  • 1. Data: 2018-08-04 10:53:11
    Temat: Linia kroplująca w ogrodzie - jakie rury pod ziemią?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Chcę zrobić nawadnianie w ogrodzie w postaci linii kroplującej.

    Część instalacji chcę puścić pod ziemią i mam dwa pytania:

    1. jaką rurę użyć? Zwykłe węzę ogrodowe zapewne się zgniotą.

    2. Co z odpornością na mrozy gdy użyję rury PE (takiej do instalacji
    wodnych w domach? Planowałem wąż pociągnąć jakieś 20 cm pod powierzchnią
    ziemi. Zimą jak nic - zamarznie.

    --
    MN

  • 2. Data: 2018-08-04 10:58:22
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 4 sierpnia 2018 10:53:28 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
    > Chcę zrobić nawadnianie w ogrodzie w postaci linii kroplującej.

    Ja też chciałem robić sobie sam, doktoryzowałem się chwilę
    i nawet jakieś projekty tworzyłem w programach do tego wymyślonych.
    Ale koniec końców wzięliśmy do tego fachowca i dobrze wyszło,
    bo okazało się że o wielu szczegółach nie wiedziałem.
    To wszystko jest do nauczenia i nie jest to technologia kosmiczna,
    ale jak nie chcesz nad tym za długo siedzieć to lepiej niech ktoś
    kumaty to ogarnie...

    L.

  • 3. Data: 2018-08-04 11:15:06
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2018 o 10:53 Marcin N <m...@o...pl> pisze:

> [...]
    >
    > 2. Co z odpornością na mrozy gdy użyję rury PE (takiej do instalacji
    > wodnych w domach? Planowałem wąż pociągnąć jakieś 20 cm pod powierzchnią

    Rura 1" PN4 lub PN6 -do tego parę kształtek aby wpiąć się w instalację i
    linię nawadniającą.
    To jest rura montażowa z systemów nawadniających. Odporna na słońce, mróz,
    zgniatanie. Zakop ją na głębokość szpadla.
    Mam zakopane ze 300m tej rury.
    Apetyt rośnie w miarę jedzenia :-) - może pomyśl o jakiś innych sekcjach
    oprócz linii? - ja przez kilka lat sukcesywnie rozbudowywałem swoje
    nawadnianie - teraz mam 8 sekcji i widzę perspektywy na 2 następne -
    nawadnianie terenu przed ogrodzeniem od strony ulicy.

    TG

  • 4. Data: 2018-08-04 11:33:55
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Rura 1" PN4 lub PN6 -do tego parę kształtek aby wpiąć się w instalację i

    1"? nie przesadzasz oby?:) to będzie niewygodne do układania. Ja
    zrobiłem na rurach 25mm niebieskich i wszystko cacy.

    Masz rację, apetyt rośnie w miarę jedzenia:P

  • 5. Data: 2018-08-04 11:43:07
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2018 o 11:33 sirapacz <n...@s...pl> pisze:

    > 1"? nie przesadzasz oby?:) to będzie niewygodne do układania. Ja
    > zrobiłem na rurach 25mm niebieskich i wszystko cacy.
    >

    > Masz rację, apetyt rośnie w miarę jedzenia:P

    Masz rację, faktycznie cal to będzie za dużo - 25mm będzie w sam raz.
    Sorki za zamieszanie :-)

    Niebieskie są wodociągowe - za drogi interes. Czarne są z systemów
    nawadniających - rury i kształtki kosztują przyzwoicie.

    TG

  • 6. Data: 2018-08-04 12:20:03
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Niebieskie są wodociągowe - za drogi interes. Czarne są z systemów
    > nawadniających -  rury i kształtki kosztują przyzwoicie.
    niewiedza kosztuje - ja zrobiłem na niebieskich:) u mnie nie rury drogie
    były a kształtki.

  • 7. Data: 2018-08-04 12:27:56
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Niebieskie są wodociągowe - za drogi interes. w jednak nie taka tragedia
    fakt czarna 25mm 1,5pln a niebieska 2,30 a złączki w bardzo podobnej
    cenie (pewnie pasują zamiennie)
    Czarne pewnie bardziej elastyczne niebieską nie da się zrobić 90 stopni
    o rozsądnym promieniu bez naprężeń (czyli takim powiedzmy 10-20cm)

  • 8. Data: 2018-08-04 12:48:55
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2018 o 12:27 sirapacz <n...@s...pl> pisze:

> [...]
    > Czarne pewnie bardziej elastyczne niebieską nie da się zrobić 90 stopni
    > o rozsądnym promieniu bez naprężeń (czyli takim powiedzmy 10-20cm)

    do czarnych masz złączki wciskane np: (wpisz w googla kolano wciskane 25mm)

    https://www.google.com/search?q=kolano+wciskane+25mm
    &client=firefox-b-ab&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=5
    dpe39tFM99SnM%253A%252CaxS419-ySSNEUM%252C_&usg=AFrq
    Ezd5wHK2ngPixYquPtNCOzgm53tIFw&sa=X&ved=2ahUKEwjs8pG
    lnNPcAhXBDOwKHcA3D4IQ9QEwA3oECAAQCg#imgrc=5dpe39tFM9
    9SnM:

    kosztują grosze i nie musisz się męczyć ze zginaniem rury. Jak masz plan
    na większą instalację - takie złączki możesz kupić poniżej 1 zł. Ja je
    daję wszędzie gdzie nie mam cały czas rury pod ciśnieniem (za
    elektrozaworami) - chociaż wg producenta można je dawać wszędzie. Złączka
    skręcana o tej samej średnicy kosztuje 5-10X więcej.

    TG

  • 9. Data: 2018-08-04 12:55:31
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > do czarnych masz złączki wciskane np: (wpisz w googla kolano wciskane 25mm)

    Ale jak podepniesz do instalacji kroplującej to masz tam prawie 4-6 bar
    (na hydrofor ustawione jest na max ciśnienie). Pozsadza to bez cybantów
    a montowanie ich na każdą złączkę doprowadzi mnie do furii i załamania
    zaraz potem :)

  • 10. Data: 2018-08-04 12:57:45
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > nawadnianie - teraz mam 8 sekcji i widzę perspektywy na 2 następne -

    a jak rozwiązałeś rozdzielnię? masz w jednym miejscu wszystko czy
    rozproszone sekcje (biorące zasilanie z rur w dalszych częściach działki)?