  • 1. Data: 2015-07-07 12:04:02
    Temat: Da się tak legalnie?
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W jednym budynku jest sklep oraz mieszkanie. Sklep ma oddzielny licznik
    energii - jednotaryfowy, a mieszkanie oddzielny - dwutaryfowy.
    Część odbiorników energii (głównie chodzi o bojler) używana jest
    wspólnie: dla celów sklepu i dla celów domowych.
    Czy da się tak zrobić, aby bojler podłączać pod licznik sklepu w
    godzinach jego pracy, a poza godzinami pod licznik domowy? Myślę tu o
    jakimś automatycznym przełączniku sterownym czasowo.
    Jacek

  • 2. Data: 2015-07-07 12:09:37
    Temat: Re: Da się tak legalnie?
    Od: wolim <n...@p...tu>

    W dniu 2015-07-07 o 12:04, Jacek pisze:
> [...]
    > godzinach jego pracy, a poza godzinami pod licznik domowy? Myślę tu o
    > jakimś automatycznym przełączniku sterownym czasowo.

    Ale chyba taniej będzie podłączać bojler pod licznik w mieszkaniu, skoro
    jest dwutaryfowy? Oczywiście przy zachowaniu pewnych warunków granicznych.

    Odpowiadając na pytanie, czy się da - tak, da się.

    Pozdrawiam,
    MW

  • 3. Data: 2015-07-07 12:21:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Co ma legalność do takiego podlączenia? Nawet jak by były jakieś pisane bariery to i
    tak nigdy nikt tego nie sprawdzi.

  • 4. Data: 2015-07-07 12:26:26
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-07-07 o 12:04, Jacek pisze:
    Wyjaśnienie: energia w niskiej taryfie jest tańsza od energii
    "jednotaryfowej", a energia w wysokiej jest droższa.
    Energetyka może się doczepić, że bojler grzeje w takiej taryfie, gdzie
    jest taniej i dlatego pytam o legalność.
    Jacek

  • 5. Data: 2015-07-07 12:30:21
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 lipca 2015 12:26:26 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:

> [...]
    > Energetyka może się doczepić, że bojler grzeje w takiej taryfie, gdzie
    > jest taniej i dlatego pytam o legalność.

    Na jakiej podstawie mialaby sie doczepic? :-) Nie ma zakazu posiadania dwoch
    licznikow z roznymi taryfami przeciez. A to, z ktorego korzystasz zalezy
    tylko i wylacznie od Ciebie. Bez przesady :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2015-07-07 15:06:53
    Od: albercik <n...@g...pl>

    W dniu 07.07.2015 o 12:04, Jacek pisze:
> [...]
    > godzinach jego pracy, a poza godzinami pod licznik domowy? Myślę tu o
    > jakimś automatycznym przełączniku sterownym czasowo.

    układ który spełnia taką funkcję nazywa się SZR (Samoczynne Załączanie
    Rezerwy) służy do przełączenia zasilania na inny obwód w określonych
    sytuacjach, przeważnie w przypadku zanik zasilania na jednej z linii..

    głównym problemem jest sytuacja w której na odbiornik podane zostanie
    zasilanie z dwóch obwodów co może się skończyć efektownym jebudup -
    takie SZR'y są zabezpieczone mechanicznie na tą okoliczność..

    Owe SZR'y są to dwa styczniki zblokowane tak że w danym momencie tylko
    jeden może być włączony. W prostszej wersji można zastosować przekaźnik
    z dwoma parami styków NO/NC na odpwiedni (z zapasem) prąd.

    Pod styki NO podpinasz np zasilanie(fazę pod jeden i zero pod drugi
    styk)ze sklepu, pod styki NC podpinasz analogicznie zasilanie z
    mieszkania. Tym samym na kotwicy masz wyjście zasilania dla boilera,
    samym przekaźnikiem sterujesz za pomocą jakiegoś choćby najprostszego
    sterownika czasowego z promocji w biedronce..

  • 7. Data: 2015-07-07 15:14:57
    Od: twistedme <t...@o...pl>

    W dniu 2015-07-07 o 12:30, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > licznikow z roznymi taryfami przeciez. A to, z ktorego korzystasz zalezy
    > tylko i wylacznie od Ciebie. Bez przesady :-)

    A Urząd Skarbowy? Pewnie prąd z licznika sklepowego wrzucasz w koszty :)

  • 8. Data: 2015-07-07 15:22:11
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 lipca 2015 15:14:58 UTC+2 użytkownik twistedme napisał:

    > A Urząd Skarbowy? Pewnie prąd z licznika sklepowego wrzucasz w koszty :)

    Napisal, ze bojler jest uzywany wspolnie i ma byc podpiety do licznika
    sklepowego w godzinach pracy sklepu. Jak dla mnie sprawa czysta :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2015-07-07 16:00:17
    Od: twistedme <t...@o...pl>

    W dniu 2015-07-07 o 15:22, Adam Sz. pisze:

    > Napisal, ze bojler jest uzywany wspolnie i ma byc podpiety do licznika
    > sklepowego w godzinach pracy sklepu. Jak dla mnie sprawa czysta :)
    > pozdr.

    No niby teraz będzie :)

  • 10. Data: 2015-07-07 22:01:03
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 7 lipca 2015 12:04:02 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    > godzinach jego pracy, a poza godzinami pod licznik domowy? Myślę tu o
    > jakimś automatycznym przełączniku sterownym czasowo.

    nie mozna laczyc sobnych instalacji bo w razie awarii mozna kogos porazic "od tyłu".
    Takie polaczenia uzgadnia sie z energetyką (np sposob podlaczenia agregatu) U ciebie
    najprostszym rozwiazaniem bedzie zastosowanie dwóch osobnych grzałek w bojlerze.

    b.