  • 1. Data: 2018-02-22 16:39:36
    Temat: Mostki termiczne a brak pionowej spoiny
    Od: Marek <f...@f...com>

    Są cegły (np. termoton), które mają specjalny profil boczny, wg.
    producenta nie trzeba (a nawet nie należy) używać spoiny pionowej by
    nie tworzyć mostków. Ale jakie to ma praktyczne znaczenie, skoro co
    warstwa i tak są spoiny poziome?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2018-02-22 21:53:18
    Temat: Re: Mostki termiczne a brak pionowej spoiny
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 22 lutego 2018 16:39:40 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > producenta nie trzeba (a nawet nie należy) używać spoiny pionowej by
    > nie tworzyć mostków. Ale jakie to ma praktyczne znaczenie, skoro co

    Bo nie ma dodatkowych mostków na pionowej spoinie?

  • 3. Data: 2018-02-23 00:26:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 22 Feb 2018 12:53:18 -0800 (PST), Kris <k...@g...com>
    wrote:
    > Bo nie ma dodatkowych mostków na pionowej spoinie?

    I co to ratuje jak i tak warstwa pozioma ma przez całą długość
    ściany?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2018-02-23 07:30:49
    Od: w...@g...com

    > Bo nie ma dodatkowych mostków na pionowej spoinie?

    Może chodzi o fakt, że jak nie dasz kleju w pionie, ale tą szczelinę zamkniesz z obu
    stron - z jednej tynkiem w środku, z drugiej klejem/ociepleniem (od zewnątrz), to
    nieruchome powietrze stanowi dobry izolator. Ale to zapewne marna różnica w
    przepuszczalności ciepła.
    Nie chcę natomiast myśleć, co w przypadku, gdy nie będzie kleju w pionowej szczelinie
    i jednocześnie będzie 'przelot' powietrza - wtedy bardzo duże straty.

    U mnie np. budując Ytongiem faktycznie kleili tylko w poziomie. Ja sam w ramach
    wolnego czasu i zużywając resztę kleju, który i tak by się zmarnował po zewnętrznej
    stronie zaszpachlowałem te pionowe łączenia bloczków (oczywiście na to tak czy siak
    styro na ramkę, etc.)

    pzdr
    Bogdan

  • 5. Data: 2018-02-23 08:17:52
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 23 lutego 2018 00:26:54 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > I co to ratuje jak i tak warstwa pozioma ma przez całą długość
    > ściany?

    na 1m2 kwadratowym sciany masz ze 4mb spoiny, a z pionowymi ze 6 czyli procentowo
    sporo więcej.

    Ucieczki ciepla nie da sie powstrzymac ale da się ją zmniejszyć własnie przeztakie
    różne dzialania jak zmniejszenie ilosci spoin.

    b.

  • 6. Data: 2018-02-23 08:22:04
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 23 lutego 2018 07:30:51 UTC+1 użytkownik Wemibo napisał:

> [...]
    szczelinie i jednocześnie będzie 'przelot' powietrza - wtedy bardzo duże straty.

    a gdzie w ytongu moze byc przelot na wylot? na źle osadzonym gniazdku? Znikome szanse
    i łatwe do poprawy.
    W porotermie to jusz inna sprawa, tam droga powietrza moze miec kilkanascie metrów od
    dziury zewnetrznej do wewnętrznej.

> [...]
    stronie zaszpachlowałem te pionowe łączenia bloczków (oczywiście na to tak czy siak

    w ramach hobby - czemu nie:)

    ide na budowę, zaprasowalem wczoraj instalacje wody (1,5 godziny zeszło), ide zrobic
    próbę ciśnieniową.

    b.

  • 7. Data: 2018-02-23 08:50:46
    Od: w...@g...com

    szczelinie i jednocześnie będzie 'przelot' powietrza - wtedy bardzo duże straty.

    > a gdzie w ytongu moze byc przelot na wylot? na źle osadzonym gniazdku?
    > b.

    Zastanawiam się nad najgorszym scenariuszem - to znaczy brak kleju na pionowych
    złączeniach i jednocześnie źle wykonane ocieplenie na zewnątrz - czyli na styro na
    placki. Czy w takiej sytuacji zimne powietrze, któremu uda się dostać między
    izolator(styro), a ścianę - nie będzie miało żadnych oporów na wychłodzanie powietrza
    w szczelinie aż do tynku wewnętrznego?

    pzdr
    Bogdan

  • 8. Data: 2018-02-23 09:35:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 22 Feb 2018 23:17:52 -0800 (PST),
    Budyń<b...@g...com> wrote:
    > Ucieczki ciepla nie da sie powstrzymac ale da się ją zmniejszyc
    > własnie przeztakie różne dzialania jak zmniejszenie ilosci spoin.

    To że ilościowo jest mniej nie przeczę, mnie interesuje skuteczność
    udowodniona badaniami. Jak te badania się bronią tym, że brak
    pionowej spoiny na krótszym boku może mieć jakikolwiek znaczący (to
    jest ważne - _znaczący_) wpływ gdy co 20 cm na dłuższym boku jest i
    tak spoina pozioma przez całą długość ściany. Dla mnie to wygląda
    jak typowy w budowlance wpływ światła Księżyca na wygląd kocich jaj.
    Liczyłem, że ktoś doda argument o oszczędności bo zaprawy jest mniej
    :)

    --
    Marek

  • 9. Data: 2018-02-23 10:53:34
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 23 lutego 2018 08:50:48 UTC+1 użytkownik Wemibo napisał:
> [...]
    izolator(styro), a ścianę - nie będzie miało żadnych oporów na wychłodzanie powietrza

    żeby wychładzać musi być w ruchu. A w tak wąskiej szczelinie nie będzie. Wąska
    szczelina+różnica ciśnień to zupełnie inna bajka. To bajka porotermu :)

    b.

  • 10. Data: 2018-02-23 10:56:05
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 23 lutego 2018 09:35:26 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > To że ilościowo jest mniej nie przeczę, mnie interesuje skuteczność
    > udowodniona badaniami.

    ty sobie cos wymysliłes i szukasz nie prawdy a argumentu poparcia :)
    Wpływ warstw kleju jest znany, liczysz ich ilosc i masz wynik.

    b.