  • 1. Data: 2017-11-25 10:24:43
    Temat: Kotłownia wentylacja mechaniczna lub grawitacyjna
    Od: MIKE99822 <m...@g...com>

    Witam wszystkich forumowiczów.

    Wiem, że temat wałkowany, dlatego dla znudzonych takimi tematami proponuje
    przeskoczyć od razu do ostatniego zdania - moje pytanie. Ja niestety jasnej
    odpowiedzi nie znalazłem w Internecie.

    Mam w kotłowni kocioł gazowy kondensacyjny z zamkniętą komorą spalania Buderusa, w
    większości budynku mam wentylację mechaniczną, niestety kotłownia jest w takim
    położeniu, że aby mieć wentylacje grawitacyjną musiałbym doprowadzić specjalnie rurę
    wlotową oraz zrobić otwór w pustaku wentylacyjnym. Wtedy zimą wlatuje prosto z dworu
    temperatura ujemna np. -20 i mrozi pomieszczenie.

    Zapytałem się firmy, która montowała kocioł kondensacyjny powiedziała, że najlepiej
    zrobić otwór w rurze wylotowej wentylacji mechanicznej (która akurat przechodzi przez
    kotłownię) i zamontować nieszczelne drzwi, wtedy powietrze będzie wlatywać do pokoi i
    wylatwać w WC oraz kotłowni - i jest to zgodne z prawem.

    Kominiarz nie chciał mi dać odbioru (przed podpięciem kotła), na odbiorze napisał, że
    ma być otwór w pustaku wentylacyjnym.
    Ja już nie wiem kogo słuchać, w projekcie mam wentylację grawitacyjną, ale wtedy
    pomieszczenie jeszcze było w innym miejscu.

    Czy ma ktoś kocioł z zamkniętą komorą spalania w pomieszczeniu z wentylacją
    mechaniczną (wlot w pokojach, wylot w kotlowni) i miał odbiór budynku bezproblemowy ?

  • 2. Data: 2017-11-25 13:57:15
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 25 listopada 2017 10:24:44 UTC+1 użytkownik MIKE99822 napisał:
> [...]
    >
    > Kominiarz nie chciał mi dać odbioru (przed podpięciem kotła), na odbiorze napisał,
    że ma być otwór w pustaku wentylacyjnym.

    Pytanie w zwiazku z poniższym - skąd piec zaciąga powietrze do spalania?

    https://www.arslege.pl/rozporzadzenie-ministra-infra
    struktury-w-sprawie-warunkow-technicznych-jakim-powi
    nny-odpowiadac-budynki-i-ich-usytuowanie/k218/s3069/

    9. W pomieszczeniu z paleniskami na paliwo stałe, płynne lub z urządzeniami gazowymi
    pobierającymi powietrze do spalania z pomieszczenia i z grawitacyjnym odprowadzeniem
    spalin przewodem od urządzenia stosowanie mechanicznej wentylacji wyciągowej jest
    zabronione.

    b.

  • 3. Data: 2017-11-25 17:06:25
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zrob jak chce kominiarz. Po najmniejszej lini oporu w zyciu trzeba isc.

  • 4. Data: 2017-11-25 21:15:49
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-11-25 o 10:24, MIKE99822 pisze:

> [...]
    > wiem kogo słuchać, w projekcie mam wentylację grawitacyjną, ale wtedy
    > pomieszczenie jeszcze było w innym miejscu.

    Do pomieszczenia z kotłem gazowym, nie ważne czy zamkniętą komorą czy
    nie, musisz doprowadzić powietrze(ileś tam cm na poziomem podłogi) i
    odprowadzić grawitacyjne(ileś tam cm poniżej sufitu). Nawet jak w
    budynku jest wentylacja mechaniczna, to do tego jednego pomieszczenia
    musisz zrobić grawitację.
    To doprowadzenie i odprowadzenie powietrza nie służy wcale do spalania
    gazu ale jest wymogiem bezpieczeństwa jeżeli dojdzie do rozszczelnienia
    instalacji gazowej. Nawiew i wywiew w założeniach ma samoistnie
    przewietrzyć kotłownię i nie dopuścić do powstania mieszanki wybuchowej
    powietrza i gazu.
    I nie słuchaj tym palantów, którzy montowali kocioł gazowy, bo taka
    instalacja bezpieczeństwa nie może przechodzić w żaden sposób przez
    wentylacje mechaniczną, nawet jak jest na samym wylocie, za wentylatorami.

  • 5. Data: 2017-11-25 22:29:20
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 25 listopada 2017 21:15:53 UTC+1 użytkownik nadir napisał:

> [...]
    > odprowadzić grawitacyjne(ileś tam cm poniżej sufitu). Nawet jak w
    > budynku jest wentylacja mechaniczna, to do tego jednego pomieszczenia

    a jakąś podstawę prawną podasz?

    b.

  • 6. Data: 2017-11-25 23:26:57
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-11-25 o 22:29, Budyń pisze:

    > a jakąś podstawę prawną podasz?

    Jakiś czas temu obowiązywała norma PN-B-02431-1:1999, teraz może jest
    coś nowszego, ale tego już nie wiem.

  • 7. Data: 2017-11-26 00:15:22
    Od: MIKE99822 <m...@g...com>

    On Saturday, November 25, 2017 at 1:57:17 PM UTC+1, Budyń wrote:

> [...]
    odprowadzeniem spalin przewodem od urządzenia stosowanie mechanicznej wentylacji

    Dzięki za linka.
    Powietrze do kotła jest podawane przez komin schiedla między obudową komina a wkładem
    ceramicznym), spaliny wylatują wewnętrznym kanałem, także komin obsługuje wlot i
    wylot.

    Nadir, zdrowy rozsądek podpowiada, że masz rację, ale czy możesz podać podstawę
    prawną, to samo miałem z kominiarzami jak ich przycisnąłem argumentem, że przecież
    ten kocioł może być instalowany w kuchni, czy w łazience, to wtedy kominiarz
    powiedział, że prawo w PL jest niespójne pod tym względem, ale też podstawy prawnej
    nie dał.

    Za to ekipa od rekuperacji straszyła, że są przypadki że te kotły się rozszczelniają
    i że są przypadki śmiertelne ...czy znacie takie tragedie? Mowa jest cały czas o
    kotłach kondensacyjnych z zamkniętą komorą spalania, gdzie powietrze zasysane jest z
    komina (zew. kanał), spaliny idą do komina (wew. kanał)

  • 8. Data: 2017-11-26 01:29:50
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-11-26 o 00:15, MIKE99822 pisze:

    > Nadir, zdrowy rozsądek podpowiada, że masz rację, ale czy możesz
    > podać podstawę prawną
    Dobra, odszukałem jakieś swoje notatki z czasów gdy sam przerabiałem
    temat, dodam, że było to jakieś 8-10 lat temu i nie gwarantuje, że coś
    mocno lub lekko się nie zmieniło.

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA INFRASTRUKTURY
    z dnia 12 kwietnia 2002 r.
    w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
    usytuowanie.

    "§ 176. 1. Pomieszczenia przeznaczone do instalowania kotłów na paliwa
    gazowe powinny odpowiadać wymaganiom § 172 oraz innym przepisom
    rozporządzenia, a także odpowiadać wymaganiom określonym w Polskiej
    Normie dotyczącej kotłowni wbudowanych na paliwa gazowe o gęstości
    względnej mniejszej niż 1."
    Norma PN-B-02431-1:1999. Normy niestety nie są u nas za darmo więc jej
    treści nie przytoczę bo po prostu nie mam. Natomiast kiedyś widziałem
    jej przedruki u kominiarza i tak to mniej więcej wglądało, że w kotłowni
    ma być nawiew i wywiew grawitacyjny, oraz nie można stosować wentylacji
    mechanicznej.
    Aha, jeszcze jedno, z tego co pamiętam, to nawiew może być z innego
    pomieszczenia, pod warunkiem, że ono też ma wentylację grawitacyjną, zaś
    wywiew nie musi być przez komin, tylko można zrobić go bezpośrednio
    przez ścinę, na zewnątrz budynku. Sama ściana też nie musi być
    zewnętrzna, można poprowadzić rurę przez inne pomieszczenia.
    W każdym razie ma cały czas dopływać i odpływać powietrze do/z kotłowni.

    Tyle co znalazłem i pamiętam.

> [...]
    > w kuchni, czy w łazience, to wtedy kominiarz powiedział, że prawo w
    > PL jest niespójne pod tym względem, ale też podstawy prawnej nie

    Bo faktycznie kocioł z zamkniętą komorą może być instalowany w kuchni,
    łazience czy nawet sypialni:

    "§ 170. 3. Urządzenia gazowe z zamkniętą komorą spalania, przez co
    rozumie się urządzenia typu C, mogą być instalowane w pomieszczeniach
    mieszkalnych, niezależnie od rodzaju występującej w nich wentylacji, pod
    warunkiem zastosowania koncentrycznych przewodów powietrzno-spalinowych,
    z zachowaniem wymagań § 175."

    Nie wiem czy to schizofrenia ministra od tego rozporządzenia, czy może
    ktoś doszedł do wniosku, że w pomieszczeniach mieszkalnych ulatniający
    się gaz zostanie "wywąchany" przez domowników i nie dopuszczą oni do
    powstania mieszaniny wybuchowej. A jak nie "wywąchają", to nie ma w
    zasadzie bez różnicy czy się potrują czy wybuchną.
    No i wtedy to ma sens.;)

> [...]
    > tragedie? Mowa jest cały czas o kotłach kondensacyjnych z zamkniętą
    > komorą spalania, gdzie powietrze zasysane jest z komina (zew. kanał),

    Mowa jest też o kotłowni gazowej, a tam nie ma rozgraniczenia na typ
    kotła, jest za to mowa o nawiewie i wywiewie w pomieszczeniu kotłowni.

  • 9. Data: 2017-11-26 21:16:48
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Sunday, November 26, 2017 at 1:29:54 AM UTC+1, nadir wrote:

> [...]
    > mieszkalnych, niezależnie od rodzaju występującej w nich wentylacji, pod
    > warunkiem zastosowania koncentrycznych przewodów powietrzno-spalinowych,

    Ja kilkanascie lat temu walczylem z kominiarzem, ktory w mojej "kotlowni" z kotlem
    atmosferycznym chcial na sile robic nawiew z zewnatrz (tego wymaga prawo dla
    kotlowni), ale szyblko mu wytlumaczylem, ze to nie kotlownia ;) i przeszlo.

    Obecnie widze, ze kotlownia jest wymagana dla kotlow gazowych o mocy ponad 30kW, wiec
    ponizej tego limitu mozna sie klocic, pomieszczenie w ktorym stoi mozna nazwac jak
    kto chce... chocby spizarnia ;) i wymogi dla prawdziwej kotlowni tego raczej nie
    dotycza

    § 176.
    2. Kotły na paliwa gazowe o łącznej mocy cieplnej do 30 kW mogą być instalowane w
    pomieszczeniach nieprzezna-
    czonych na stały pobyt ludzi oraz w miejscach, o których mowa w ust. 3.
    3. Kotły na paliwa gazowe o łącznej mocy cieplnej powyżej 30 kW do 60 kW należy
    instalować w pomieszczeniu
    technicznym lub w przewidzianym wyłącznie na kotłownię budynku wolno stojącym.

  • 10. Data: 2017-11-26 23:05:00
    Od: l...@g...com

    Sytuacja chyba taka sama, jakbyś miał taki kociołek w kuchni lub łazience. Wg
    przepisów i stanowiska Stowarzyszenia Kominiarzy wentylacja mechaniczna wywiewna jest
    przy kotle z zamkniętą komorą spalania dopuszczalna. Pytania:
    1.Czy dopuszczalna jest zbiorcza instalacja wywiewna?, nie sądzę
    2.Wentylator wywiewny w wersji przeciwwybuchowej?, odciągi kuchenne czy zwykłe okapy
    mają chyba zwykłe wentylatory
    Inną sprawą jest tzw. zamknięta komora spalania, uszczelnienie tego to często umowna
    sprawa.