  • 1. Data: 2019-01-05 10:21:24
    Temat: Escape roomy a prawio budowlane
    Od: Marek <f...@f...com>

    Nawiązując do tragedi w Koszalinie czy takie obiekty, bądź co bądź,
    publiczne mogą nie mieć swobodnego wyjścia ewakuacyjnego otwieranego
    od wewnątrz (co jest wbrew zasadom zabawy)?
    Bo chyba otwieranie awaryjne od zewnatrz się nie liczy jako
    bezpieczne? Z tego co wiem w niektórych obiektach nawet są odbierane
    telefony od graczy by nie mogli z nich korzystać podczas zabawy.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2019-01-05 13:00:24
    Temat: Re: Escape roomy a prawio budowlane
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2019-01-05 o 10:21, Marek pisze:
    > Nawiązując do tragedi w Koszalinie czy takie obiekty, bądź co bądź,
    > publiczne mogą nie mieć swobodnego wyjścia ewakuacyjnego  otwieranego od
    > wewnątrz (co jest wbrew zasadom zabawy)?

    Nawet niepubliczne muszą mieć drogi i wyjścia ewakuacyjne.

    > Bo chyba otwieranie awaryjne od zewnatrz  się nie liczy jako bezpieczne?

    A to już zależy co i gdzie, ale na takie obiekty/pomieszczenia zamykane
    od zewnątrz są specjalne przepisy i procedury.

    > Z tego co wiem w niektórych obiektach nawet są odbierane telefony od
    > graczy by nie mogli z nich korzystać podczas zabawy.

    Jak powiesz człowiekowi: "daj mi swoją komórę a ja sobie w niej
    pogrzebię", to każdy będzie oburzony, a tu jeszcze leszcze za to płacą.;)
    Nawet do wczoraj nie rozumiałem fascynacji tymi "rumami" i uważałem, że
    trzeba mieć nieźle nasrane we łbie żeby płacić za to, żeby się dać
    zamknąć. Od wczoraj wiem, że intuicja mnie nie zawiodła.

  • 3. Data: 2019-01-05 13:28:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 5 Jan 2019 13:00:24 +0100, nadir <n...@h...org> wrote:
    > zamknąć. Od wczoraj wiem, że intuicja mnie nie zawiodła.

    Intuicja wobec czego? Strachliwy jesteś?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2019-01-05 14:39:33
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2019-01-05 o 13:28, Marek pisze:

    > Intuicja wobec czego?

    Że prędzej czy później w jakimś ejskeprumie ktoś zginie.

    > Strachliwy jesteś?

    Oczywiście! Ty nie?

  • 5. Data: 2019-01-05 15:30:33
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 05.01.2019 o 10:21, Marek pisze:
    > Nawiązując do tragedi w Koszalinie czy takie obiekty, bądź co bądź,
    > publiczne mogą nie mieć swobodnego wyjścia ewakuacyjnego  otwieranego od
    > wewnątrz (co jest wbrew zasadom zabawy)?
    nie.... Kiedyś brałem udział w rajdach, których celem było
    "orientowanie" się w przestrzeni bez mapy. każdy uczestnik, w zamkniętej
    kopercie, dostawał mapę i wskazówki jak dotrzeć do cywilizacji, jak
    wezwać pomoc. Otwarcie koperty - dyskwalifikacja. W przedmiotowym
    przypadku wystarczy zrobić 2 wyjścia w tym jedno ewakuacyjne.
    skorzystasz - przegrałeś, ale żyjesz. To nie muszą być nawet prawdziwe
    drzwi - małe okienko przez które można wypełznąć, ewentualnie wezwać pomoc.
    ToMasz

  • 6. Data: 2019-01-05 17:02:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Pojawiaja sie szczatkowe informacje. Pomieszczenie bylo ogrzewane piecykiem na butle
    . Jesli sie instalacja rozszczelnila i wyplynela szklanka gazu to tam sie pieklo
    zrobilo kiedy sie gaz zapalil. Nastolatki w ramach zabawy przykute byly do krzeselek
    kajdankami. W takiej sytuacji zadne wyjscie awaryjne by nie pomoglo. W tej chwili
    powiedzieli w tv ze rozszczelnila sie butla z gazem.

  • 7. Data: 2019-01-05 20:43:55
    Od: l...@g...com

    Pewnie do tego okna szczelne i brak właściwej wentylacji.

  • 8. Data: 2019-01-05 21:25:07
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Akurat przy pozarze szczelne okna i brak wentylacji to zaleta. Strazacy jak wiedza ze
    za drzwiami sie pali to ich nie otworza dokad nie beda na 110% przygotowani do
    gaszenia. Ogien wypala tlen i sie przydusza ale robi sie wtedy duzo palnych gazow.
    Gaszenie w takiej sytuacji polega na schlodzeniu duzym prysznicem tego co pod sufitem
    sie zebralo. Najprosciej i najtaniej by bylo jak by takie przybytki byly wyposazone w
    zraszacze. Dzialaja automatycznie. Dzialaja w poczatkowej fazie pozaru. Grupa
    budowlana i taki wniosek sam sie nasuwa. Jak sa nowo budowane domy to w ramach
    wlasnego bezpieczenstwa kupic tansze klamki i zainstalowac zraszacze. Ogladalem
    kiedys oferty i najtanszy kosztowal ze trzy dychy a za stowe byl taki co siedzi w
    suficie i jak ma zadzialac to sie przebija przez specjalnie w tym miejscu zrobiony
    slaby sufit i leje wode. Na etapie budowania taka instalacja kosztowala by jakies
    drobne pieniadze.

  • 9. Data: 2019-01-05 23:22:21
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > miejscu zrobiony slaby sufit i leje wode. Na etapie budowania taka
    > instalacja kosztowala by jakies drobne pieniadze.

    Rurki i zraszacze, to akurat najmniejszy koszt takiej instalacji. Żeby
    ona miała sens, to trzeba zapewnić niezależne od wodociągu i w 100%
    pewne źródło wody z odpowiednim ciśnieniem i wydajnością. A to już takie
    tanie nie będzie.

  • 10. Data: 2019-01-05 23:28:18
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    slaby sufit i leje wode. Na etapie budowania taka instalacja kosztowala by jakies

    Za eksperta pożarnictwa też się uważasz? A pierdzielisz takie głupoty,
    że ręce opadają.

    Akurat podczas pożarów robi się wręcz przeciwnie. Wytwarza się przeciąg,
    bo to nie ogień jest największym zabójcą zarówno cywilów jak i
    strażaków, ale właśnie dym. Dym zabija ludzi na skutek uduszenia,
    zaczadzenia oraz zatrucia wyziewami chemicznymi np. palących się tworzyw
    sztucznych. Ale ani uduszenie, ani zaczadzenie, ani zatrucie nie zbiera
    największych żniw wśród ludzi i strażaków, a wybuch zgromadzonych gazów
    (dymu). Dlatego też podczas akcji gaśniczych zanim wejdą strażacy,
    pierwsze co się robi to się oddymia. W tym celu otwiera się klapy
    oddymiające i nawiewne, a jak ich nie ma to się wybija okna i otwiera
    drzwi. Strażacy uruchamiają duże wentylatory nadmuchowe, aby wtłoczyć do
    wnętrza dużą ilość powietrza z tlenem i usunąć dym, ponieważ ten dym
    potrafi się zapalić i rozprzestrzenić ogień po całym budynku. Ponadto
    zgromadzony pod sufitem dym potrafi doprowadzić do odcięcia strażakom
    drogi ucieczki, gdyż przenosi ogień na tyły strażaków. Gromadzi się pod
    sufitem i tam dochodzi do zapłonu i wytwarza się tzw. ciąg wsteczny.

    Wtłaczanie świeżego, natlenionego powietrza ma też inny cel poza
    usunięciem dymu i oddymieniem drogi ewakuacji.  Gromadzący się w budynku
    dym podgrzewa to co jeszcze się nie pali i potrafi podgrzać do
    temperatury samozapłonu. Świeże, natlenione powietrze obniża temperaturę
    i zabezpiecza przed samozapłonem.

    Każdy wyższy budynek wielorodzinny oraz każdy budynek użyteczności
    publicznej obecnie musi być wyposażony w system oddymiania. W tym celu
    montuje się specjalne klapy oddymiające oraz nawiewne, które w przypadku
    pożaru są automatycznie otwierane.