  • 1. Data: 2018-03-09 19:50:39
    Temat: Legary na taras
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Mam taras 5x6 metrów zbudowany na drewnianych legarach z kantówek i na
    to podłoga z desek 40 mm. Drewno polskie, iglaste, konserwowane (nie
    wiem czym). Taras jest posadowiony na słupkach betonowych 0,5 metra nad
    ziemią. Zadaszony, ale nie do tego stopnia, żeby całkowicie był
    chroniony przed opadami.
    Po 6 latach konstrukcja nadaje się do wymiany, bo zaczyna się sypać -
    murszeje. Podejrzewam, że drewno było nie takiej jakości, jak miało być
    (może z wiatrołomów).
    Na wiosnę chciałbym to wywalić i zrobić nowy. Drewno egzotyczne, czy
    kompozyty są dla mnie za drogie.
    Poradzicie coś mądrego? Jak zrobić taką konstrukcję, żeby wytrzymała
    przynajmniej kilkanaście lat? Jako legary dać profile zimnowalcowane?
    Jakieś belki betonowe?
    Co do desek to na razie jest pomysł na modrzew syberyjski.
    Jacek

  • 2. Data: 2018-03-09 22:24:28
    Temat: Re: Legary na taras
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 9 marca 2018 19:50:41 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:

    > Po 6 latach konstrukcja nadaje się do wymiany, bo zaczyna się sypać -
    > murszeje. Podejrzewam, że drewno było nie takiej jakości, jak miało być
    > (może z wiatrołomów).

    Położyłeś je bez dodatkowej konserwacji?

    Mój taras jest na kantówkach z legarów sosnowych, robiony w 2012r, więc
    też leci szósty rok. Kantówki były impregnowane, oprócz tego solidnie je
    zaolejowałem. Przy olejowaniu desek tarasowych (1-2 razy do roku) zawsze
    sporo oleju spływa na same legary. Jak masz położone same legary - mają
    z wszystkich stron swobodny przepływ powietrza (oprócz oczywiście strony
    którą są przykręcone do desek)? Trochę mnie wystraszyłeś ale moje legary
    póki co tyle, co widać - nie wykazują żadnych oznak - nic się nie rusza,
    wszystko jest stabilne. Może stały w wodzie / wilgoci?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2018-03-09 22:47:13
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 09.03.2018 o 22:24, Adam Sz. pisze:

    > Trochę mnie wystraszyłeś ale moje legary
    > póki co tyle, co widać - nie wykazują żadnych oznak - nic się nie rusza,
    > wszystko jest stabilne. Może stały w wodzie / wilgoci?
    W wodzie nie stały, bo są pół metra nad ziemią. Sztachetki barierek,
    które kupiłem prawie najtańsze sosnowe stoją bez żadnych niepokojących
    oznak. Jedynie przemalowane były raz dla "odświeżenia".
    Podejrzewam, że łotry od desek i legarów użyli jakiegoś chorego drewna.
    Tym niemniej rozważam inny materiał na legary, niż drewno. Stali grzyb
    nie weźmie.
    Jacek

  • 4. Data: 2018-03-09 23:22:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Za to stal korozja bierze. W naszych warunkach klimatycznych nie oslonieta stal
    koroduje z predkoscia 0,3mm na rok. Chyba ze dasz do cynkowania ogniowego wtedy
    wytrzyma minimum 10 razy dluzej.

  • 5. Data: 2018-03-10 09:12:20
    Od: "Tomasz" <t...@g...com>

    Użytkownik "Jacek" <k...@a...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jakieś belki betonowe?
    > Co do desek to na razie jest pomysł na modrzew syberyjski.

    Podejrzewam że deski tarasowe ułożyłeś szczelnie, bez możliwości cyrkulacji
    powietrza.
    Ja też mam tak samo skonstruowany taras z tym że odległość pomiędzy deskami
    jest wszędzie dokładnie 1cm. Legary świerkowe, pomalowane drewnochronem,
    deski z daglezji również pomalowane z obu stron drewnochronem. Taras, bez
    dachu, użytkuję już 12 lat i na razie wszystko wygląda na zdrowe.
    --
    Tomasz

  • 6. Data: 2018-03-10 11:28:29
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 10.03.2018 o 09:12, Tomasz pisze:

    > Podejrzewam że deski tarasowe ułożyłeś szczelnie, bez możliwości
    > cyrkulacji powietrza.
    Szczeliny były 6-8 mm, a całość ułożona ze spadkiem ok. 1%
    Jacek

  • 7. Data: 2018-03-10 13:41:18
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 9 Mar 2018 19:50:39 +0100, Jacek napisał(a):

> [...]
    > Jakieś belki betonowe?
    > Co do desek to na razie jest pomysł na modrzew syberyjski.

    A jakby dać legary z modrzewia, dodatkowo zaolejowane?
    Znam tartak, gdzie legar modrzewiowy 10x10 jest po 7-8 zł/mb (modrzew
    krajowy).
    Robactwo i grzyb tego nie biorą, a olej dodatkowo zabezpieczy przed wodą.

    Ja jestem właśnie na etapie projektowania tarasu drewnianego (policzyłem
    koszty ziemnego i mnie cofnęło). Póki co optuję właśnie za legarami z
    modrzewia polskiego, a deskami z syberyjskiego, bo gęstszy i twardszy.
    Całość będzie na 20-centymetrowych słupkach betonowych.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 8. Data: 2018-03-12 08:19:34
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 9 Mar 2018 19:50:39 +0100, Jacek napisał(a):

    (...)

    Trzeba było napisać w temacie coś o pompach ciepła - tak to nikt nie zajrzy
    ;)

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 9. Data: 2018-03-13 21:53:39
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 10.03.2018 o 13:41, Maciek pisze:
    > Ja jestem właśnie na etapie projektowania tarasu drewnianego (policzyłem
    > koszty ziemnego i mnie cofnęło).

    Ten ziemny to że drogo czy jak? Bo ja wyobraziłem sobie kostkę, ale Ty
    pewnie masz co innego na myśli.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz