  • 1. Data: 2018-07-22 13:57:19
    Temat: Elektryka na tapecie
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Za dwa tygodnie ma wkroczyć elektryk, projekt elektryki jest -- jakieś rady
    na co warto zwrócić uwagę, szczególnie w skrzynce? Instalacja ma być przede
    wszystkim bardzo dobrze zabezpieczona przed przepięciami. Co tam zatem musi
    być?

    Dodatkowo, chcę wydzielić strefy do podtrzymywania i zastosować do tych
    obwodów zasilacze z bateriami (bo na TPW2 z gwarancją pewnie się nie
    doczekam) posadowione w garażu:

    https://techtron.pl/k112,zasilanie-awaryjne-ups-do-k
    otlow-piecow-pomp-co-solarow-bram.html

    Do monitoringu i netu pewnie wystarczy ZA TECH 300-500W, do kompa powinien
    styknąć 500W. Do tego pewnie akumulatory po 150Ah czyli w sumie ~3,5kWh. W
    sumie koszt około 3k zł brutto. Wystarczy to wpiąć przed wymagane obwody,
    czy jeszcze o czymś pamiętać, np. z zamierzeniem zamontowania w przyszłości
    paneli PV? Może są na rynku lepsze zasilacze niż podlinkowane TechTrony?

    Ps. ekeltryk krzyknął za dom ~200m2 wstępnie 16 tys. zł (materiał +
    robocizna) z każdym punktem na oddzielnym obwodzie i kluczowymi elementami
    (zmywarka/lodówka etc.) na niezależnych bezpiecznikach, w tym instalacja na
    ogród i do bramy, z sieciami alarmową, LAN (monitoring), TV/SAT i domofonem
    do bramy.

    Pps. czy są bezpieczniki główne które można z odległości (np. przyciskiem w
    salonie) wyłączyć?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 2. Data: 2018-07-22 15:54:02
    Temat: Re: Elektryka na tapecie
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 22.07.2018 13:57, Myjk wrote:

> [...]
    > wszystkim bardzo dobrze zabezpieczona przed przepięciami. Co tam zatem musi

    Pierwszy odgromnik przy płocie albo w skrzynce z licznikiem albo
    dostawić drugą obok/z tyłu licznika.

    W rozdzielni kolejny ogdromnik

    W gniazdach z droższym sprzętem też odgromniki

    No i uziemienie żeby miało ze 2 ohmy, nie więcej, czyli uziom
    fundamentowy, a skrzynka tam gdzie wychodzi wąs.

  • 3. Data: 2018-07-22 20:09:37
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 22 lipca 2018 13:57:20 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Za dwa tygodnie ma wkroczyć elektryk, projekt elektryki jest -- jakieś rady
    > na co warto zwrócić uwagę, szczególnie w skrzynce?

    Żeby skrzynka była 2x większa niż pierwotnie zakładana, żeby nie było
    burdelu w przewodach, porządne prowadzenie przewodów N i PE.

    > Dodatkowo, chcę wydzielić strefy do podtrzymywania i zastosować do tych
    > obwodów zasilacze z bateriami (bo na TPW2 z gwarancją pewnie się nie
    > doczekam) posadowione w garażu:

    Nie mam pojęcia o tym większego niż to co wyczytałem gdzieś tam,
    ale ja bym celował w prostotę, czyli zrobić przełącznik na agregat
    i zasilać całą chatę.

    > Pps. czy są bezpieczniki główne które można z odległości (np. przyciskiem w
    > salonie) wyłączyć?

    A po cholerę coś takiego?
    Wyłączniki sterowane są w przemyśle, ale to kupa kasy jeżeli chodzi
    o zastosowanie "cywilne".

    Co do fotowoltaiki to tylko zostawić miejsce w skrzynce na ewentualne
    bebechy i monitoring albo przewidzieć z boku drugą skrzynkę.
    Jeżeli chciałbyś też liczyć zużycie chałupy to przewody zasilające
    chatę wpiąć gdzieś na listwę zaciskową a potem dopiero na zabezpieczenia,
    żeby to można było w razie czego łatwo modyfikować.

    L.

  • 4. Data: 2018-07-22 21:09:18
    Od: cyceron <t...@b...goaway>

    On 22.07.2018 13:57, Myjk wrote:

    > Instalacja ma być przede
    > wszystkim bardzo dobrze zabezpieczona przed przepięciami.

    Jakbyś chciał się doktoryzować w tym temacie, to Dehn coś ma:
    http://www.dehn-international.com/en1/dehn-academy/b
    litzschutz_4_en/index.html
    (niestety flash)

    > z każdym punktem na oddzielnym obwodzie

    Każdym jednym? Do sypialni z powiedzmy 4-6 gniazdkami będzie prowadzone
    4-6 przewodów z rozdzielnicy? :>

    > Pps. czy są bezpieczniki główne które można z odległości (np.
    przyciskiem w
    > salonie) wyłączyć?

    Miałem do czynienia z WW361 (wycofane, nie wiem jaki jest następca)
    http://legrand.pl/produkt/wyzwalacz-wzrostowy-ww-361
    -230-v
    Dopinasz do wyłącznika/rozłącznika i możesz zdalnie (przewodowo)
    wyłączać (i tylko wyłączać).

    C.

  • 5. Data: 2018-07-22 21:47:02
    Od: Budyń <b...@g...com>

> [...]
    > do bramy.
    >
    > Pps. czy są bezpieczniki główne które można z odległości (np. przyciskiem w

    do celow domowych nie ma, rozwiazania przemysłowe są, ino to bedzie przerost formy
    nad trescią.
    Natomiast w sposób łatwy mozna zastosować przekaźnik zwierajacy zero i ochronny -
    wyleci wtedy różnicówka, jesli ją dasz jako wyłacznik główny.

    w jednej rozdzielnicy 3x12 takiej wstępnej zmiesciłem:
    zaciski przewodów (bo mam grube)
    przełacznik agregat-sieć
    ograniczniki przepięć
    nadmiarówka kierunek rozdzielnica parter
    nadmiarówka kierunek rozdzielnica pietro
    różnicowka+nadmiarówka kierunek garaż
    różnicowka+nadmiarówka kierunek kotłownia (bo ogrzewanie bedzie elektryczne)
    przekaźniki priorytetowe (jesli parter+pietro wezma za dużo do odłączy się kotłownia)

    potem bedą juz raczej proste rozdzielnice parter/pietro/garaz/kotlownia

    w złączu kablowym dałem też różnicówkę, którą kiedys wymienie na selekcyjną

    b.

  • 6. Data: 2018-07-22 22:29:32
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-22 o 13:57, Myjk pisze:
    > Za dwa tygodnie ma wkroczyć elektryk, projekt elektryki jest

    To zapodaj - ocenimy i doradzimy.

    > -- jakieś rady
    > na co warto zwrócić uwagę, szczególnie w skrzynce?

    Na wszystko. Na dobór aparatów i odpowiednich zabezpieczeń (aby obwody
    jednofazowe były zabezpieczane różnicówkami jednofazowymi, a nie
    trójfazowymi), na jakość montażu rozdzielnicy, na prawidłowe
    rozlokowanie podzespołów, na jakość montażu instalacji, zabezpieczenie
    instalacji przed uszkodzeniem przez ekipy wykonujące inne prace na
    budowie (uszkodzona izolacja przewodu może powodować przypadkowe
    wyłączenia różnicówek). Na wykonanie połączeń wyrównawczych głównych i
    miejscowych obejmujących wszystkie elementy konstrukcyjne oraz
    instalacje wodne i CO, wykonane z materiałów przewodzących prąd.

    > Instalacja ma być przede
    > wszystkim bardzo dobrze zabezpieczona przed przepięciami. Co tam zatem musi
    > być?

    Przed przepięciami oraz zmianą parametrów sieci zabezpieczają zarówno
    ochronniki przepięciowe, rozłączniki nadnapięciowe i podnapięciowe, ale
    także sposób prowadzenia instalacji oraz dobór zabezpieczeń. Ponadto
    trzeba też zrobić instalację tak, aby obwody były jak najkrótsze tzn.
    punkty poboru jak najmniej odległe od ochronników przepięciowych.
    Trzeba pamiętać, że ochronniki chronią nie tylko przed przepięciami z
    sieci, ale także i przed wyindukowanymi przepięciami LEMP (/Lightning
    Electromagnetic Pulse) w wewnętrznej instalacji.
    Sporą ochronę przed LEMP daje instalacja odgromowa, która tworzy swego
    rodzaju klatkę Faradaya dla wewnętrznej instalacji elekteycznej.
    Jeżeli obwody są długie i są wyeksponowane na LEMP (np. na poddaszach)
    warto rozważyć prowadzenie takiej instalacji w stalowym, uziemionych
    peszlach. Jeżeli dach pokryty blachą to obowiązkowo blacha musi być
    uziemiona.

    /
    > Dodatkowo, chcę wydzielić strefy do podtrzymywania i zastosować do tych
    > obwodów zasilacze z bateriami (bo na TPW2 z gwarancją pewnie się nie
    > doczekam) posadowione w garażu:

    Co to TPW2?

> [...]
    > paneli PV? Może są na rynku lepsze zasilacze niż podlinkowane TechTrony?

    Oczywiście, że są, ale to już idziesz w koszty.

> [...]
    > (zmywarka/lodówka etc.) na niezależnych bezpiecznikach, w tym instalacja na

    No wiesz, budowania instalacji w której każdy punkt stanowi oddzielny
    obwód to dużo więcej pracy i tym samym robocizna musi być droższa. Ale
    za to można zrobić dużo fajnych rzeczy w oparciu o PLC, albo typowe
    podzespoły inteligentnego domu.

    > z sieciami alarmową,

    Masz zrobiony projekt instalacji alarmowej?
    Wbrew pozorom nie jest to takie proste i bardzo często ludzie popełniają
    błędy. Zleć lepiej wykonanie projektu lub też wykonanie instalacji
    komuś, kto siedzi w tych tematach, bo zazwyczaj elektrycy, którzy robią
    instalacje elektryczne mają znikome pojęcie o doborze miejsc montażu
    czujek. Miejsca te nie mogą być przypadkowe, ale muszą uwzględniać
    szereg czynników zakłócających, stref podejścia złodzieja oraz
    odpowiednio dobrane czujki pod względem charakterystyk i kątów
    "widzenia". Aby sobie z tym poradzić trzeba wykonać, uruchomić,
    przetestować i przeanalizować i serwisować co najmniej kilkadziesiąt
    instalacji. Samo czytanie w necie nie zapewni odpowiedniej wiedzy.
    Dobrze wykonana instalacja alarmowa może posłużyć także do współpracy ze
    sterownikami inteligentnego domu.
    Dla przykładu opracowałem kiedyś i montowałem własny system takiej
    automatyki w oparciu o sterowniki PLC do sterowania oświetleniem w całym
    domu.
    Sterownik PLC np. wygaszał oświetlenie w pomieszczeniach w których
    pozostawiono zapalone oświetlenie. Realizował funkcje załącz/wyłącz,
    kompozycję oświetlenia, oświetlenie nocne i awaryjne (zasilane z UPS),
    możliwość wygaszenia wszystkich świateł w całym domu przyciskiem w
    dowolnym pokoju, automatyczne zapalanie i wygaszanie oświetlenia w
    pomieszczeniach i na korytarzach z użyciem czujek ruchu systemu
    alarmowego z uwzględnieniem oświetlenia zewnętrznego. Ponadto symulację
    obecności domowników po zazbrojeniu systemu alarmowego, sterowanie
    pompami cyrkulacji CWU oraz temperaturami w pomieszczeniach, co
    przekłada się na pewne oszczędności energii, a także wyłączenie
    zasilania dla zbędnych obwodów w domu co przekłada się zwiększenie
    bezpieczeństwa choćby np. pozostawione włączone żelazko, czy ładowarka,
    która może się zapalić i spowodować pożar.
    Sygnały z czujek ruchu oraz kontaktronów w drzwiach instalacji alarmowej
    przekazywane były do sterownika PLC, gdzie program realizował
    odpowiednie funkcje.

    > LAN (monitoring), TV/SAT i domofonem
    > do bramy.
    >
    > Pps. czy są bezpieczniki główne które można z odległości (np. przyciskiem w
    > salonie) wyłączyć?

     Praktycznie każdy można tak wyłączyć. Wystarczy doposażyć wyłącznik w
    tzw. wyzwalacz, który się dopina obok wyłącznika. Ponadto można też
    zastosować rozłączniki mocy z wyzwalaczem.

  • 7. Data: 2018-07-23 12:58:21
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 22.07.2018 22:29, Uzytkownik wrote:

    > Masz zrobiony projekt instalacji alarmowej?
    > Wbrew pozorom nie jest to takie proste i bardzo często ludzie popełniają
    > błędy. Zleć lepiej wykonanie projektu lub też wykonanie instalacji

    Ja myślę, że w każdym przypadku dobrze jest zlecić projekt instalacji,
    automatyki i alarmu razem.
    Samodzielnie zwykle efekty są opłakane.

  • 8. Data: 2018-07-23 12:59:52
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Żeby skrzynka była 2x większa niż pierwotnie zakładana, żeby nie było
    > burdelu w przewodach, porządne prowadzenie przewodów N i PE.
    3x!
    Ja zrobiłem 2x i okazało się, że dosłownie na styk.

    > A po cholerę coś takiego?
    > Wyłączniki sterowane są w przemyśle, ale to kupa kasy jeżeli chodzi
    > o zastosowanie "cywilne".

    włącznikiem światła - tylko doprowadzić N i L i grube druty na wszelki
    wypadek ;) :P

  • 9. Data: 2018-07-23 23:26:09
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej,
    Ja za instalacje elektryczna, tak jak u Ciebie z osobnymi obwodami,
    inst. alarmowa (alarm Jablotron, sporo czujnikow, dodatkowe karty do
    bariery na podczerwien, czujnik zalania, termometry itp),
    przeciwprzepieciowa, dwoma skrzynkami (przedpokoj - ogolna elektryczna,
    kotlownia - router, monitoring, rolety itp) zaplacilem 22tys z
    materialem. Zdolny Slask, Zgorzelec - mozna bylo taniej, ale robil to
    kolega - ma firme, wiem co robi i wiem ze robi to dobrze. On tez od
    poczatku budowy pilnowal uziomu fundamentowego, spawal go i pozniej
    osobiscie po testach podpial do instalacji odgromowej.
    Piotr

  • 10. Data: 2018-07-24 16:53:37
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 23 Jul 2018 23:26:09 +0200, gobo

    > zaplacilem 22tys z materialem.

    Dzięki, nim zaproszę gościa do siebie, podlecę na budowę którą opędza i
    zerknę z czego i jak tworzy -- może jakieś fotki trzasnę to poproszę Was
    jeszcze o zdanie czy to wygląda sensownie czy lepiej uciekać.

    --
    Pozdor
    Myjk