  • 1. Data: 2019-02-06 19:13:30
    Temat: Najtańszy komin zewnętrzny. czy musi wystawać ponad dach?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    W nawiązaniu do problemów z kotłem gazowym, kombinuje jakby tu jednak
    zbudować komin zewnętrzny. mam ścianę 8m szeroką ze 20m wysoką bez
    okien. (musze przenieść piec do innego pomieszczenia ale to jest
    wykonalne). Jaki to musi być komin? chciałbym aby zaciąganie powietrza
    było zaraz za ścianą, czyli rura na powietrze atmosferyczne miałaby 1m,
    a w pionie byłaby tylko rura spalinowa. czy ta spalinowa musi byc
    ocieplana? Może akurat jakaś plastiowa - czy to będzie tańsze?
    Czy komin do pieca gazowego turbo musi, absolutnie, zawsze wystawać
    ponad dach? Jak bym go dał tylko 4m, a wylot byłby dalej niż 10 metrów
    od najbliższego okna (w sąsiednich budynkach)

    ToMasz

  • 2. Data: 2019-02-06 22:22:51
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zajebista ta sciana. 8 metrow szeroka i wysoka na 7 pieter.

  • 3. Data: 2019-02-06 22:46:02
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Zajebista ta sciana. 8 metrow szeroka i wysoka na 7 pieter.

    co za różnica? 4 piętra ale wysokie.

  • 4. Data: 2019-02-07 09:18:31
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-02-06 o 19:13, ToMasz pisze:
> [...]
    > ponad dach?  Jak bym go dał tylko 4m, a wylot byłby dalej niż 10
    > metrów od najbliższego okna (w sąsiednich budynkach)

    Komin zewnętrzny spalinowy musi być ocieplony.

    Kominy muszą wystawać ponad dach. Normy mówią, że komin musi wystawać co
    najmniej 0,5m ponad kalenicę, ale nikt się nie czepia kominów urządzeń
    gazowych z wymuszonym obiegiem spalin, jak wystaje 0,5m tylko ponad dach
    i jest poniżej kalenicy.

    Plastikowe kominy spalinowe są produkowane z tworzyw, które są
    klasyfikowane jako nierozprzestrzeniające ognia, samogasnące lub
    trudnozapalne, ale nie są materiałami niepalnymi. Wymagania prawne
    określają, że komin musi być zbudowany z materiałów niepalnych. Wkłady
    kominowe uzyskują klasyfikację niepalności tylko dlatego, że mają
    niepalne obudowy (murowany kanał kominowy). Dlatego raczej też nikt nie
    produkuje kominów spalinowych, ocieplonych z tworzyw sztucznych.

    Dlaczego nie chcesz tego zrobić lepiej i taniej?

    Wsadź wkład kominowy w istniejący kanał kominowy, a wentylację zrób na
    zewnątrz rurą ocieploną.

    Ocieplone wkłady kominowe z kwasówki są bardzo drogie. Natomiast
    ocieplone kominy wentylacyjne masz też produkowane z blachy ocynkowanej.
    O ile kominy spalinowe musisz wypuścić ponad dach o tyle kominy
    wentylacyjne już nie. Wystarczy, że komin spełni wymagania dotyczące
    wymiany powietrza. Każdy rodzaj pomieszczenia ma określoną minimalną
    ilość powietrza jaką musi wyprowadzić z pomieszczenia w litrach na
    godzinę. Uzyskuje się to poprzez zastosowanie odpowiedniego kanału -
    średnica i długość. Ale to musi Ci policzyć projektant. Porozmawiaj też
    z kominiarzem. Jeżeli podpisze Ci odbiór wentylacji wykonanej tylko jako
    otwór w ścianie to może w ogóle unikniesz kosztów. Zaproponuj też
    kominiarzowi wykonanie wentylacji mechanicznej w postaci wentylatora
    wyrzucającego powietrze z pomieszczenia poprzez ścianę. Jeżeli w
    pomieszczeniu nie używasz np. kuchni gazowej lub innych urządzeń z
    otwartą komorą spalania to wentylacja taka jest dopuszczalna przy
    urządzeniach z komorą zamkniętą.

    Robi się wtedy otwór w ścianie. Wkłada rurę stalową. W tą rurę
    wentylator kanałowy wykonany z metalu (nie plastik). Po obu stronach
    montuje się kratki stalowe. Do tego montuje regulator obrotów, żeby
    wentylator nie wkurwiał i po robocie. Ale zacznij od zaproszenia
    kominiarza i zapytaj czy Ci to odbierze, a najlepiej to się go pytaj
    delikatnie sugerując rozwiązania. Kominiarze lubią się czuć docenienie i
    lubią, kiedy inwestor docenia ich pracę i decyzje. :)

    Próbuj doprowadzić, aby kocioł pozostał w dotychczasowym miejscu, bo
    dzięki temu unikniesz kosztów projektu instalacji gazowej. Jeżeli kocioł
    przeniesiesz choćby 1m dalej czy też w całkiem inne miejsce to musisz
    wykonać projekt instalacji gazowej, a z tym jest związana cała
    procedura: wystąpienie do gazowni o warunki, wystąpienie o pozwolenie,
    książka budowy, nadzór (kierownik budowy) itd. Całość rozciąga się do co
    najmniej 3 miesięcy.

  • 5. Data: 2019-02-07 10:12:23
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, February 6, 2019 at 7:13:34 PM UTC+1, ToMasz wrote:
    >ze 20m wysoką bez

    Czyli rozumiem, ze musisz zrobic wentylacje, 20m komina, przeniesc kociol...
    + biurokracja (projekt instalacji gazowej, zgloszenie komina (?), odbior
    kominiarski...) i to w sytuacji, gdy wystracza 5kW.
    BTW ile gazu zuzywasz tam / rok?

    W takim wypadku ja bym sie jednak zastanowil nad przejsciem na grzanie pradem.
    Tak bezposrednio ze zwyklej taryfy pewnie 2x drozej niz gazem, w nocnej juz
    porownywalnie, a koszt inwestycji znacznie nizszy.

    Jak sa kaloryfery to wystarczy najprostszy kociol elektryczny + pompka (pewnie jest),
    np. uzywka https://allegro.pl/oferta/kociol-piec-elektryczny-6k
    w-caly-komplet-z-pompa-7813247308

    Ew. cos "nowoczesnego" czyli powietrzna pompa ciepla, albo po prostu klimatyzator z
    funkcja grzania.

  • 6. Data: 2019-02-07 11:02:33
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    > Komin zewnętrzny spalinowy musi być ocieplony.
    >
    > Kominy muszą wystawać ponad dach. Normy mówią, że komin musi wystawać co
    > najmniej 0,5m ponad kalenicę,
    dzięki. teraz wiem że mam problem i przy awarii pieca czeka mnie
    przejście na klimatyzatory.
    Ale jeszcze jedno teoretyczne pytanie. mam do dyspozycji wiatę. jakby
    pod wiatą postawić kontener, jak najmniejszy i w nim zrobić kotłownie?
    Będzie komin wystawał na 0.5m ponad dach, który jest na wysokości 3m.
    dało by się tak?

    > Dlaczego nie chcesz tego zrobić lepiej i taniej?
    w budynku była kotłownia na węgiel. Węgiel wsypywało się przez taki
    specjalny otwór częśćiowo w ścianie częściowo w chodniku. ale ta
    kotłownia jest przy samej ulicy. po prawej budynki, po lewej budynki -
    niema szans na żadną wentylacje. komin popękał w latach 90siątych, stąd
    zmiana ogrzewania na gazowe. Komin nie jest w lini porostej. więc to
    rozwiązanie odpada. Spróbuje ratować ten piec który jest, ile się da, a
    jak się nieda, to muszę pomierzyć sąsiednie budynki w celu wyznaczenia
    miejsca gdzie można by zainstalować grzejnik na gaz 5kw z wyrzutem na
    zewnątrz, tak aby nie trzeba było majstrować kanałów powietrznych.

    jeszcze jedno. piec który mam, wywala błąd - nieprawidłowa prędkość
    obrotowa wentylatora. Wentylator się kręci sprawnie, luźno. ma 3 kable -
    wnioskuję ze 2 to zasilanie trzeci to informacja o obrotach. niema
    żadnego zewnętrznego czujnika. jest presostat, ale jego awaria (zdjęcie
    wężyka) wywala inny błąd. Takie luźne pytanie. czy coś innego, może
    powodować takie "zamieszanie" w odczycie prędkości obrotowej silnika? Po
    zdjęciu osłony widac wentylator (wirnik), więc próbowaliśmy zostawić
    piec ze zdjętą osłoną - ten sam błąd.

    ToMasz

  • 7. Data: 2019-02-07 11:41:24
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, February 7, 2019 at 11:02:35 AM UTC+1, ToMasz wrote:

    > Ale jeszcze jedno teoretyczne pytanie. mam do dyspozycji wiatę. jakby
    > pod wiatą postawić kontener, jak najmniejszy i w nim zrobić kotłownie?

    Pewnie sie da, ale i tak projekt instalacji gazowej potrzebny, pozwolenie na
    budowe...

    > jeszcze jedno. piec który mam, wywala błąd - nieprawidłowa prędkość
    > obrotowa wentylatora. Wentylator się kręci sprawnie, luźno. ma 3 kable -
    > wnioskuję ze 2 to zasilanie trzeci to informacja o obrotach.

    Masz jakis schemat? co to za kociol?
    Silnik z czujnikiem predk. obrotowej wyglada dosc dziwnie... Moze jest jakis inny
    czujnik (zaniku ciagu, temperatury ?) ktory zwraca blad i tak sie tylko wyswietla...

  • 8. Data: 2019-02-07 15:43:33
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    https://ibb.co/bQvfsjN
    https://ibb.co/Dw1dffz

  • 9. Data: 2019-02-07 16:30:12
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, February 7, 2019 at 3:43:35 PM UTC+1, ToMasz wrote:

    > https://ibb.co/bQvfsjN
    > https://ibb.co/Dw1dffz

    to by sie raczej jakis dobry elektronik przydal...
    wg (podobny kociol?) https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1751729.html
    jest tam czujnik halla + magnes, ale czesciej pada elektronika (wypalona plytka?),
    mozesz poogladac czy nie ma ewidentych uszkodzen...

  • 10. Data: 2019-02-09 19:37:18
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    ToMasz pisze tak:

    > jeszcze jedno. piec który mam, wywala błąd - nieprawidłowa
    > prędkość obrotowa wentylatora. Wentylator się kręci sprawnie,
    > luźno. ma 3 kable - wnioskuję ze 2 to zasilanie trzeci to
    > informacja o obrotach.

    Można zmierzyć multimetrem na 14 czy jest przebieg z tacho.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.