  • 1. Data: 2018-09-19 12:33:26
    Temat: Jak przechować dokumenty
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Pojawił się wątek o niszczeniu to ja w drugą stronę zapytam.

    Ktoś komuś w wakacje w garażu podziemnym sąsiada podpalił auto.
    Sąsiad wziął papiery, rodzine i uciekł na pole/podwórze/plac.
    Na szczęscie ogień się nie rozprzestrzenił i mogli wrócić do mieszkań
    po kilku godzinach.
    Ja akurat jestem w trakcie prostowania spraw własnościowych w rodzinie.
    I przekonałem się że papierów to trzeba pilnować.
    Czytaj: mieć swoje.

    Plus jakieś zaświadczenia o zatrudnieniu żeby mi emeryture wyliczyli.
    Plus jakieś rachunki dla US za ostatnie pięć lat.
    I mam teraz 120 cm pólkę gdzie są dokumenty.
    I to chyba wszystkie ważne :).

    I gdzie/jak to trzymać jak "coś" się stanie?

  • 2. Data: 2018-09-19 12:54:31
    Temat: Re: Jak przechować dokumenty
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Bolko pisze:

> [...]
    > I mam teraz 120 cm pólkę gdzie są dokumenty.
    > I to chyba wszystkie ważne :).
    >
    > I gdzie/jak to trzymać jak "coś" się stanie?

    Polskiego urzędnika cechuje całkowity brak zaufania do ludzi, przy
    jednoczesnym bezgranicznym zaufaniu do techniki. Jeśli się takiemu
    mówi jak się sprawy mają, to w najlepszym razie rozłoży ręce i powie,
    że on to by może nawet chciał popchnąć sprawę, ale bez bumagi nie
    może. Ale wystarczy mu ledwie czytelny faks z całkiem nieczytelnym
    podpisem, a ostatnio nawet zdjęcie dokumentu zrobione telefonem --
    i już czuje się tak, jakby miał oryginał w łapie. Więc ja co bardziej
    przydatne dokumenty skanuję i trzymam na serwerze. Jeśli nawet nie
    będą miały okazji "zafunkcjonować w obiegu prawnym", to łatwo mi je
    w ten sposób przeglądać i przeszukiwać (o bałaganie też był tu wątek).

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2018-09-19 13:32:14
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 19 Sep 2018 12:54:31 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > wystarczy mu ledwie czytelny faks z całkiem nieczytelnym podpisem, a
    > ostatnio nawet zdjęcie dokumentu zrobione telefonem --

    Nie tak dawno temu, w jednym z polskich urzędów, przeżyłem niezwykłe
    zaskoczenie kiedy urzędniczka wzięła ode mnie dokumenty i zaczęła bardzo
    wnikliwie oglądać je pod kątem. Nieśmiało zapytałem. "Ja to proszę pana
    sprawdzam czy aby NA PEWNO to oryginały. Rowek po długopisie musi być!".
    Powiedziała to tonem jakby to była najoczywistsza w świecie rzecz. Ja w
    polskich urzędach bywam rzadko, bo nie częściej niż raz na kilka lat -
    zdążyłem już odzwyczaić się od takich rzeczy i łatwo mnie zaskoczyć. :)

    > Więc ja co bardziej przydatne dokumenty skanuję i trzymam na serwerze.

    I ja to robię, z tym że nie ograniczam się do tych najważniejszych
    dokumentów. Skanuję wszystko jak leci, w 150 dpi @ 2 bpp, gigabajty teraz
    tanie więc serwer wszystko łyknie.

    Mateusz

  • 4. Data: 2018-09-19 14:55:59
    Od: l...@g...com

    A jak serwer wam padnie?

  • 5. Data: 2018-09-19 15:06:01
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 19 Sep 2018 05:55:59 -0700, losspistolss wrote:
    > A jak serwer wam padnie?

    To postawimy nowy, a zawartość zgramy z backupu w chmurach.

    Mateusz

  • 6. Data: 2018-09-19 15:08:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > polskich urzędach bywam rzadko, bo nie częściej niż raz na kilka lat -
    > zdążyłem już odzwyczaić się od takich rzeczy i łatwo mnie zaskoczyć. :)

    Pewnie zależy od szczebla urzędu. Cechy osobnicze też mają znaczenie.
    Ja niedawno dzwoniłem do ubezpieczyciela, tak na wszelki wypadek, żeby
    się dowiedzieć, co mam za wczasu zrobić, aby mi nie przysłali przedłużenia
    polisy za samochód, którego się pozbyłem (to są częste przypadki).
    Dowiedziałem się, że to bardzo proste -- mam przysłać mailem skan umowy
    sprzedaży. Dane o właścicielach pojazdów są w Polsce dostępne on-line
    od dawna, dla wszystkich, nie tylko dla ubezpieczycieli.

    > I ja to robię, z tym że nie ograniczam się do tych najważniejszych
    > dokumentów.

    Te których od razu nie wyrzucam, skanuję. Taka jest moja definicja
    przydatności.

    > Skanuję wszystko jak leci, w 150 dpi @ 2 bpp, gigabajty teraz tanie
    > więc serwer wszystko łyknie.

    2 pbb?! To musi okropnie wyglądać, a i z czytelnością (vel rozpoznaniem
    treści) marnie. Ja skanuję w kolorze. Kiedyś ustawiałem odcienie szarości,
    aż zauważyłem, że po kompresji prawie na jedno wychodzi. Po wydrukowaniu
    może robić za oryginał (150 dpi nie przeszkadza).

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2018-09-19 15:21:31
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-09-19 o 15:08, Jarosław Sokołowski pisze:>Dane o
    właścicielach pojazdów są w Polsce dostępne on-line> od dawna, dla
    wszystkich, nie tylko dla ubezpieczycieli.
    Jak, gdzie?

    --
    Pete

  • 8. Data: 2018-09-19 15:33:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pete pyta:

    > Dane o właścicielach pojazdów są w Polsce dostępne on-line
    > od dawna, dla wszystkich, nie tylko dla ubezpieczycieli.
    > Jak, gdzie?

    https://historiapojazdu.gov.pl/

    Trzeba znać *jednocześnie* VIN, datę pierwszej rejestracji
    i aktualny numer rejestracyjny. W odpowiedzi nie dostniemy
    chronionych danych osobowych, ale ubezpieczycielowi informacja
    ta powinna wystarczyć.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2018-09-19 16:51:12
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 19 Sep 2018 15:08:04 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
    > 2 pbb?! To musi okropnie wyglądać, a i z czytelnością (vel rozpoznaniem
    > treści) marnie.

    Wcale nie. Tak po prawdzie to stosuję dwa ustawienia: 4 bit dla tych
    kilku "na pewno bardzo ważnych" spraw, i 2 bit dla reszty. Dodam, że w
    obu przypadkach stosuję palety w odcieniach szarości. Przy 16 odcieniach
    szarości (4 bit) na wydruku nie jestem w stanie odróżnić oryginału od
    kopii. Przy 2 odcieniach da się, ale jest w 100% czytelnie, tyle tylko że
    krawędzie liter przestają być gładziutkie. W obu przypadkach zapisuję
    strony w formacie PNG, a całe dokumenty w CBZ. Na moje oko wygląda
    świetnie, a pliki są malutkie (znacząco mniejsze niż odpowiedniki jpeg).

    > Ja skanuję w kolorze. Kiedyś ustawiałem odcienie
    > szarości, aż zauważyłem, że po kompresji prawie na jedno wychodzi.

    Moje obserwacje są odwrotne. Aby wykluczyć początek demencji (swojej)
    wykonałem ponownie test, który zrobiłem wiele lat temu kiedy to
    decydowałem o sposobie domowych archiwizacji - a było to bodajże jakoś w
    połowie lat '90, pamiętam że format PNG był wtedy rewolucją o której
    pisały gazety. Skaner miałem wtedy taki malutki ręczny, z rolką i
    sterownikami dla Win 3.1, a konwersje formatów graficznych robiłem SEA
    DOS Viewerem zaczerpniętym z jakiegoś PC Shareware :)

    Zeskanowałem pierwsze co miałem pod ręką i:

    Oryginał (kolor, png): 2 MiB https://imgpile.com/images/njKMAR.png
    Kopia JPG kolor: 549 KiB (27%) https://imgpile.com/images/njKJeg.jpg
    Kopia PNG 4 bpp: 234 KiB (11%) https://imgpile.com/images/njKiVN.png
    Kopia PNG 2 bpp: 103 KiB (5%) https://imgpile.com/images/njKs6W.png

    Zapewne wersję jpg można jeszcze zmniejszyć, zwiększając poziom kompresji
    (dla testu użyłem domyślnego z mojego programu graficznego), ale wtedy
    zaczynają pojawiać się brzydkie artefakty, a tego szczerze nienawidzę.

    Być może różnica naszych obserwacji wynika z zastosowania różnych
    formatów plików. Czego używasz? Czyżby jakieś DjVu albo inny tego typu
    gatunek płaza?

    Mateusz

  • 10. Data: 2018-09-19 16:58:23
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > To postawimy nowy, a zawartość zgramy z backupu w chmurach.

    szach mat - nie przewidział, że ktoś może wykonywać backupy:D:D:D:D