  • 1. Data: 2017-05-17 21:42:03
    Temat: ELEKTRYKA kilka pytan
    Od: Majka <k...@g...com>

    Cześć.
    Kilka pytań o elektrykę. Poproszę o pomoc i wyrozumiałość.

    1. Czy jednym na jednej "gałęzi", czyli na jednym wyłączniku mogą być dwa typy
    jarzeniówek, tradycyjne/stare ze starterem i nowe ledowe?

    2. "Jarzeniówka" LED: czy ona zapala się natychmiast po kliknięciu wyłącznika?
    Zależy mi na tym, by jasno było od razu, natychmiast, bez efektu wyładowań i mrugań
    starej jarzeniówki.

    3. Czy zwracać na coś szczególną uwagę, na jakieś parametry przy zakupie świetlówek
    LED? Coś ma znaczenie? Poza ceną? Ma to być do oświetlenia garażu.

    4. Inne pomieszczenie - szopa. Bez elektryki, jest tylko wyprowadzanie kabli ze
    ściany domu do wnętrza szopy.
    Chcę zrobić tam dwa punkty świetlne (bo jest długa i złamana jak litera L), jedno
    gniazdo 230V i wyłącznik światła.
    Jak to zrobić sensownie?
    a) czy do takiej szopy dać świetlówki LED czy żarówki LED, np E27?
    b) czy to będzie błąd wyprowadzić te odbiorniki (światło+światło+gniazdko) na jednym
    kablu wchodzącym do szopy ze ściany domu? Na jednej linii "1+0+uziemienie"?
    c) czy na początku tej linii, na samym wyjściu ze ściany w szopie dać
    bezpiecznik/wyłącznik? Jeśli tak, to 10A? 16A? więcej? Czasem mogę tam włączyć coś
    amatorskiego do obróbki drewna, np. strug, szlifierkę lub wiertarkę.
    d) szopa jest beton ściany i drawniany dach. Po ścianie kable prowadzić w rurkach,
    tzw. peszlach?
    e) gniazdo, wyłącznik i punkty światła mogą być zwykłe, czy IP44?

    5. Pytanie na przyszłość: gdybym chciała przerobić bramę wjazdową na elektryczną,
    napędzaną, to na jakiej głębokości powinien być kabel w ziemi? Odległość między domem
    a bramą 8m. Ile żyłowy powinien być kabel, żeby czegoś nie zabrakło lub o czymś nie
    zapomnieć?

    Dużo tego, proszę o cierpliwość i dziękuję za wskazówki.
    Majka

  • 2. Data: 2017-05-17 22:57:17
    Temat: Re: ELEKTRYKA kilka pytan
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 17.05.2017 o 21:42, Majka pisze:
> [...]
    > Zależy mi na tym, by jasno było od razu, natychmiast, bez efektu wyładowań i mrugań
    możesz wszystko jak chcesz, bedzie działać.

    > 3. Czy zwracać na coś szczególną uwagę, na jakieś parametry przy zakupie świetlówek
    LED? Coś ma znaczenie? Poza ceną? Ma to być do oświetlenia garażu.
    trudno coś doradzić. na dzień dzisiejszy diody powinny być typu 2835 lub
    56xx 57xx. Skąd wiesz jakie będą diodki w "świetlówkach" led?

> [...]
    gniazdo 230V i wyłącznik światła.
    > Jak to zrobić sensownie?
    > a) czy do takiej szopy dać świetlówki LED czy żarówki LED, np E27?
    najprosciej. kup dwie szpulki diodek 2835. cena max40zł. zasilacz za
    10zł. profil ud (albo podobny) Ponaklejaj diody na profil, powieś profil
    tam gdzie chesz - masz światło tanio i dobrze. zaleje się wodą- 12 nic
    się nie stanie. poukładasz diody w paru miejscach - będzie mniej cieni,
    lepiej będzie widać. uwierz mi. mam całe mieszkanie w diodach, żarówka
    tylko w lodówce.

    ToMasz

  • 3. Data: 2017-05-19 23:01:50
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Witaj!
    > 1. Czy jednym na jednej "gałęzi", czyli na jednym wyłączniku mogą być dwa typy
    jarzeniówek, tradycyjne/stare ze starterem i nowe ledowe?
    Nie ma przeciwwskazań
    > 2. "Jarzeniówka" LED: czy ona zapala się natychmiast po kliknięciu wyłącznika?
    Praktycznie od razu: ćwierć sekundy da się wytrzymać.Ważniejsze jest to, że na
    rozruch nie ma wpływ temperatura. Stare świetlówki w niskich temperaturach łapały
    dość długo.

    > 3. Czy zwracać na coś szczególną uwagę, na jakieś parametry przy zakupie świetlówek
    LED? Coś ma znaczenie? Poza ceną? Ma to być do oświetlenia garażu.

    Sądzę,że dać normalne lampy LED w oprawach.Świetlówki led są sporo droższe niż
    lampy z gwintem.I łatwiej dostępne.Oprawy też będą droższe.

    > Chcę zrobić tam dwa punkty świetlne (bo jest długa i złamana jak litera L), jedno
    gniazdo 230V i wyłącznik światła.
    > Jak to zrobić sensownie?
    Przede wszystkim rozdzielić gniazdo i oświetlenie na dwa (albo więcej) obwody.Możesz
    zrobić zwarcie w gnieżdzie, ale oświetlenie nie zgaśnie.Nie szkodzi, że to ma byc na
    jednej fazie.Porządek musi być!Tyle, że bezpiecznik przed garażem musi byś większy,
    niż wewnątrz.A na oświetlenie na LEDach wystarczy 4A. A jak poprowadzić instalacje,
    to juz nie powiem.Ale, jeśli masz tam więcej niz jedne drzwi, pomyśl i wyłączniku
    schodowym.

    > d) szopa jest beton ściany i drawniany dach. Po ścianie kable prowadzić w rurkach,
    tzw. peszlach?
    W peszlach takich rzeczy nie robi- bardziej stosowne będą rurki instalacyjne,W
    zasadzie instalacja na drewnie powinna w nich srobiona.Ale było by głupio, gdyby
    reszta dyła goła. Jeszcze lepszym- i sporo droższym rozwiązaniem bylyby
    korytka.Lepiej wyglądają i łatwiej coś dołożyć, czy zmienić.
    > e) gniazdo, wyłącznik i punkty światła mogą być zwykłe, czy IP44?
    Znacznie lepsze będą IP44. Cenowo wyjdzie prawie na jedno, a pewniej. Nie chodzi tu o
    wodę, a pył.

> [...]
    a bramą 8m. Ile żyłowy powinien być kabel, żeby czegoś nie zabrakło lub o czymś nie
    Póki co-zakop tam rurę, taką 50-70 mm z drutem w środku.Tylko pamiętaj o łagodych
    łukach.Jeśli będzie trzeba- da się taki jaki będzie potrzebny.I będzie jeszcze
    miejsce na sterowanie...I wcale nie musi być głęboko.
    pozdro.abomito

  • 4. Data: 2017-05-20 22:05:15
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 17 maja 2017 22:57:19 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:

    > trudno coś doradzić. na dzień dzisiejszy diody powinny być typu 2835 lub
    > 56xx 57xx. Skąd wiesz jakie będą diodki w "świetlówkach" led?

    Niektórzy sprzedawcy opisują, jakie diody są w ich żarówkach/świetlówkach. O ile
    piszą prawdę...

    Wracamy do mojej szopy:

    > najprosciej. kup dwie szpulki diodek 2835. cena max40zł. zasilacz za
    > 10zł. profil ud (albo podobny) Ponaklejaj diody na profil, powieś profil
    > tam gdzie chcesz - masz światło tanio i dobrze.

    W taśmach widziałam wg opisów diody 3528 (a Ty polecasz 2835). Warte są kupna te
    3528?
    U innych sprzedaców widziałam 5050 - też nie wiem, czy to warte zakupu?

    I teraz nowe pytania do Ciebie i grupy:

    1. Kupić diody z zasilaczem, czyli przejście z 230V na 12V?
    Czy też może takie zasilane bezpośrednio 230V bez zasilacza?
    Jaki są różnice, jakie to ma znaczenie? (przypominam: chcę zamontować w szopie, gdzie
    jeszcze nie ma elektryczności, oraz w garażu, w którym chcę zastąpić wadliwe
    irytujące jarzeniówki tradycyjne).

    2. Jeśli kupię diody 12V z zasilaczem, to wyłącznik powinien być przed zasilaczem,
    czy za zasilacze?
    Czyli:
    "ściana z prądem - wyłącznik - zasilacz - diody"
    czy:
    "ściana z prądem - zasilacz - wyłącznik - diody"
    ?

    3. Czy taki zasilacz na stałe wpięty w sieć 230V nie stanowi zagrożenia? Nie będzie
    się grzał, albo szopy nie spalę tym, a dalej całego domu?

    4. Czy taki zasilacz na stałe wpięty w sieć 230V wpływa na zużycie energii?

    Majka

  • 5. Data: 2017-05-20 22:12:09
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 19 maja 2017 23:01:51 UTC+2 użytkownik abomito napisał:

> [...]
    łukach.Jeśli będzie trzeba- da się taki jaki będzie potrzebny.I będzie jeszcze
    miejsce na sterowanie...I wcale nie musi być głęboko.

    Bardzo dziękuję za twoją odpowiedź.
    Rozdzielić na dwa obwody dla gniazda i światła nie mogę, bo w szopie tylko jeden
    kabel jest, wchodzi tam do szopy ze ściany domy, przeciągnięty od jednego z gniazdek
    domowych na zewnątrz.
    Drzwi są tylko jedne w szopie, więc schodowych nie muszę dawać. Wskazówka dot.
    korytek jest cenna, szopa nie jest długa, więc koszty nie będą istotne.

    Myślałam o wyłączniku czasowym, takim co wyłączy światło automatycznie po np. 5
    minutach, by zapobiec zapominalstwu i świeceniu światła cała dobę. Nie wiem tylko jak
    takie coś zrobić, czy to trudne.

    Majka

  • 6. Data: 2017-05-21 02:19:57
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > 1. Czy jednym na jednej "gałęzi", czyli na jednym wyłączniku mogą być dwa typy
    jarzeniówek, tradycyjne/stare ze starterem i nowe ledowe?

    Mogą.

    > 2. "Jarzeniówka" LED: czy ona zapala się natychmiast po kliknięciu wyłącznika?

    Różnie, z bardzo niewielkim opóźnieniem. Chyba, że jest to g' wykonanie,
    czyli prosty układ z kondensatorem i opornikiem, wtedy włącza się
    szybko, ale ani to światło przyjemne nie jest, ani trwałe.

    > Zależy mi na tym, by jasno było od razu, natychmiast, bez efektu wyładowań i mrugań
    starej jarzeniówki.

    Zwykła żarówka, halogen.

    > 3. Czy zwracać na coś szczególną uwagę, na jakieś parametry przy zakupie świetlówek
    LED? Coś ma znaczenie? Poza ceną? Ma to być do oświetlenia garażu.

    Ile lumenów na watt ma to cudo, temperatura barwowa światła. Ale ogólnie
    to światło LEDów, ani jarzeniówek przyjemne nie jest. To nie jest ciągłe
    widmo światła białego, tylko "poskładane" z prążków coś, co wygląda na
    białe.

> [...]
    gniazdo 230V i wyłącznik światła.
    > Jak to zrobić sensownie?
    > a) czy do takiej szopy dać świetlówki LED czy żarówki LED, np E27?

    Rozumiem LEDy w miejscu, gdzie trzeba tanio coś oświetlać przez dłuższy
    czas. Ale szopa?

    > b) czy to będzie błąd wyprowadzić te odbiorniki (światło+światło+gniazdko) na
    jednym kablu wchodzącym do szopy ze ściany domu? Na jednej linii "1+0+uziemienie"?

    Można, choć zgodnie ze sztuką powinny byc osobne obwody. Domyślam się,
    że wymagałoby to wiercenia i ogólnie zamieszania, więc można skorzystać
    z tego, co jest.

> [...]
    amatorskiego do obróbki drewna, np. strug, szlifierkę lub wiertarkę.

    Bezpieczniki to się instaluje w tablicy. One mają zabezpieczać obwód, a
    nie 1 żarówkę. Nie wiem, jakiej mocy są te narzędzia, ale każdy silnik w
    momencie rozruchu bierze o wiele większy prąd, niż podczas dalszej
    pracy. No chyba, że ma bardzo elegancki układ startu. Przy okazji małą
    uwaga: w halach fabrycznych jarzeniówki zasilano z różnych faz, aby
    efekt stroboskopowy nie wywoływał wrażenia, że maszyna stoi, jak w
    rzeczywistości pracuje. Niektóre LEDówki, jak mają oszczędnie zrobione
    zasilania, też mrugają w takt sieci. Wtedy można zobaczyć swoją rączkę
    odlatującą w siną dal, jak się chwyci za "niby nieruchomą" część maszyny.

    > d) szopa jest beton ściany i drawniany dach. Po ścianie kable prowadzić w rurkach,
    tzw. peszlach?

    Tak.

    > e) gniazdo, wyłącznik i punkty światła mogą być zwykłe, czy IP44?

    IP44, lub wyższy.

> [...]
    a bramą 8m. Ile żyłowy powinien być kabel, żeby czegoś nie zabrakło lub o czymś nie

    Kabel w ziemi tez w rurce. Takiej, zeby tam można było upchnąć wiele
    kabli. Zasilanie bramy, jej sterowanie, domofon, może jakieś
    oświetlenie, a i instalatorzy TV, czy netu będą mieli łatwiej. Jako
    kabel sygnałowy do sterowania bramy warto włożyć żelowaną skrętkę
    komputerową.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 7. Data: 2017-05-21 09:01:33
    Od: abomito <a...@w...pl>

    > Rozdzielić na dwa obwody dla gniazda i światła nie mogę,

    Możesz.Na wyjściu dasz gustowną skrzyneczkę z dwoma- trzema "esami" mające wspólne
    zasilanie.I diodą, pokazującą czy jest zasilanie.Ale z tekstu wnoszę że lepiej ,
    jeśli zrobił to fachowiec.

    > Myślałam o wyłączniku czasowym, takim co wyłączy światło automatycznie po np.

    U siebie mam naświetlacze LED po 20W. Całkowicie zabudowane- nie wiem, co jest w
    środku.Z każdego wychodzi tylko przewód zasilany 230V. Zero kombinacji. Jeżeli takie
    zasilacze kupisz z czujką ruchu, to sama lampa się zapali, jeśli wyczuje ruch.A po-
    nastawialnym- czasie sama sie wyłączy.Przy takim warsztacie nie jest istotne, jaką
    temperaturę światła ma lampa- choć wszystkie powinny mieć podobną.
    Pozdro.abomito

  • 8. Data: 2017-05-21 09:33:02
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 20.05.2017 o 22:05, k...@g...com pisze:

> [...]
    >
    > Wracamy do mojej szopy:

    > W taśmach widziałam wg opisów diody 3528 (a Ty polecasz 2835). Warte są kupna te
    nie seria 35xx to dinozaury, najgorsze parametry
    > U innych sprzedaców widziałam 5050 - też nie wiem, czy to warte zakupu?
    to też bardzo stare diody, ale świecą mocnej. pobierając mocy tyle co
    śwetlówka. seria 28xx ma conajmniej dwa razy lepsze paramertry(teraz
    jakis znawca mnie opluje) niż wspomniane wcześniej diody. gdzieś tu
    opisywałem diody 2835, które próbowałem spalić - bez powodzenia.
    puszczałem przez nie prąd kilka razy większy niż nominalny - świeciły.
    nie jaśniej, grzały się, ale świeciły. Natomiast seri 56, 57 świeci dwa
    razy mocniej niż 28xx, ale bierze dwa razy więcej prądu. dla naszego
    oka, jest lepiej gdy światło jest rozproszone i słabe, a nie mocne i
    punktowe.

> [...]
    gdzie jeszcze nie ma elektryczności, oraz w garażu, w którym chcę zastąpić wadliwe
    zasilacz stabilizowany. jak będziesz go zostawiał bez obciążenia to
    najlpeiej klasy v (piątej) jak niemasz gdzie, to na alegro znajdz firmę
    holandpoland. naprawde dobre zasilacze mają po 5-10zł. też tu na grupie
    prosiłem o pomoc w podwyższeniu napięcia o pół wolta. dało się
    oczywiście, a zasilacz wewnątrz wyglądał wzorowo. separacje szczelinami
    w pcb, duże tranzystory podłączone do obudowy-ekranu. teraz sobie pomyśl
    który z Twoich domowych zasilaczy ma ekranowanie :)

> [...]
    > "ściana z prądem - wyłącznik - zasilacz - diody"
    > czy:
    > "ściana z prądem - zasilacz - wyłącznik - diody"
    lepiej sciana włącznik diody, ale przy klasie V, nieobciążony zasilacz
    pobiera maks 0.3wata. ładowarka do telefonu kupiona na bazarku - napewno
    więcej

    > 3. Czy taki zasilacz na stałe wpięty w sieć 230V nie stanowi zagrożenia? Nie będzie
    się grzał, albo szopy nie spalę tym, a dalej całego domu?

    nie. ale jeśli cokolwiek projektujesz, lepiej to zrób tak, aby zasilacze
    nie były włączone cały czas. nawet nie chodzi o pożar, albo koszty, ale
    jak będzie jakieś przepięcie, piorun gdzieś walnie... będą mniejsze
    szanse na zgon zasilacza. no i pomyśl o czasie pracy. Mnie co prawda
    przez ostatnie 3 lata żaden zasilacz nie umarł, ale szybciej padnie ten
    który jest włączony non stop, niż ten który załączam 3 razy dziennie na
    godzinę

    > 4. Czy taki zasilacz na stałe wpięty w sieć 230V wpływa na zużycie energii?
    dupiaty - dużo. kilka, kilkanaście wat. klasy czwartej - maks 1 w,
    klasy piątej maks 0.3w

    ToMasz

    ps
    http://pixady.com/image/rwl/
    raster ma 60cm. to co widzisz jest mocno jasne i nie daje cienia.
    kombinacja pasków zimnych i ciepłych poszerza "rozpiętość barwną" światła

  • 9. Data: 2017-05-21 12:26:54
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Ja przepraszam, więc ta bidula na sie jeszcze z zasilaczami doktoryzować?
    Lampa jest lampa.Ma świecić, bo ją wymienią na lepszy model.
    Jak jesteś taki cwany, to pogadaj z budowlańcami o swoim problemie..
    pozdro.a bo mi to...

  • 10. Data: 2017-05-22 12:16:24
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-05-21 o 12:26, abomito pisze:
> [...]
    > Lampa jest lampa.Ma świecić, bo ją wymienią na lepszy model.
    > Jak jesteś taki cwany, to pogadaj z budowlańcami o swoim problemie..

    Stąd też najłatwiej zastosować zwykłe oprawy na E27, nawet te
    "piwniczne", bryzgo- i pyło-szczelne, natomiast do środka zapakować tzw.
    "żarówkę" LED.

    Wtedy nawet babcia potrafi sobie w razie uszkodzenia wymienić "żarówkę"
    na dowolną inną.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam