  • 1. Data: 2020-07-02 18:11:14
    Temat: Certyfikat energetyczny
    Od: Kadar <o...@g...com>

    Właśnie oglądam hiszpański certyfikat energetyczny (przypadkowy, jakiegoś mieszkania
    - nie domu). Za cholerę nic z tego nie rozumiem. Wiem tylko, że (kg CO2/m?rok) to
    13,5. (kWh/m?/rok) to 67,3. i Calificación del Consumo de Energía Primaria:C (czyli
    kwalifikacja zużycia energii (pierwotnej? - jest coś takiego)).
    Podejrzewam jednak, że idea certyfikatów energetycznych jest wspólna dla całej Unii.
    Jak to w ogóle czytać i co z tego może wynikać?
    K.

  • 2. Data: 2020-07-02 19:01:19
    Temat: Re: Certyfikat energetyczny
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 2 lipca 2020 18:11:16 UTC+2 użytkownik Kadar napisał:
    > Jak to w ogóle czytać i co z tego może wynikać?

    67 litrów oleju opałowego musisz na m2 chałupy spalić przez rok.
    Ewentualnie 67 m3 gazu. O ile Hiszpańczyk to dobrze policzył a nie wyssał
    z brudnego palucha ;)

    L.

  • 3. Data: 2020-07-02 20:31:21
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-07-02 o 09:11 -0700, Kadar napisał:
    > Jak to w ogóle czytać i co z tego może wynikać? K.

    Sprzedawca ma obowiązek wykonać tzw. eko audyt certyfikacyjny przed
    sprzedażą, i to robi. U mnie wyglądało to tak: przyszedł pan z
    notesikiem, zapytał czy strych jest izolowany, zajrzał w ostatni rok
    rachunków za prąd, opukał dwie ściany, przejechał ręką pod oknami i
    stwierdził poważnym tonem "to będzie kat. D". Tak też zapisał w
    notesiku i poprosił o 500 euro. Potem przysłał pocztą bardzo oficjalnie
    wyglądający wydruk.

    Słowem - nie wnikaj. Nawet gdyby te audyty cokolwiek znaczyły, to w
    twoim klimacie sprawa jest mało istotna. Ważniejsza jest duża inercja
    budynku, a tego żadne audyty nie sprawdzają.

    Mateusz

  • 4. Data: 2020-07-02 20:44:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > 67 litrów oleju opałowego musisz na m2 chałupy spalić przez rok.
    > Ewentualnie 67 m3 gazu. O ile Hiszpańczyk to dobrze policzył a nie
    > wyssał z brudnego palucha ;)

    Hiszpańczyka nie jestem w stanie sprawdzić, ale skoro na metr chałupy
    mu wyszło 13,5 kg CO2, to biorąc pod uwagę:

    CH4 + 2 O2 => CO2 + 2 H2O

    widzimy, że przy spalaniu gazu molowo tyle samo jest metanu, co
    dwutlenku węgla. Masa atomowa węgla to 12, tlenu 16, wodoru 1.
    Zatem masa cząsteczkowa metanu to 16, dwutlenku węgla 40. Czyli
    proporcja mas CH4:CO2 równa jest 16:40, co daje 4:10. Zatem do
    uzskania 13,5 kg CO2 potrzeba 5,4 kg metanu.

    W warunkach normalnych metr sześcienny metanu to 0,7168 kg. Zatem
    5,4 kg równe jest 7,53 metra sześciennego gazu (wysokometanowego).

    Co ja źle liczę, że nie mogę znikąd wyssć tych 67 metrów gazu?

    Jarek

    --
    Jeden jest rytm, jeden rytm, jeden jest węgiel i tlen
    Zwykłą losu koleją -- praca, posiłek i sen

  • 5. Data: 2020-07-02 22:22:33
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > 67 litrów oleju opałowego musisz na m2 chałupy spalić przez rok.
    > Ewentualnie 67 m3 gazu. O ile Hiszpańczyk to dobrze policzył a nie wyssał
    > z brudnego palucha ;)

    Dlaczego brudnego?
    K.

  • 6. Data: 2020-07-02 22:24:02
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Słowem - nie wnikaj. Nawet gdyby te audyty cokolwiek znaczyły, to w
    > twoim klimacie sprawa jest mało istotna. Ważniejsza jest duża inercja
    > budynku, a tego żadne audyty nie sprawdzają.

    Czyli grubość murów?
    K.

  • 7. Data: 2020-07-02 22:25:17
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > 5,4 kg równe jest 7,53 metra sześciennego gazu (wysokometanowego).
    >
    > Co ja źle liczę, że nie mogę znikąd wyssć tych 67 metrów gazu?
    Bo jest "(kWh/m?/rok) to 67,3." czyli kwh a nie m3.

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2020-07-02 22:27:21
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 2 lipca 2020 22:22:34 UTC+2 użytkownik Kadar napisał:
    > Dlaczego brudnego?
    > K.

    A nie wiem, takie wiejskie powiedzonko.

    L.

  • 9. Data: 2020-07-02 22:34:52
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > A nie wiem, takie wiejskie powiedzonko.

    Oni się tu myją. A jak kobiety pachną!
    K.

  • 10. Data: 2020-07-02 22:40:05
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-07-02 o 19:01, Lisciasty pisze:

    > 67 litrów oleju opałowego musisz na m2 chałupy spalić przez rok.
    > Ewentualnie 67 m3 gazu.
    67kwh energii :)

    O ile Hiszpańczyk to dobrze policzył a nie wyssał
    > z brudnego palucha ;)
    I to bardzo brudnego, jak na domy bez ocieplenia i ze zwykłymi
    pojedynczymi oknami to coś dziwnie mało.

    --
    Janusz