  • 1. Data: 2012-07-19 23:32:02
    Temat: Instalacja alarmowa.
    Od: nadir <n...@h...org>

    Przy okazji kładzenia instalacji elektrycznej padł pomysł żeby położyć
    kable pod alarm i czujki, choć nie przewidywałem takiej instalacji w
    domu, to może się okazać potrzebna za kilka lat.
    Mam cały karton(300m) kabla UTP, który wala się od kilku lat, to
    pomyślałem że go sobie wykorzystam.
    Pytanie teraz jak i gdzie kłaść ten kabel, doprowadzać go do każdego
    okna i drzwi wejściowych, czy tylko do narożników pomieszczeń?
    Kłaść to w gwiazdę, w pierścień, czy jak?
    Ma ktoś jakąś instrukcje co, jak i gdzie kłaść?

  • 2. Data: 2012-07-19 23:54:22
    Temat: Re: Instalacja alarmowa.
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2012-07-19 23:32, nadir pisze:

    > okna i drzwi wejściowych, czy tylko do narożników pomieszczeń?
    > Kłaść to w gwiazdę, w pierścień, czy jak?
    > Ma ktoś jakąś instrukcje co, jak i gdzie kłaść?

    Wszystko zależy co i jak będzie później robione.
    Teoretycznie do alarmu wystarczą przewody do rogów pomieszczeń,
    manipulatorów, kontaktronów przy drzwiach.
    Jednak jeśli będziesz chciał wykorzystać możliwości nowoczesnych
    centrali alarmowych to można dokładać sterowanie np. roletami, kotłem...

    Temat rzeka.

    Inna sprawa, że skrętka np przez Satela nie jest polecana do okablowania
    instalacji alarmowych.

    --
    M.

  • 3. Data: 2012-07-20 00:08:33
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > Jednak jeśli będziesz chciał wykorzystać możliwości nowoczesnych
    > centrali alarmowych to można dokładać sterowanie np. roletami, kotłem...
    Nie przewiduję takich "bajerów".
    W przyszłości ma to być tylko alarm.

    > Inna sprawa, że skrętka np przez Satela nie jest polecana do okablowania
    > instalacji alarmowych.

    Ale nie zadziała na skrętce czy nie dostanę jakiegoś magicznego certyfikatu?
    Jak inne firmy podchodzą do skrętki w tym wypadku?
    Szkoda mi trochę wydawać kasy na kabel YTDY, skoro mam dużo skrętki w
    namiarze, no ale jeżeli przez to ma kiedyś instalacja nie zadziać, to
    trudno, kupię kabel dedykowany do alarmów.

  • 4. Data: 2012-07-20 00:16:13
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2012-07-20 00:08, nadir pisze:

    > Nie przewiduję takich "bajerów".
    > W przyszłości ma to być tylko alarm.

    No to jeśli tyko alarm to możesz robić gwiazdę od centrali do miejsc
    czujników, manipulatorów, przy drzwiach kontaktrony.
    Warto rozbudować system o czujniki dymu, czadu, gazu. Ale tutaj
    musiałbyś pogrzebać w specyfikacjach bo np na innej wysokości umieszcza
    się czujnik czadu a na innej gazu.

    > Szkoda mi trochę wydawać kasy na kabel YTDY, skoro mam dużo skrętki w
    > namiarze, no ale jeżeli przez to ma kiedyś instalacja nie zadziać, to
    > trudno, kupię kabel dedykowany do alarmów.

    Niestety nie odpowiem na to pytanie. Sam się zastanawiałem czemu Satel w
    instrukcji umieścił zapis aby nie stosować skrętki.

    --
    M.

  • 5. Data: 2012-07-20 01:18:40
    Od: cation <c...@w...pl>

> [...]
    > namiarze, no ale jeżeli przez to ma kiedyś instalacja nie zadziać, to
    > trudno, kupię kabel dedykowany do alarmów.

    Nie martw się, dawaj UTP, choć jest on upierdliwy w montażu.
    Satel nie zaleca skrętki tylko na magistrali gdyż jest ona typu
    dane+zegar i podłączając pod jedną parę linię danych i zegara sygnały te
    mogłyby się wzajemnie zakłócać.
    Można zatem podłączyć inaczej, np. clk sparować z +12 a dta z masą albo
    dać podwójnie żyły i wykorzystać cały kabel.
    Podsumowując to do czujek UTP bez problemu, na magistralę w zasadzie też.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2012-07-20 05:34:44
    Od: "kiki" <l...@l...net>

    "nadir" <n...@h...org> wrote in message
> [...]
    > to może się okazać potrzebna za kilka lat.
    > Mam cały karton(300m) kabla UTP, który wala się od kilku lat, to

    Tu masz schematy
    http://www.elkom.com.tw/m/PLC2011A0_PLC2011B0_PLC201
    1C0_circuits.pdf
    Pooglądaj co się przyda i jak zrobić.

  • 7. Data: 2012-07-20 11:44:02
    Od: Damian G <d...@u...gmail.com>

    W dniu 19.07.2012 23:32, nadir pisze:
> [...]
    > Kłaść to w gwiazdę, w pierścień, czy jak?
    > Ma ktoś jakąś instrukcje co, jak i gdzie kłaść?

    Nie kłaść równolegle i blisko przewodów elektrycznych.

    W gwiazdę do jednego punktu gdzie będzie centralka - nie powinno to być
    miejsce łatwo dostępne z zewnątrz.
    Skrętka nie jest zalecana, poza tym jest grubsza i sztywniejsza co
    komplikuje montaż

    Czujki ruchu - zazwyczaj narożnik pomieszczenia prawie pod sufitem
    (chyba, że pomieszczenie bardzo wysokie to niżej).

    Czujki stłuczenia - naprzeciwko okien

    Kontaktrony w drzwiach - po stronie przeciwnej niż zawiasy, np. u góry.

    Kontaktrony w oknach - jak w drzwiach, jeśli chcemy by alarm przypominał
    o pozostawionym uchylonym oknie. Jeśli chcemy pozostawiać uchylone okno
    (co jest niezalecane bo to żadna przeszkoda i żadne okucia nie pomogą),
    a mieć wykrywanie otwarcia, to kontaktron na dole (przewód pod/za
    parapetem).
    Na każde skrzydło osobny kontaktron, ale kabelek może być jeden.

    Kontaktrony dla bramy garażowej - zależy od typu bramy i kontaktronu -
    p. przy prowadnicy bramy

    Czujki wibracyjne na dole okna na słupku środkowym (jak jest i jest
    wystarczająco szeroki), w ostateczności na górze. Mogą być na tym samym
    przewodzie, ale innej parze niż kontaktrony.

    Czujki gazów i pożarowe - w zależności od typu: na suficie lub ścianie
    na różnej wysokości.

    Dobrze pamiętać o kabelku dla manipulatora przy drzwiach wejściowych
    (wiatrołap) i w okolicach sypialni na piętrze.

    Można jeszcze wyprowadzić przewody na zewnątrz do sygnalizacji otwartej
    bramy wjazdowej i furtki itp.

    --
    Damian

  • 8. Data: 2012-07-20 12:46:08
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    > Inna sprawa, że skrętka np przez Satela nie jest polecana do okablowania
    > instalacji alarmowych.

    Wszystko mam na taniej skrętce i działa cała instalacja sprawnie,
    oczwysiscie wszystko satel :)
    ale fakt nie polecają w instrukcji można doczytać o tym

    pozdrawiam
    AT

  • 9. Data: 2012-07-20 12:48:01
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    Użytkownik "nadir" <n...@h...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > namiarze, no ale jeżeli przez to ma kiedyś instalacja nie zadziać, to
    > trudno, kupię kabel dedykowany do alarmów.

    To jak co podpowiem, ze dociągnij sobei chcoiaż skrętke, jak masz piwnice,
    abo gdzieś
    gdzie byś chciał aby światło zaświecało się na czujnik ruchu, bo pewnie
    takie miejsce sie znajdzie.

    Wtedy tylko przekąxnik wrzucisz do puszki z włacznikie, a czujka będzie
    uruchamiała światło na określony czas.
    Naprawde może to być praktyczne, i możesz ustawić zeby tylko działało w
    określonych porach to światło.

    pozdrawiam
    AT

  • 10. Data: 2012-07-20 23:02:24
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

> [...]

    > Kłaść to w gwiazdę, w pierścień, czy jak?
    > Ma ktoś jakąś instrukcje co, jak i gdzie kłaść?

    Skrętka UTP nie nadaje się do systemów alarmowych i nie chodzi tu zasadniczo
    o problemy elektryczne, ale problemy z podłączeniem do czujek i
    manipulatorów. Problemy elektryczne mogą być tylko w przypadku łączenia
    urządzen z transmisją cyfrową np. manipulator, czujki adresowane, moduły
    rozszerzeń z komunikacją cyfrową. Po prostu jest bardziej sztywna i grubsza,
    przez co zajmuje więcej miejsca i bywa, że czasami nie da się jej upchać w
    obodowie czujki, a zwłaszcza manipulatora. Przewód do systemów alarmowych to
    wydatek rzędu 40-80zł za krążek 100m. Na cały dom piętrowy w zasadzie
    wystarczy 200-300m. Do czujek prowadzi się 4 lub 6 żył w zależności od
    rodzaju podłączeń.
    Zasada jest taka, że każdą czujkę czy inny element systemu łaczy się
    oddzielnym przewodem z centralą alarmową. Jednak niektóre manipulatory także
    posiadają dodatkowe wejścia. Aby je wykorzystać należy do tych manipulatorów
    doprowadzić przewody od czujek lub po prostu wyprowadzić te sygnały do
    obudowy centrali i tu podłaczyć kolejne czujki.
    Gdzie wyprowadzić przewody?
    Niestety tu już jest potrzebna znajomość usytuowania takich elementów jak:
    drzwi, okna, grzejniki, otwory wentylacyjne (wywiewne i nawiewne zwłaszcza
    jak ktoś będzie montował rekuperator), kuchnie, lodówki, meble, zabudowy
    itp., a do tego kilka lat doświadczenia i wiedzy na temat sposoby działania
    poszczególnych czujek. Czujki posiadają przeróżne charakterystyki i
    parametry. Jedne umieszcza się centralnie na suficie, inne na ścianach
    bocznych inne ponad przejściami czy otworami (drzwi, okna), a jeszcze inne
    na wprost. W większości stosuje się czujki pasywne czujki podczerwieni PIR,
    a czasami trzeba nie obejdzie się bez czujki dualnej PIR + MW (mikrofalowe).
    Warto też pomyśleć o czujkach typu PET jeżeli w domu są zwierzęta oraz
    odpowiednim ich montażu, a także o czujkach z antymaskingiem tam, gdzie są
    one niezbędne lub warto je zamontować (np. ciągi komunikacyjne, w pobliżu
    okien czy drzwi jeżeli nie można inaczej).
    Warto też pomyśleć o układach krzyżowych tzn. takim usytuowaniu, aby jedne
    czujki chroniły strefy podejścia innych czujek.

    Ogólnie rzecz biorąc budowa systemu alarmowego nie jest wcale taką prostą
    sprawą jak się wydaje większości domorosłym specom. Często bywa tak, że
    wykonana instalacja przez takiego, któremu się wydaje, że się zna, stwarza
    szereg problemów i staje się bezużyteczna. Powoduje częste fałszywe alarmy i
    z reguły się kończy tym, że użytkownicy po prostu przestają korzystać z
    takiego systemu.
    Proponuję odżałować kilka złociszy i zaprosić alarmowca, aby przygotował
    projekt i rozlokowanie poszczególnych czujek oraz sposobu i miejsca
    prowadzenia przewodów.