  • 1. Data: 2023-05-31 16:55:03
    Temat: Faktury za energię - reklamować?
    Od: M M <m...@g...com>

    Energa Obrót grupa Obajtek dłuuugo liczyła i w końcu przysłała.
    Tyle że trochę rzeczy chyba się nie zgadza.
    1. Dom G12R "ekonomiczna dolina" + prosument, w styczniu poszło 2 MWh.
    Taryfa - https://bip.ure.gov.pl/download/3/16138/ENERGAOBROT.
    pdf
    W ramach limitu cena mrożona netto szczyt/poza 0,5545/0,2509 [zł/kWh] wg taryfy,
    tabela 5.1 - zgadza się. Ale ponad limit 0,6980/0,6980 - nie powinno być
    0,6930/0,6874 ? Pierwsza to maksymalna zamiast 1,5191 z taryfy, a druga wg taryfy (o
    włos tańsza od maksymalnej), tabela 5.2 (ceny energii elektrycznej będące ceną
    odniesienia w rozumieniu ...) - niby to drobne kwoty, ale kto wie czy w systemie nie
    ma więcej błędów jakby sprawdzić dokładniej?
    2. Firma mikro C12W też prosument - złożony wniosek o słynne 785 zł/MWh netto od 1
    grudnia, tymczasem cena w grudniu 0,7896 a od stycznia 0,79 a powinno być 0,7850.
    Może i drobiazg, ale jest też coś grubszego - w listopadzie ceny były jeszcze
    wysokie, szczyt/poza 2,9835/1,8535 ale zużycie które policzyli w tych cenach jest o
    ponad 20% większe od tego co było faktycznie pobrane w listopadzie według
    mojlicznik.energa-operator.pl (zdalne odczyty są nawet co godzinę) a było jeszcze
    trochę zmagazynowane wcześniej i oddane z PV w listopadzie, rozłożyli to na dłuższy
    okres zamiast rozliczyć oddzielnie listopad przed i grudzień po zmianie cen na
    wniosek.
    To na razie tylko rozliczenie sprzedaży, nie miałem jeszcze siły sprawdzać dokładniej
    rozliczenia dystrybucji (dużo więcej pozycji).
    Także sprawdźcie swoje rachunki, zwłaszcza prosumenci.
    Czy do czasu rozpatrzenia reklamacji można wstrzymać się z płatnością?

  • 2. Data: 2023-05-31 17:48:47
    Temat: Re: Faktury za energię - reklamować?
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 16:55 M M <m...@g...com> pisze:

> [...]
    > Także sprawdźcie swoje rachunki, zwłaszcza prosumenci.
    > Czy do czasu rozpatrzenia reklamacji można wstrzymać się z płatnością?

    Jak masz cień wątpliwości to reklamuj. Ja w PGE reklamowałem już faktury
    ze 3-4 razy.
    Za każdym razem przyznawali się do pomyłki.
    Te reguły do wyliczenia faktur piszą zwykli ludzie, każdy się może pomylić
    tym bardziej, że materia nie jest prosta i często zmieniają się zasady
    rozliczeń.
    Do czasu rozpatrzenia reklamacji nic nie płać.

    U mnie np. po wymianie licznika na inny model okazało się, że nie ma
    zaprogramowanych wszystkich dni świątecznych - np. 6.01 liczył jako zwykły
    dzień a powinno być święto i cały dzień druga strefa przy taryfie G12W.

    TG

    TG

  • 3. Data: 2023-05-31 18:32:07
    Od: M M <m...@g...com>

    środa, 31 maja 2023 o 17:48:50 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
> [...]
    > Te reguły do wyliczenia faktur piszą zwykli ludzie, każdy się może pomylić
    > tym bardziej, że materia nie jest prosta i często zmieniają się zasady
    Tylko ciekawe czemu te pomyłki zwykłych ludzi zwykle są w jedną stronę, na ich
    korzyść... I takie niby przypadkowe pół grosza na kWh łatwe do przeoczenia. Całe
    rozliczenie to kilkadziesiąt pozycji, strona A4 opłat
    sieciowych/mocowych/przejściowych itp.
    Wniosek o tańszą energię dla firmy najpierw odrzucili jako niepoprawny, po reklamacji
    okazało się że jednak poprawny i właściwie nie wiadomo co było źle (był podpisany
    profilem zaufanym, twierdzili że nie był).
    Tak jakby z automatu odrzucali licząc na to, że jakiś procent machnie ręką, nie złoży
    reklamacji i już kasa do przodu.
    W sumie to chyba trzeba się niezależnie opomiarować i kontrolować wszystko, kiedyś
    kontrolowałem tylko czas na ich liczniku dwutaryfowym (sporo się rozjeżdżał, w swojej
    automatyce uwzględniałem poprawkę czasem nawet kilkadziesiąt minut, wyraźnie było
    widać zależność zegara od temperatury bo zimą rozjeżdżał się szybciej) ale teraz jak
    jest "inteligentny" z GSM to powinien mieć zawsze dokładny. Powinien... Ja mam NTP
    z Internetu + lokalny serwer synchronizowany GPS, ale może to skrzywienie bo
    dostarczam Internet i muszę mieć dobre czasy w logach dla policji/prokuratora itp.
    > Do czasu rozpatrzenia reklamacji nic nie płać.
    Tylko czy to nie grozi niespodziewanym wyłączeniem/wypowiedzeniem (mogą twierdzić że
    wysłali wezwanie do zapłaty listem zwykłym który nie doszedł) - jak to obecnie
    wygląda proceduralnie?
    Z innego podwórka lepiej mi znanego (usługi telekomunikacyjne) jest 30 dni na
    rozpatrzenie reklamacji i brak odpowiedzi w terminie uważa się za jej uznanie. Nie
    wiem czy z energią podobnie.

  • 4. Data: 2023-05-31 22:40:37
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 31 May 2023 at 18:32:09 UTC+2, M M wrote:
> [...]
    rozpatrzenie reklamacji i brak odpowiedzi w terminie uważa się za jej uznanie. Nie

    Tauron dla domu podniósł oplaty ze 150zł na 420 zł miesięcznie, rok do roku,
    a zużycie się nie zmieniło.

    Im się w glowie poprzewracało, a faktura pisana mikrodrukiem zawiera 100 pozycji
    a każdy ma to w doopie,
    liczy się tylko cena kilowatogodziny z wszystkimi dodatkami

    No i przysyłają na innej kartce, że cena 1 kilowatogodziny poniżej 1 zl / 1 kWh
    no to skąd tym dziadom wychodzi wzrost oplat prawie o 300 %

    Jest obawa, że Tauron utracił zdolnośc obslugi klientów indywidualnych i powinien
    wkroczyć zarząd przymusowy
    i przejąc i uprościc fakturowanie rozliczeń według zasady:

    cena 1 kWh x zużycie energii w kWh = oplata

    A jak chcą oferowac 100 taryf jednoczesnie, to niech URE nie czeka, ale wprowadzi
    zarząd komisaryczny natychmiast.

    Firmy mogą liczyć faktury algorytmami i cały miesiąc,
    ale Kowalski ma to w doopie, on patrzy w licznik ile zużył i z tego ma wiedzieć, ile
    zapłaci

    Czyli taryfa ma się nazywać : Kowalski = 0, 80zł/ kWh
    a z algorytmami niech się sami bujają bo cena energii zmienia się co 10 sekund
    a Kowalski ma to w doopie.

  • 5. Data: 2023-05-31 22:42:19
    Od: a a <m...@g...com>

> [...]
    rozpatrzenie reklamacji i brak odpowiedzi w terminie uważa się za jej uznanie. Nie

    GPS nie oferuje synchronizacji, dlatego serwery, routery używaja synchronizacji
    sieciowej z time servera

  • 6. Data: 2023-06-01 00:00:42
    Od: M M <m...@g...com>

    środa, 31 maja 2023 o 22:42:21 UTC+2 a a napisał(a):
    > == + lokalny serwer synchronizowany GPS
    >
    > GPS nie oferuje synchronizacji, dlatego serwery, routery używaja synchronizacji
    sieciowej z time servera

    Mój GPS na szczęście jeszcze nie wie że nie oferuje i wychodzi z niego sygnał 1PPS,
    dzięki czemu mam własny lokalny serwer czasu, opis jak zrobić -
    https://blog.dan.drown.org/apu2-ntp-server-2/
    (da się też podłączyć 1PPS przez RS232, ale musi być stary dobry sprzętowy RS232,
    niestety USB mocno pogarsza dokładność czasu).

  • 7. Data: 2023-06-05 06:46:39
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 31.05.2023 o 18:32, M M pisze:
> [...]
    rozpatrzenie reklamacji i brak odpowiedzi w terminie uważa się za jej uznanie. Nie

    U siebie (Tauron) też szukałem te pół grosza przez dwie godziny.
    I znalazłem - do ceny doliczana jest akcyza. Do końca 2022 była stawka 0%.

    --
    Pete

  • 8. Data: 2023-06-05 14:41:44
    Od: M M <m...@g...com>

    poniedziałek, 5 czerwca 2023 o 06:46:42 UTC+2 Pete napisał(a):
    > U siebie (Tauron) też szukałem te pół grosza przez dwie godziny.
    > I znalazłem - do ceny doliczana jest akcyza. Do końca 2022 była stawka 0%.
    U mnie akcyza jest jako osobna pozycja - 5 zł/MWh chociaż liczona od jakiejś innej
    ilości energii, która nie bardzo widzę skąd dokładnie się wzięła.
    Zobaczę co odpowiedzą na reklamację złożoną telefonicznie (bo ebok popsuty).