  • 11. Data: 2010-12-30 09:08:37
    Temat: Re: Hydrofor czy pompa głębinowa ?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 29.12.2010 12:34, /// Kaszpir /// pisze:

    > Taki hydrofor ze zbiornikiem przeponowym znajduje się w "studni" czy w domu ?
    > Jeśli w domu to czy hałas nie będzie zbyt męczący ?

    Zależy co rozumiesz przez "hydrofor". Często ludzie tak nazywają zespół:
    zbiornik ciśnieniowy + pompa (a od pompy idzie potem rura do ziemi i
    zasysa). Takie rozwiązanie jest wkurzająco głośne.

    > Jaką minimalną pojemność powinien mieć zbiornik przeponowy ?
    > W domu będzie tylko 1 łazienka ...

    200l starczy spokojnie.

    > A może hydrofor to nie jest dobre rozwiązanie i zamiast tego zamontować pompę
    > głębinową a w domu zbiornik przeponowy ?

    Najlepiej.

    Przy czym niekoniecznie przeponowy - zwykły zbiornik ciśnieniowy w
    zupełności wystarczy.

  • 12. Data: 2010-12-30 09:20:34
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 30 Gru, 10:06, "Andrzej S." <A...@g...com> wrote:

    > Wynika z niego, ze pompa hydroforowa w studni jest awaryjniejsza
    > i trudniejsza w obsludze niz pompa glebinowa.

    Dokładnie tak jest.

    > Tymczasem jedna
    > i druga to pompa w studni i nie powinno miedzy nimi byc r znic
    > ani w awaryjnosci, ani w trudnosci obslugi.

    Są i to poważne. Pompa głębinowa pracuje całkowicie zalana wodą, jest
    w związku z tym perfekcyjnie chłodzona i perfekcyjnie smarowana
    (wodą). Pompa głębinowa dobrego producenta jest w zasadzie wieczna.
    Pompa zasysająca nawet dobrego producenta wieczna niestety nie jest.

    J.

  • 13. Data: 2010-12-30 09:22:17
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 30 Gru, 09:55, janusz_kk1 <j...@o...pl> wrote:

    > Ale odwiert to nie studnia z kręgów i ma małą pojemność, aby wykorzystać
    > ten odwiert pompa i tak musi wylądować prawie na dnie.

    Oczywiście, że głębinówkę czy ssak pompy zasysającej spuszcza się
    głęboko. Jednak nie demonizowałbym tej małej pojemności, jeśli studnia
    jest dobra, to przy pełnym pompowaniu lustro wody może się opuścić
    najwyżej trochę.

    J.

  • 14. Data: 2010-12-30 09:22:44
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Zależy co rozumiesz przez "hydrofor". Często ludzie tak nazywają zespół:
    > zbiornik ciśnieniowy + pompa (a od pompy idzie potem rura do ziemi i
    > zasysa). Takie rozwiązanie jest wkurzająco głośne.

    Nie wiem ;)
    Nie mam pojęcia co wykonawca ma na myśli.

    Po prostu nie chce aby wykonawca zrobił tak jak mu łatwiej a potem ja
    bym cierpiał albo żałował że nie dołożyłem 100-200zł ..

    > 200l starczy spokojnie.

    Czemu taki gigant ?
    Bojler będę miał 80L ;-)

    Z wanny nie korzystam lub sporadycznie. Podczas mycia pod prysznicem
    woda też nie leje się nonstop , tylko wtedy gdy jest potrzebna (czyli
    namoczenie/spłykanie). Dzięki temu nie ma marnotrawstwa wody :)

    Ja raczej myślałem o zbiorniku 50L (przeponowym).
    Kotłownia nie będzie duża a nie chce jej zagracać ;)

    Czy wielkość zbiornika ma jakieś wielkie znaczenie ?

    > Przy czym niekoniecznie przeponowy - zwykły zbiornik ciśnieniowy w
    > zupełności wystarczy.

    A czemu nie przeponowy ? Czytałem ze dużo lepszy i "komfort" jest taki
    jak w przypadku większego boilera ...

    A czy pompa (zwykła) i zbiornik może być na zewnątrz (w studni) ?
    Sądzę że najszybciej by pompa napompowała wodę i zużyła by pompa
    najmniej prądu. Tyle czy w zimę nie zamarzło by to ?
    Tyle że chyba w studni duży zbiornik nie wejdzie ...
    Czy jednak koniecznie zbiornik musi być w domu ?

  • 15. Data: 2010-12-30 09:55:46
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 30.12.2010 10:22, /// Kaszpir /// pisze:

    > Nie wiem ;)
    > Nie mam pojęcia co wykonawca ma na myśli.
    >
    > Po prostu nie chce aby wykonawca zrobił tak jak mu łatwiej a potem ja
    > bym cierpiał albo żałował że nie dołożyłem 100-200zł ..

    Takie 2w1 jest o tyle prostsze, że do studni idzie tylko rura i wszystko
    montuje się w jednym miejscu. Przy moim rozwiązaniu trzeba jeszcze
    zanurzyć i zamocować pompę i pociągnąć kabel zasilający.

    > Czemu taki gigant ?
    > Bojler będę miał 80L ;-)

    1. nie cała pojemność będzie wykorzystana na wodę (poduszka powietrzna!)

    2. można spokojnie założyć, że zimnej wody zużyjesz mniej-więcej 2x tyle
    co tej z bojlera - a lekki zapas doda ci jeszcze możliwość dodania
    wyłącznika czasowego, dzięki czemu i bojler i pompa włączałyby się
    dopiero w tańszej taryfie (no i na wypadek awarii zasilania jest większy
    zapas)

    [ciach]

    > Ja raczej myślałem o zbiorniku 50L (przeponowym).
    > Kotłownia nie będzie duża a nie chce jej zagracać ;)

    To może od razu naparstek?

    > Czy wielkość zbiornika ma jakieś wielkie znaczenie ?

    Patrz wyżej.

    > A czemu nie przeponowy ? Czytałem ze dużo lepszy i "komfort" jest taki
    > jak w przypadku większego boilera ...

    Tańsze i mniej awaryjne.

    Co rozumiesz przez "komfort"? Bo zgaduję, że miałeś na myśli zbiornik
    ciśnieniowy, a nie bojler ;)

    > A czy pompa (zwykła) i zbiornik może być na zewnątrz (w studni) ?

    NIENIENIE!

    Można to zrobić, ale jest to upierdliwe (większy dół trzeba zrobić),
    ryzykowne (może zamarznąć) i wszelkie wymiany, naprawy czy regulacje są
    niewygodne. Sąsiad tak sobie zrobił i szybko tego żałował.

    Niekoniecznie, ale lepiej.

  • 16. Data: 2010-12-30 11:31:32
    Od: "/// Kaszpir ///" <k...@N...gazeta.pl>

    > Takie 2w1 jest o tyle prostsze, że do studni idzie tylko rura i wszystko
    > montuje się w jednym miejscu. Przy moim rozwiązaniu trzeba jeszcze
    > zanurzyć i zamocować pompę i pociągnąć kabel zasilający.

    Niestety widać że "zaspałem" i nie pomyślałem szybciej o dostarczaniu wody :(

    Przejrzałem sobie zdjęcia z budowy i widzę że do domu idzie cienka rurka
    niebieska która wychodzi w kotłowni ...
    Nie widzę nigdzie przewodu prądowego do studni więc zapewne tam pompy nie będzie.
    Montaż pompy głębinowej też zapewne nie możliwy bo zapewne drążenie w ziemi
    było pomyślane pod pompę wysysającą a nie pompę głębinową ...

    Jestem niemalże przekonany że pompa z zbiornikiem będzie z kotłowni :(
    Wygląda więc że po prostu muszę kazać kupić jakąś cichą pompę wraz z większym
    zbiornikiem aby sporadycznie włączała się pompa ..
    Choć i tak w kotłowni cicho nie będzie (piec z podajnikiem ...)

> [...]
    > wyłącznika czasowego, dzięki czemu i bojler i pompa włączałyby się
    > dopiero w tańszej taryfie (no i na wypadek awarii zasilania jest większy

    Ja dużego zużycia wody nie przewiduje.
    Widzę jakie mam obecnie zużycie wody ;)

    Czyli sądzisz że zbiornik 50L (przeponowy) to stanowczo za mało ?

    > To może od razu naparstek?

    Jeśli by się sprawdził ;)

    Czyli co nie warto dopłacać do przeponowego ?

    > Niekoniecznie, ale lepiej.

    U mnie chyba będzie pompa i zbiornik w domu. No chyba że mam się upierać i ma
    być pompa (zwykła nie głębinowa) w studni ...

  • 17. Data: 2010-12-30 12:12:49
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 30 Gru, 12:31, "/// Kaszpir ///" <k...@N...gazeta.pl> wrote:

    > Przejrza em sobie zdj cia z budowy i widz e do domu idzie cienka rurka
    > niebieska kt ra wychodzi w kot owni ...
    > Nie widz nigdzie przewodu pr dowego do studni wi c zapewne tam pompy nie b dzie.

    A jak bardzo daleko masz od domu do tej studni? Wykopanie szpadlem
    rowka głębokiego na przepisowe 70cm i długości 10-20m (przy działkach
    typowej wielkości więcej pewnie nie będzie) to nie jest specjalnie
    wielkie wyzwanie dla zdrowego człowieka ze sprawnymi rękami.

    > Monta pompy g binowej te zapewne nie mo liwy bo zapewne dr enie w ziemi
    > by o pomy lane pod pomp wysysaj c a nie pomp g binow ...

    Co to jest za studnia? Jesli ze średnicą przynajmniej 100mm, to
    głębinówka spokojnie wejdzie. Gorzej, jeśli jest to "szpilka" 50mm,
    wtedy tylko zasysająca, ale jeśli studnia była projektowana do
    zasilania w wodę domu, to raczej nie przypuszczam, żeby to szpilka
    była, takie studnie robi się jako tymczasowe na potrzeby budowy.

    > Jestem niemal e przekonany e pompa z zbiornikiem b dzie z kot owni :(

    Cholera by to google groups wzięła...

    Jeśli faktycznie nie ma innego wyjścia, to po prostu zadbaj o to, żeby
    pompa była dobrej jakości i dobrze posadowiona, na ciężkim betonowym
    fundamencie, a do niego przykręcana na grubych przekładkach
    amortyzujących z gumy. Połaczenie pompa - zbiornik też warto, żeby nie
    było sztywne, tylko elastyczne.

    > U mnie chyba b dzie pompa i zbiornik w domu. No chyba e mam si upiera i ma
    > by pompa (zwyk a nie g binowa) w studni ...

    Ja bym się upierał. Co więcej, upierałbym się przy głębinowej, jeśli
    tylko rodzaj studni to umożliwi.

    J.

  • 18. Data: 2010-12-30 12:32:16
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 30.12.2010 12:31, /// Kaszpir /// pisze:

    > Niestety widać że "zaspałem" i nie pomyślałem szybciej o dostarczaniu wody :(

    Człowiek uczy się na błędach ;) Na szczęście moi rodzice budowali się
    wcześniej i miałem okazję poznać parę błędów u nich - np. nie warto na
    schody czy garaż stosować zbyt eleganckich (głaciutkich a'la marmur)
    płytek ceramicznych (trochę śniegu i ślisko jak sk*.*syn), muszle
    klozetowe są lepsze z tymi "półkami", dwufunkcyjne piece gazowe to głupi
    pomysł, "strażak" na kominie jest wkurzający i warto dać sporo więcej
    wełny pod dach (oni w projekcie mieli 15cm - latem jest koszmar).

> [...]
    > Montaż pompy głębinowej też zapewne nie możliwy bo zapewne drążenie w ziemi
    > było pomyślane pod pompę wysysającą a nie pompę głębinową ...

    Niekoniecznie - większość wierceń to standardowe 10cm i to na
    odpowiednią pompę starczy.

> [...]
    > zbiornikiem aby sporadycznie włączała się pompa ..
    > Choć i tak w kotłowni cicho nie będzie (piec z podajnikiem ...)

    Cóż, jak i tak masz źródło hałasu (nie mam doświadczenia z tymi
    podajnikami, więc nie wiem, jak one hałasują) to w sumie wszystko jedno.

    [ciach]

    > Ja dużego zużycia wody nie przewiduje.
    > Widzę jakie mam obecnie zużycie wody ;)
    >
    > Czyli sądzisz że zbiornik 50L (przeponowy) to stanowczo za mało ?

    Wystarczyć wystarczy, ale lepiej większy jak mniejszy i 200l to taki
    standard minimum. Pompujesz go do wysokiego ciśnienia (np.5bar), dajesz
    dalej reduktor (ja dałem na 2bar) i powinno starczyć na całą dobę z
    mniej-więcej stałym ciśnieniem bez włączania pompy.

    [ciach]

    > Czyli co nie warto dopłacać do przeponowego ?

    Według mnie nie. Masz dodatkowy element, który się zużywa, a opowiadania
    o "zanieczyszczaniu" wody przy dopompowaniu kompresorem to włóż między
    bajki.

    > U mnie chyba będzie pompa i zbiornik w domu. No chyba że mam się upierać i ma
    > być pompa (zwykła nie głębinowa) w studni ...

    Albo "głębinowa" (bo głębinowe to tak od 100m ;) ) albo wszystko w domu,
    tylko wytłumione.

  • 19. Data: 2010-12-30 12:57:50
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Albo "głębinowa" (bo głębinowe to tak od 100m ;) ) albo wszystko w domu,
    > tylko wytłumione.

    Chyba nie będę kombinował. Dowiem się najpierw co jest w "standardzie"
    i jak zbiornik będzie za mały to każę dać większy ...
    Problemem jest wielkość kotłowni. Jest mało miejsca , a sam piec z
    podajnikiem sporo zajmuje ...

    Sądzę że zbiornik 100L + pompa powinna dać pewien "komfort". Wydajna
    pompa napełni do pełna zbiornik w około 1minutę ...

    A kiedy się pompa włączy ? Jak zupełnie nie będzie wody czy będzie
    cały czas uzupełniała braki ?
    Bo hałas 1-2 minuty w ciągu dnia jakoś chyba zniosę , a jak nie to
    będzie się kombinowało z wyciszeniem ;)

    Pompa w domu też powinna być długowieczna , bo warunki będzie miała
    duzo lepsze niż na zewnątrz domu ...

    A jak z wielkością zbiorników ? Czy zbiornik 100L (zwykły) jest
    większy od zbiornika 100L przeponowego ?

  • 20. Data: 2010-12-30 13:02:21
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 30.12.2010 13:57, /// Kaszpir /// pisze:

    > A kiedy się pompa włączy ? Jak zupełnie nie będzie wody czy będzie
    > cały czas uzupełniała braki ?

    Po tym, jak ciśnienie spadnie poniżej zadanego poziomu.

    > A jak z wielkością zbiorników ? Czy zbiornik 100L (zwykły) jest
    > większy od zbiornika 100L przeponowego ?

    Zależy jak podają pojemność - czy całkowitą czy minus planowana poduszka
    powietrzna.