  • 1. Data: 2017-12-11 19:14:39
    Temat: CWU na pexach
    Od: uciu <a...@g...com>

    Czesc,

    jak mi tu doradzaliście robię instalację CWU na pexach.
    Rure już mam wavina, złączki tez... czekam tylko na styropian:-/

    Do ciepłej wody mam rozdzielacz na 6 obwodów (bedzie przygotowane pod cyrkulacje
    jakby co).
    Zimna woda (po stacji uzdatniania) mam rozdzielacz na 4 obwody ale zasilanie podłącze
    do górnej i dolnej belki wiec rozdzielacz obsłuży 8 punktów.
    Zimna woda przed uzdatnianiem (garaz i dwór) rozdzielacz podwójny.

    Rozdzielacze takie - z gotowymi zaworkami:
    https://www.bricoman.pl/artykuly-hydrauliczne/instal
    acje-wodne-pex-ppr-pe/instalacje-pex/zespol-rozdziel
    aczy-base-inox-k2minib-6-drogowy-z-zaworami-mini-pex
    -al

    Rure kupiłem na 16mm

    Kilka pytań:
    - czy do rozdzielaczy musze podłączyć odpowietrzniki z zaworami:
    http://valvex.com/produkty/secure,secure-grupa-bezpi
    eczenstwa-rozdzielacza/
    czy wystarczy sam odpowietrznik taki jak do kaloryfera:
    http://allegro.pl/odpowietrznik-automatyczny-do-grze
    jnika-prawy-1-i6682446653.html

    - czy rura 16mm to nie za mała średnica na wanne i prysznic? - już wszystko kupiłem
    ale nie wiem czy 16 bedzie ok :-/

    - garaz ma byc nieogrzewany...teoretycznie, bo na wszelki wypadek daje tam pętle
    podłogówki - czy mam tam zrobić jakis spust wody na zimę 100lecia by nic nie zamarzło
    w ścianach??

    I jeszcze jedno pytanie na czasie :-)
    Zasilanie rozdzielacza podłogówki - ma być 32mm.
    Zrobić to lepiej z rur PP Stabi czy na pexie?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2017-12-11 21:07:14
    Temat: Re: CWU na pexach
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 11 grudnia 2017 19:14:41 UTC+1 użytkownik uciu napisał:

    > Rure kupiłem na 16mm

    Wszystko git :)

> [...]
    > http://valvex.com/produkty/secure,secure-grupa-bezpi
    eczenstwa-rozdzielacza/
    > czy wystarczy sam odpowietrznik taki jak do kaloryfera:

    Ani jedno, ani drugie. Po co odpowietrznik - to jest układ otwarty,
    a nie zamknięty - odpowietrzysz go odkręcając na 10 sekund krany :-)
    Żadnego odpowietrznika tam nie ma być!

    > - czy rura 16mm to nie za mała średnica na wanne i prysznic? - już wszystko kupiłem
    ale nie wiem czy 16 bedzie ok :-/

    Spokojnie wystarczająca :) Mam prysznic z dość dużą deszczownicą i spokojnie
    na 16stce i ~10m daje radę - raczej nigdy na maksa nie puszczam :)

    > - garaz ma byc nieogrzewany...teoretycznie, bo na wszelki wypadek daje tam pętle
    podłogówki - czy mam tam zrobić jakis spust wody na zimę 100lecia by nic nie zamarzło
    w ścianach??

    Nie wiem. Ja mam na takim PEXie kran mosiężny na zewnątrz (w styropianie
    elewacyjnym) i od 9-ciu lat nic mi w nim nie zamarzło / nie pękło, a nigdy
    nie spuszczam z niego wody :)

    > I jeszcze jedno pytanie na czasie :-)
    > Zasilanie rozdzielacza podłogówki - ma być 32mm.
    > Zrobić to lepiej z rur PP Stabi czy na pexie?

    Na grubszym PP. Gruby PEX jest drogi i nieprzyjemny w układaniu.
    Stabi tylko do ciepłej wody, do zimnej zwykły. Chyba, że masz krótkie
    odcinki i miejsce na ew. kompensację to możesz dać PP zwykłe też do
    ciepłej:)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2017-12-12 06:28:10
    Od: uciu <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 11 grudnia 2017 21:07:16 UTC+1 użytkownik Adam Sz.

    > . Po co odpowietrznik - to jest układ otwarty,
    > a nie zamknięty - odpowietrzysz go odkręcając na 10 sekund krany :-)
    > Żadnego odpowietrznika tam nie ma być!

    ok odpowietrzników nie bedzie, założę korki :-)

> [...]
    > Stabi tylko do ciepłej wody, do zimnej zwykły. Chyba, że masz krótkie
    > odcinki i miejsce na ew. kompensację to możesz dać PP zwykłe też do

    gruby PP to znaczy 5,4? tu bede kupował reszte gratów:
    http://allegro.pl/rura-pp-stabi-fi-32-z-wkladka-alum
    iniowa-2-metry-i6668923611.html
    Zasilanie podłogówki nie ma jakiejś wysokiej temperatury czy wiec stabi jest
    wymagane? Długość zasilania od kotłowni do rozdzielacza 6m i będę to chiał zrobić w
    lini prostej (3 ściany do przekucia) by kolanek nie dawac czy wiec potrzebna jest
    kompensacja?.

    Dzieki
    uciu

  • 4. Data: 2017-12-12 09:18:29
    Od: alberciq <n...@g...pl>

    > gruby PP to znaczy 5,4? ja dałem PP25 jak i do rozdzielaczy podłogowych tak i do
    wody użytkowej

    PP32 mam tylko od pompy ciepła do rozdzielacza dolnego źródła, oraz z
    pompy ciepła do sprzęgła i zbiornika CWU

  • 5. Data: 2017-12-12 09:19:56
    Od: alberciq <n...@g...pl>

  • 6. Data: 2017-12-12 09:38:14
    Od: uciu <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 12 grudnia 2017 09:18:31 UTC+1 użytkownik alberciq napisał:

    > PP32 mam tylko od pompy ciepła do rozdzielacza dolnego źródła, oraz z
    > pompy ciepła do sprzęgła i zbiornika CWU

    gościu co ma montować PC kazał podłączenie do rozdzielacza zrobić na fi32 i rurki do
    podłogi fi 18 i tego się trzymam :-)

    uciu

  • 7. Data: 2017-12-12 10:09:14
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 12 grudnia 2017 06:28:12 UTC+1 użytkownik uciu napisał:

    > gruby PP to znaczy 5,4? tu bede kupował reszte gratów:

    Nie, nie - gruby znaczy po prostu grubszy niż 16stka :D
    PP32 będzie optymalne!

    > http://allegro.pl/rura-pp-stabi-fi-32-z-wkladka-alum
    iniowa-2-metry-i6668923611.html
    > Zasilanie podłogówki nie ma jakiejś wysokiej temperatury czy wiec stabi jest
    wymagane?

    Ja dla świętego spokoju dałem u siebie STABI ale miałem blisko do
    rozdzielaczy. Ale teraz bym nie dał;) Tam różnica temperatur jest
    rzeczywiście niewielka. Jak tego nie będziesz betonował na amen to ten
    milimetr na kompensacje się sam w styropianie wyrobi :)

    > Długość zasilania od kotłowni do rozdzielacza 6m i będę to chiał zrobić w
    > lini prostej (3 ściany do przekucia) by kolanek nie dawac czy wiec
    > potrzebna jest kompensacja?.

    Zostaw tylko miejsce na ew. rozszerzenie się (jak opakujesz rury w grubszą
    izolację to wystarczy ;) i nie betonuj na sztywno.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2017-12-12 13:17:43
    Od: JKK <n...@s...pl>

    W dniu 12.12.2017 o 10:09, Adam Sz. pisze:

> [...]
    >
    > Zostaw tylko miejsce na ew. rozszerzenie się (jak opakujesz rury w grubszą
    > izolację to wystarczy ;) i nie betonuj na sztywno.

    Betonuj na sztywno.
    Naprężenia pochodzące z wydłużalności liniowej rura zabsorbuje wewnętrznie.
    JK

  • 9. Data: 2017-12-12 14:35:17
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 12 grudnia 2017 13:17:43 UTC+1 użytkownik JKK napisał:

    > Betonuj na sztywno.
    > Naprężenia pochodzące z wydłużalności liniowej rura zabsorbuje wewnętrznie.

    Ktoś tu lubi zabawy na ostro :P
    Jak na sztywno to dawałbym jedynie STABI.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.