  • 1. Data: 2019-04-23 17:22:14
    Temat: 600MW fotowoltaiki w Polsce pod koniec marca
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Całkiem niedawno było tylko 200, teraz już ponad 600.
    Co prawda to wciąż 80 razy mniej niż mają Niemiaszki, ale powoli gonimy ;)
    Połowa z tego to prosumenci, więc to nie tylko duże farmy i przemysł.

    L.

  • 2. Data: 2019-04-23 21:27:49
    Temat: Re: 600MW fotowoltaiki w Polsce pod koniec marca
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 23.04.2019 o 17:22, Lisciasty pisze:
    > Całkiem niedawno było tylko 200, teraz już ponad 600.
    Ale 600 MW mocy szczytowej, czy rzeczywistej?
    Jacek

  • 3. Data: 2019-04-23 22:16:38
    Od: t-1 <t...@d...pl>

    W dniu 2019-04-23 o 21:27, Jacek pisze:
    > Ale 600 MW mocy szczytowej, czy rzeczywistej?
    > Jacek

    Prawdopodobnie zainstalowanej, wynikającej z wziętej kasy.

  • 4. Data: 2019-04-23 22:57:34
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 23 kwietnia 2019 21:27:51 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:
    > Ale 600 MW mocy szczytowej, czy rzeczywistej?

    Odpowiedź niby prosta, ale nie do końca. Teoretycznie jest to moc
    szczytowa w warunkach laboratoryjnych, czyli tzw. NOCT (w skrócie pełne
    słońce i chłodno). Toteż w praktyce osiągalna późną jesienią, zimą
    i wczesną wiosną. Ale moc sumaryczna składa się z mocy poszczególnych
    instalacji, gdzie to użytkownik podaje jej wartość. I często bywa tak,
    że ktoś sobie założy kilka kW, załatwi papiery i jest fajnie. A za rok
    sobie dorzuci nieco więcej i już mu się nie chce łazić i zgłaszać,
    co w praktyce może oznaczać, że ktoś dysponuje np. 2x większą mocą niż
    zadeklarowana. Inną grupą mogą być ludki, którzy zlikwidowali/sprzedali/
    zepsuli swoje instalacje, nic nie produkują, a zgłaszać tego faktu im się
    również nie chce. Podsumowując, co do tych 300MW w mikroinstalacjach,
    to cholera wie ;)

    L.

  • 5. Data: 2019-04-23 22:59:15
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 23 kwietnia 2019 22:57:36 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:
> [...]

    A i zapomniałem o grupie, która instaluje sobie więcej niż 10kW a deklaruje
    10kW, żeby zmieścić się w haraczu 20%. Takich też jest na pewno spora ilość ;)

    L.

  • 6. Data: 2019-04-24 00:43:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W tej chwili jest najlepszy czas zeby z inwestowaniem w fotowoltaike sie wstrzymac.
    Instalacje szybciej tanieja niz przynosza oszczednosci. Zdoktoryzowalem sie przed
    chwila z cen. Taka ciekawostka. W USA w instalacjach fotowoltaicznych powyzej 500kW
    koszt paneli to ok 20 centow za wata. Na zlotowki wychodzi ok 80 groszy za wata. Czas
    zwrotu inwestycji w panele w USA ok. 5 lat. Hurtowa cena 20 centow za wata swiadczy o
    opanowaniu masowej produkcji paneli.

  • 7. Data: 2019-04-24 08:51:28
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 23 Apr 2019 13:59:15 -0700 (PDT), Lisciasty

    > A i zapomniałem o grupie, która instaluje sobie więcej niż 10kW a deklaruje
    > 10kW, żeby zmieścić się w haraczu 20%. Takich też jest na pewno spora ilość ;)

    Jak im cyklicznie wali przez parę godzin w sieć więcej niż 12kW
    (teoretycznie maksymalne możliwe dla PL) to co wtedy? :P Elektrownia się
    nie kapnie?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 8. Data: 2019-04-24 08:51:38
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 24 kwietnia 2019 00:43:18 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > W tej chwili jest najlepszy czas zeby z inwestowaniem w fotowoltaike sie
    > wstrzymac.

    Jakoś kilkuset właścicieli farm w Polsce i kilkadziesiąt tysięcy
    prosumentów ma inne zdanie hehe :]

    L.

  • 9. Data: 2019-04-24 09:22:24
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 24 kwietnia 2019 08:51:29 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Jak im cyklicznie wali przez parę godzin w sieć więcej niż 12kW
    > (teoretycznie maksymalne możliwe dla PL) to co wtedy?

    Ale że jak teoretycznie maksymalne możliwe? Możesz mieć i 50kW
    przy chałupie, skąd 12?

    > :P Elektrownia się nie kapnie?

    Licznik zlicza zużycie i produkcję, nikt tam nie patrzy na wartości
    chwilowe bo nie ma do tego środków technicznych. Poza tym pewną część
    (np. 30% średnio) zjesz na miejscu nie oddając.
    Oczywiście jakbyś zamiast 10kW zadeklarowanego postawił 20, to z samej
    ilości produkcji rocznej ktoś mógłby się kapnąć ;) Ale nie wiem czy
    ktoś w ogóle na to patrzy.

    L.

  • 10. Data: 2019-04-24 09:31:50
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, April 24, 2019 at 9:22:26 AM UTC+2, Lisciasty wrote:

    > Licznik zlicza zużycie i produkcję, nikt tam nie patrzy na wartości
    > chwilowe bo nie ma do tego środków technicznych.

    e tam, aktualnie instalowane to nawet dobowy wykres zuzycia moze pokazac
    http://www.fachowyelektryk.pl/technologie/zasilanie/
    2070-do-pomiaru-poboru-energii-liczniki-energii-elek
    trycznej.html