  • 1. Data: 2020-05-20 15:55:44
    Temat: Kucie w podłogówce, przesunięcie mediów.
    Od: GreDi <g...@n...pl>

    Nie przewidziałem takiej sytuacji i wyprowadzenie na wodę mam na ścianie
    a kanalizę w podłodze przy ścianie. Okazało się, że pojawiła się zmiana
    i chęć postawienia wanny wolno stojącej.

    Trzeba kuć w podłogówce i przesunąć media.

    Jeden wykonawca powiedział mi... kategorycznie nie.
    Drugi, no problemo.

    Czy da się w bezpieczny sposób skuć wylewkę, w której jest podłogówka?
    Próbuję oszacować... czy to dużo roboty i pierwszemu się nie chce, czy
    zbyt duże ryzyko i pierwszy wykonawca nie chce ryzykować.

    A drugi, za kasę wszystko zrobię, najwyżej się zlepi?
    Robił ktoś coś takiego?

    Dzięki.
    --
    GreDi

  • 2. Data: 2020-05-20 16:31:52
    Temat: Re: Kucie w podłogówce, przesunięcie mediów.
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 20.05.2020 o 15:55, GreDi pisze:

    > Robił ktoś coś takiego?

    Ja nie, ale poczekaj chwilę a z pewnością da głos taki jeden
    tu użyszkodnik, który na pewno robił takie coś. Bo on wszystko
    już robił. W internetach. Bądź dobrej myśli, gdyż to prawdziwy
    expierd od wszystkiego, nasze słoneczko newsgrupowe.

  • 3. Data: 2020-05-20 18:30:51
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 20 maja 2020 15:55:45 UTC+2 użytkownik GreDi napisał:
> [...]
    > zbyt duże ryzyko i pierwszy wykonawca nie chce ryzykować.
    >
    > A drugi, za kasę wszystko zrobię, najwyżej się zlepi?

    kiedyś mi na etapie budowy zamarzła podłogówka i w dwóch miejscach pękła była.
    Odkułem, dałem złączkę, zabetonowałem i tak prawie ćwierć wieku już działa.

    b.

  • 4. Data: 2020-05-20 18:42:26
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-05-20 o 15:55, GreDi pisze:
> [...]
    > zbyt duże ryzyko i pierwszy wykonawca nie chce ryzykować.
    >
    > A drugi, za kasę wszystko zrobię, najwyżej się zlepi?

    Zależy co dla Ciebie oznacza słowo "bezpiecznie"?

    Wszystko da się zrobić jeżeli się wie jak to zrobić i ma się do tego
    odpowiednie narzędzia.

    Pierwsze z nich to kamera termowizyjna, dzięki której można zobaczyć
    dokładnie jak są w podłodze poukładane rurki.

    W razie uszkodzenia rurek trzeba je naprawić i dlatego trzeba mieć
    zaciskarkę do rur, aby zacisnąć odpowiednie złączki. Jak ktoś ma pojęcie
    co robi i ma kamerę termowizyjną to wykona to bez uszkodzenia rurek w
    podłogówce. Przy pewnych sprzyjających warunkach można to nawet wykonać
    bez większej demolki i bez rozkuwania całej posadzki wzdłuż układanych
    rur. Wystarczy tylko wykonać co kawałek otwór przy pomocy otwornicy
    (pomiędzy kolejnymi zwojami rury podłogówki), aby móc usunąć styropian
    spod posadzki wzdłuż drogi rur i móc w to miejsce wsunąć rury.

    Poza tym jeżeli posadzka jest odpowiednio gruba i ma co najmniej 10cm
    grubości to można w posadzce wykonać bruzdę przy pomocy bruzdownicy i
    rury doprowadzić ponad rurkami podłogówki. Odpływ poprowadzić rurą 40mm.

    Pamiętaj tylko, że tak rozkuwana podłogówka będzie w tych miejscach
    mocno osłabiona i może kiedyś popękać uszkadzając także rurki
    podłogówki. Posadzka zawiera tzw. mikrozbrojenie, które zabezpiecza
    posadzkę przed pękaniem. Dlatego najlepiej jak stanowi jednorodną płytę.
    To co zostanie wykute i ponownie zalane nie będzie już powiązane tym
    mikrozbrojeniem z pierwotną posadzką i kiedyś mogą tu nastąpić pęknięcia
    pomiędzy starą posadzką, a fragmentem tej nowej.

    Reasumując: Jeżeli wykonawca chce to wykonać bez większej demolki tzn.
    prowadząc rury piętro niżej (o ile jest poniżej kondygnacja), wykonać
    kilka odwiertów pomiędzy kolejnymi zwojami podłogówki i poprowadzić nowe
    rury w warstwie styropianu pod podłogówką lub też skuć całą posadzkę i
    na nowo wykonać wylewkę układając nową podłogówkę to możesz się  śmiało
    zgodzić. Jeżeli zaś chce rozkuwać od nowego miejsca do obecnych
    przyłączy bruzdę i jest to znaczna odległość to ja bym odradzał, bo to
    może kiedyś popękać i uszkodzić rurki podłogówki. Pęknięcia mogą powstać
    nie tylko pomiędzy tą nową wylewką, a starą, ale także może pęknąć
    dalsza część starej wylewki w przeciwnym kierunku jak była wykonywana
    bruzda.

  • 5. Data: 2020-05-21 11:04:59
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 20 May 2020 18:42:26 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > mocno osłabiona i może kiedyś popękać uszkadzając także rurki
    > podłogówki.

    W jakiś sposób pęknięcia (raczej przerwy w ciągłości struktury
    betonu) w posadzce może uszkodzić rury? Rury są materiału bardziej
    elastycznego niż beton (pomijając pęknięcia na kilka cm z
    przesunięciem, ale to już raczej katastrofa budowlana).

    --
    Marek

  • 6. Data: 2020-05-21 11:13:45
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 maja 2020 11:05:03 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

> [...]
    > elastycznego niż beton (pomijając pęknięcia na kilka cm z
    > przesunięciem, ale to już raczej katastrofa budowlana).

    Nieprzypadkowo tam gdzie dylatacje w posadzkach sa rury winny być w otulinie

  • 7. Data: 2020-05-21 15:12:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 21 May 2020 02:13:45 -0700 (PDT), Kris <k...@g...com>
    wrote:
    > Nieprzypadkowo tam gdzie dylatacje w posadzkach sa rury winny być w
    > ot
    > ulinie

    Pierwsze słyszę :-).

    --
    Marek

  • 8. Data: 2020-05-21 22:32:32
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 21.05.2020 15:12, Marek wrote:
    > Pierwsze słyszę :-).

    Niby to dwie oddzielne płyty, ale gdyby one się względem siebie ruszały
    w sposób zauważalny, to miałbym większe problemy niż możliwość pęknięcia
    rurki podłogówki.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 9. Data: 2020-05-22 15:08:29
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-05-21 o 15:12, Marek pisze:

    > Pierwsze słyszę :-).

    No to zaskoczenie po jakimś czasie może być bolesne, płyty cały czas
    pracują zima/lato i wykonują drobne ruchy względem siebie, po to się
    daje po poł metra peszla na każdą rurkę żeby te rurki miały luz i nie
    były ścinane przez płyty podłogówki.

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2020-05-22 15:14:33
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-05-21 o 15:12, Marek pisze:

    > Pierwsze słyszę :-).

    To jest podstawowa wiedza przy układaniu podłogówek.

    Wszystkie dylatacje muszą być wcześniej przewidziane, a w miejscach tych
    dylatacji nasunięte odcinki otuliny.