  • 21. Data: 2018-11-28 21:47:13
    Temat: Re: Instalacja dla tv naziemnej
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 28 Nov 2018 20:21:29 +0100, t-1 napisał(a):

    > Choć istnieją anteny na obie polaryzacje

    Niezłą anteną na polaryzacje pozioma i pionową może być zwykła antena
    Yagi przekrzywiona o 45 st :) Niestety, MUX8 jest na 9 kanale. Zbyt duży
    odstęp od pozostałych muksów a Yagi obejmujące tak szroki przedział są
    rzadkie i drogie. Dlatego bym zalecał dwie anteny Yagi, jedna na 4/5
    pasmo i jedna na 3 pasmo (ten MUX8 na 200MHz) połączone sumatorem.
    Oczywiście, ta na MUX8 ustawiona pionowo. Gniezno daleko nie jest,
    jakieś 40 km a nadajniki mocne więc anteny nie muszą mieć maks. zysku.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 22. Data: 2018-11-29 00:32:48
    Od: yabba <g...@g...com>

> [...]
    > Oczywiście, ta na MUX8 ustawiona pionowo. Gniezno daleko nie jest,
    > jakieś 40 km a nadajniki mocne więc anteny nie muszą mieć maks. zysku.

    Z nazwą tego nadajnika jest dziwnie, bo miejscowości Chojna i Gniezno są
    odległe o około 60 km w linii prostej.

    yabba

  • 23. Data: 2018-11-29 10:18:50
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 29 Nov 2018 00:32:48 +0100, yabba napisał(a):

    > Z nazwą tego nadajnika jest dziwnie, bo miejscowości Chojna i Gniezno są
    > odległe o około 60 km w linii prostej.

    O rany, rzeczywiście :) RTCN Gniezno- Chojna jest nie na południe od
    Wągrowca tylko na północ i nie 40 km tylko 20 :)
    No, przy takiej odległości i mocach to IMO wystarczy kawałek drutu za
    antenę.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 24. Data: 2018-11-29 10:26:08
    Od: yabba <g...@g...com>

> [...]
    > Wągrowca tylko na północ i nie 40 km tylko 20 :)
    > No, przy takiej odległości i mocach to IMO wystarczy kawałek drutu za

    W Wągrowcu też jest nadajnik z MUX-3.

    yabba

  • 25. Data: 2018-11-30 14:38:48
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    > Czy Yagi jest dobra zalezy od warunkow. Do nadajnikow mam kilka kilometrow. Kupilem
    Yagi ze wzmacniaczem. Lapala tyle zaklocen ze co chwil kwadratowalo na ekranie wtedy
    jeszcze telewiora. Odlaczylem wzmacniacz to sygnal 30%. Zrobilem taka z czterech
    kwadratow z drutu miedzianego. Nie kwadratuje sygnal 85-95%. Jedynie jak trawe w nocy
    przy torach tramwajowych kosza to nie da sie ogladac.

    Ja mam 20km do nadajnika 100kW, z aktywną anteną były same problemy.
    Blisko, więc mocny sygnał obierany, a dodatkowy wzmacniacz
    przesterowywał odbiornik. Wyłączony wzmacniacz -> za duże tłumienie.
    Początkowo rozawizowywałem antenę, żeby tylko część wiązki była łapana,
    potem wybebeszyłem puszke symetryzatora ze wzmacniacza.
    Teraz bym szukał anteny o mniejszym zysku, taka std YAGI to ma go na
    tyle duzo, żeby 60km od nadajnika sobie poradzić.

    Ty rozwiązałeś sprawę sam zrobiłeś antenę pasywną drutową o nieznanym
    zysku :)

    --
    viktorius

  • 26. Data: 2018-12-01 00:21:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Efekt koncowy sie liczy a nie jakies zyski. Zysku nie mam bo ze trzy dychy wydalem na
    antene ktora sie nie nadawala do niczego innego jak zbieranie sygnalu na puszce ze
    smieciami.

  • 27. Data: 2018-12-03 14:40:30
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    > Efekt koncowy sie liczy a nie jakies zyski. Zysku nie mam bo ze trzy dychy wydalem
    na antene ktora sie nie nadawala do niczego innego jak zbieranie sygnalu na puszce ze
    smieciami.

    ...zysku anteny, tudzież potocznie - wzmocnienia

    --
    viktorius

  • 28. Data: 2018-12-07 14:10:09
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 28.11.2018 o 12:22, yabba pisze:

    > Kabel o długości 11 metrów nie potrzebuje żadnego wzmacniacza. Pod
    > warunkiem, że jest to kabel dedykowany dla telewizji naziemnej albo
    > satelitarnej.
    >
    > Te są dobre:
    > https://sklep.delta.poznan.pl/kable-koncentryczne-75
    -w_l1_c28.html
    > Za wyjątkiem RG-6/U.
    >

    > Te są niedobre:
    > https://sklep.delta.poznan.pl/kable-koncentryczne-75
    -w-do-telewizji-przemyslowej_l1_c157.html

> [...]
    > polaryzacji niż pozostałe kanały.
    >
    > Kanały:
    > MUX-1    42
    > MUX-2    43
    > MUX-3    31
    > MUX-8    9
    >
    > Mały nadajnik MUX-3 z programami TVP jest też w Wągrowcu na ul.
    > Mickiewicza 13a. Możesz spróbować odebrać go na kawałku kabla zamiast
    > anteny. Kanał 31
    >
    > Jeśli masz okna wychodzące na Chojnę, to można pokusić się o spróbowanie
    > anteny pokojowej szerokopasmowej, ale gwarancji nie ma żadnej, że zadziała.
    .html

    > Jako zewnętrzną antenę wybrałbym w kolejności od najlepszej:
    >
    > https://sklep.delta.poznan.pl/antena-szerokopasmowa-
    bx-1000-olympia-red-eagle_l1_p11888.html

    > https://sklep.delta.poznan.pl/antena-szerokopasmowa-
    bx-900-combo-viva-red-eagle_l1_p12711.html

    > https://sklep.delta.poznan.pl/antena-szerokopasmowa-
    285-1221-60_l1_p10333.html

    > https://sklep.delta.poznan.pl/antena-logarytmiczno-p
    eriodyczna-atk-log5-1221-60-dipol_l1_p10960.html

    > https://sklep.delta.poznan.pl/antena-szerokopasmowa-
    ax-galaxy-combo_l1_p11928.html

    > Najlepiej zadzwoń do tego sklepu i porozmawiaj z nimi. Powinni się
    > orientować jakie anteny najczęściej sprzedają do Wągrowca i klienci nie
    > narzekają.
    > Albo zobacz w lokalnym sklepie jakie mają anteny.
    >
    > Do tego kup odpowiednie wtyczki.

    A ja mam takie małe pytanie powiązane - czy z tej samej anteny mogę
    odbierać radio UKF czy muszę mieć osobną?
    Jeżeli osobną, to jaką byś polecił?
    Mieszkam w takim miejscu, że akurat mam jakiś zanik mocny fal radia na
    FMie i w domu wszystkie odbiorniki łapią spore zakłócenia albo w ogóle
    niektórych stacji nie łapią.
    Będę wymieniał okablowanie antenowe do tv, to może bym też od razu sobie
    ogarnął doprowadzenie radia do amplitunera. Tylko właśnie nie wiem, jak
    to z tym radiem jest...
    Jeżeli to ma znaczenie, to mieszkam stosunkowo niedaleko od lotniska i
    znajdującego się tam radaru...

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 29. Data: 2018-12-07 14:31:29
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 07-12-2018 o 14:10, Kżyho pisze:
> [...]
    > to z tym radiem jest...
    > Jeżeli to ma znaczenie, to mieszkam stosunkowo niedaleko od lotniska i

    Każda antena jest dopasowana do konkretnego zakresu częstotliwości i
    poza swoim zakresem pracy odbiera gorzej. Jednak radiofonia FM wymaga
    znacznie mniejszego poziomu sygnału niż telewizja, więc radio można
    potraktować trochę po macoszemu. :)
    Sprawdź czy nie pomaga włożenie do gniazda amplitunera kawałka kabla 1-2
    metry. Jeśli nie to, trzeba pomyśleć o dedykowanej antenie.
    Zobacz czy wszystkie nadajniki radiowe masz z jednego kierunku.
    Anteny kierunkowe:
    https://www.dipol.com.pl/oferta-tv-sat-anteny-radiow
    e-kierunkowe,4347.htm

    Dookólne:
    https://www.dipol.com.pl/oferta-tv-sat-anteny-radiow
    e-dookolne,4348.htm

    Sygnały z anten TV i radiowych łączy się zwrotnicami:
    https://www.dipol.com.pl/oferta-tv-sat-elementy-siec
    i-zwrotnice-i-sumatory-tv,4436.htm

    Lub wzmacniaczami pasmowymi:

    https://www.dipol.com.pl/oferta-tv-sat-wzmacniacze-w
    ielozakresowe,4396.htm

    Całkowity sygnał rozdziela się rozgałęźnikami lub odgałęźnikami:
    https://www.dipol.com.pl/oferta-tv-sat-elementy-siec
    i-rozgalezniki,4437.htm
    https://www.dipol.com.pl/oferta-tv-sat-elementy-siec
    i-odgalezniki,4438.htm

    I na końcu gniazda z podziałem na TV i radio:
    https://www.dipol.com.pl/oferta-tv-sat-gniazda-rtv-k
    oncowe,5489.htm

    Przykładowe schematy do domów jednorodzinnych:

    https://www.dipol.com.pl/schematy,6208
    https://www.dipol.com.pl/schemat_podstawowy_instalac
    ji_tv_w_domu_jednorodzinnym_schemat110.htm

    yabba

  • 30. Data: 2018-12-07 16:16:05
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2018-12-07 14:31, yabba wrote:
    [...]
> [...]
    > https://www.dipol.com.pl/oferta-tv-sat-anteny-radiow
    e-dookolne,4348.htm

    > Sygnały z anten TV i radiowych łączy się zwrotnicami:
    Parę uwag. Gdy zdecydujesz się na antenę kierunkową, która pracuje w
    jednej polaryzacji (np. A0312, którą polecam), to dowiedz się, w jakie
    polaryzacji nadaje Twoja Ulubiona Stacja i odpowiednio zainstaluj
    antenę. Nie ma to większego znaczenia w przypadku stacji typu RMF czy
    Zet, które pompują w eter mnóstwo kilowatów, ale w przypadku słabszych
    (mocowo :-) ) stacji jak np. Trójka ma to znaczenie. Następna rzecz,
    jeśli w tej chwili odbierasz tylko MUX1-3, to sugeruję kupić taką
    zwrotnicę, która oprócz wejść dla anten FM i na kanały 21-69 (aka UHF)
    będzie też miała wejście dla anteny na kanały 6-12 (aka VHF). Umożliwi
    to późniejsze łatwe zainstalowanie anteny do odbioru MUX8.