  • 1. Data: 2022-09-30 10:16:28
    Temat: Magazyn energii - akumulatory GEL czy LiFePO4?
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Składam magazyn energii.
    Mam od jakiegoś czasu do upsów 4x100Ah GEL.
    Chciałem do tego teraz dokupić 4x200Ah GEL (EV MWLG 200Ah Deep Cycle,
    15lat przy pracy buforowej) i miałbym w sumie ~ 14,4kWh na żelowych.
    Sprzedawca mnie namawia na 4 x Kon-Tec LiFePO4 100Ah (20% drożej niż 4 x
    EV MWLG) i miałbym wtedy 4,8kWh na LiFePO4. Te 4x100GEL, które mam, nie
    mogą pracować razem z LiFePO4 bo mają inną charakterystykę ładowania,
    czyli nie wykorzystam ich w tym magazynie.

    LiFePO4 są lepsze pod każdym względem - tyle, że u mnie planuję na razie
    raczej pracę buforową (może będzie kilka, kilkanaście cykli rocznie do
    50%).
    Dodatkowo obawiam się tego litu - akumulatory będą stały w pomieszczeniu
    technicznym w chałupie. Żeli używam od nastu lat i zero incydentów, a przy
    LiFePO4 różnie może być.
    Doradzi ktoś? - pchać się w ten Lit?

    TG

  • 2. Data: 2022-09-30 11:53:19
    Temat: Re: Magazyn energii - akumulatory GEL czy LiFePO4?
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 30 September 2022 at 10:16:31 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    > technicznym w chałupie. Żeli używam od nastu lat i zero incydentów, a przy

    wyrzuć reklamę opery bo szpiegotronuje a ich przeglądarka przepuszcza cały ruch przez
    swoje serwery, czyuli szpiegotronuje do kwadratu i dlatego syfu nie należy używać.

    Aku fosforanowe używa się do samochodów elektrycznych we Włoszech, do elektrycznych
    furgonetek
    Mają niższe napięcie znamionowe i robiono z nich aku rozruchowe do benzyniaków.

    Miałem 2 x fosforanowe 90 Ah, dostałem używane od kolegi bo mu padł string 80 aku
    i napięcie spadło na mrozie, czyli syf.

    One puchną podczas ładowania i producent - Chinczyk mnie szkolił, aby je ładować a
    jak się zagrzeją to wstawić w ściski drewniane i skręcać aż poduszka zostanie
    zlikwidowana.

    Mogłem dostać te wszystkie 80 x 90 Ah za frico , ale nie mam bunkra do ladowania na
    polu i eksperymentowania.

    Znajomy robi aku do hulajnog od lat i mu spadł paluszek na ziemię i się zapalił a
    potem drugi, trzeci i miał małe wybuchy w domu.
    \
    Zatem w domu nigdy litówki.
    Fosforanowe są bezp;ieczniejzsze, ale nie eksperymentowałem z rzucaniem o ziemię po
    naladowaniu.

    Poza tym nigdy się nie miesza aku, mają być te same, taka sama pojemność i wszystkie
    nowe , jak w UPS.

    To nie będzie żaden magazyn energii a UPS

    ---4x100Ah GEL.
    ---Chciałem do tego teraz dokupić 4x200Ah GEL

    to będzie 400 Ah + 800 Ah = 1200 Ah x 12V = 14,4 kWh

    ---4 x Kon-Tec LiFePO4 100Ah (20% drożej niż 4 x
    ---EV MWLG) i miałbym wtedy 4,8kWh na LiFePO4.

    4 x 100 Ah to 400 Ah x 3,8V = 1520 Wh

    to skąd te 4,8 kWh

    3 razy mniej

    Czyli generalna zasada:

    Aku do domu tylko żelowe, bo bezpieczne i wszystkie nowe , tej samej pojemności, tego
    samego producenta
    i zywotność jak w przemysłowych UPS-ach, czyli 3 lata a nie żadne 15 lat.

    Po 5 latach żelówki to już zasiarczony złom

    A po 3 latach się sprawdza, czy cały string trzyma, czy są problemy, bo żelówki
    wysychają
    i kupiłem użytki 3 letnie i większośc byla wyschnięta i się ladowały, ale pojemn ości
    nie trzymały i napięcie szybko spadało.

    Czyli n ie wolno żelówek przegrzewać, bo w ups-ie sa ściśniete obok siebie i
    wentylacji żadnej nie ma

    Czyli kupujemy bank na aku od ups=-a na żelówki, ale dodajemy wentylację i tak
    wstawiamy, aby powietrze je oplywalo

    -- planuję na razie
    --raczej pracę buforową (może będzie kilka, kilkanaście cykli rocznie do
    --50%).

    Jak mozna tak bzdurnie planować.
    Po to jest UPS aby go używać a nie planować, będą wyłaczenia prądu to się włącza UPS
    nie będzie wyłączeń prądu, to po co komu UPS i złom aku i p;o co wydawać choc 1 zł.

    ---
    Rozumiem, że reklamujesz i chc esz kit sprzedac niekumatym Zenkom.

    Znajomy mieszkał wioele lat w domu bez prądu
    i miał używany UPS z banku i agregat na LPG
    i ten agregat na polu doladowywał aku w UPS-ie
    a prąd używał codziennie.

    Jak będzie niewiele cykli rozładowania rocznie to się zasiarczą i znajdą swoje
    miejsce na złomie po kilku latach.
    I kasa w bloto.

    Zatem magazyn energii to fake i kasa wyrzucano w błoto.

    Kupujemy tanio UPS na internecie
    wrzucamy aku nowe i mamy sprawnego UPS-a na 3 lata

    Ale skoro nie będzie wyłaczeń prądu to aku żelowe w UPS się zasiarczą, przegrzeją i
    za 3 lata będą do wymiany

    i tyle w temacie.

    Elon Musk usiołowal s[przedać Zenkom magazyny energii na ściane - zwane Powerwalle
    ale Zenki nie wykazały zainteresowania.

    Potem reklamowal elektryki jako domowe magazyny energii
    ale to byl bardzo głupi pomysł, bo elektryka trzeba ładować też w domu.
    No i akcje Tesli lecą w dół na wall street, bo od głupiego pomyslu do głupiega biega.

    Czyli w domu żadnego magazynu energii bo to kosztowny, nietrwały , nieprzydatny fake,
    czyli kasa wrzucano w błoto,
    gdy cena prądu będzie 2zł za 1kWh po przekroczeniu limitu 2000 kWh,a UPS dodatkowo
    zużywa energię, jako odbiornik, bo nie ma sprawności 100% a grzać się grzeje
    Jak ma sprawnośc 80% to będzie i tak dobrze, bo należy doliczyć straty na
    samorozladowanie się aku w stanie idle.

  • 3. Data: 2022-09-30 13:30:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/09/2022 10:16, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > LiFePO4 są lepsze pod każdym względem

    Mała uwaga, bo mało kto o tym wie.

    LiFePO4 w zdecydowanej większości przypadków występuj w wariancie z
    wbudowanym BMS, te duże 12V w ogóle cieżko kupić bez BMS.

    To dobrze, chroni to baterię i w ogóle cacy i spoko.

    Tylko ze powoduje efekty uboczne. Na przykład mój SinusPRO 1000S bez
    problemu działa z tym akumulatorem w normalnych cyklach, ale jesli
    rozładuje go do "zera" (BMS gwałtownie go odcina na napięciu
    bezpiecznym) to już nie potrafi go naładować - nie ma się co dziwić,
    akumulator ma napięcie w okolicy zera, bo chroni go BMS. Wzbudzenie to
    naładowanie go głupia ładowarka przez chwile i SinusPRO już go widzi i
    ładuje dalej sam.

    Ten problem jest powszechny w dostepnym sprzęcie na rynku (subiektywna
    opinia po przeczytaniu kilkunastu opowieści o tym jak coś nie działa).
    Jeśli więc ładowarka jest nieprzystosowana do LiFePO4 z BMS - to będą z
    tym kłopoty. Sama obsługa LiFePO4 nie wystarczy - ładowarka musi być
    świadoma obecności BMSa i machlojek z tym związanych.

    Można kupować pojedyncze ogniwa LiFePO4, bez BMS i składać sobie własną
    baterię, podpinając pod coś starego.

    Bardzo podobają mi się te akumulatory, ale jednak osobny BMS w środku
    baterii powoduje tylko niepotrzebny kłopot...

  • 4. Data: 2022-09-30 13:48:06
    Od: a a <m...@g...com>

    Ogniwo pryzmatyczne 3,2 V 105 Ah EVE LiFePO4 LFP do zasilaczy bezprzerwowych, czyli
    UPS

    https://polish.liionbatterybms.com/sale-13977183-3-2
    v-105ah-eve-lifepo4-lfp-prismatic-cell-for-uninterru
    ptible-power-supplies.html

    Czyli fosforanowe kupujemy jako pojedyncze, cięzkie ogniwa o napięciu 3,2 V

    ale u mnie się doladowały do 3,8 V

    A jak już jest skladanka z kilku ogniw , to nie kupujemy, bo nie wiemy co w środku
    siedzi i do czego się nadaje.

    Na tej samej zasadzie skladamy pakiety do wiertarki, roweru, hulajnogi elektrycznej z
    pojedynczych, nowych ogniw litowych
    a potem dodajemy BMS i wiemy co w tym siedzi

  • 5. Data: 2022-09-30 14:02:37
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 13:30 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    >
    > Bardzo podobają mi się te akumulatory, ale jednak osobny BMS w środku
    > baterii powoduje tylko niepotrzebny kłopot...

    Też mnie ten BMS martwi, kolejne miejsce potencjalnej awarii.
    Tym bardziej, że w instrukcji jest mało zachęcająco:

    "Akumulator powinien być umieszczony w bezpiecznym miejscu i pod nadzorem.
    Zawsze jednak istnieje ryzyko pożaru, między innymi podczas
    uszkodzenia mechanicznego akumulatora, awarii elektroniki lub
    jakiejkolwiek innej przyczyny mogącej wywołać pożar. Obowiązkowo należy
    posiadać specjalistyczną gaśnicę kategorii D, służącą do gaszenia metali
    (m.in. palącego się litu).
    Postępowanie w wyniku pożaru akumulatora litowo-jonowego jest następujące:
    1. Zaalarmować niezwłocznie osoby będące w strefie zagrożenia, a następnie
    ją opuścić.
    2. Wezwać straż pożarną.
    3. Jeżeli to możliwe wentylować pomieszczenie.
    4. Jeżeli to możliwe użyć gaśnicy D.
    Dodatkowe informacje:
    -należy zaopatrzyć się w maskę przeciwgazową,
    -jeżeli to możliwe odłączyć obciążenie od akumulatora,
    -ciągłe schładzanie akumulatora zmniejsza ryzyko zapalenia się emitowanych
    gazów."

    i jeszcze to:

    6. GŁÓWNE ŚRODKI OSTROŻNOŚCI
    (...)
    - ładować akumulator tylko pod nadzorem,
    (...)

    TG

  • 6. Data: 2022-09-30 14:14:40
    Od: a a <m...@g...com>

    znow syfowa reklama Operowego szpiegotrona

    Przecież te fosforanowe 12V to nie są pojedyncze ogniwa 3,2 V
    i zostały wyprodukowane jako zastępcze , rozruchowe do samochodow
    a nie do UPS, czyli się nie nadają na żadne magazyny energii
    ani nie wolnych ich łączyć

    Kto mało kumaty niech się naumi jak się buduje pakiety aku do rowerów, skuterów.

    Zawsze się sklada z poejdynczych ogniw a nie wolno łaczyc kilku gotowycch pakietów,
    bo znów potrzebny jest do nich dodatkowy BMS
    a BMS- ów nie wolno stackować

    koniec przerwy na reklamy fosforanowych ogniw

  • 7. Data: 2022-09-30 14:22:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/09/2022 14:02, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    > jakiejkolwiek innej przyczyny mogącej wywołać pożar. Obowiązkowo należy
    > posiadać specjalistyczną gaśnicę kategorii D, służącą do gaszenia metali

    W kwasowym może się eletrolit wylać. Żelowy może upaść na kołyskę z
    niemowlakiem. Ogólnie zawsze jestes w d...

    Aczkolwiek ludzie twierdzą, że LiFePO4 jakoś płoną mniej intensywnie niż
    LiIon.

    https://www.youtube.com/watch?v=07BS6QY3wI8

  • 8. Data: 2022-09-30 14:41:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 30 września 2022 o 10:16:31 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
> [...]
    > technicznym w chałupie. Żeli używam od nastu lat i zero incydentów, a przy

    Z ciekawością czytam bo jestem zainteresowany. Do końca roku powinienem popełnić
    nieduży magazyn prądu. Oczywiście doktoryzował en się z akumulatorów. jak bym miał
    teraz w tej chwili wybierać to kupiłbym pojedyncze akumulatory kwasowe 2V 200Ah z
    przeznaczeniem do zasilania awaryjnego. 300 złotych kosztuje taki akumulator.
    Parametry stosunku do monobloków mają imponujące. Przewidywany czas życia minimum 12
    lat, zależna oczywiście od i wielkości prądu rozładowania, ilości cykli i od poziomu
    do jakiego jest akumulator wyładowany. Niektóre przy rozładowywaniu do 70% mają
    żywotność ok 5000 cykli po ktorych mają jeszcze 70-80% pojemności pierwotnej. Przy
    pozostawieniu 20% 1200-1500 cykli. Mogą być z ciekłym elektrolitem albo z żelowym.
    Ogólnie przez ilość tego jaka jest trudno przebrnąć, tyle tego. Uważam że równie
    dobre były by współczesne baterie od wózków widłowych. Są nawet takie z mieszaniem
    elektrolitu. Przy żelowych szczelnych problemu z wodorem nie ma. Przy tradycyjnych
    też problem nieduży ale należy zrobić odprowadzenie wodoru do atmosfery. Tyle z moich
    obserwacji.

  • 9. Data: 2022-09-30 14:54:41
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 14:41 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

> [...]
    > ma. Przy tradycyjnych też problem nieduży ale należy zrobić
    > odprowadzenie wodoru do atmosfery. Tyle z moich obserwacji.

    Podasz model tych 2V/200Ah po 300 zł? - trafiłem na takie ale były sporo
    droższe.
    Ja potrzebuję 48V - wiec minimum to 24 szt. + koszt balanserów do tego
    (jeśli potrzeba je balansować).

    TG

  • 10. Data: 2022-09-30 15:23:53
    Od: zhbick <n...@s...pl>