  • 1. Data: 2018-09-26 20:47:01
    Temat: A może bataty?
    Od: i...@g...pl

    Zaczynam planować uprawy w nowym sezonie. Z nowości - koniecznie bataty! Uwielbiam
    he, a poza tym są to bardzo ozdobne pnącza. Zacznę od uprawy z sadzonek, bo
    wcześniejsza i bardziej wydajna jest taka uprawa, a mam szklarnię. Można też uprawiać
    bataty z kupionych w sklepie bulw, namoczonych w wodzie (dla wypłukania chemicznego
    antykiełka) i wysadzonych wczesną wiosną do doniczek na parapecie i następnie
    przesadzonych do gruntu.
    Ja będę prowadzić uprawę w szklarni i na południowym brzegu zadaszonego tarasu, w
    dużych donicach (taras) i w dużych workach po karmie mojego bernusia Miśka
    (szklarnia), których sporo w tym celu już nazbierałam - są grube i mocne.
    Zachęcam do uprawy!
    Poniżej niezły instruktaż:
    https://youtu.be/7FKa-t0QMOE
    A tu - dokładnie opisana uprawa z sadzonek:
    https://twojogrodek.pl/Bataty-w-ogrodzie-instrukcja-
    uprawy-slodkich-ziemniakow
    :-)

  • 2. Data: 2018-09-28 12:54:08
    Temat: Re: A może bataty?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    A jest na to jakiś fajny przepis? Bo jadłem chyba raz i nie zachwyciło mnie,
    ale może było jakoś źle zrobione...

    L.

  • 3. Data: 2018-09-28 16:54:00
    Od: i...@g...pl

    W dniu piątek, 28 września 2018 12:54:09 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:
    > A jest na to jakiś fajny przepis? Bo jadłem chyba raz i nie zachwyciło mnie,
    > ale może było jakoś źle zrobione...

    Pewnie źle zrobione :-)
    Ja na początku też nie polubiłam.
    Teraz się rozsmakowałam.
    Na przykład DUSZĘ jako jeden ze składników "leczo" z cukinią i papryką (BEZ
    pomidorów)- tzn. na oleju lekko podsmażam kiełbasę i boczek normalnie jak do leczo,
    wrzucam cebulę razem z pokrojonymi w dosyć grube półplasterki batatami i chwilę
    podsmażam aż bataty lekko zmiękną, dorzucam cukinię i paprykę, chwilę podsmażam
    razem. Doprawiam czym lubię - i duszę wszystko razem pod przykryciem, aż wszystko
    będzie miękkie. Można lekko podlać wodą/bulionem. Dusić do miękkości i odparowania
    ew. sosu. Nie zagęszczam mąką ani niczym innym - bataty same dadzą gęstość.
    Inny sposób - osolone i pokrojone w grube półplasterki bataty gotuję na parze z
    innymi warzywami (dużo kolorowych warzywek, też osolonych - brokuły, strączki
    fasolki/groszku, młoda cukinia i kalarepka w półplasterkach). Do tych warzyw robię
    sos serowy na bazie słodkiej śmietanki 18%, którą zagotowuję ze startym serem
    (mozarella plus parmezan) i czosnkiem plus pół kostki rosołku Knorr i szczypta cukru,
    gałki muszkatołowej i białego pieprzu koniecznie. Do tego jeszcze jakaś rybka albo
    mięso. Pychota!
    Resztę masz w necie - zapiekanki, zupy, frytki, placki... Czego dusza zapragnie :-)

  • 4. Data: 2018-09-28 16:55:09
    Od: i...@g...pl

    W dniu piątek, 28 września 2018 16:54:01 UTC+2 użytkownik i...@g...pl napisał:

> [...]
    wrzucam cebulę razem z pokrojonymi w dosyć grube półplasterki batatami i chwilę
    podsmażam aż bataty lekko zmiękną, dorzucam cukinię i paprykę

    świeżą i w proszku, plus chilli suszone i czosnek

    j.w.