  • 1. Data: 2019-09-08 23:26:39
    Temat: Kocioł gazowy - wymiennik miedziany
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Po 10 latach zaczęło śmierdzieć gazem z kotła dwufunkcyjnego. Okazało
    się, ze wymiennik ciepła "zarósł" zielonymi kryształkami, które zatkały
    większą część przestrzeni między żeberkami. Wygląda na to, że miedź
    koroduje i wcale nie jest taka świetna, bo warstwa tlenków dobrze
    izoluje. Podejrzewam, że sprawność takiego kotła jest dużo niższa, niż
    94% podane w instrukcji. Po pracochłonnym wyczyszczeniu całości kocioł
    działa normalnie.
    Czy spotkał się ktoś z takim przypadkiem? Może lepszy byłby wymiennik z
    "amelinium"?
    Jacek

  • 2. Data: 2019-09-09 02:41:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zielone krysztaly na miedzi to chlorek miedzi. Zastanow sie skad tam byl kwas solny
    albo chlor. Bez chloru zadne zielone krysztaly by sie nie zrobily. Chyba ze jest sie
    wyznawca teorii Seniukowej ze sztuki o Napoleonie. Twierdzila ze myszy z brudu sie
    robia.

  • 3. Data: 2019-09-09 08:21:16
    Temat: Re: Kocioł gazowy - wymiennik miedziany
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    wyznawca teorii Seniukowej ze sztuki o Napoleonie. Twierdzila ze myszy z brudu sie

    Jak zwykle "ekspierd" stawiasz błędne diagnozy.

    Spora część związków miedzi tworzy zielone, niebiesko-zielone lub
    niebieskie kryształki. W tym przypadku ten osad/kryształki to głównie
    siarczan, siarczek miedzi oraz w niewielkich ilościach wodorotlenek
    miedzi i chlorek miedzi, które także mają zielone i zielono-niebieskie
    zabarwienie. Ale głównie są to związki siarki. Oczywiście nie twierdzę
    kategorycznie, że tam nie było związków chloru, ale sam sobie
    odpowiedziałeś zaprzeczając temu co napisałeś wcześniej: "Zastanow sie
    skad tam byl kwas solny albo chlor."

    Prawdopodobieństwo, aby tam się pojawiły związki chloru jest znikome.
    Chyba, że kocioł wisi w łazience, gdzie codziennie w użyciu są domestosy
    i inne chemikalia zawierające związki chloru.

    Słowo do autora wątku:

    To, że wymiennik zarósł nie jest niczym dziwnym i niczym nadzwyczajnym.
    Po prostu zwykłe niechlujstwo i olewatorstwo, ponieważ każdy kocioł raz
    do roku lub chociaż raz na dwa lata powinien być serwisowany i
    czyszczony, a Ty tego nie robiłeś. Zrobiłeś dokładnie to samo co ludzie
    od których nie wolno kupować samochodu. Czyli tych, którzy wyznają
    zasadę, że auto jest super tylko wtedy jak się tylko leje paliwo i
    jeździ, leje paliwo i jeździ, leje poliwo i jeździ.....

    Skąd się bierze ten osad/kryształki?

    Ano stąd, że jeden sąsiad pali węglem, drugi sąsiad pali węglem, a
    węgiel zawiera siarkę.

    Sam palisz gazem, który co prawda w niewielkich ilościach, ale także
    zawiera siarkę.

    Drugim czynnikiem powstawania kryształków jest kondensacja pary wodnej
    na wymienniku. Bierze się ona stąd, że utrzymujesz zbyt niską
    temperaturę wody w obiegu CO.

    Kotły z tego typu wymiennikami powinny być traktowane jak kotły węglowe
    i temperatura wody na powrocie nie powinna być niższa jak ok. 60'C.

    Ponadto to, że zaczęło śmierdzieć z kotła powinno być Twoim najmniejszym
    zmartwieniem. Ale prawdziwym zmartwieniem powinien być fakt, że taki
    zabrudzony wymiennik mógł doprowadzić do tragedii w domu, ponieważ
    spaliny nie były odprowadzane w prawidłowy sposób do komina, a zwierały
    one dużą ilość tlenku węgla (czadu). Miałeś ogromne szczęście, że ani Ty
    ani nikt z domowników nie odszedł na tamten świat. Prawdopodobnie tylko
    dlatego, że masz sprawną wentylację i nawiew świeżego powietrza do tej
    kotłowni. Zgaduję jednak, że przebywając w tej kotłowni i wąchając ten
    zapach, później bolała Cię głowa lub źle się czułeś?

  • 4. Data: 2019-09-09 08:58:43
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 09.09.2019 o 08:21, Uzytkownik pisze:
    > Prawdopodobieństwo, aby tam się pojawiły związki chloru jest znikome.
    > Chyba, że kocioł wisi w łazience, gdzie codziennie w użyciu są domestosy
    > i inne chemikalia zawierające związki chloru.
    Sherlocku, zgadłeś! Faktycznie wisi w łazience i domestos jest tam na
    porządku dziennym.

> [...]
    > Po prostu zwykłe niechlujstwo i olewatorstwo, ponieważ każdy kocioł raz
    > do roku lub chociaż raz na dwa lata powinien być serwisowany
    Jak był nowy to był serwisowany i widziałem, że serwisant NIE demontował
    obudowy wymiennika. Tyle, to sam zrobię odkurzaczem i jeszcze 200 zł
    zostanie. Producentowi kotła nic by się nie stało, jakby w instrukcji
    podał, jaki jest zakres przeglądu rocznego, czy tam dwuletniego, a tak
    pozostaje wiara, że serwisant zrobi, jak należy.

    > Skąd się bierze ten osad/kryształki?
    >
    > Ano stąd, że jeden sąsiad pali węglem, drugi sąsiad pali węglem, a
    > węgiel zawiera siarkę.
    Wiadomo, że węgiel to samo zło, zwłaszcza polski. Ale wątpię, żeby
    siarka z węgla upodobała sobie akurat mój kocioł. W okolicy mam dwóch
    sąsiadów palących węglem, kilkunastu palących gazem i kilku podłącznych
    do sieci PEC.

    > Drugim czynnikiem powstawania kryształków jest kondensacja pary wodnej
    > na wymienniku. Bierze się ona stąd, że utrzymujesz zbyt niską
    > temperaturę wody w obiegu CO.
    To akurat nie to. Dom jest stary, ma grzejniki żeliwne, temperaturę
    nastawiam w granicach 60-65 stopni

> [...]
    > one dużą ilość tlenku węgla (czadu). Miałeś ogromne szczęście, że ani Ty
    > ani nikt z domowników nie odszedł na tamten świat.
    Biorąc pod uwagę, że babcia, która tam mieszka jest po 90-tce, to raczej
    ZUS miał pecha ;-)
    Jacek

  • 5. Data: 2019-09-09 21:52:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-09-09 o 08:58, Jacek pisze:
    > Sherlocku, zgadłeś! Faktycznie wisi w łazience i domestos jest tam na
    > porządku dziennym.

    Gratuluję pomysłu jak tu się pozbyć babci ;)

    Kotłów z otwartą komorą spalania nie wolno jest montować w łazienkach
    czy w kuchniach. Mogą być montowane tylko i wyłącznie w przeznaczonych
    do tego pomieszczeniach - t.j. kotłowniach.

> [...]
    > jakby w instrukcji podał, jaki jest zakres przeglądu rocznego, czy tam
    > dwuletniego, a tak pozostaje wiara, że serwisant zrobi, jak należy.

    Czytałeś jakąkolwiek instrukcję tego kotła? Chyba w każdej instrukcji
    użytkownika jest zapis, że czyszczenie wnętrza kotła powinien
    przeprowadzać serwisant posiadający stosowne uprawnienia. Serwisant zaś
    korzysta z dokumentów serwisowych, instrukcji instalatora oraz
    wytycznych serwisowania.

    Ale jeżeli klient nie chce zapłacić za przyjazd serwisanta to trudno
    jest go zmusić. O ile utrata gwarancji Potrafi zmotywować to po
    gwarancji mało kto chce.

> [...]
    > siarka z węgla upodobała sobie akurat mój kocioł. W okolicy mam dwóch
    > sąsiadów palących węglem, kilkunastu palących gazem i kilku

    Ale żeby nastąpiło to co nastąpiło to musi się nałożyć kilka czynników.

    > To akurat nie to. Dom jest stary, ma grzejniki żeliwne, temperaturę
    > nastawiam w granicach 60-65 stopni

    Ustawiasz na 60-65 temperaturę na wyjściu z kotła (zasilaniu). Woda
    powracająca do kotła (powrót) jest dużo zimniejszy. Duża ilość wody w
    instalacji natomiast powoduje, że ten powrót przez bardzo długi czas
    pozostaje zimny i dochodzi do kondensacji pary na wymienniku.

    Poza tym czy sąsiedzi mają identyczne kotły? A może mają inne np.
    kondensacyjne?

    > Biorąc pod uwagę, że babcia, która tam mieszka jest po 90-tce, to
    > raczej ZUS miał pecha ;-)
    > Jacek

    Jeżeli chodzi o ZUS to tak nienawidzę tej instytucji, że robiłbym im na
    złość i dbał o babcię :)

  • 6. Data: 2019-09-10 01:28:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To nie od siarki. To mech byl. Nie wpadles na to bo masz go duzo w glowie.

  • 7. Data: 2019-09-10 03:22:27
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 09.09.2019 o 21:52, Uzytkownik pisze:
    > Kotłów z otwartą komorą spalania nie wolno jest montować w łazienkach
    > czy w kuchniach. Mogą być montowane tylko i wyłącznie w przeznaczonych
    > do tego pomieszczeniach - t.j. kotłowniach.
    Nie zamierzam zwariować śledząc ciągłe zmiany przepisów. Jak kocioł był
    montowany w łazience, to nie było takiego zakazu.

> [...]
    > przeprowadzać serwisant posiadający stosowne uprawnienia. Serwisant zaś
    > korzysta z dokumentów serwisowych, instrukcji instalatora oraz
    No czytałem i nie ma tam ani słowa o zakresie czynności serwisowych.
    Nadal pozostaje wiara, że serwisant zrobi co trzeba.

    > Ale jeżeli klient nie chce zapłacić za przyjazd serwisanta to trudno
    > jest go zmusić. O ile utrata gwarancji Potrafi zmotywować to po
    > gwarancji mało kto chce.
    No logiczne. Jak widziałem, że serwisant odkurzył wnętrze kotła i
    przedmuchał okolice palnika to wniosek był oczywisty.

> [...]
    > instalacji natomiast powoduje, że ten powrót przez bardzo długi czas
    > pozostaje zimny i dochodzi do kondensacji pary na wymienniku>
    Bzdury.

    > Poza tym czy sąsiedzi mają identyczne kotły? A może mają inne np.
    > kondensacyjne?
    Nie wiem. A co to ma do rzeczy>
    Sąsiad ma już czwarty kocioł, z czego pierwszy był produkcji
    rzemieślniczej jeszcze z PRL, drugi miał z otwartą komorą spalania a dwa
    kolejne kondensacyjne. Mieszka tak długo, jak ja i widzę, że współczesne
    kotły nawet 10 lat nie mogą wytrzymać.
    Jacek

  • 8. Data: 2019-09-10 07:35:48
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2019 o 03:22 Jacek <k...@a...com> pisze:

    > Bzdury.

    A to czemu? - tak jest jak napisał Użytkownik. W kotłach na paliwa stałe
    też gnije wymiennik jak powrót za zimny.

    TG

  • 9. Data: 2019-09-10 08:45:33
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > A to czemu? - tak jest jak napisał Użytkownik. W kotłach na paliwa stałe
    > też gnije wymiennik jak powrót za zimny.
    Dlatego, że piszemy o konkretnej sytuacji, a tu mam w całej chałupie
    raptem 5 kaloryferów i powrót jest gorący - na tyle, że dotykając ręką
    rur na wlocie i wylocie z pieca trudno poznać, który to powrót, a który
    zasilanie.
    Możliwe, że gdybym miał dużo więcej kaloryferów, to powrót byłby
    zimniejszy, ale nie mam.
    Jacek

  • 10. Data: 2019-09-10 17:48:15
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-09-10 o 03:22, Jacek pisze:
    > Nie zamierzam zwariować śledząc ciągłe zmiany przepisów. Jak kocioł
    > był montowany w łazience, to nie było takiego zakazu.

    Raczej ten kto montował nie wiedział o istnieniu takiego zakazu. Wiem o
    tym zakazie przynajmniej od 15 lat.

    Ale znam też przypadki głupoty sprzed kilku lat, gdzie właściciel jednej
    z największych firm instalatorskich zamontował w swoim prywatnym,
    starym, niewielkim domku taki kocioł.

    Kto jak kto, ale gość, który prowadzi tak dużą firmę i montuje ludziom
    kotły gazowe powinien znać przepisy jak pacierz.

    Dom ten wyremontował pod wynajem. Tak się złożyło, że wynajęła go moja
    koleżanka. Co ciekawsze kocioł był zamontowany w łazience, a w kuchni
    okap z wentylatorem i wyciągiem do komina. Koleżanka poprosiła mnie,
    abym jej naprawił instalację elektryczną, bo brakowało zasilania w kilku
    gniazdkach. Później poprosiła mnie, abym jej podłączył nowy okap, bo
    tamten był stary i brzydki, co też uczyniłem. Kiedy wszedłem do łazienki
    to aż włosy mi stanęły na głowie, plecach i na piętach. Jedyne co mogłem
    zrobić to odłączyć przewód od okapu, aby komuś nie przyszło do głowy go
    podłączyć do prądu. Na następny dzień zamontowałem jej detektor czadu i
    wytłumaczyłem co ma robić, kiedy zacznie sygnalizować. Miała też
    porozmawiać z właścicielem domu, aby zmienić ten kocioł. Po kilku
    miesiącach, dziewczyna zadzwoniła do mnie z podziękowaniami, że być może
    uratowałem jej i jej córkom życie. Cofnęły się spaliny, uruchomił się
    detektor. Koleżanka wraz z córkami uciekły na podwórko. Wezwała straż
    pożarną. Jak się okazało stężenie czadu w kuchni wielokrotnie
    przekraczało bezpieczny poziom, a w łazience było tak duże, że po kilku
    wdechach, czad mógł kogoś zabić.

    > No czytałem i nie ma tam ani słowa o zakresie czynności serwisowych.
    > Nadal pozostaje wiara, że serwisant zrobi co trzeba.

    Bo w instrukcji użytkownika nie ma informacji o czynnościach
    serwisowych, ponieważ użytkownikowi tych czynności wykonywać nie wolno.

    Ale w każdej takiej instrukcji znajdziesz informację, że kocioł musi być
    serwisowany, a czynności serwisowe może dokonywać tylko i wyłącznie
    osoba posiadająca stosowne uprawnienia.

    > No logiczne. Jak widziałem, że serwisant odkurzył wnętrze kotła i
    > przedmuchał okolice palnika to wniosek był oczywisty.

    I już nic więcej nie widziałeś?

    Nie widziałeś jak serwisant sprawdza ciąg kominowy?

    Nie widziałeś jak sprawdza spaliny i ustawia zespół gazowy?

    > Bzdury.

    Jak rozumiem masz tam wszędzie podłogówki, sprzęgło hydrauliczne i
    odpowiednio wydajną pompę, dzięki czemu uzyskujesz różnicę pomiędzy
    zasilaniem, a powrotem 5'C?

> [...]
    > dwa kolejne kondensacyjne. Mieszka tak długo, jak ja i widzę, że
    > współczesne kotły nawet 10 lat nie mogą wytrzymać.

    Jak się szuka najtańszych to tak jest. Znam takie tanie kotły, które
    padały już po 5-8 latach.

    Co zaś się tyczy sąsiada to jak możesz wiedzieć, że tylko u Ciebie są
    problemy? Przecież jednoznacznie wynika z Twoich wypowiedzi, że nie
    pytałeś sąsiadów dlaczego te kotły tak często wymieniali.