  • 1. Data: 2019-09-20 17:56:50
    Temat: Ciemność widzę!
    Od: collie <c...@v...pl>

    Czyli światło z ciemności:

    "Amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu Stanforda wynaleźli urządzenie, które
    generuje energię z zimnego nocnego nieba, gdy panele słoneczne nie działają,
    donosi portal Scitechdaily.

    Panele słoneczne są wydajnym źródłem energii odnawialnej w ciągu dnia. Jednak do
    tej pory nie ma podobnego urządzenia do generowania energii w nocy. Konsumenci
    energii elektrycznej mogą wyposażyć się w akumulatory do magazynowania energii
    wytwarzanej w ciągu dnia, ale to znacznie zwiększa ich koszt.

    Urządzenie, opracowane przez naukowców Wei Li i Shanhui Fan, działa ze względu na
    zjawisko, w którym powierzchnia zwrócona do nieba przekazuje swoje ciepło do
    atmosfery w nocy, osiągając niższą temperaturę niż otaczające powietrze. Ta zasada
    różnicy temperatur służy do generowania odnawialnej energii elektrycznej.

    Niedrogi generator termoelektryczny został przetestowany pod przejrzystym
    grudniowym niebem na dachu w Stanford. Urządzenie zostało podłączone do białej
    diody elektroluminescencyjnej i zasilało ją, wytwarzając słabe światło. Moc
    wyjściowa wynosiła do około 25 miliwatów energii na metr kwadratowy.

    - Nasza praca w przyszłości daje możliwość wykorzystania zimna kosmosu jako
    odnawialnego źródła energii. Uzupełni to technologię wytwarzania energii
    słonecznej. Chociaż moc wyjściowa zawsze będzie znacznie niższa, może działać w
    godzinach, w których ogniwa słoneczne nie mogą tego robić - twierdzą naukowcy.

    Ponieważ głównym szczegółem wynalazku jest prosty aluminiowy dysk pokryty farbą,
    zespół uważa, że urządzenie można łatwo skalować w celu praktycznego
    zastosowania. Ilość energii elektrycznej wytwarzanej na jednostkę powierzchni jest
    niewielka, ale naukowcy twierdzą, że można zwiększyć moc urządzenia dwadzieścia
    razy za pomocą prostych modyfikacji."

  • 2. Data: 2019-09-20 18:18:55
    Temat: Re: Ciemność widzę!
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-09-20 o 17:56, collie pisze:
    > Ilość energii elektrycznej wytwarzanej na jednostkę powierzchni jest
    > niewielka, ale naukowcy twierdzą, że można zwiększyć moc urządzenia
    > dwadzieścia razy za pomocą prostych modyfikacji."

    20 x 25 mW to 0.5W.

    Pół wata z metra kwadratowego. W czym, przepraszam, ma to pomóc?
    Obecne panele słoneczne uzyskują jakieś 200-250 W/m2. 500 razy więcej
    niż DOCELOWA wydajność "nocnych paneli". 10 000 razy więcej niż obecna
    ich wydajność.
    --
    MN

  • 3. Data: 2019-09-20 23:53:22
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 20 września 2019 18:18:55 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
> [...]
    > Obecne panele słoneczne uzyskują jakieś 200-250 W/m2. 500 razy więcej
    > niż DOCELOWA wydajność "nocnych paneli". 10 000 razy więcej niż obecna

    Spoko, ogniwa foto też zaczynały od jakiś śmiesznych mocy.
    Może coś z tego będzie w przyszłości :>

    L.

  • 4. Data: 2019-09-21 00:03:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin N napisał:

    > 20 x 25 mW to 0.5W.
    >
    > Pół wata z metra kwadratowego. W czym, przepraszam, ma to pomóc?

    Jeśli dach ma dwieście metrów, to jest to sto watów. Aż nadto do
    typowego oświetlenia domu.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2019-09-21 00:18:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Az nadto jesli to bedzie papa robiaca prad. Oczywiscie w cenie papy musi to byc.

  • 6. Data: 2019-09-21 08:19:51
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 20 września 2019 23:53:23 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Spoko, ogniwa foto też zaczynały od jakiś śmiesznych mocy.
    > Może coś z tego będzie w przyszłości :>

    termoogniwa sa znane od dawna. Źródłem energii jest różnica temperatur, nie ma
    żadnego "promieniowania czystego nocnego nieba" które mozna wykorzystać.
    Zatem chłopaki połozyli na dachu cos w rodzaju ogniwa peltiera, od dołu cieplej, od
    góry chłodniej, ogniwo daje moc. Znikomą bo i znikoma różnica temperatur.
    Kompletnie bez sensu tak po mojemu.

    b.

  • 7. Data: 2019-09-21 16:47:02
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 21.09.2019 o 08:19, Budyń pisze:

> [...]
    góry chłodniej, ogniwo daje moc. Znikomą bo i znikoma różnica temperatur.

    No, tak to wygląda. Po Twojemu. Pewnie pan Li i pan Fan z Doliny
    Krzemowej chcieli wyłudzić granty i zwykły kisiel nazwali budyniem,
    znaczy się ten "prosty aluminiowy dysk pokryty farbą" to w istocie
    zwykłe ogniwo Peltiera. Dobrze mówię, Budyń?.
    Ale te wykształciuchy już tak mają, nie tylko amerykańskie zresztą:
    https://www.gazetaprawna.pl/artykuly/1025816,naukowc
    y-z-agh-podejrzani-o-wyludzenie-ponad-2-mln-na-fikcy
    jne-granty.html

  • 8. Data: 2019-09-21 17:04:25
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 21 września 2019 16:47:04 UTC+2 użytkownik collie napisał:

> [...]
    > https://www.gazetaprawna.pl/artykuly/1025816,naukowc
    y-z-agh-podejrzani-o-wyludzenie-ponad-2-mln-na-fikcy

    a co ci sie włacza jakies zacietrzewienie? ja tylko zwracam uwage ze nocą prawie nie
    ma dostępnej energii którą mozna przetworzyć w użyteczną.
    Niezależnie czy przetwornikiem bedzie ogniwo peltiera czy blacha pomalowana farbą -
    tak właściwie blacha wyjdzie sporo taniej :-)

    b.

  • 9. Data: 2019-09-21 17:24:28
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 21.09.2019 o 17:04, Budyń pisze:

> [...]
    > Niezależnie czy przetwornikiem bedzie ogniwo peltiera czy blacha pomalowana farbą -
    tak właściwie blacha wyjdzie sporo taniej :-)

    Mnie zwracasz uwagę? Zwróć uwagę tym chłopakom z Uniwersytetu Stanforda,
    że gówno wiedzą i robią z igły widły, czyli z blachy aluminiowej ogniwo
    Peltiera.

    I zdania zaczynaj dużą literą, już bez zacietrzewienia.
    Jak na chłopaka po gimbazie przystało.

  • 10. Data: 2019-09-21 19:32:06
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2019-09-20 o 17:56, collie pisze:
    > Czyli światło z ciemności:

    To już lepiej przykryć paele w nocy rudą uranu lub nawet popiołem z
    elektrowni.