  • 1. Data: 2015-04-15 07:51:38
    Temat: Klimakonwektor - do chłodzenia latem z użyciem pompy ciepła
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Rozważam wykorzystanie pompy ciepła do chłodzenia latem.
    Maksymalna moc chłodząca pompy przy +35 st C to ok 6 kW.

    Jaki klimakonwektor radzicie dobrać, żeby ochłodził salon 30-35 m2 o te
    3 st C?. Czy w ogóle jest sens robić taką instalację? Współczynnik EER
    pompy wynosi 2.6, czyli chłodzenie pobierałoby ok 2.3 kW.

    --
    MN

  • 2. Data: 2015-04-15 15:50:53
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-04-15 o 07:51, Marcin N pisze:
> [...]
    > 3 st C?. Czy w ogóle jest sens robić taką instalację? Współczynnik EER
    > pompy wynosi 2.6, czyli chłodzenie pobierałoby ok 2.3 kW.

    Nikt się nie zna?
    Czy wszyscy, którzy się znają akurat instalują i są zajęci?

    --
    MN

  • 3. Data: 2015-04-15 16:11:11
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Nikt się nie zna?
    > Czy wszyscy, którzy się znają akurat instalują i są zajęci?

    Jakiej odpowiedzi oczekujesz?

    Czy będzie działać (chłodzić)? Tak będzie działać.
    Czy tak się robi? Tak tak się robi.

    Jaki dobrać? To już zależy od tego co jest dostępne i w jakiej cenie. Jedyne
    na co musisz zwrócić uwagę to moc. Skoro masz 6 kW "zimna" * to nie ma sensu
    brać mocniejszego bo pewnie będzie droższy i w komplecie będzie miał
    mocniejszy (a więc zwykle głośniejszy) wentylator.

    * - specjalnie w cudzysłowie aby pewien kretyn się znou nie dopierdolił że
    cos takiego nie istnieje.

    A czy warto to już musisz sobie sam odpowiedzieć znając ceny i porównując je
    do cen zwykłych klimatyzatorów.

    Aha, na pytanie czy 6 kW obniży Ci temperaturę o 3 stopnie czy może o 10 też
    na odległość odpowiedzieć się nie da :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 4. Data: 2015-04-15 16:40:49
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-04-15 o 16:11, Ergie pisze:

> [...]
    >
    > Aha, na pytanie czy 6 kW obniży Ci temperaturę o 3 stopnie czy może o 10
    > też na odległość odpowiedzieć się nie da :-)

    To pytanie to w zasadzie esencja mojej wypowiedzi.

    Wychodzi mi, że używając tego systemu przez 5 godzin na dobę 2 miesiące
    w roku - za prąd zapłacę około 350 zł. Koszt samego urządzenia to jakieś
    3000-3500 zł. Znaczy tyle muszę dopłacić, żeby móc chłodzić latem.

    Tylko czy to faktycznie zadziała? Czy jeden taki klimakonwektor jest w
    stanie ochłodzić salon? Może lepiej dwa mniejsze?

    --
    MN

  • 5. Data: 2015-04-15 17:44:06
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Marcin N wrote:

> [...]
    > Tylko czy to faktycznie zadziała? Czy jeden taki klimakonwektor jest
    > stanie ochłodzić salon? Może lepiej dwa mniejsze?

    a jakie masz zyski w odciętej strefie?

  • 6. Data: 2015-04-15 18:13:13
    Od: dddddddd <f...@e...com>

> [...]
    > 3 st C?. Czy w ogóle jest sens robić taką instalację? Współczynnik EER
    > pompy wynosi 2.6, czyli chłodzenie pobierałoby ok 2.3 kW.

    Mi salon o podobnej powierzchni wystarczająco chłodzi split o mocy
    chłodniczej 2,coś kW (pobiera coś ok. 1kW energii elektrycznej) więc te
    6kW wydaje się za dużo.
    Ale ja tam nie wiem o ile stopni schładzam, po prostu jest odczuwalnie
    dobrze :)

    Łukasz

  • 7. Data: 2015-04-15 19:31:39
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 15 kwietnia 2015 18:13:14 UTC+2 użytkownik dddddddd napisał:

> [...]
    > 6kW wydaje się za dużo.
    > Ale ja tam nie wiem o ile stopni schładzam, po prostu jest odczuwalnie

    Myk nie w schładzaniu a zmniejszeniu wilgotności. Schłodzić można o stopień ale jak
    przy okazji spadnie znacząco wilgotność to pot z człowieka zaczyna parować i jest
    odczycie że jest o wiele chłodniej niż by wynikało z jednego stopnia. Każdy kto ma
    pierwszy raz klimę, nieważne czy w samochodzie czy w mieszkaniu albo domu, stara się
    za pierwszym razem jak na zewnątrz jest +30, zrobić 23 stopnie. Kończy się to zawsze
    tak samo. Ciężkim przeziębieniem. Idea klimatyzatorów i ich wersji przeznaczonych do
    dużych obiektów wykorzystujących wymienniki ciepła w pomieszczeniach i centralne
    źródło zimna jest dobra. jednak koszt eksploatacji central opartych na pompach ciepła
    jest wysoki. Tam gdzie jest miejsce stosuje się metodę obniżania temperatury
    powietrza polegającą na parowaniu wody. schładzarki oparte na schładzaniu poprzez
    parowanie potrzebują do pracy o wiele mniej energii elektrycznej niż sprężarkowe.
    Jedyna wada to że są większe. Chociaż bywają i malutkie. W suszarce do prania przez
    kilkanaście lat myślałem że jest układ schładzania oparty na sprężarce. Jak się
    popsuła to w środku miniaturowy schładzacz oparty na parowaniu wody. Moc pobierana z
    sieci to ok 170W. Dmuchawa odśrodkowa o mocy 100W mieli powietrze do schłodzenia. O
    mocy 70W wymusza obieg wilgotnego powietrza schładzającego. Do tego miniaturowa
    pompka sikająca wodą na łopatki dmuchawy od schładzania. Do tego krzyżowy wymiennik
    ciepła na oko o powierzchni kilku metrów kwadratowych. Całość ma wielkość trzech
    pudełek od wizytowych butów męskich. Suszarka poszła na żyletki ale to cudo
    zostawiłem. Czeka aż klimat jeszcze bardziej się ociepli. Przy ćwiczebnym puszczeniu
    na stole ilość zimnego powietrza oszałamiająca, oceniam na kilkaset metrów
    sześciennych na godzinę powietrza schłodzonego o jakieś 12 stopni.

  • 8. Data: 2015-04-16 11:19:36
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > To pytanie to w zasadzie esencja mojej wypowiedzi.

    Nie wiem, z czego masz ściany, jak duży salon itp.

    Przenikanie ciepła i "zimna" przez ściany czy okna jest _identyczne_, więc
    jeśli przy 0 aby mieć w środku 20 potrzebujesz np. 2kW mocy ciągłej to
    dokładnie te same 2kW mocy chłodzącej będzie wymagane by obniżyć temperaturę
    z 40 stopni na zewnątrz do 20 w środku.

    Do tego musisz dodać zyski od domowników (75W na osobę) i urządzeń (np. TV
    to ok. 100W) i zyski od nasłonecznienia - i to jest najtrudniejszy punkt
    programu - na początek możesz przyjąć pesymistycznie 1kW.

    Czyli jak widzisz 6kW mocy chłodzącej to będzie aż za dużo, ale nie
    zapominaj że ja pisze o mocy ciągłej a Ty chcesz włączać chłodzenie tylko na
    kilka godzin, po drugie ja nie napiszę Ci że na pewno wystarczy bo jak się
    później okaże że Ty masz salon otwarty na kuchnię i wysoki na 5 m z
    lukarnami i oknami dachowymi to się okaże napisałem bzdurę :-)

> [...]
    > 3000-3500 zł. Znaczy tyle muszę dopłacić, żeby móc chłodzić latem.

    > Tylko czy to faktycznie zadziała? Czy jeden taki klimakonwektor jest w

    Mój salon byłby w stanie a Twojego nie znam :-)

    > Może lepiej dwa mniejsze?

    A jaką masz wentylację, jaki kształt salonu i co chcesz osiągnąć?
    Jak widzisz liczba pytań rośnie :-)

    Przy wentylacji mechanicznej powietrze tak czy inaczej będzie w ruchu więc
    ma to mniejsze znaczenie natomiast przy grawitacyjnej chłodnica w jednym
    kącie pokoju może się nie sprawdzić, albo powodować konieczność pracy
    wentylatorów na wyższym biegu więc może być głośniej niż gdybyś zamontował
    dwie mniejsze jakoś równomiernie rozłożone

    Może jako odpowiedź wystarczy Ci to: W praktyce jeszcze się z tym nie
    spotkałem by ktoś montował dwa w jednym salonie :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2015-04-16 16:13:25
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-04-16 o 11:19, Ergie pisze:

    > Może jako odpowiedź wystarczy Ci to: W praktyce jeszcze się z tym nie
    > spotkałem by ktoś montował dwa w jednym salonie :-)

    Dzięki. Na tym etapie Twoje odpowiedzi w pełni mnie zadowalają.

    W praktyce wygląda jednak na to, że lepszym rozwiązaniem jest
    ograniczenie światła wpadającego przez okna niż robienie klimatyzacji.

    W upalny letni dzień przez okna bez problemu będzie wpadać 1 kW/m2.
    Wystarczy zasłonić kilka południowych okien i efekt lepszy niż klimatyzator.

    --
    MN

  • 10. Data: 2015-04-17 12:58:59
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Wystarczy zasłonić kilka południowych okien i efekt lepszy niż
    > klimatyzator.

    I tak i nie.

    Oczywiście w ten sposób znacznie ograniczysz nagrzewanie, ale nie
    spowodujesz ochłodzenia. Więc jak przez tydzień będzie +25 to nie ma siły
    nawet jakbyś siedział w ciemnościach i z wyłączoną wentylacją dom się kiedyś
    nagrzeje i tyle pozostanie.

    Ja u siebie ciągle klimatyzacji nie podłączyłem, mimo, że byłą w planach.
    Zima była łagodna to może w końcu przyjdzie porządne lato i mnie do tego
    przekona :-)

    Pozdrawiam
    Ergie