  • 1. Data: 2018-09-05 09:16:02
    Temat: Czyszczenie starego miedzianego młynka
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    Cześć
    W starych szpargałach znalazłem młynek, do pieprzu zapewne, ładny ale w
    kiepskim stanie.
    Zbudowany jest z
    - miedzi (ścianki)
    - stali (podstawa, wnętrze szuflady, ramię rączki, oś mechanizmu)
    - drewna (uchwyt)
    - żeliwa/stali (?) - mechanizm

    Szukam sposobu jak doprowadzić go do jako takiego wyglądu bo:
    - miedź jest zaśniedziała
    - stal zardzewiała
    - mechanizm mielący wygląda jak jedna wielka rdza

    Ponieważ nigdy nie miałem do czynienia z takim zadaniem szukam wskazówek:
    - czy miedź czyścić mechanicznie czy chemicznie, jeśli chemicznie to
    czym i jak?
    - czy da się jakimś środkiem pozbyć rdzy z mechanizmu? Dostęp jest
    niestety tylko przez wyjętą szufladę, więc czyszczenie mechaniczne nie
    zadziała
    - czy da się jakimś środkiem zabezpieczyć mechanizm, żeby powstrzymać
    dalsze rdzewienie?
    - czy da się zabezpieczyć miedź przed korozją (patyną)?

    Ewentualnie może ktoś poleci jakieś forum, gdzie mógłbym znaleźć fachową
    pomoc?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2018-09-05 22:17:14
    Temat: Re: Czyszczenie starego miedzianego młynka
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-09-05 o 09:16, Miroo pisze:
> [...]
    > - czy da się zabezpieczyć miedź przed korozją (patyną)?
    >
    > Ewentualnie może ktoś poleci jakieś forum, gdzie mógłbym znaleźć fachową

    spróbuj
    pl.sci.inzynieria

  • 3. Data: 2018-09-07 09:15:02
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    > Ponieważ nigdy nie miałem do czynienia z takim zadaniem szukam wskazówek:
    > - czy miedź czyścić mechanicznie czy chemicznie, jeśli chemicznie to
    > czym i jak?

    Moim zdaniem miedź to tylko polerowanie mechanicznie, np. pasta do zębów

    > - czy da się jakimś środkiem pozbyć rdzy z mechanizmu? Dostęp jest
    > niestety tylko przez wyjętą szufladę, więc czyszczenie mechaniczne nie
    > zadziała

    Do usuwania rdzy najlepszy jest fosol, to kwas fosforowy wiec lepiej
    zeby nie pochlapac nim elementow drewnianych

    > - czy da się jakimś środkiem zabezpieczyć mechanizm, żeby powstrzymać
    > dalsze rdzewienie?

    oliwa, olej ?

    > - czy da się zabezpieczyć miedź przed korozją (patyną)?

    polakierowac?

  • 4. Data: 2018-09-07 13:03:43
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2018-09-07 o 09:15, tomekp pisze:

    > Moim zdaniem miedź to tylko polerowanie mechanicznie, np. pasta do zębów

    > Do usuwania rdzy najlepszy jest fosol, to kwas fosforowy wiec lepiej
    > zeby nie pochlapac nim elementow drewnianych

    A miedziane/mosiężne?

    > oliwa, olej ?

    > polakierowac?

    Czym?

    Temat zgodnie z radą t-1 przeniosłem na grupę pl.sci.inzynieria.
    Dodałem tam więcej informacji.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2018-09-10 09:29:14
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    > A miedziane/mosiężne?

    Nic się im nie stanie

    > Czym?

    Nie wiem, jakims lakierem albo smarować oliwą...

  • 6. Data: 2018-09-10 19:57:15
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak nie wiesz to po co sie udzielasz?

  • 7. Data: 2018-09-10 21:54:08
    Od: tomek <t...@a...ma.kota.pl>

    > Jak nie wiesz to po co sie udzielasz?

    Najpierw przeczytaj wątek ze zrozumieniem a potem napominaj.

  • 8. Data: 2019-06-06 12:11:19

    Poliuretanem bezbarwnym?

    -----