  • 1. Data: 2010-03-24 08:53:28
    Temat: Budowa wiaty drewnianej na samochód - jakie grube belki?
    Od: wolim <w...@i...pl>

    Witam.
    Planuję postawić wiatę drewnianą na samochód. Wiata ma mieć wymiary
    4x5,5m i kryta będzie dachówką cementową.

    Zrobiłem z grubsza projekt konstrukcji szkieletu.
    Tutaj szkic projektu - nie zwracać uwagi na brak proporcjonalności -
    rysunek jest poglądowy :)

    http://tnij.org/wiata

    Nie rysowałem wszystkich elementów, które się powtarzają (krokwie,
    lewa strona spadu dachu).

    Przyjąłem takie przekroje belek:

    1. Słupy - 14x14 cm
    2. Zastrzały 14x14 xm
    3. Podciągi (poziome belki na słupach po długości-2 szt. i
    szerokości-3 szt.) - 14x14 cm
    4. Podpory belki kalenicowej (pionowe na środku podciągów) - 14x8 cm
    5. Belka kalenicowa - 8x12 cm
    6. Krokwie co 60 cm - 6x12 cm (mają tylko ok. 2 metrów długości)

    Czy ktoś mógłby mi sprawdzić, czy takie przekroje wystarczą i czy
    czegoś nie pominąłem w konstrukcji? Jeszcze raz mówię - pokrycie
    będzie z dachówki betonowej. Bazowałem na wymiarach wiat z allegro,
    które z reguły są o wiele szczuplejsze, a kosztują krocie - za taki
    stelarz trzeba zapłacić ok. 3 500 zł (bez montażu). Mi wyszło ok. 1,3
    kubika drzewa, więc jakieś 1000 zł.

    Może Hana wypowiedziałby się w tej materii jako specjalista od domów
    szkieletowych? :)

    No i jeszcze jak to montować do podłoża - czy wystarczą stopy betonowe
    pod słupki?

    Pozdry,
    MW

  • 2. Data: 2010-03-24 10:22:09
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 24 Mar, 09:53, wolim <w...@i...pl> wrote:
> [...]
    > szkieletowych? :)
    >
    > No i jeszcze jak to montować do podłoża - czy wystarczą stopy betonowe

    Witam.
    Tez zastanawialem sie nad wiata z drewna. Po wyliczeniu kosztow drewno
    vs stal. Wyszlo ze stal jest tansza i mocniejsza. Druga sprawa to dach
    ktory tani nie jest. W moim przpadku mam wiate na 4 stanowiska. kazde
    po 3,5m szerokie. I dach strasznie drogi. Decyzja zostala podjeta ze
    blacha trapezowa.
    Koszt wiaty 4 stanowiskowy przy odpornosci 0,5 m wody / 0,7 m lodu na
    dachu to rzad 6kPLN.
    Wiata stalowa calkowiecie rozbieralna. Wszystko na sruby M12 i M16 a
    profile to 100x50 zamkniety ze szwem.

    Drewno o przekroju 14x14 wystarczajace.

  • 3. Data: 2010-03-24 11:02:06
    Od: wolim <w...@i...pl>

    On 24 Mar, 11:22, Kudlaty <p...@g...com> wrote:

> [...]
    > dachu to rzad 6kPLN.
    > Wiata stalowa calkowiecie rozbieralna. Wszystko na sruby M12 i M16 a

    Te koszty to razem z pokryciem? Czym kryta?

    Pozdry,
    MW

  • 4. Data: 2010-03-24 13:03:05
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    http://www.agent0700.fotosik.pl/

    Popatrzcie sobie jaką postawiłem przed garażem.

    Stal 800 zł - ze złomu

    Drewno dostałem od teścia - kupowane 1200 zł

    Blacha 1000 zł.

    Dodatkowo cement kilka worów, gwoździe, impregnat, farba itp.

    2 samochody wejdą.

    Belki: grubsza 20x20 cm, cieńsza 18x18 cm ma w środku podporę.

    Krokwie 8x16.

    Generalnie to nic ciekawego, zwykły daszek.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 5. Data: 2010-03-24 19:29:49
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On Mar 24, 12:02 pm, wolim <w...@i...pl> wrote:

    > Te koszty to razem z pokryciem? Czym kryta?
    >
    > Pozdry,
    > MW

    Tak pokrycie blacha trapezowa, konstrukcja stalowa z profili 100x50
    zimno walcowanych. Robota wlasna i projekt tez wlasny. A ze nie lubie
    sie meczyc to wiata skladana jak meble w IKEA.
    Koszt tylko materialow bez fundamentow czyli 10 slupkow wywierconych
    wiernica 250 mm na glebokosc 1,5 m i zalaniem betonem razem z srubami
    montujacymi.

  • 6. Data: 2010-03-25 00:33:12
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > szkieletowych? :)
    >
    > No i jeszcze jak to montować do podłoża - czy wystarczą stopy betonowe

    Hana zapewne zapracowany wiec moze go zastapie. Mialo lac wiec siedze
    bezrobotny.
    W koncu te 15 lat praktyki w budowie konstrukcji szkieletowej sie ma...
    Zaczne od "projektu". Twoj projekt kupy sie trzyma za wyjatkiem dachu, ktorego
    konstrukcje musisz nieco zmodyfikowac. Slupki podpierajace deske kalenicowa
    nie sa potrzebne zwlaszcza, ze opierasz je na belkach stropowych, ktore pod
    obciazeniem sie ugna.
    Ale po kolei.
    Fundamenty. Wywierc w gruncie szesc dziur o glebokosci co najmniej 1 m o
    srednicy okolo 20 cm we w miare dokladnie wyznaczonych miejscach. Zalej
    betonem ukreconym wg mojej proporcji 1-2-3. Jedna szufla cementu, dwie piasku
    i trzy zwiru (grawel). Fundamenty powinny wystawac powyzej poz. terenu na co
    najmniej 10 cm zatem nalezy je nad powierzchnia zaszalowac przez ustawienie
    odcinkow kartonowych rur lub pierscieni z odcietych wiader. Powierzchnie
    betonu powinny byc dokladnie na jednakowym poziomie. W kazdy taki fundament
    wstaw kawalek preta zbrojeniowego tak aby wystawal z betonu na okolo 5 cm.
    Po trzech dniach mozesz rozpoczac budowe.
    Slupki i w ogole drewno musisz czyms zaimpregnowac; u mnie we wsi robiono to
    starym, zuzytym olejem silnikowym. Bardzo skuteczny i trwaly sposob za
    wyjatkiem tego, ze z poczatku lekko smierdzi a "zieloni" sie wqrwiaja.
    Przekroj slupkow nie moze byc mniejszy od 10 x 10 cm. Kazdy nawierc od czola z
    jednej strony na 6 cm i nadziej je na te wystajace z betonu krocce.
    Technologii budowy szczegolowo opisywal nie bede.
    Na slupkach zamontuj platwie (czy murlaty) to beda te dwie belki podparte na
    trzech slupkach kazda. Te murlaty nie moga byc ciensze niz 10 cm i nizsze niz
    14 cm. Zastrzaly ze wzgledow wizualnych powinny miec tez szerokosc 10 cm. Te
    dwie belki nosne musisz spiac ze soba ale inaczej niz to narysowales;
    mianowicie tylko dwoma dechami o grubbosci 4 cm i szerokosci (wysokosci)
    rownej tym belkom nosnym, wpasowane na koncach pomiedzy te dwie belki nosne.
    Utworzy sie zamkniety prostokat, na ktorym zbudujesz dach.
    Bardzo mi sie spodobalo to, ze chcesz zastosowac belke szczytowa. To jest
    doskonale rozwiazanie znaczaco usztywniajace konstrukcje dachu. Te dechy
    powinny miec przekroj; grubosc 4 cm i wysokosc (szerokosc) rzedu 15-16 cm.
    Budowe dachu zrob tak jak robil to znajomy ciesla w Polsce; dach budowal na
    trawniku. W tym celu zaznacz czy unieruchom odcinki belek nosnych w rozstawie
    identycznym do tego na slupkach, unieruchom tez te deche szczytowa i mozesz
    rysowac i docinac krokwie. Przekroj krokwi 4 x 12 cm bedzie wystarczajacy pod
    warunkiem, ze ich rozstaw bedzie hamerykanski czyli co 40 cm. Krokwie w
    miejsczch styku z belkami nosnymi powinny byc zaciete tak aby plaszczyzna
    styku miedzy nimi byla pozioma. Takie plytkie trojkatne zaciecia, zamkami
    czesto nazywane.
    Kazda para krokwi musi byc spieta dolem decha wiazarowa o przeroju tez 4 x 12
    cm. Belki te beda rownoczesnie robily za strop pomieszczenia. Kazda taka decha
    wiazaca pary krokwi musi byc przybita do nich kilkoma gwozdziami, ona bedzie
    pracowac na rozciaganie. Rownoczesnie musi byc tez przybita, podobnie jak
    krokwie, do tych murlat dwoma gwozdziami na skos. Krokwie powinny byc u gory
    przybite do belki szczytowej minimum 4 gwozdziami z kazdej strony.
    I to wszystko.
    Slupkow podpierajacych belke szczytowa zadnych nie trzeba. Belki wiazarowe
    utworza od razu strop, ktory mozesz latwo ocieplic i ogacic.
    Jako poszycie dachu mozesz zastosowac plyty lub jakas tania sklejke lub
    normalne laty na powieszenie dachowek. Jesli beda tylko laty, to jakies
    stezenie wzdluzne wiezby czyli dwa zastrzaly na krzyz, przybite do belki
    szczytowej by sie przydaly.

    Pzdr.
    Tornad