  • 1. Data: 2019-08-16 22:20:54
    Temat: Budowa wiaty garażowej
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Parę dni temu napisałem poniższego posta na grupie prawo i poza Krisem
    zero zainteresowanie. Może ktoś tutaj mierzył się kiedyś z takim tematem:

    mam dwie graniczące ze sobą działki budowlane - jedna zabudowana jest
    domem, druga stoi pusta. Na pustej działce o powierzchni 1000m2 chcę
    postawić dwie wiaty garażowe o powierzchni zabudowy 45m2 każda. Wiaty
    stały by na granicy moich działek.
    Chcę je zrobić murowane, z trzema pełnymi ścianami (w jednej z nich była
    by brama garażowa), z normalnym dachem, ustawione byłby w ten sposób:

    https://s6.ifotos.pl/img/wiatajpg_qswewwr.jpg

    Między wiatami byłby odstęp 10cm. Czy taka budowla bez jednej ściany to
    nadal wiata?
    Czy można tutaj zastosować przepisy o wiatach garażowych o powierzchni do
    50m2 i wybudować je bez zgłoszenia?
    Plan zagospodarowania dopuszcza budowę w granicy działki.

    Wiem, że najlepiej zapytać w odpowiednik urzędzie - zrobię to, ale w
    późniejszym terminie. Na razie rozważam kilka opcji - priorytet to
    minimalne koszty przyszłe (koszt budowy nie ma znaczenia) - od wiaty nie
    ma podatku, od garazu jest i to całkiem spory.

    TG

  • 2. Data: 2019-08-16 23:47:22
    Temat: Re: Budowa wiaty garażowej
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 16 sierpnia 2019 22:21:01 UTC+2 użytkownik Tomasz Gorbaczuk napisał:
> [...]
    >
    > https://s6.ifotos.pl/img/wiatajpg_qswewwr.jpg
    >
    > Między wiatami byłby odstęp 10cm. Czy taka budowla bez jednej ściany to

    https://www.prawo.pl/biznes/wiata-definicja,151845.h
    tml

    te pełne sciany chyba cie załatwiają i to bedzie budynek
    ale zadecydują lokalni urzędnicy

    b.

  • 3. Data: 2019-08-16 23:53:18
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Slyszalem ze to czy cos jest garazem albo nim nie jest jest wiekosc drzwi. Ale kutasa
    za to w talarki nie dam sobie pociac. Sygnalizuje tylko ze moze warto by to
    sprawdzic.

  • 4. Data: 2019-08-17 10:12:34
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-08-16 o 23:47, Budyń pisze:

    > https://www.prawo.pl/biznes/wiata-definicja,151845.h
    tml

    > te pełne sciany chyba cie załatwiają i to bedzie budynek
    > ale zadecydują lokalni urzędnicy
    >
    > b.

    właśnie w temacie wiaty, garażu, budynku
    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/68472E02D9

  • 5. Data: 2019-08-17 17:14:47
    Temat: Odp: Budowa wiaty garażowej
    Od: "Twardy" <x...@x...onet.pl>

    Tomasz Gorbaczuk wrote:

> [...]
    > minimalne koszty przyszłe (koszt budowy nie ma znaczenia) - od wiaty
    > nie ma podatku, od garazu jest i to całkiem spory.

    Zgodnie orzecznictwem sądów administracyjnych wiata jest to samodzielna,
    lekka budowla, posiadająca dach, nie obudowana ze wszystkich stron ścianami
    lub nawet w ogóle ścian pozbawiona, której celem jest ochrona miejsca lub
    rzeczy przed oddziaływaniem atmosferycznym.

    W przepisach brak legalnej definicji wiaty. Jednak zgodnie ze Słownikiem
    Języka Polskiego wiata jest to lekka budowla w postaci dachu wspartego na
    słupach. Nie wyklucza to możliwości posiadania przez wiatę ściany czy kilku
    ścian, o ile powstała konstrukcja nie będzie mieścić się w kategorii
    budynku, czyli nie będzie trwale związana z gruntem, wydzielona z
    przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadać fundamentów i dachu
    (art. 3 pkt 2 pr. bud.). W związku z powyższym o tym, czy wiata będzie
    pełnić funkcję użytkową budynku decydować będzie jej przeznaczenie.

    --
    Pozdr.
    T.

  • 6. Data: 2019-08-17 18:05:18
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2019 o 23:47 Budyń <b...@g...com> pisze:

    > https://www.prawo.pl/biznes/wiata-definicja,151845.h
    tml

    > te pełne sciany chyba cie załatwiają i to bedzie budynek
    > ale zadecydują lokalni urzędnicy

    Pełne ściany bezpiecznej chyba będzie odpuścić - muszę coś wymysleć aby
    ograniczyć nawiewanie śniegu w zimie.
    A myślałem, że oszukam system :-)

    TG

  • 7. Data: 2019-08-17 22:04:29
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 17 sierpnia 2019 18:05:19 UTC+2 użytkownik Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > W dniu .08.2019 o 23:47 Budyń

    > Pełne ściany bezpiecznej chyba będzie odpuścić - muszę coś wymysleć aby
    > ograniczyć nawiewanie śniegu w zimie.
    > A myślałem, że oszukam system :-)

    plandeki pozakładaj :)
    albo sciany z paneli drewnianych łatwo w calosci demontowalnych, przyjdzie kto glupio
    pytac to zdejmiesz.

    b.

  • 8. Data: 2019-08-17 22:15:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Po co z paneli? Przy drogach zeby sniegu na jezdnie nie nawiewalo ustawiaja ploty z
    siatki. Oczko w takiej siatce duze. Musi dzialac bo jak by nie dzialalo to by nie
    ustawiali. Obic plastikowa siatka z malymi oczkami i po sprawie.

  • 9. Data: 2019-08-17 23:58:46
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 17 sierpnia 2019 22:15:02 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> [...]
    ustawiali. Obic plastikowa siatka z malymi oczkami i po sprawie.

    nie chodzi o to zeby snieg zatrzymac a zeby udawalo prawdziwą scianę. Prawdziwą a
    jednak demontowalną na wypadek upierdliwego sąsiada/urzędnika.

    b.

  • 10. Data: 2019-08-18 07:25:07
    Od: "Twardy" <x...@x...onet.pl>

    Budyń wrote:

    > plandeki pozakładaj :)
    > albo sciany z paneli drewnianych łatwo w calosci demontowalnych,

    Płyty warstwowe na dach i ściany oslonowe.

    --
    Pozdr.
    T.