  • 11. Data: 2019-08-26 11:08:54
    Temat: Re: Moc pieca gazowego vs potrzeby domu
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 23.08.2019 o 11:59, Budzik pisze:
> [...]
    > Dotychczas był piec na wegiel o mocy 14kW i ustawiony na minimalna
    > temperature wystarczał az nadto.
    >
    > Teraz dom dostaje dodatkowe ocieplenie (sciany 15cm grafit, dach 20cm)
    > Piec gazowy bedzie dwufunkcyjny.
    >
    > Instalator zaproponował piec 21kW. (wydawałoby sie ze powinien wystarczyc
    > słabszy a nie mocniejszy...?)
    >
    > Kiedy go pytałem czy taka moc jest potrzebna (skoro wczesniej wystarczała
    > 14kW) to mowi ze tak lepiej bo taki piec bedzie pracował tylko na czesc
    > swojej mocy dzieki czemu pracujac niespecjalnie wysilony posłuzy

    Według mnie nie i typowe przewymiarowanie kotła Ci chce zrobić. Ale...
    pod warunkiem, że będziesz miał tam zasobnik CWU, a nie grzanie
    przepływowe. Bo na grzanie przepływowe mniejsze moce będą za małe.
    Tyle, że z zasobnikiem to już nie kocioł dwufunkcyjny tylko jedno.

    Ja mam jednofunkcyjnego kondensacyjnego Junkersa 14 kW, na większym
    metrażu i w podobnym domu (do tego wolnostojącym, a nie bliźniaku) i
    wystarcza z palcem w d... :)

    Pzdr

    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 12. Data: 2019-08-26 12:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kżyho k...@c...pl ...

> [...]
    >
    > Ja mam jednofunkcyjnego kondensacyjnego Junkersa 14 kW, na większym
    > metrażu i w podobnym domu (do tego wolnostojącym, a nie bliźniaku) i

    Ma być zasobnik wiec widocznie jednofunkcyjny (zle sadziłem ze
    dwufunkcyjny dlatego ze grzeje wode i do kaloryferów i do uzytku
    domowego)

    Czy takie przewymiarowanie pieca ma jakies negatywne skutki poza, jak
    rozumiem, wyzsza cena?

    Jaki jest sens takiego przewymiarowywania przez fachowców? Niewiedza czy
    chec zysku?

    I wreszcie z troche innej beczki, jakiej wielkosci powinien byc ten
    zasobnik? Obecnie w domu mieszkaja tylko 2 osoby i w planach jest ze
    raczej przez najblizsze pare lat sie to nie zmieni. Ale bywaja goscie etc
    i zdarza sie ze przez pare dni sa np 4 osoby.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Aniołom łatwo być aniołami. Nie jedzą i są bezpłciowi."

  • 13. Data: 2019-08-26 16:48:41
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 26.08.2019 o 12:59, Budzik pisze:
> [...]
    > rozumiem, wyzsza cena?
    >
    > Jaki jest sens takiego przewymiarowywania przez fachowców? Niewiedza czy

    Moim zdaniem niepotrzebnie droższy piec, do tego prawdopodobnie będzie
    więcej "taktował", czyli włączał się i wyłączał, co nie służy żywotności.
    Do tego nie wiem na ile się moduluje ten Twój zaproponowany kocioł, ale
    im mniejsza osiągalna moc po zmodulowaniu tym lepiej, bo jest właśnie
    według mnie oszczędniej i mniej taktuje. U mnie Junkers z tych 14 kW
    potrafi się z oryginalnym sterownikiem zmodulować do zaledwie 3 kW.

> [...]
    > raczej przez najblizsze pare lat sie to nie zmieni. Ale bywaja goscie etc
    > i zdarza sie ze przez pare dni sa np 4 osoby.

    U mnie jest 100 litrów, bo tak już przejąłem po poprzednikach, a jak
    zasobnik padł, to na szybko był wstawiany taki sam, bo nie bardzo mam
    póki co miejsce na większy. Szału nie ma, bo jak 2 osoby sobie długi
    prysznic wezmą jeden po drugim z deszczownicą jeszcze, to temu drugiemu
    na koniec może zacząć trochę ciepłej wody brakować. Ale tak na co dzień
    zazwyczaj problemu nie ma, a mieszkamy 2 dorosłych i 2 małych dzieci.
    Tylko, że my póki co mamy tylko jedną łazienkę i prysznic. Nie ma wanny.
    Do wanny, to zasobnik musi być sporo większy. A i na co dzień bym sobie
    na Waszym miejscu zapodał chociaż te 140 litrów dla komfortu. Czy więcej
    jest sens - nie umiem powiedzieć, bo to znowu potem niepotrzebne straty
    mogą być na trzymaniu dużej ilości podgrzanej wody.

    Pzdr

    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 14. Data: 2019-08-26 16:48:47
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 26.08.2019 o 12:59, Budzik pisze:
    > Czy takie przewymiarowanie pieca ma jakies negatywne skutki poza, jak
    > rozumiem, wyzsza cena?
    Zbyt duży kocioł będzie pracował na ułamek mocy i zapewne będzie miał
    gorszą sprawność, czyli spali więcej, niż kocioł pracujący w większym
    obciążeniu.

    > Jaki jest sens takiego przewymiarowywania przez fachowców? Niewiedza czy
    > chec zysku?
    Chyba jedno i drugie.

> [...]
    > raczej przez najblizsze pare lat sie to nie zmieni. Ale bywaja goscie etc
    > i zdarza sie ze przez pare dni sa np 4 osoby.

    U mnie są 2 osoby, w weekend 3, czasami 4-5. Zasobnik mam 150 litrowy i
    nastawiona temperatura 45-47 stopni.
    Jak się urządza kąpiel jeden po drugim, to trzeci musi poczekać, no
    chyba, że jest to kąpiel na szybko, to wtedy wystarcza.
    Jacek

  • 15. Data: 2019-08-26 17:23:02
    Od: Hans Kloss <l...@g...com>

    Może być dwufunkcyjny kocioł i do tego pojemnościowy podgrzewacz cwu. De Dietrich
    miał coś takiego w ofercie.

  • 16. Data: 2019-08-26 22:50:51
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-08-24 o 04:05, Robert Polkowski pisze:

    > I masz racje, przepływowe grzanie wody to samo zło.
    >
    > Robek

    Bzdury.

    Grzanie przepływowe ma wady, ale też ma szereg zalet. Tak samo z resztą
    jak grzanie wody kotłem 1-funkcyjnym w zewnętrznym zasobniku.

    Najczęstszymi zarzutami przy grzaniu przepływowym są:

    1. Mała stabilność temperatury - wszystko zależy od kotła oraz doborów
    przepływu. Zazwyczaj jest to wina instalatora, który nie umie dobrać
    instalacji. Jeżeli ktoś liczy, że kocioł o mocy np. 20-25kW zapewni
    ciepłą wodę w 3 łazienkach z deszczownicami i kuchni jednocześnie to
    jest w dużym błędzie. Ale nie zawsze jest potrzeba używania 3 łazienek w
    tym samym czasie i wtedy spokojnie kocioł 2-funkcyjny jest w stanie dać
    radę. W przypadku korzystania z jednej łazienki w zupełności wystarczy
    kocioł 2-funkcyjny, zapewniając stabilną temperaturę, pod warunkiem, że
    jest to dobry kocioł.

    2. Mówi się, że w przypadku kotłów 2-funkcyjnych trzeba długo czekać na
    ciepłą wodę. Oczywiście jak instalacja jest spierd.... to trzeba długo
    czekać na ciepłą wodę. W rzeczywistości, wiele kotłów posiada funkcję
    tzw. komfortu, który polega na utrzymaniu wewnętrznego wymiennika
    ciepłego, aby woda ciepła zaczęła lecieć zanim odpali palnik. W takich
    kotłach nie ma najmniejszego problemu, aby zrobić cyrkulację CWU.

    3. Zarzuca się, że w przypadku kotłów 2-funkcyjnych nie ma możliwości
    zrobienia cyrkulacji CWU - jest to nieprawda, a odpowiedź jest powyżej.

    Kotły 2-funkcyjne mają natomiast ogromną przewagę nad kotłami
    1-funkcyjnymi z zasobnikiem - w przypadku kotła 1-funkcyjnego ilość
    dostępnej wody jest ograniczona pojemnością zasobnika. Jak zostanie
    wyczerpana ta ilość to trzeba czekać na kolejną porcję, a podczas
    korzystania z zasobnika towarzyszy stopniowy spadek temperatury wody. W
    przypadku kotła 2-funkcyjnego możemy korzystać z ciepłej wody przez
    dowolnie długi czas i nie musimy czekać na dogrzanie kolejnej porcji.
    Zasobnik 150 litrów zazwyczaj jest za mały. Chyba, że jest to zasobnik
    typu zbiornik w zbiorniku, który posiada bardziej wydajne grzanie niż
    wszelkie zasobniki z wężownicami czy płaszczami wodnymi.

    Wadami kotłów 1-fuinkcyjnych + zasobnik są:

    1. Duże straty ciepła, im większy zasobnik tym większe straty.

    2. Konieczność czekania na nagrzanie kolejnych porcji wody w przypadku
    zbyt małej pojemności zasobnika.

    3. Bardzo długie nagrzewanie zasobnika z wężownicą czy też z płaszczem
    wodnym.

    4. Rozwój bakterii legionelli.

    Najlepszym rozwiązaniem jest kocioł 2-funkcyjny i niewielki zasobnik
    warstwowy np. 80-100 litrów. Taki zestaw posiada wszystkie zalety kotłów
    1-funkcyjnych jak i 2-funkcyjnych i nie posiada ich wad.

  • 17. Data: 2019-08-27 07:10:41
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-08-26 o 16:48, Jacek pisze:
    > Zbyt duży kocioł będzie pracował na ułamek mocy i zapewne będzie miał
    > gorszą sprawność, czyli spali więcej, niż kocioł pracujący w większym
    > obciążeniu.

    Coś Ci się pomyliło z kotłami węglowymi. Kotły gazowe im mniejszą mocą
    grzeją tym mają większą sprawność.

    Dodaj do tego kolejny mit, że jak jest w instalacji dużo wody to będą
    duże straty.

    Jest dokładnie na odwrót.

    Problem natomiast jest tylko w przypadku bida-instalacji, które zostały
    wykonane ze zbyt cienkich rurek. Wtedy kocioł zaczyna taktować, a to
    generuje straty.

  • 18. Data: 2019-08-27 10:27:10
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 26 sierpnia 2019 22:51:07 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Bzdury.
    >
    > Grzanie przepływowe ma wady, ale też ma szereg zalet. Tak samo z resztą
    > jak grzanie wody kotłem 1-funkcyjnym w zewnętrznym zasobniku.

    To co proponujesz w takim przypadku:
    stan obecny: kocioł tzw śmieciuch do ogrzewania i grzania CWU(jest zasobnik 150
    litrów bodajże) Dwie łazienki, a w sumie to 1 łazienka z dużą wanną + drugie WC z
    prysznicem+ kuchnia ale z racji tego ze dom zamieszkują 3 osoby to praktycznie nie ma
    sytuacji żeby CWU była wykorzystywana w 2 łazienkach jednocześnie. cyrkulacji CWU nie
    ma i nie będzie.
    Śmieciuch ma być wywalony i wstawiony kocioł gazowy
    Wstawić Jednofunkcyjny o mocy 15kW i zostawić zasobnik czy wstawić dwufunkcyjny o
    większej mocy(jaki/jakiej) i wywalić zasobnik?
    Zasobnik już kilkanaście lat ma wiec pewnie i tak lada chwila będzie do wymiany.

  • 19. Data: 2019-08-27 12:59:56
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-08-27 o 10:27, Kris pisze:

> [...]
    większej mocy(jaki/jakiej) i wywalić zasobnik?
    > Zasobnik już kilkanaście lat ma wiec pewnie i tak lada chwila będzie do wymiany.

    https://www.acv.com/pl/customer/new_product/08658801
    -3462/kompakt-hre-eco-18-24#tabspace=unit&tabid=intr
    oduction

    https://www.acv.com/pl/customer/new_product/08658401
    -3469/kompakt-hr-eco-24-28#tabspace=unit&tabid=intro
    duction

    https://thermagen.pl/kotly-dwufunkcyjne/

    To są prawie te same produkty. Thermagen ma tylko dodatkową możliwość
    sterowania radiowego regulatorem bezprzewodowym firmy Honeywell, który
    można bezpośrednio sparować z kotłem. ACV dodatkowo potrzebuje
    specjalnej bramki, aby podłączyć te same regulatory.

    Konstrukcja tych kotłów uproszczona, aż do bólu, a przez to są to kotły
    o największej niezawodności n a rynku. Brak jest wielu podzespołów i
    połączeń, które w produktach innych firm często ulegają awariom, a przy
    tym uszkadzają kocioł, zwłaszcza elektronikę. W ww kotłach elektronika
    znajduje się pod kotłem i jest zabezpieczona przed temperaturą, wilgocią
    oraz wodą, które często "zabijają" elektronikę w produktach innych firm.

    Kolejna zaleta to jako jedne z niewielu na rynku można podłączać do
    układów zamkniętych jak i otwartych. Nie boją się współpracy ze starymi
    instalacjami w których pracowały kotły węglowe i są zanieczyszczone
    szlamem. Inne kotły z wymiennikami nierdzewnymi po prostu potrafią
    ulegać uszkodzeniom.

    Montując ww kocioł 2-funkcyjny w każdej chwili można zmienić sposób
    podgrzewania wody z 2-funkcyjnej na 1-funkcyjną.

    Przykładowo można obecnie podłączyć obecnie kocioł do istniejącego
    zasobnika CWU, ale jak się okaże, że zasobnik jest uszkodzony lub po
    prostu ma zbyt mało wydajną wężownicę i przez to czas grzania tej wody
    jest zbyt długi i małoekonomiczny to można kocioł przełączyć na grzanie
    2-funkcyjne. Jeżeli zasobnik jest obecnie dobry i ma wydajną wężownicę
    lub jest to zasobnik dwupłaszczowy to można korzystać z ciepłej wody
    grzejąc zasobnik CWU. Jak ulegnie on uszkodzeniu (bo jest stary) to do
    czasu wymiany na nowy, można nadal mieć ciepłą wodę grzaną przepływowo.

    Nie ma też problemu ze zrobieniem cyrkulacji CWU zarówno w przypadku
    grzania wody w zasobniku jak i przepływowo, ponieważ kocioł posiada tzw.
    funkcję komfortu ciepłej wody, która sprawia, że wewnętrzny wymiennik
    grzejący ciepłą wodę jest utrzymywany ciepły i dostarcza wodę ciepłą
    zaraz po odkręceniu wody, zanim jeszcze odpali się palnik.

    Co ciekawsze kotły te są wyposażone w system inteligentnego komfortu,
    który polega na tym, że funkcja komfortu jest uruchamiana tylko wtedy,
    kiedy domownicy mają zamiar korzystać z ciepłej wody. Po prostu kocioł
    uczy się zachowania domowników i utrzymują ciepły wymiennik tylko wtedy,
    kiedy będą korzystać z ciepłej wody.

    Mógłbym tu jeszcze wymienić kilka zalet, ale te są już wystarczające,
    aby kocioł ten przebił wszelką konkurencję.

    Jak chcesz mieć spokój i żeby kocioł służył przez wiele lat bezawaryjnie
    to wybierz jeden z ww.

  • 20. Data: 2019-08-27 13:54:39
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, August 27, 2019 at 1:00:10 PM UTC+2, Uzytkownik wrote:

    > Jak chcesz mieć spokój i żeby kocioł służył przez wiele lat bezawaryjnie
    > to wybierz jeden z ww.

    + standardowo wklad do komina

    no jesli grzanie przeplywowe to warto pomysles (jesli jest mozliwosc) gdzie
    zamontowac kociol, zeby do kranow bylo jak najblizej...