  • 1. Data: 2018-11-19 14:41:47
    Temat: Liściasty! PV! szarówka i wydajność
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    :)
    Latam po PVmonitorze, widno na zewnąrz a na monitorach wydajność rzędu
    0,5-1%.

    Twoja instalacja też takie szałowe osiągi ma? 40W uzysku to ciut mało na
    instalacje 4kW...

  • 2. Data: 2018-11-19 15:23:19
    Temat: Re: Liściasty! PV! szarówka i wydajność
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 19 Nov 2018 14:41:47 +0100, sirapacz

    > Latam po PVmonitorze, widno na zewnąrz a na monitorach wydajność rzędu
    > 0,5-1%.

    Z tego latania po pvmonitorze jakie średnie uzyski mają instalacje? Na
    grupach szmelcbukowych instalatorzy ale i mniej lub bardziej szaleni
    właściciele, tak obecni jak i przyszli, twierdzą że mają 1MWh/rok z 1kWp.
    Jakoś patrzę po pvmonitor i tam średnio jest 0,7MWh/rok a jeszcze prosument
    oberżnie. Pomijam że większość tych właścicieli instaluje 1kWp ŚREDNIO za
    4300 zł brutto, a mnie jakoś mniej jak 4700 przy instalacji 10kWp się nie
    udało u nikogo uzyskać.

    Swoją drogą nadal czekam na zjazd cenowy po tym jak EU uwolniła cło
    antydumpingowe i do kompletu chwilę później chiński rząd przestał
    inwestować w farmy PV. W przyszłym roku można się spodziewać zjazdu
    cenowego, a za dwa lata to już zdecydowanie.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 3. Data: 2018-11-19 15:30:41
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 19 listopada 2018 15:23:57 UTC+1 użytkownik Myjk napisał:
> [...]
    > inwestować w farmy PV. W przyszłym roku można się spodziewać zjazdu
    > cenowego, a za dwa lata to już zdecydowanie.

    A jak Czechy ruszą to już wszystko padnie :)

  • 4. Data: 2018-11-19 16:39:00
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 19 listopada 2018 14:41:56 UTC+1 użytkownik sirapacz napisał:
    > Twoja instalacja też takie szałowe osiągi ma? 40W uzysku to ciut mało na
    > instalacje 4kW...

    Marnie. U mnie ciągle ciężkie chmury i mgła, czasami coś błyśnie i wtedy
    robi się ze 2-3kW przez jakiś czas a potem zaś zdycha ;)

    L.

  • 5. Data: 2018-11-19 16:50:48
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 19 listopada 2018 15:23:57 UTC+1 użytkownik Myjk napisał:
    > Jakoś patrzę po pvmonitor i tam średnio jest 0,7MWh/rok a jeszcze prosument
    > oberżnie.

    U mnie wyszło coś pod 4950kWh z 5kWp, więc kufa książkowo :>
    Na własne potrzeby zjadam jakieś 30+% więc prosument nie jest dotkliwy.

    > Pomijam że większość tych właścicieli instaluje 1kWp ŚREDNIO za
    > 4300 zł brutto, a mnie jakoś mniej jak 4700 przy instalacji 10kWp się nie
    > udało u nikogo uzyskać.

    W sensie w ofercie na montaż? A jakieś szczegóły?
    Zapodaj to zobaczymy.

> [...]
    > inwestować w farmy PV. W przyszłym roku można się spodziewać zjazdu
    > cenowego, a za dwa lata to już zdecydowanie.

    Tu bym był ostrożny bo ten rynek jest zajebiście dynamiczny.
    Teraz np. Hiszpania ogłosiła że chce przejść do 2050 zdaje się w 100%
    na OZE. Niemiaszki też mają wciąż spore plany. W naszym pięknym kraju
    nasi "inteligenci" u steru dostali raport z NIK, który pokazuje że grożą
    nam wydatki rzędu 8mld PLN na opłaty transferowe, bo 15% do 2020 za cholerę
    nie dotrzymamy. Do tego właśnie się okazało że w przyszłym roku
    czekają przemysł spore podwyżki cen energii, więc duże firmy mogą chcieć
    sobie to złagodzić montując PV. Tak że jak większa ilość grubych ryb
    się połasi na taniejące foto, to przeciętny zjadacz paneli może tego
    nie odczuć :/

    L.

  • 6. Data: 2018-11-19 17:12:13
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > A jak Czechy ruszą to już wszystko padnie :)

    będą dopłacać! ;P
    A na poważnie to dzięki za prognozy - ceny cały czas zjeżdżają w dół i
    mam nadzieję, że niedługo rentowność sięgnie 5-7 lat a nie 10-12...

    Swoją drogą sprawdziłem, że aby zamontować używaną instalację pv
    musiałbym i tak kogoś z papierami bo inaczej tylko offgrid (którą
    zresztą rozważam i tak, ale jako źródło do podgrzewania)

  • 7. Data: 2018-11-19 17:29:27
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 19 listopada 2018 17:12:22 UTC+1 użytkownik sirapacz napisał:
    > A na poważnie to dzięki za prognozy - ceny cały czas zjeżdżają w dół i
    > mam nadzieję, że niedługo rentowność sięgnie 5-7 lat a nie 10-12...

    Jak przycebulisz na falowniku i panelach a instalację i montaż zrobisz
    sam to wychodzi całkiem nieźle. Nie wiem ile kosztują teraz używki,
    ale nowe klamoty tanieją i to widać.

    > Swoją drogą sprawdziłem, że aby zamontować używaną instalację pv
    > musiałbym i tak kogoś z papierami bo inaczej tylko offgrid (którą
    > zresztą rozważam i tak, ale jako źródło do podgrzewania)

    Z papierów to SEP wystarczy. Nie wiem czy kontrolno-pomiarowy
    musi być, ale trochę ludzi to ma i nie jest to problem.
    Ja sam siebie wpisałem na papiór i podałem numer uprawnień i nikt
    niczego nie chciał, nawet ksera tychże uprawnień ;P

    L.

  • 8. Data: 2018-11-19 18:04:30
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 19 Nov 2018 07:50:48 -0800 (PST), Lisciasty

    > U mnie wyszło coś pod 4950kWh z 5kWp, więc kufa książkowo :>
    > Na własne potrzeby zjadam jakieś 30+% więc prosument nie jest dotkliwy.

    Ale z całego roku? :P Bo ten się jeszcze nie skończył, zresztą ten sezon
    letni był wyjątkowo słoneczny (zwłaszcza wiosna). Średnia z lat poprzednich
    mówi coś innego.

    > W sensie w ofercie na montaż? A jakieś szczegóły?
    > Zapodaj to zobaczymy.

    Już zapodawałem kiedyś chyba

    ° montaż generatora fotowoltaicznego o łącznej mocy 9,60 kWp,
    ° liczba zastosowanych modułów fotowoltaicznych - 32 sztuki, Selfa GE S.A.
    300W, czarne (Polska)
    ° inwerter solarny SolarEdge SE8K, 12 lat gwarancji w standardzie,
    monitoring na poziomie każdego modułu,
    ° system montażowy - blachodachówka, kąt zgodny z dachem, pionowe ułożenie
    modułów,
    ° prognozowane uzyski energii z instalacji - 8 401 kWh/rok.
    Cena netto: 40 951,48 zł
    Cena brutto: 44 227,59 zł

    ° montaż generatora fotowoltaicznego o łącznej mocy 4,50 kWp,
    ° liczba zastosowanych modułów fotowoltaicznych - 15 sztuki, Selfa GE S.A.
    300W, czarne (Polska) ,
    ° inwerter solarny Fronius Symo 4.5-3-M, 7 lat gwarancji, WIFI w
    standardzie (Austria),
    ° system montażowy - blachodachówka, kąt zgodny z dachem, poziome ułożenie
    modułów,
    ° prognozowane uzyski energii z instalacji - 4293 kWh/rok.
    Cena netto: 21 145,50 zł
    Cena brutto: 22 837,14 zł

    > Tu bym był ostrożny bo ten rynek jest zajebiście dynamiczny.

    Narazie był tak dynamiczny, że ceny zjeżdżały cyklicznie z 7 do 5 tys./kWp.

    > Teraz np. Hiszpania ogłosiła że chce przejść do 2050 zdaje się w 100%
    > na OZE.

    Jak oni to niby chcą zrobić? Chcą sobie druta przez ocean atlantycki
    pociągnąć ze stanów? ;)

    > Tak że jak większa ilość grubych ryb się połasi na taniejące foto,
    > to przeciętny zjadacz paneli może tego nie odczuć :/

    Sądzę że chiny są na to gotowe.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 9. Data: 2018-11-19 18:37:00
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Jak przycebulisz na falowniku i panelach a instalację i montaż zrobisz
    > sam to wychodzi całkiem nieźle. Nie wiem ile kosztują teraz używki,
    > ale nowe klamoty tanieją i to widać.

    ok 16kpln za instalację 10kWp
    https://allegro.pl/panel-fotowoltaiczny-sloneczna-el
    ektrownia-10kw-i7654133395.html

    Cena wydaje się być całkiem spoko biorąc pod uwagę, że podobna to 36-46kpln
    np:
    https://allegro.pl/zestaw-10-kw-fotowoltaika-panele-
    sharp-275-fronius-i7260358399.html

> [...]
    > Ja sam siebie wpisałem na papiór i podałem numer uprawnień i nikt
    > niczego nie chciał, nawet ksera tychże uprawnień ;P
    jakby sep wystarczył to bym w ogóle się nie przejmował. Cytuję z PGE:

    Budowa zarówno samej mikroinstalacji jak i instalacji łączącej
    mikroinstalację z siecią elektroenergetyczną może być wykonana jedynie
    przez osobą posiadającą właściwe uprawnienia:

    certyfikat wydany przez Urząd Dozoru Technicznego w zakresie
    instalowania: kotłów i pieców na biomasę, systemów fotowoltaicznych,
    słonecznych systemów grzewczych, pomp ciepła, płytkich systemów
    geotermalnych,
    lub

    zaświadczenie kwalifikacyjne gr. E,
    uprawnienia budowlane (jeśli wymagane).

  • 10. Data: 2018-11-19 18:50:07
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > nam wydatki rzędu 8mld PLN na opłaty transferowe, bo 15% do 2020 za cholerę
    > nie dotrzymamy. Do tego właśnie się okazało że w przyszłym roku

    W 2019 wybory więc jeśli się obudzą szybko to może coś dadzą radę
    nadgonić (wprowadzając preferencje na OZE a w szczególności PV bo to
    najmniejszy udział w produkcji ma w kraju a obsianie mikroinstalacjami
    może naprawdę pomóc nam nadgonić procenty).