  • 51. Data: 2018-08-07 05:26:54
    Temat: Re: Instalacja ruszyła :)
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 07.08.2018 o 00:05, Kris pisze:
    > Czyli ok- im mniej sie wietrzy tym więcej oszczędza.
    > A Janusz napisał: "rekuperatory oszczędzają
    > energię w zimie, im mocniej się wietrzy i większy mróz tym więcej"

    Zgadza się:

    a) większy przepływ przez wymiennik -> mniejsza sprawność rekuperatora,
    ale sprawność 60%, 40% czy 20% nadal jest większa niż otwarte okno. W
    kontekście - ktoś lubi długo trzymać otwarte okna w zimie ("mocniej
    wietrzy").

    b) Im większa różnica temperatur na zewnątrz i w domu, to zysk jest
    większy bo straty procentowo utrzymasz podobne na rekuperatorze, a przez
    okno będzie szybciej wychładzał z powodu większych potencjałów temperatur.

    Janusz napisał to mocno skrótowo ;-)

    > Zerknij ile mówi norma ile maja poustawiane użytkownicy WM(we wcześniejszych
    dyskusjach)
    > Różnica to nie będzie 5-10%

    Ale norma mówi o osobie przebywającej w pomieszczeniu. A przez 24h
    przebywasz w tym samym pomieszczeniu non-stop? Czy 30% w sypialni, 40% w
    salonie, 20% w innych pokojach? Bierzemy maksimum, wychodzi że wystarczy
    0,4 wymiany na h z tego. A inne pokoje nie są przecież szczelnie
    zamknięte, bo przecież w reku chodzi o to żeby powietrze swobodnie
    przepływało między nimi.

    Według normy PN-83/B-03430

    "- dla pokojów mieszkalnych - 20 m3/h dla każdego mieszkańca, ale nie
    mniej niż 1 wymiana na godzinę;
    - dla pokojów zbiorowego przebywania ludzi (świetlice, pokoje nauki,
    jadalnie) - 20 m3/h dla każdej przebywającej osoby;
    - dla pokojów klimatyzowanych oraz wentylowanych o nieotwieranych oknach
    - 30 m3/h"

    Zauważ że dla zamkniętego szczelnie domu, norma jest nawet wyższa - 30
    m3/h. Liściasty pisał o 100m3/h; dla trzy osobowej rodziny się zgadza.

    > A na ile powinienem wg normy?

    I dochodzimy do pytania czy potrzebujesz normy żeby wiedzieć że zęby
    masz dobrze umyte czy nie?

    Tak samo z wentylacją. Projektant i wykonawca mają tak zrobić żeby się
    dało osiągnąć normę. Żeby gniazdek była odpowiednia liczba w pokoju czy
    ilość przeszklonej powierzchni. A użytkownik dupa, bo potem ze
    wszystkich nie chce korzystać, a połowę okien ma ciągle zasłonięte
    roletami. Tragedia panie!

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 52. Data: 2018-08-07 09:17:38
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Że niby co? Im większy przepływ WM tym więcej oszczędności?
    Nie im więcej w domu wietrzysz to więcej zyskujesz bo mniej tracisz :)

    > Jak to Tobie wyszło?
    > I czemu wtedy nikt nie wietrzy zgodnie z normami tylko każdy na ćwierć gwizdka?
    Bo tracą energię, zauważ że tak wietrzą ci co nie mają reku.

    > A to już Sobie Kogutkiem wyjaśnijcie
    > Masz ustawione przepływy zgodnie z normą?
    Nie wiem nie mierzyłem a reku robiłem sobie sam.

    > WM chodzi już u Ciebie 24godz/dobe czy dalej tylko odpalasz co jakis czas?
    W nocy nie chodzi bo kiepskie mam wentyle i za mocno hałasują.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 53. Data: 2018-08-07 09:19:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Maja 95 ale tej nie majacej oparcia w fizyce sprawnosci temperaturowej. Gdyby nie
    to ze na Ziemi co kilka sekund rodzi sie frajer handel by zaniknal.

    Sam jesteś frajer, nawet płaskoziemcy nie kwestionują sprawności reku.

  • 54. Data: 2018-08-07 14:46:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zabto kwestionuja jego istnienie.

  • 55. Data: 2018-08-07 22:17:26
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 07.08.2018 o 09:17, Janusz pisze:
    > W nocy nie chodzi bo kiepskie mam wentyle i za mocno hałasują.

    Rozumiem że z jakiś względów nie możesz dać tłumika za wentylatorem ale
    od biedy, jeżeli nigdzie wcześniej przed wylotem się nie da nić już
    zrobić, to są jeszcze takie gąbki do anemostatów -
    https://wentylacja24.pl/wentylacja/nawiewniki-i-wywi
    ewniki-do-wnetrz/przepustnice-i-regulatory-przepływu
    /moro/moro-125

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 56. Data: 2018-08-07 22:57:35
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Rozumiem że z jakiś względów nie możesz dać tłumika za wentylatorem ale
    > od biedy, jeżeli nigdzie wcześniej przed wylotem się nie da nić już
    > zrobić, to są jeszcze takie gąbki do anemostatów -
    Wiem ale dałem sobie z tym na razie spokój, jak będę przerabiał centralę
    to wywalę
    wentylatory do osobnej skrzynki, na razie mam ważniejsze rzeczy do
    zrobienia, leżą i czekają a ja nie mam czasu.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 57. Data: 2018-08-08 08:59:07
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Maja 95 ale tej nie majacej oparcia w fizyce sprawnosci temperaturowej. Gdyby nie
    to ze na Ziemi co kilka sekund rodzi sie frajer handel by zaniknal. Setki wpisow bylo
    jakie to rekuperatory sa super i zawsze sie konczylo ze fizyki nikt nie oszukal. To
    stanelo ze dla komfortu i tego sie nie czepiam. Pseudo oszczednosci biora sie z tego
    ze mozna ograniczyc wymiane powietrza sporo ponizej minimum wymaganego przepisami.
    Bylo zdjecie panelu rekuperatora jak chlodzi powietrze z zewnatrz. Nie wiem co
    oznacza 30% jakie jest na zdjeciu. Czy czasami nie to ze wtlacza 30% wyciaganego
    powietrza? Ale to raczej esiebez znaczenia bo odzyskiwal 80 watow na godzine i
    najprawdopodobniej zuzywal tyle samo pradu.

    Długo jeszcze tak będziesz pied..... te farmazony wbrew faktom? Przecież
    od twojej, zakłamanej propagandy to aż się rzygać chce.

    Dobrze wyliczona wentylacja z dobrze dobranym rekuperatorem daje
    oszczędności. Im większy obiekt i im większa wymiana powietrza jest
    potrzebna tym większe są oszczędności. Im mniejszy dom tym mniejsze są
    zyski. Im mniejsza pipidówka jak np. wynajmowane przez ciebie mieszkanie
    w starej kamienicy tym przestaje mieć sens ekonomiczny rekuperacja, bo
    czas zwrotu kosztów jest zbyt długi. Zapewne to Janusz miał na myśli, a
    wy razem z tym drugim krętaczem Krisem jak zwykle "odwracacie kota ogonem".

    Jednak ludzie budują domy większe od pipidówki w której mieszkasz.
    Rekuperacja w takich domach zwraca się nawet po kilku latach
    eksploatacji. Dużo zależy od sposobu ogrzewania.

    W większych obiektach jak sklepy czy fitness club koszty potrafią się
    zwrócić po 2-3 latach. Po okresie zwrotu kosztów są już zyski.

    Na szczęście co kilka sekund rodzą się ludzie na Ziemi i część z nich
    wyrośnie na umiejących myśleć i liczyć oraz potrafiących zauważyć, że
    Kogutek Zenek pierdoli od rzeczy.

  • 58. Data: 2018-08-08 13:18:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Daj w koncu przepis na kilogramowy chleb do ktorego bierze sie 0,8 litra wody i cala
    woda odparowuje w dwustu stopniach w czasie pieczenia. Brakuje do twojego wywodu
    historyjki o kims kto ma duze oszczednosci bo ma rekuperator.

  • 59. Data: 2018-08-10 00:16:09
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, August 2, 2018 at 12:10:10 AM UTC+2, Zenek Kapelinder wrote:
    > W niemczech to dziala bo relatywnie u nich instalacja jest minimum cztery razy
    tansza niz u nas a prad dwa razy drozszy. U nas niemiecka kalkulacja jest bledna.

    u nich wszystko jedzie na dotacjach...
    http://wgospodarce.pl/informacje/38045-europejski-ry
    nek-energii-jest-chory-zabijaja-go-niemieckie-doplat
    y-do-tzw-energii-odnawialnej