  • 1. Data: 2020-09-17 17:32:17
    Temat: Co może robić takie dziury?
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Coś mi robi nocą dziury w trawniku. Dziury mają na zewnątrz ok 5 cm
    średnicy i są na głębokość 4-5 cm. Wygląda, jakby jakiś zwierzak szukał
    pod ziemią robali, albo innych przysmaków.
    Kształt dziur kojarzy mi się z pyszczkiem jeża, których kilka chodzi w
    okolicy. Dziury mi w sumie nie przeszkadzają, ale nie widziałem jeszcze
    takiego zjawiska. Może ktoś z Was wie, czyja to robota?
    https://yadi.sk/i/QDHAUGrNguij2Q
    https://yadi.sk/i/ngota__-z6ZnZg

    Jacek

  • 2. Data: 2020-09-17 21:34:49
    Temat: Re: Co może robić takie dziury?
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    W dniu 17.09.2020 o 17:32, Jacek pisze:
> [...]
    > okolicy. Dziury mi w sumie nie przeszkadzają, ale nie widziałem jeszcze
    > takiego zjawiska. Może ktoś z Was wie, czyja to robota?

    U mnie coś podobnego, w maju tego roku
    https://photos.app.goo.gl/8HLhU7JbLVZz9y2T7
    Też nie wiem kto tu buszował.
    Zagrabiłam wyrównałam i nie powtórzyło się.

    Krycha.

  • 3. Data: 2020-09-17 23:49:23
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Thu, 17 Sep 2020 21:34:49 +0200, Krycha pisze:
    > U mnie coś podobnego, w maju tego roku
    > https://photos.app.goo.gl/8HLhU7JbLVZz9y2T7
    > Też nie wiem kto tu buszował.
    > Zagrabiłam wyrównałam i nie powtórzyło się.

    To samo u mnie. Stwierdzone parę dni temu. Niepotwierdzone hipotezy:
    - jeż,
    - kuna,
    - ptaki,
    - wszystko powyższe naraz.

    Jednak wniosek jest taki, że pod spodem są złoża jakiejś ambrozji, które
    to towarzystwo eksploatuje i tu należy upatrywać pierwotnej przyczyny
    powstania tych malowniczych kraterów.

    k.

  • 4. Data: 2020-09-18 09:18:25
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    On 17 Sep 2020 21:49:23 GMT Krzysztof Gajdemski wrote:
> [...]
    > które to towarzystwo eksploatuje i tu należy upatrywać pierwotnej
    > przyczyny powstania tych malowniczych kraterów.

    U mnie od czasu do czasu żeruje takie coś:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Trzmielojad_zwyczajny

    Szuka podziemnych gniazd os, a jak znajdzie to rozkopuje i sieje
    spustoszenie. Na miejscu zostaje tylko krater, rozszarpane kawałki
    gniazda i kilka zdechłych larw. Wysoce skuteczny zwierz (zarówno w
    likwidacji os, jak i kopaniu kraterów).

    Mateusz

  • 5. Data: 2020-09-18 19:59:10
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > U mnie od czasu do czasu żeruje takie coś:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Trzmielojad_zwyczajny
    Ciekawy ptak, nie znałem go.
    U mnie jedna ryje coś nocą, a nocą ptaki nie latają.
    Jacek

  • 6. Data: 2020-09-18 20:14:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > Ciekawy ptak, nie znałem go.

    Całkiem zwyczajny.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2020-09-18 20:54:50
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    On Fri, 18 Sep 2020 19:59:10 +0200 Jacek wrote:
    > Ciekawy ptak, nie znałem go.

    Bo ja wiem czy ciekawy. W każdym razie na pewno pożyteczny.

    Z takich wg. mnie ciekawych, to raz (i tylko raz) zdarzyło mi się
    zobaczyć na podwórku dudka. To dopiero fenomen.
    https://streamable.com/82mepe

    A z ostatnich obserwacji to jakoś dwa tygodnie temu zupełnie zbiło mnie
    z tropu coś, co uznałem w pierwszej chwili za jakiegoś zagubionego
    kolibra - bo przecież w tym rejonie świata ich zupełnie nie ma. Dopiero
    głębsze poszukiwania wykazały, że to co widziałem to durny (ale jakże
    uroczy!) motyl:
    https://streamable.com/w1wgoi

    Wracając do tematu nor i wykopalisk wszelakich, to od zeszłego tygodnia,
    każdego wieczoru nawiedza nas ten jegomość:
    https://streamable.com/y3kxmt

    Nie wiem co mu się tam tak spodobało, ale wraca każdego dnia w to samo
    miejsce i czegoś szuka... Być może kretów. Po zostawionych dołeczkach
    ciężko jednak wywnioskować o co mu chodzi.

    Mateusz

  • 8. Data: 2020-09-18 22:08:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > miejsce i czegoś szuka... Być może kretów. Po zostawionych dołeczkach
    > ciężko jednak wywnioskować o co mu chodzi.

    Taki jegomość dobrze wie co gdzie można znaleźć. Po prostu ma nosa:

    https://youtu.be/D2SoGHFM18I

    Jarek

    --
    Płakał niedźwiedź przed lisem, pijąc wraz z nim wódę:
    -- Ty wiesz, mam czworo dzieci, ale wszystkie rude...

  • 9. Data: 2020-09-19 00:32:33
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Fri, 18 Sep 2020 20:54:50 +0200, Mateusz Viste pisze:
> [...]
    > kolibra - bo przecież w tym rejonie świata ich zupełnie nie ma. Dopiero
    > głębsze poszukiwania wykazały, że to co widziałem to durny (ale jakże

    Interesujące okazy fauny pozują do zdjęć w kraju Balzaca, muszę
    przyznać.

> [...]
    > miejsce i czegoś szuka... Być może kretów. Po zostawionych dołeczkach
    > ciężko jednak wywnioskować o co mu chodzi.

    Wg mojej ograniczonej wiedzy Vulpes vulpes jak najbardziej może być
    wykonawcą wzmiankowanych kraterów. Jednak u siebie ze względu na
    ogrodzenie oraz obecność lokalnych drapieżników tę hipotezę uznaję za
    najmniej prawdopodobną. Na tej podstawie wykluczam też Procyon lotor,
    gatunek - podług opisów uczonych - uznawany zresztą za inwazyjny.

    k.

  • 10. Data: 2020-09-19 09:36:38
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    On 18 Sep 2020 22:32:33 GMT Krzysztof Gajdemski wrote:
    > Interesujące okazy fauny pozują do zdjęć w kraju Balzaca, muszę
    > przyznać.

    O ile się (luźno) orientuję, to i w kraju te okazy wystepują. Kluczem
    jest tu raczej życie w ciszy i odosobnieniu - w środku wsi o takie
    obserwacje z pewnością bardzo trudno, niezależnie od kraju.

> [...]
    > wykonawcą wzmiankowanych kraterów. Jednak u siebie ze względu na
    > ogrodzenie oraz obecność lokalnych drapieżników tę hipotezę uznaję za

    Też mam ogrodzenia. O, takie (filmik nie mój):
    https://youtu.be/YzWjeiJyWd4

    Jeśli "lokalne drapieżniki" to luźno latające psy, to zaiste mała szansa
    na spotkanie lisa. Jakiekolwiek ciekawej fauny zresztą też.

    Mateusz