  • 1. Data: 2019-08-03 23:27:58
    Temat: Ciśnienia w baniakach przeponowych
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Męcząca ta hydraulika. Jakie mam ustawić ciśnienie w:
    - baniaku od podłogówki i CWU, pojemność 24 litry, temperatura od 20 do 50 stopni
    - baniaku od wody wodociągowej, pojemność 24 litry, temperatura od 10 do 50 stopni

    Jak pukam paluchem w obudowę to słychać pustkę, teraz mam około 1,2 bara (powietrza)
    w baniaku od podłogówki i ze 3 bary w tym wodociągowym.

    Jest na to jakaś reguła czy się na oko ustawia?

    L.

  • 2. Data: 2019-08-03 23:41:51
    Temat: Re: Ciśnienia w baniakach przeponowych
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

> [...]
    > (powietrza) w baniaku od podłogówki i ze 3 bary w tym wodociągowym.
    >
    > Jest na to jakaś reguła czy się na oko ustawia?

    Tak na mój rozum reguła jest taka, że przy najniższej temperaturze
    baniak powinien być prawie pusty. Ciśnienie początkowe to już sprawa
    arbitralna, ale zwiększanie temperatury powinno ten baniak stopniowo
    wypełniać. Natomiast zupełnie nie wiem, po co ten baniak do wody
    wodociągowej i w którym wodociągu woda miewa tempereturę 50°C (ale
    chętnie bym się do takiego podłączył).

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2019-08-03 23:58:31
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 3 sierpnia 2019 23:42:16 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
> [...]
    > baniak powinien być prawie pusty. Ciśnienie początkowe to już sprawa
    > arbitralna, ale zwiększanie temperatury powinno ten baniak stopniowo

    Tyle to i ja wymyśliłem. Niezbyt pomogłeś :]

    > Natomiast zupełnie nie wiem, po co ten baniak do wody
    > wodociągowej i w którym wodociągu woda miewa tempereturę 50°C (ale
    > chętnie bym się do takiego podłączył).

    Wodociąg jak wodociąg. Ale że zimna woda jest podpięta do kranów jak również
    do baniaka na ciepłą wodę (od dołu), to jak nikt nie korzysta z wody
    a akurat włączyło się grzanie baniaka to ciśnienie rośnie i woda cieknie
    z zaworu bezpieczeństwa. Obecność baniaka w tym układnie likwiduje ten problem.

    L.

  • 4. Data: 2019-08-04 00:00:34
    Od: Budyń <b...@g...com>

> [...]
    > wypełniać. Natomiast zupełnie nie wiem, po co ten baniak do wody
    > wodociągowej i w którym wodociągu woda miewa tempereturę 50°C (ale

    na podejsciu wodociągu jest zawór zwrotny, a w instalacji spory zapewne bojler. Woda
    zimna sie nagrzewa dosc sporo i bez baniaka z powietrzem ciśnienie urośnie do
    niebezpiecznych wartosci gdy zdarzy sie taka chwila ze piec grzeje, a nikt wody nie
    podbiera.

    b.

  • 5. Data: 2019-08-04 00:03:37
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 4 sierpnia 2019 00:00:35 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    > do niebezpiecznych wartosci gdy zdarzy sie taka chwila ze piec grzeje, a nikt

    Otóż to :>
    A niedawno mi się dziurka uczyniła w grupie zabezpieczeń. Jakiś gówniany materiał
    robią teraz :( Dziura powstała od strony ściany, tam gdzie ten szajs jest
    przykręcony za pomocą dwóch kołków. Załatałem jakoś ale zobaczymy co dalej...

    L.

  • 6. Data: 2019-08-04 02:37:29
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Na taka okolcznosc jak Budyn opisales w kazdym bojlerze jest zawor bezpieczenstwa.
    Jesli zawor zwrotny na przylaczu nie jest super hiper szczelny to sie cisnienie przez
    niego rozladuje. Przy bojlerze 60 litrtow ilosc wody jaka ucieka zaworem
    bezpieczenstwa, sprawdzilem osobiscie, to troche na dnie szklanki. Moze lyzka stolowa
    a moze dwie. W zwiazku z czym do zaworu bezpieczenstwa domontowalem cienka rurke z
    pcv i wpuscilem do kanalizacji. Przy tak malych stratach wody nie ma co sobie dupy
    zawracac z naczyniami przeponowymi czy jak to sie nazywa.

  • 7. Data: 2019-08-04 07:50:13
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 4 sierpnia 2019 02:37:31 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> [...]
    pcv i wpuscilem do kanalizacji. Przy tak malych stratach wody nie ma co sobie dupy
    zawracac z naczyniami przeponowymi czy jak to sie nazywa.

    ty masz nawyki z kamienicy, dla małych zasobnikow to zadziala. Ale mój baniak ma
    500litrów i upuszczenie wody jest bez sensu, wtedy potrzebne jest naczynie.

    b.

  • 8. Data: 2019-08-04 09:12:52
    Od: Hans Kloss <l...@g...com>

    O ile mnie pamieć nie myli to w naczyniu przeponowym na c.o. ciśnienie powinno
    wynosić ok. wysokość hydrostatyczna liczona od punktu włączenia naczynia do
    najwyźszego punktu w instalacji plus 2 m słupa wody.

  • 9. Data: 2019-08-04 09:22:17
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 4 sierpnia 2019 09:12:53 UTC+2 użytkownik Hans Kloss napisał:
    > O ile mnie pamieć nie myli to w naczyniu przeponowym na c.o. ciśnienie powinno
    > wynosić ok. wysokość hydrostatyczna liczona od punktu włączenia naczynia do
    > najwyźszego punktu w instalacji plus 2 m słupa wody.

    Ale to podłogówka jest w parterówce :/ Baniak i tak wisi wyżej niż
    wszystko inne...

    L.

  • 10. Data: 2019-08-04 10:11:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Tyle to i ja wymyśliłem. Niezbyt pomogłeś :]

    Nic nowego. Ja głównie od przeszkadzania jestem.

> [...]
    > korzysta z wody a akurat włączyło się grzanie baniaka to ciśnienie
    > rośnie i woda cieknie z zaworu bezpieczeństwa. Obecność baniaka

    W tym przypadku ciśnienie powinno być równe ciśnieniu w wodociągu.
    Wtedy baniocha działa jak zawór bezpieczeństwa. A w instalecji CO
    mam circa jeden bar -- kocioł gazowy musi mieć tyle, by się chciał
    właczyć. Dla pompodłogówki można przyjąć podobnie.

    Jarek

    --
    Dana woda podlegająca ciśnieniu, napotykając na otwór, czyli szczelinę,
    wypływa. Praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan głąb.