  • 1. Data: 2019-03-11 19:47:24
    Temat: Jeszcze o oświetleniu
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Czołem,

    Propaganda głosi, że "żarówki" LED wytrzymują od ok. 10 tys. do nawet 20
    tys. godzin pracy. Otóż po ostatnich wymianach "ledówek" podliczyłem, ile
    rzeczywiście wytrzymały i wyszło mi (z dokladnością 10%) ok. 6 tys. godzin.
    Czyli sporo mniej.
    A teraz lepszy numer. Długo zajęło mi przyzwyaczajanie się do
    nieprzyjemnego światła ledowych lamp. Nie kupowałem najtańszych, patrzyłem
    na współczynniki i wybierałem możliwie ciepłe światło, ale mimo wszystko
    było raczej zimno-trupio. Teraz w miejsce jednej ze spalonych ledówek
    wkręciłem tymczasowo wziętą z półki... świetlówkę. I jasna cholera - jakie
    przyjemne, naturalne, ciepłe światło.
    I nawet migotania nie widzę.
    Chyba wrócę do świetlówek.
    Dla wyjaśnienia, najbardziej lubię zwykłe, świecące ciepłym światłem
    żarówki.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 2. Data: 2019-03-11 20:00:33
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zabrania ktos kupowania zwyklych zarowek? W sklepach kupic mozna zwykle o kazdej
    mocy.

  • 3. Data: 2019-03-11 20:45:01
    Temat: Re: Jeszcze o oświetleniu
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 11 Mar 2019 12:00:33 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder napisał(a):

    > W sklepach kupic mozna zwykle o kazdej mocy.

    Nie zabrania i jak są, to kupuję, ale po pierwsze powyzej 60 W trudno już
    znaleźć, a po drugie odkąd stały się towarem z indeksu, jakość spadła i
    wytrzymują czasem tylko 200-300 godzin, a to mnie wkurza.

    Poza tym mam w domu kilka opraw, które były już wyprodukowane z myślą o
    źródłach enorgooszczędnych i wytrzymują klasyczną bulbę do 40-50 W, a
    powyzej za bardzo się grzeją, więc jeśli ma być jasno, zostają LED-y i
    świetlówki.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 4. Data: 2019-03-12 12:16:44
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 11-03-2019 o 19:47, Maciek pisze:

> [...]
    > I nawet migotania nie widzę.
    > Chyba wrócę do świetlówek.
    > Dla wyjaśnienia, najbardziej lubię zwykłe, świecące ciepłym światłem

    Jakie LED-y kupowałeś?

    yabba

  • 5. Data: 2019-03-12 13:33:21
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

> [...]
    > I nawet migotania nie widzę.
    > Chyba wrócę do świetlówek.
    > Dla wyjaśnienia, najbardziej lubię zwykłe, świecące ciepłym światłem

    Wytrzymałość faktycznie jest często dyskusyjna, bo wcale takie wieczne
    nie są...
    Co do barwy, ja też jestem wielbicielem zwykłego światła żarowego i mam
    sporą awersję do większości LEDów.
    Ale w miarę nieźle wychodzą LEDy z Lidla i z Ikei.
    Przy czym w ogóle kupując "ciepłe" LEDy trzeba patrzeć czy to jest 2700K
    czy 3000K, bo jedne i drugie są nazywane ciepłymi, a tylko te 2700K są
    faktycznie zbliżone do zwykłych żarówek względnie.
    A drugim ważnym parametrem i często pomijanym w wyborze, jest
    współczynnik Ra, czyli odwzorowania kolorów w świetle z danej żarówki.
    Dobre powinny mieć Ra>90, a takie naprawdę fajne, to jest Ra>95. I
    właśnie w Lidlu często (nie wszystkie) właśnie mają żarówki z takim
    fajnym Ra i tą różnicę naprawdę widać.
    Bo często było tak, że LED niby świecił ciepło, ale jakoś tak i tak
    blado-zielona poświata jakaś była. Ale to właśnie w żarówkach z kiepskim
    Ra...

    Pzdr

    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 6. Data: 2019-03-12 15:20:37
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

> [...]
    > Dobre powinny mieć Ra>90, a takie naprawdę fajne, to jest Ra>95. I
    > właśnie w Lidlu często (nie wszystkie) właśnie mają żarówki z takim

    moze połącz ledy zimne i ciepłe aby osiągnąć wyższe Ra? A tak moim
    zdaniem, a właściwie okiem, to ledy z Ra 95, to będą kosztowały worek
    złota. była o tym mowa przy okazji dyskusji o oświetleniu fotograficznymn

    ToMasz

  • 7. Data: 2019-03-12 15:29:37
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Kżyho" napisał w wiadomości grup

    > Co do barwy, ja też jestem wielbicielem zwykłego światła żarowego i mam
    > sporą awersję do większości LEDów.

    Uff! Już się bałem, że tylko ja jestem takim dziwakiem :)

    > Ale w miarę nieźle wychodzą LEDy z Lidla i z Ikei.

    Te o małej mocy i wyglądem przypominające żarówki (LED filament) bywające w
    Lidlu świecą faktycznie spox

  • 8. Data: 2019-03-12 16:19:18
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 12 Mar 2019 12:16:44 +0100, yabba napisał(a):

    > Jakie LED-y kupowałeś?

    Nie pamiętam właśnie ;)

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 9. Data: 2019-03-12 16:47:45
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 12.03.2019 o 15:20, ToMasz pisze:

    > moze połącz ledy zimne i ciepłe aby osiągnąć wyższe Ra? A tak moim
    > zdaniem, a właściwie okiem, to ledy z Ra 95, to będą kosztowały worek
    > złota. była o tym mowa przy okazji dyskusji o oświetleniu fotograficznymn

    O ile pamiętam, to właśnie zwykłe LEDy z Lidla, za 19,99 zł sztuka mają
    2700K i Ra>95...

    /__/_* /
    / ) /_(//)()
    /

  • 10. Data: 2019-03-12 16:48:23
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 12.03.2019 o 16:47, Kżyho pisze:

    > O ile pamiętam, to właśnie zwykłe LEDy z Lidla, za 19,99 zł sztuka mają
    > 2700K i Ra>95...

    Ale nie wszystkie oczywiście. Trzeba patrzeć, co jakiś czas rzucają.
    Przy czym nie są one jakieś silne mocowo.

    Pzdr
    --
    /__/_* /