  • 1. Data: 2017-07-19 15:22:48
    Temat: Fundament pod nagrobek
    Od: adam <a...@a...pl>

    Z braku pl.misc.nagrobki tutaj muszę się zapytać;)
    Nagrobek na grobie ziemnym (tzn nie ma wymurowanej piwnicy, trumna jest
    zakopana w ziemi)
    Jeden kamieniarz powiedział, że trzeba kopać i zalać ławy poniżej strefy
    przemarzania.
    Drugi mówi, że to błąd, bo jak się kiedyś przekrzywi, to nikt go nie
    ruszy. On od zawsze robi na 20 - 30 cm, ale dobrze zbroi. Jak kiedyś
    nagrobek siądzie z jednej strony, to bez problemu podlewaruje i wypoziomuje.
    Ja zgłupiałem, zawsze wydawało mi się, że powinien być głęboki. Teraz
    mam dylemat, bo teoretycznie jeden i drugi ma rację.
    Jakie jest Wasze zdanie?

  • 2. Data: 2017-07-19 15:39:03
    Temat: Re: Fundament pod nagrobek
    Od: alberciq <n...@g...pl>

    W dniu 19.07.2017 o 15:22, adam pisze:
> [...]
    > Ja zgłupiałem, zawsze wydawało mi się, że powinien być głęboki. Teraz
    > mam dylemat, bo teoretycznie jeden i drugi ma rację.

    obawiał bym się że ziemia ze z racji pochówku nie będzie dobrze
    zagęszczona i z czasem i tak osiądzie, więc racje może mieć ten co ma
    doświadczenie w prostowaniu takich nagrobków.

  • 3. Data: 2017-07-19 15:51:32
    Od: Jacek <k...@a...com>

> [...]
    > ruszy. On od zawsze robi na 20 - 30 cm, ale dobrze zbroi. Jak kiedyś
    > nagrobek siądzie z jednej strony, to bez problemu podlewaruje i
    Ten drugi ma rację. Niestety po latach trumna się zapadnie i w powstałą
    pustkę wsypie się ziemia powodując osiadanie. Na grobie teścia to
    przećwiczyliśmy. Siadało niesymetrycznie przez 3-4 lata (20 lat po
    pogrzebie). Prostowanie kosztowało coś koło 500 zł.
    Jacek

  • 4. Data: 2017-07-19 16:16:24
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 19 lipca 2017 15:22:51 UTC+2 użytkownik adam napisał:

    > Jeden kamieniarz powiedział, że trzeba kopać i zalać ławy poniżej strefy
    > przemarzania.
    Zapytaj go się czy widział chociazby krawężniki zakopane poniżej strefy przemarzania.
    O chodnikach czy parkingach z kostki betonowej nie wspomne

    >On od zawsze robi na 20 - 30 cm, ale dobrze zbroi.

    Ot to. Rama może być zaraz pod powierzchnia ziemi byle była dobrze zazbrojona to nie
    będzie problem,u z ew wyprostowaniem/podniesieneim jakiegoś rogu za lat kilka jak
    usiądzie
    >Jak kiedyś nagrobek siądzie z jednej strony, to bez >problemu podlewaruje i
    wypoziomuje.
    Jak niezbyt ciężki pomnik to nawet łomem można unieść zapadnięty róg i podsypać,
    podłożyć coś tam. Poprawialiśmy z ojcem w ten sposób grób