  • 1. Data: 2021-10-17 20:27:11
    Temat: Kocioł gazowy, stara instalcja tylko grzejniki - czy sprzegło hydrauliczne
    Od: Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl>

    Witam!
    Planuję wymianę kotła węglowego na gazowy.
    Instalacja to tylko grzejniki na grubych rurach (dawna instalacja grawitacyjna)
    obecnie wspomagana pompką.
    Instalator proponuje bezpośrednie podłączenie kotła i korzystanie z jej pompki. Podał
    także informację że kocioł po wyłączeniu grzania wyłącza także pompkę.
    Tu zastanawiam się, że w rurach rozprowadzających ( grubość cal i więcej) pozostanie
    dużo ciepłej wody. Czy jest szansa, że ona grawitacyjnie
    dotrze do kaloryferów?
    Może warto zabudować sprzęgło hydrauliczne i pompkę (którą już mam) i obieg
    kaloryferów zasilać cały czas ,ewentualnie przez przekaźnik czasowy wyłączać po
    czasie potrzebnym na przepchanie ciepłej wody.

    Adam

  • 2. Data: 2021-10-17 20:39:41
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-10-17 o 20:27, Adam Lubszczyk pisze:
> [...]
    kaloryferów zasilać cały czas ,ewentualnie przez przekaźnik czasowy wyłączać po
    czasie potrzebnym na przepchanie ciepłej wody.
    Bez sensu, przy grubych rurach sprzęgła nie potrzebujesz, hydraulik
    dobrze ci proponuje. Pompka kotła i ta którą już masz w instalacji w
    zupełności wystarczą.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2021-10-17 20:57:29
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    Podał także informację że kocioł po wyłączeniu grzania wyłącza także pompkę.

    W wielu kotłach gazowych można ustawić tzw. czas wybiegu pompy CO, czyli
    jak długo ma jeszcze pracować po cyklu grzewczym. Można też ustawić
    stałą pracę popmy.

    > Tu zastanawiam się, że w rurach rozprowadzających ( grubość cal i więcej)
    pozostanie dużo ciepłej wody. Czy jest szansa, że ona grawitacyjnie
    > dotrze do kaloryferów?

    Jest szansa, ale zawsze będzie więcej tego ciepła wędrowało do
    grzejników najwyżej położonych. Jak dom piętrowy to ciepło będzie
    wędrowało do grzejników na piętrze.

> [...]
    kaloryferów zasilać cały czas ,ewentualnie przez przekaźnik czasowy wyłączać po
    czasie potrzebnym na przepchanie ciepłej wody.

    Sprzęgło jest niepotrzebne o ile instalacja nie jest zbyt rozległa.
    Jeżeli dom jest duży i ma powiedzmy powyżej 250-300m2 to wtedy może być
    potrzebne sprzęgło i bardziej wydajna pompa.

  • 4. Data: 2021-10-19 09:38:31
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 17.10.2021 20:27, Adam Lubszczyk wrote:
    > Planuję wymianę kotła węglowego na gazowy.

    Niezależnie co wybierzesz w sprawie sprzęgła, na powrocie do nowego
    pieca załóż separator albo chociaż zawór z sitkiem.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz