  • 1. Data: 2021-10-11 13:02:19
    Temat: Crosspost: Dzielę się: Akumulatory i ich żywotność
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    dostałem odpowiedź od producenta Jenox (mam ich akumulator w przyczepie
    i chciałem zrobić baterię akumulatorów do pv).
    Crosspost bo to w sumie obie grupy mogą być zainteresowane.

    "Dla serii akumulatorów Hobby deklarujemy minimum 150 cykli do 50% (DoD)
    pojemności rozładowania, natomiast dla serii AGM minimalna ilość cykli
    wynosi 300. Napięcie akumulatora końca rozładowania dla cykli 50 % (DoD)
    wynosi w granych 11,8 -12,0 V. Natomiast napięcia końca rozładowania na
    poziomie 10-11 V jest rozładowaniem akumulatora w 100 % (DoD) co przełoży
    się na szybą degradację akumulatora. W takim przypadku akumulatory
    wytrzymają około 40 % odporności deklarowanej dla rozładowaniu do 50 % (DoD)
    czyli 60 cykli dla serii Hobby i 120 cykli dla serii AGM.
    Dla fotowoltaiki bardziej preferowana jest seria akumulatorów AGM. Radzę
    jednak rozważyć głębokość rozładowania akumulatorów ponieważ im głębiej
    rozładowywane są akumulatory tym mniej cykli będą wstanie wytrzymać."

    Generalnie myślałem, że liczba cykli będzie znacznie wyższa.

    sirapacz

    Avast.

  • 2. Data: 2021-10-11 13:32:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Oct 2021 13:02:19 +0200, sirapacz wrote:
> [...]
    > rozładowywane są akumulatory tym mniej cykli będą wstanie wytrzymać."
    >
    > Generalnie myślałem, że liczba cykli będzie znacznie wyższa.

    Taaa ... a sam producent

    https://www.jenox-akumulatory.pl/produkty

    "Jenox Hobby to akumulator wykonany w najnowszej technologii,
    stworzony z myślą o pojazdach i sprzęcie rekreacyjnym. Dzięki
    odporności na głębokie wyładowania, sprawdza się doskonale w jachtach,
    motorówkach, łodziach z napędem elektrycznym czy samochodach
    campingowych. Jenox Hobby to optymalne rozwiązanie stworzone dla tych,
    którzy cenią sobie wysoką jakość oraz komfort eksploatacji na lądzie i
    wodzie."

    No coz, hobby, raz na tydzien wyladowac, to na 3 lata starczy :-)
    Szczegolnie, jak hobby nie jest caloroczne :-)

    Taa ... to kto robi akumulatory "trakcyjne", i ile one wytrzymuja?

    J.

  • 3. Data: 2021-10-11 13:37:58
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 11.10.2021 o 13:02, sirapacz pisze:

    > Generalnie myślałem, że liczba cykli będzie znacznie wyższa.

    Zainteresuj się akumulatorami FIAMM 12SMG130
    Producent deklaruje, że przy 50% rozładowaniu mają ponad 2000 cykli.

  • 4. Data: 2021-10-11 14:10:06
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 11 October 2021 at 13:38:15 UTC+2, nadir wrote:
    > Zainteresuj się akumulatorami FIAMM 12SMG130
    > Producent deklaruje, że przy 50% rozładowaniu mają ponad 2000 cykli.
    2000 / 400 dni = 5 lat

    to jest standard w przypadku akumulatorów samochodowych
    a nawet 8 lat Bosch

    Pisanie o procentowym rozładowaniu jest błędne, gdyż to kontroler reguluje napięcie
    ładowanie, rozladowania i ustala limity, a nie sam akumulator,
    ani producent akum,ulatorów nie produkuje dedykowanych kontrolerów ładowania,
    zatem ta informacja wprowadza w błąd, gdyż kontroler ładowania i przetwornica nie
    maja data.loggera i nie zapiszą napiecia rozładowania wszystkich cykli.

    Czyli klient będzie twierdził, że rozładowywał do 50% a producent powie że do 100% i
    uniewazni gwarancję po 2 latach

    Nikt nie będzie tego analizował na wykresie w pfd-ie, bo się tego po prostu nie da
    zrobić

    Ładowałem aku Panasonic od UPS i jeden się naładował do 13,5V i trzymał, a drugi do
    12,5V i trzymał

    Kontroler łądowania i przetwornica mają zaszyte w procesorze napięcia maksymalne/
    minimalne użytkowania aku z PV i konsument nie ma na to żadnego wpływu.

    Kontroler może, ale nie musi podawać ile pojemności aku pozostało i na ile wystarczy
    pod aktualnym obciązeniem.

    Zatem liczy się parametr odłączenia aku od urządzeń pobierających energię, jak w
    UPS-ie, czyli jakie jest napięcie wyłączenia UPS
    a klient nie ma na niego żadnego wpływu, bo ustalany przez producenta UPS a nie aku

  • 5. Data: 2021-10-11 14:11:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 11 października 2021 o 13:32:25 UTC+2 J.F napisał(a):

> [...]
    > Szczegolnie, jak hobby nie jest caloroczne :-)
    >
    > Taa ... to kto robi akumulatory "trakcyjne", i ile one wytrzymuja?

    Ty mistrz szukania linków nie znalazłeś producentów akumulatorów trakcyjnych. Covid
    miałeś i jeszcze nie wróciłeś do sprawności? Wpisz w taki pasek co jest u góry
    wyszukiwarki " akumulator do wózka widłowego" i dostaniesz namiary na tych co je w
    Polsce i nie tylko produkują i naprawiają. Przeciętnie żywotność do spadku pojemności
    o15% to 1000-1500 cykli. Cena za " możliwość przechowywania kilowata" ok 1000
    złotych w nowych, regeneracja czyli wymiana płyt 500 złotych za "kilowata".
    Podejrzewam że używane jako magazyn energii w domu, odpowiednio dobrane do
    zapotrzebowania na moc, wytrzymają grubo ponad 10 lat i o wiele więcej cykli. W wózku
    w czasie ruszania, włączania pomp do podnośników płyną bardzo duże prądu które
    degradują akumulatory.

  • 6. Data: 2021-10-11 14:43:27
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 11 October 2021 at 14:11:55 UTC+2, 4...@g...com wrote:

> [...]
    włączania pomp do podnośników płyną bardzo duże prądu które degradują akumulatory.
    ==Covid miałeś i jeszcze nie wróciłeś do sprawności?
    Akumulatory trakcyjne nie nadają się do użytku w domu,
    gdyz są to akumulatory kwasowe, mokre, wymagające warsztatowego serwisowania i
    ladawania i przechowywania w wentylowanym warsztacie.

    Akumulatory trakcyjne xle współpracują z solarami, gdyż mają inne wymagania co do
    prądu ładowania, rozladowania i to że kupiłes na złomie i używasz kolejne 10 lat to
    nie znaczy, że to rozwiązanie właściwe dla konsumenta.

    Do solarów nie nadaja się też aku litowe z samochodów elektrycznych i dlatego setki
    ton sa utylizowane w Europie.

    Aku trakcyjne to nadal 12V, a dla uzyskania efektywnej pracy przetwornicy, należy
    połączyc szeregowo 2-3-4 aby uzyskac napięcie wejściowe 24V 36V czy 48V

    Nie znajdziesz na złomie 3 - 4 10 letnich baterii od wózków aku w dobrym stanie, o
    podobnych parametrach aby je szeregowo połączyć.

    Dlatego trafiają do huty.

  • 7. Data: 2021-10-11 14:56:38
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2021-10-11 o 13:37, nadir pisze:

    > Zainteresuj się akumulatorami FIAMM 12SMG130
    > Producent deklaruje, że przy 50% rozładowaniu mają ponad 2000 cykli.

    Ale ta cena... :/
    Hobby 100Ah to 350pln, co dało by magazyn energii w rozsądnej cenie...
    gdyby nie trwałość. 3,5kpln rocznie na akumulatory to słabo opłacalne.

    Żelowy ok 1kwh 1kpln - też sporo ale już bliżej mu do fiamma (tamten
    2kpln za 130ah więc 100 pewnie za 1800 by był)

    Avast.

  • 8. Data: 2021-10-11 15:52:29
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-10-11 o 14:56, sirapacz pisze:

> [...]
    >
    > Żelowy ok 1kwh 1kpln - też sporo ale już bliżej mu do fiamma (tamten
    > 2kpln za 130ah więc 100 pewnie za 1800 by był)

    Tylko zasadowe, 8000 cykli,odporne na całkowite rozładowanie,tu sobie
    poczytaj
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3755521.html

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2021-10-11 18:27:58
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 11 października 2021 o 14:43:29 UTC+2 m...@g...com napisał(a):

> [...]
    >
    > Nie znajdziesz na złomie 3 - 4 10 letnich baterii od wózków aku w dobrym stanie, o
    podobnych parametrach aby je szeregowo połączyć.

    Najlepiej będzie ją będziesz odpowiadal tylko wtedy jak zostaniesz zapytany.

  • 10. Data: 2021-10-11 19:53:24
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > rozładowywane są akumulatory tym mniej cykli będą wstanie wytrzymać."
    >

    > Generalnie myślałem, że liczba cykli będzie znacznie wyższa.

    Właśnie omijam ten problem...ale cena AGM nie jest zadowalająca.

    Wymyśliłem inaczej. Dotąd miałem panel 100W i akumulator 60Ah, właśnie
    akumulator mi zdycha po 2 latach. Mam drenaż akumulatora/obwodu na
    poziomie 15-20W (alarm, router GSM i kamery na działce). Latem jest OK
    ale zimą, pomimo odcięcia zasilania na poziomie 11V już mi nie wyrabia i
    zdycha szybciej niż rok temu bo słoneczko operuje krócej. Dorobiłem
    sobie wiatrak 0,5 kW ale wiatru też mało.

    Wymyśliłem jak to obejść i właśnie zakupowuję panel 280W i podłączam
    akumulator 220Ah. Dane będę miał za rok. Mając ten sam drenaż, przy tej
    pojemności akumulatora oraz panelu 280W, znacznie zmniejszę drenaż tego
    aku do konkretnego spadku napięcia a moc panela wyrówna mi ładowanie
    nawet w dni pochmurne. Z obecnego 100W mam 0,5A w takie dni i liczę że
    dostanę co najmniej 1A z panelu 280W a dni słoneczne spokojnie popłynie
    10A (obecnie 5A) co pozwoli uzupełnić zapasy energii. Mając "bardziej"
    naładowany akumulator, powinno to znacznie wydłużyć jego "życie" przy w
    miarę rozsądnej cenie akumulatora.

    Inna sprawa, że mam darmowy dostęp do lekko zużytych akumulatorów z
    TIRów, więc na początek takiego aku użyję :) Panele FV o mocy 280V
    ostatnio są dość tanie i oczywiście można stosować wincyj. Wymyśliłem
    jak dotąd, że to powinno mi wystarczyć.

    Dołączyłem sobie do zestawu woltomierz WiFi (supla) i mam zajebiste
    wykresy z których idzie wyciągnąć fajne informacje :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>