  • 1. Data: 2017-09-16 21:50:51
    Temat: Brzoza. Jaka jest.
    Od: Majka <k...@g...com>

    Witam,
    Jak wygląda system korzeniowy brzozy? Dużo sprzecznych opinii znalazłam.
    Płytki - tu panuje zgodność.
    Ale:
    - Jedni piszą, że płaski, inni, że ukośny.
    - są informacje, że jest rozległy, oraz takie, że nie sięga zbyt daleko.

    Potrzebna mi jest ta informacja do oceny miejsca dla brzozy - czy brzozę mogę
    przenieść w miejsce oddalone o około 9-10 metrów od najbliższego naroża domu.
    Dodatkowo brzoza będzie w rogu ogrodu, w którym jest skrzynka elektryczna, i z niej
    pod ziemią biegną przewody do domu.

    I zastanawiam się, czy to będzie dobry wybór.
    Brzoza mi się podoba ze względu na cień jaki daje - delikatny, "prześwietlony"
    słońcem, nie jest co ciemna plama, jest pod nią jasno. Poza tym szybko przyrasta, na
    czym mi zależy.
    Jakie inne drzewa można posadzić/przesadzić i osiągnąć podobny efekt?

    Majka

  • 2. Data: 2017-09-17 11:04:17
    Temat: Re: Brzoza. Jaka jest.
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 16.09.2017 21:50, Majka pisze:

    > I zastanawiam się, czy to będzie dobry wybór.

    Bardzo dobry. Brzoza to jedno z najpiękniejszych drzew
    i jakoś takie swojsko-polskie. Ja brzozy nie mam, nad
    czym ubolewam, bo mój Budowniczy przed dwudziestu laty
    preferował iglaki. Za to po sąsiedzku rosną trzy wielkie
    brzozy, aż miło popatrzeć. I pozazdrościć. U mego
    znajomego burza tego lata obaliła ogromną brzozę, która
    przewracając się, sama praktycznie się wykarczowała,
    bo stercząca nad ziemią bryła korzeniowa tworzyła jeden
    wielki, płaski krąg.

    Podziemne przewody elektryczne prowadzi się zazwyczaj
    w peszlu, więc nic im nie będzie w sąsiedztwie brzozy.
    Tylko trzeba uważać przy sadzeniu/przesadzaniu brzozy,
    gdyż przewody między skrzynką a domem umieszczane są
    dosyć płytko.

    --
    collie

  • 3. Data: 2017-09-18 15:42:56
    Od: Kwinto <j...@w...pl>

    W dniu 16.09.2017 o 21:50, Majka pisze:
> [...]
    biegną przewody do domu.

    > I zastanawiam się, czy to będzie dobry wybór.
    > Brzoza mi się podoba ze względu na cień jaki daje - delikatn

    Jeżeli przeszkodą nie jest:
    1. Duża ilość drobnych liści opadających jesienią (również na dach)
    2. Niebezpieczeństwo przewrócenia się drzewa na dom przy silnej wichurze
    3. Wystające ponad powierzchnię ziemi korzenie

    to wszystko w porządku.

    Pozdrawiam,
    JK

  • 4. Data: 2017-09-18 15:49:25
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Jeżeli przeszkodą nie jest:
    > 1. Duża ilość drobnych liści opadających jesienią (również na dach)
    > 2. Niebezpieczeństwo przewrócenia się drzewa na dom przy silnej wichurze

    Czy brzoza jest jakoś szczególnie przewracalna? U mnie w okolicy głównie
    łamie sosny.

  • 5. Data: 2017-09-18 15:53:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Uncle Pete pisze:

    > Czy brzoza jest jakoś szczególnie przewracalna?

    Panowie, zejdźcie z tej polityki.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2017-09-18 16:03:20
    Od: Kwinto <j...@w...pl>

    W dniu 18.09.2017 o 15:49, Uncle Pete pisze:

    > Czy brzoza jest jakoś szczególnie przewracalna? U mnie w okolicy głównie
    > łamie sosny.

    Mogę odpowiedzieć opinią ekspertów:
    http://www.ekspertbudowlany.pl/artykul/id2393,jakie-
    drzewa-najczesciej-lamie-lub-wywraca-silny-wiatr

    U mnie mała trąba powietrzna złamała sosnę zupełnie nieoczekiwanym
    miejscu. Padła pozornie silniejsza a słabsze obok pozostały nietknięte.

    Pozdrawiam,
    JK

  • 7. Data: 2017-09-18 16:04:30
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-09-18 o 15:42, Kwinto pisze:

    > Jeżeli przeszkodą nie jest:
    > 1. Duża ilość drobnych liści opadających jesienią (również na dach)

    oraz
    a/ Silne, uczulające pylenie na wiosnę.
    b/ przez cały rok zrzuca gałązki, także do rynien.
    c/ śmieci tysiącami kwiatów i miliardami nasion

    http://www.forum.domki.net/budowlane-f3/brzozy-to-ch
    olerny-syf-ostrzezenie-t4382.html

  • 8. Data: 2017-09-18 16:35:01
    Od: Kwinto <j...@w...pl>

    > Panowie, zejdźcie z tej polityki.

    To już dodatkowy argument za lub przeciw.
    Może po ulubionych drzewach można rozpoznać orientację polityczną
    właściciela. W razie czego zgłaszam copyright by JK do nazwy
    "Dendropolityka".
    ;-)

    Pozdrawiam,
    JK

  • 9. Data: 2017-09-18 17:12:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Kwinto pisze:

    > Może po ulubionych drzewach można rozpoznać orientację polityczną
    > właściciela. W razie czego zgłaszam copyright by JK do nazwy
    > "Dendropolityka".
    > ;-)

    Jeden z poprzednich prezydentów miał uroczyście zasadzić dąb dla
    upamiętnienia jakiegoś wydarzenia. Tyle że ktoś przed imprezą
    dopcipnie podmienił sadzonki. Gdy drzewo wypuściło liście, okazało
    się, że to lipa.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2017-09-18 17:15:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Kwinto pisze:

> [...]

    Jeden z poprzednich prezydentów miał uroczyście zasadzić dąb dla
    upamiętnienia jakiegoś wydarzenia. Tyle że ktoś przed imprezą
    dowcipnie podmienił sadzonki. Gdy drzewo wypuściło liście, okazało
    się, że to lipa.

    --
    Jarek