwartale 2011 r. w Polsce oddano do użytku prawie 300 tys. m. kw. nowych powierzchni w centrach handlowych. Choć nadal większość powierzchni znajduje się w dużych miastach, znaczenia nabierają mniejsze ośrodki oraz aglomeracje średniej wielkości, które obecnie dominują pod względem liczby rozpoczętych projektów. „Deweloperzy obiektów handlowych ponownie nabrali optymizmu, co widać po rosnącej liczbie nowych projektów. Buduje się przede wszystkim mniejsze centra, w których dominującym elementem jest hipermarket, ponieważ takie właśnie obiekty uważa się za najpewniejszą inwestycję długoterminową. Z kolei główne ulice handlowe w Warszawie cieszą się obecnie wyższym popytem ze strony najemców ze względu na brak dostępnych powierzchni w galeriach handlowych” – powiedziała Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska.

Europejski Indeks CBRE Stawek Czynszu dla Głównych Ulic Handlowych (CBRE’s European Prime High Street Rent Index) wzrósł w czwartym kwartale 2011 r. zaledwie o 0,5%, pomimo wysokich wzrostów stawek czynszu odnotowanych przez takie miasta jak Berlin, Manchester i Lille. W skali całego roku, stawki czynszu za lokale handlowe w Europie wzrosły o 3,4%, notując wyraźny spadek dynamiki wzrostu w drugiej połowie roku. W większości lokalizacji stawki pozostały na wcześniejszym poziomie, a tylko w nielicznych ośrodkach odnotowano znaczny wzrost. W Polsce średnie stawki czynszu za lokale w centrach handlowych w czwartym kwartale 2011 r. pozostały bez zmian, ale w skali całego roku wzrosły o 12,5%. Na koniec 2011 r. stawki czynszu w centrach handlowych w Warszawie wynosiły średnio 90 euro za metr kw. miesięcznie.

Popyt europejskich najemców nadal koncentruje się w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach dużych miast, choć handlowcy muszą coraz mocniej konkurować o dobre lokale. Jednocześnie jednak najemcom udaje się obecnie uzyskiwać bardziej korzystne warunki najmu i dodatkowe bonusy, takie jak np. udział właścicieli w kosztach wykończenia lokalu.

„Aktywność na rynkach nieruchomości handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej została zdominowana przez Polskę i Czechy, przy czym Polska ma zdecydowanie najwyższe notowania w regionie wśród inwestorów dzięki swojej dobrej kondycji gospodarczej. Ostatnio jednak widać także wzrost zainteresowania inwestorów powierzchnią handlową w innych stolicach, jak Budapeszt, Bratysława i Bukareszt, gdzie można kupić dobrze prosperujące centra handlowe po cenach atrakcyjniejszych niż na wiodących rynkach regionu, przy porównywalnych obrotach (w przeliczeniu na m kw. rocznie)” - powiedział Patrick O’Gorman, dyrektor ds. rynków kapitałowych w CBRE Polska.

Do pobrania:

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: