  • 1. Data: 2015-10-04 19:36:27
    Temat: Jak to jest z tym drenażem wokół płyty fundamentowej
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Ostatnio skutecznie zniechęciliście mnie do budowy piwnicy, to teraz
    inny temat:

    po kiego diabła robić drenaż wokół płyty fundamentowej?

    Płyta będzie posadowiona w zasadzie NA gruncie. Pod nią ziemia będzie
    wymieniona co najmniej na 60-80 cm wgłąb, do tego opaska wokół ze
    styropianu.

    Tego drenażu to nawet nie mam jak odprowadzić, bo wszędzie glina. Glina
    sięga nawet do 20m wgłąb więc budowa studni chłonnej może się nie udać.

    Po co więc drenować teren?
    Pominąć ten punkt?

    W dodatku naczytałem się, że ten cały drenaż to po 3-5 latach całkowicie
    się zapycha i w ogóle przestaje działać. Prawda to?

    --
    MN

  • 2. Data: 2015-10-04 20:03:07
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 4 października 2015 19:36:50 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
    > Po co więc drenować teren?
    > Pominąć ten punkt?

    tak na oko to mozna pominąć -ale to pownien okreslic projektant na podstawie badan
    gruntu.

    b.

  • 3. Data: 2015-10-04 20:06:41
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-10-04 o 20:03, Budyń pisze:

    > tak na oko to mozna pominąć -ale to pownien okreslic projektant na podstawie badan
    gruntu.

    Projektant projektantem, ale na moje inżynierskie oko, to drenaż w tym
    wypadku to przelewanie z pełnego w pełne w ramach jednego "basenu".

    Badanie wykazało, że woda jest. Skoro jest woda to pod nią jest glina.

    Moje pytanie jednak brzmi: w jakim celu miałbym drenować grunt pod płytą
    fundamentową? W czym to ma pomóc i komu?

    --
    MN

  • 4. Data: 2015-10-04 21:00:24
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 4 października 2015 20:06:42 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

> [...]
    >
    > Moje pytanie jednak brzmi: w jakim celu miałbym drenować grunt pod płytą
    > fundamentową? W czym to ma pomóc i komu?

    zobacz na ten obrazek
    http://static.mybudujemy.pl/userimages/3235749005921
    260011/3226958806437935973.jpg
    brązowy grunt to twoja glina. Po intensywnych opadach cala ta niecka napelni sie
    wodą. Styropian bedzie mokry, jakies zamarzanie wchodzi w gre. Moze o to chodzi.

    A płyte planujesz ze styrodurem na gruncie czy odwroconą, beton na gruncie? Bo
    kanadyjczyka planujesz, dobrze pamietam?

    b.

  • 5. Data: 2015-10-05 07:53:58
    Od: scruffty <s...@i...pl>

    Dnia Sun, 4 Oct 2015 20:06:41 +0200, Marcin N napisał(a):

    > Moje pytanie jednak brzmi: w jakim celu miałbym drenować grunt pod płytą
    > fundamentową? W czym to ma pomóc i komu?

    Z tym obsypywaniem piaskiem i drenażem to zdania są podzielone. Ja mam
    klasyczne fundamenty, ale też na glinie i nie dawałem ani folii bąbelkowej,
    ani drenażu, ani nie zasypywałem piaskiem, tylko właśnie dookoła
    fundamentów z zewnątrz wypełniłem glina. Dla mnie też to nielogiczne, aby
    robić taką wannę na wodę, skoro chcemy tę wodę od fundamentów odciągnąć.

    Inna sprawa, że każdy ruch pod fundamentami jest niewskazany, a piasek dość
    łatwo się wypłukuje.

    --
    scruffty

  • 6. Data: 2015-10-05 07:54:30
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-10-04 o 21:00, Budyń pisze:

> [...]
    >
    > A płyte planujesz ze styrodurem na gruncie czy odwroconą, beton na gruncie? Bo
    kanadyjczyka planujesz, dobrze pamietam?

    Tak, dom drewniany.

    Obrazek tylko częściowo pokazuje moją sytuację:
    otóż płyta od spodu nie będzie miała styropianu (tylko na bokach), w
    dodatku dolna krawędź płyty będzie ze 30-40 cm nad najwyższym puntem tej
    "brązowej gliny" z obrazka. Powstanie więc wanna, ale znajdzie się w
    niej tylko piach budowlany a płyta od spodu będzie izolowana folią
    budowlaną.

    Gdy zrobię drenaż - to i tak nie mam sposobu na odprowadzenie wody, bo
    glina jest wszędzie.

    Warto więc ten drenaż wykonywać? Wydaje mi się, że to sztuka dla sztuki
    w tym przypadku.

    Drugie pytanie: gdyby nawet to był klasyczny fundament zanurzony
    częściowo w wodzie - to co mu szkodzi ta woda? Beton może w niej stać i
    100 lat i nic złego go nie spotka.

    --
    MN

  • 7. Data: 2015-10-05 08:07:23
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-10-05 o 07:53, scruffty pisze:
    > Inna sprawa, że każdy ruch pod fundamentami jest niewskazany, a piasek dość
    > łatwo się wypłukuje.

    To tym bardziej: wsadzać rury drenarskie w ten piach - to prosić się o
    kłopoty. Woda w rurze powoli będzie wypłukiwała piasek i ostatecznie
    osłabi nośność.

    Z drugiej strony - oblepienie gliną ścian fundamentowych też może nie
    być rozsądne, bo glina jest wysadzeniowa i zamarznięta puchnie.

    --
    MN

  • 8. Data: 2015-10-05 08:27:28
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 5 października 2015 07:54:32 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > Warto więc ten drenaż wykonywać? Wydaje mi się, że to sztuka dla sztuki
    > w tym przypadku.

    Moim zdaniem w Twoim przypadku drenaz nie ma najmniejszego sensu.
    Poziom plyty bedzie nad poziomem gruntu, nie masz piwnic - nie ma zadnego
    sensu zeby robic ten drenaz. Nawet jakbys mial gdzie ta wode odprowadzic,
    to po co to robic - betonowi woda nie zagraza w zaden sposob, beton wode
    lubi :)

    > Drugie pytanie: gdyby nawet to był klasyczny fundament zanurzony
    > częściowo w wodzie - to co mu szkodzi ta woda? Beton może w niej stać i
    > 100 lat i nic złego go nie spotka.

    No chyba, ze masz piwnice, jak ja :) Z przodu domu mam sciane piwniczna
    wys. ~3m przysypana ~2,6m glina. W tym przypadku machnalem solidny drenaz,
    styro + folie babelkowa i ew. nadmiar wody elegancko jest odprowadzany
    nizej w las, a ja mam sciany piwnic suche jak pieprz nawet w najwieksze
    deszcze :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2015-10-05 08:33:12
    Od: scruffty <s...@i...pl>

    Dnia Mon, 5 Oct 2015 08:07:23 +0200, Marcin N napisał(a):

    > Z drugiej strony - oblepienie gliną ścian fundamentowych też może nie
    > być rozsądne, bo glina jest wysadzeniowa i zamarznięta puchnie.

    Między gliną a ścianą mam 10 cm styropianu fundamentowego. On dość dobrze
    buforuje. Fundamenty są posadowione poniżej strefy przemarzania. Jak
    obserwuję ruchy tej gliny, to tragedii nie ma, grunt podnosi się okresie
    wiosennym u mnie max o ok. 1 cm (widzę po obrzeżu kostki). Inna sprawa to
    opaska i okapy, one też trochę "odsuwają" wodę opadową bezpośrednio od
    ściany.

    --
    scruffty

  • 10. Data: 2015-10-07 19:36:38
    Od: t...@g...com

> [...]
    >
    > W dodatku naczytałem się, że ten cały drenaż to po 3-5 latach całkowicie
    > się zapycha i w ogóle przestaje działać. Prawda to?

    Ja mam zrobioną studnię rewizyjną drenażu. Nie widzę żeby coś się zapychało.