  • 71. Data: 2019-05-28 12:12:13
    Temat: Re: Kosiarka spalinowa z napędem i elektrycznym rozrusznikiem
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-28 o 08:56, WS pisze:

    > No OK, ale w kosiarce silnik ma praktycznie stale obroty (pewnie zalezy od
    producenta, ale gdzies miedzy obrotami maks momentu a maks mocy)

    Piszesz o kosiarce spalinowej?

    W przypadku kosiarki elektrycznej o której piszę jest wybór czy obroty
    mają być stałe czy też maja się zmieniać w zależności od obciążenia -
    funkcja ECO.

    > U mnie jest regulator obrotow i przy wiekszym oporze "slychac", ze zwieksza dawke
    paliwa, pociagniecie reka za cieglo momentalnie zwieksza obroty na 1-2 sek, po czym
    regulator obniza je do standardowych (nie pozwalajac sie rozkrecic silnikowi)

    Nie pozwala, bo silnik po przekroczeniu prędkości nominalnej, gwałtownie
    traci na mocy i na momencie obrotowym.

    > Dodatkowo beben/tarcza swoje wazy i pracuje troche jak kolo zamachowe, rozkrecanie
    go przy starcie powoduje zauwazalne obciazenie silnika.

    > A ten moment to gdzie mierzony? Na wale silnika? przy jakich obrotach? Sa jakies
    przekladnie (u mnie np. jest, ale wiekszosc spalinowych ma noz bezposrednio na wale)?
    Bo sie to troche kupy nie trzyma...

    Chyba na wale. Nie znam budowy tych kosiarek, ale przypuszczam, że nóż
    osadzony jest na wspólnym wałku silnika.

    > Podstawowy wzor to
    >
    > moc = moment razy obroty
    >
    > wiec jesli na nozu ma 2x wiekszy moment przy podobnej badz mniejszej mocy to obroty
    tez sa ponad 2x mniejsze...

    > Elektryczne silniki w samochodach fajnie sie sprawuja wlasnie ze wzdledu na
    charakterystyke, ale w kosiarce? Tam utzymuje sie stale (optymalne) obroty caly czas.
    Czyli wykres poza b.bliskimi okolicami obrotow predkosci pracy praktycznie nie ma
    znaczenia. Jesli go zaczyna dusic, to znaczy ze za slaby do pracy jaka wykonuje ;)

    Przy jakiej prędkości obrotowej tego Ci nie powiem, ale myślę, że jest
    to podawane zgodnie z normami, czyli najprawdopodobniej dla 2600obr/min
    lub 3060obr/min, bo tak mówi norma.

    W przypadku silnika spalinowego moc maksymalna silnika jest niewiele
    większa od mocy ciągłej, bo nie da się nagle zwiększyć stopnia sprężania
    czy też zwiększyć powierzchni tłoka. Zwiększanie obrotów powyżej
    nominalnych powoduje także gwałtowny spadek momentu obrotowego i mocy.
    Zatem utrzymuje się w takich silnikach obroty na stałym poziomie, aby
    utrzymać stałą moc i stały moment obrotowy, bliski maksymalnemu.

    https://warsztat.pl/uploads/files/61/94/62/154001ce1
    3d0dc22dfa86788669c57341b0530a2.jpg

    W przypadku silników elektrycznych ich moc maksymalna jest dużo większa
    od mocy ciągłej. Moc ciągła silnika to taka moc przy, której straty
    ciepła na poziomie możliwym do odprowadzenia. Silnik taki można
    przeciążyć chwilowo nawet kilkakrotnie. Wtedy też dysponuje zarówno mocą
    jak i momentem obrotowym kilkakrotnie wyższym, a ograniczeniem jest
    tylko możliwość odprowadzania ciepła.

    https://automatykab2b.pl/i/images/7/2/0/dz04NDMmaD01
    ODE=_src_141720-40729serwosilnik_rys.jpg

    Ponadto w przypadku silnika spalinowego moc oraz moment obrotowy jest
    silnie zależny od prędkości obrotowej.

    W przypadku silnika elektrycznego moment obrotowy jest prawie stały w
    bardzo szerokim zakresie prędkości obrotowej.

    Przy zmniejszonych obrotach, maleje tylko chwilowa energia kinetyczna na
    ostrzu, która zależy od prędkości i bezwładności układu
    (wirnik-wał-nóż), a bezwładność od masy.

    Stąd też w kosiarkach talerzowych stosuje się talerz o większej masie
    niż masa noża, aby zwiększyć energię kinetyczną noża.

  • 72. Data: 2019-05-28 21:41:36
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-05-28 o 12:12, Uzytkownik pisze:
    > (...)
    > W przypadku silnika elektrycznego moment obrotowy jest prawie stały w
    > bardzo szerokim zakresie prędkości obrotowej.
    >
    > (...)

    Piszesz o kosiarkach (a w zasadzie silnikach) elektrycznych indukcyjnych
    czy komutatorowych?
    Bo wydaje mi się, że indukcyjne w miarę zmniejszania obrotów dość szybko
    tracą moment. Silniki komutatorowe długo zachowują moment.

    Oczywiście są różne typy silników indukcyjnych, różnie zresztą też
    zasilanych.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 73. Data: 2019-05-28 21:58:13
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-28 o 21:41, Adam pisze:

> [...]
    > szybko tracą moment. Silniki komutatorowe długo zachowują moment.
    >
    > Oczywiście są różne typy silników indukcyjnych, różnie zresztą też

    Silniki prądu stałego, komutatorowe, ale z komutatorem bezszczotkowym -
    oznaczone jako BLDC

  • 74. Data: 2019-05-29 21:58:08
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-05-28 o 21:58, Uzytkownik pisze:

    > Silniki prądu stałego, komutatorowe, ale z komutatorem bezszczotkowym -
    > oznaczone jako BLDC

    OK, wszystko jasne.
    Kosiarki elektryczne zasilane z sieci 230V z silnikiem indukcyjnym, jak
    nieco tylko zwolnią obroty, bardzo szybko można zatrzymać (tracą moment
    obrotowy) - i takie miałem na myśli.
    Komutatorowe (jakie by nie były) to w zasadzie mogą dysponować pełnym
    momentem w prawie pełnym zakresie obrotów.
    Z tym, że to trochę nie moja działka, może w nowych wynalazkach jest już
    nieco inaczej (np. jakieś zwydziwiane krokowe).

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 75. Data: 2019-05-30 09:07:46
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-29 o 21:58, Adam pisze:

> [...]
    > Z tym, że to trochę nie moja działka, może w nowych wynalazkach jest
    > już nieco inaczej (np. jakieś zwydziwiane krokowe).

    Od samego początku jak tylko pojawił się w tym wątku podwątek kosiarek
    akumulatorowych to dyskutujemy o kosiarkach z silnikami prądu stałego z
    komutatorem bezszczotkowym BLDC, ponieważ w tych kosiarkach właśnie
    takie silniki są zamontowane.

    Silniki tego typu w zasadzie są silnikami krokowymi. Tyle, że są jak to
    nazwałeś "zwydziwione", bo mają nieco bardziej rozbudowane sterowniki.

    Kosiarki sieciowe z silnikami indukcyjnymi to trochę inna bajka i nie o
    takich dyskutujemy.