  • 1. Data: 2020-09-08 11:23:41
    Temat: Nieocieplony dom latem - chłodniej?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Spotkałem się z opinią, że w takim domu jest (dzięki braku
    ocieplenia) komuś chłodniej latem.
    Jak to możliwe? Ocieplenie domu jest izolacją termiczną, która
    działa w obie strony. Zimą ogranicza ucieczkę ciepła z domu na
    zewnątrz (ogranicza straty ciepła a co za tym idzie - koszty
    ogrzewania). Latem ogranicza docieranie ciepła z zewnątrz do środka
    (wnętrze wolniej się nagrzewa), o ile oczywiście nie będzie
    otwieranych okien.
    Zatem, skąd to wrażenie chłodu a może to tylko subiektywne odczucie?
    Parowanie zawilgoconych ścian? :)

    --
    Marek

  • 2. Data: 2020-09-08 12:53:14
    Temat: Re: Nieocieplony dom latem - chłodniej?
    Od: adam <a...@a...pl>

    W dniu 2020-09-08 o 11:23, Marek pisze:
> [...]
    > nagrzewa), o ile oczywiście nie będzie otwieranych okien.
    > Zatem, skąd to wrażenie chłodu a może to tylko subiektywne odczucie?

    Pewno to subiektywna ocena.
    Ludzie mają dziwne odczucia. Kuzynka lubią ciepło, utrzymują w zimie
    +23st. Ale jak piec przestaje grzać i grzejniki robią się chłodne, to
    zaraz marudzi, że jej chłodem wieje, choć nadal jest te 23st

    A może to stary dom, słabo albo w ogóle nieizolowany. Po teściowej mam
    takie coś, wiele lat temu byle jak postawione. W lato zimno, a zimie
    jeszcze bardziej zimno. Styropianu nie ma, ale może jakby był, to w domu
    by się podniosło latem?

  • 3. Data: 2020-09-08 13:13:47
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 08 Sep 2020 11:23:41 +0200, Marek napisał(a):

    > Spotkałem się z opinią, że w takim domu jest (dzięki braku
    > ocieplenia) komuś chłodniej latem.

    Osąd mało zgodny z tym co fizyka mówi.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 4. Data: 2020-09-08 15:57:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Maciejewski napisał:

    > Osąd mało zgodny z tym co fizyka mówi.

    Fizyka mówi wiele, tylko trzeba umieć jej słuchać. Nieizolowany
    mur to po prostu integrator (układ całkujący), który uśrednia
    temperaturę. W przypadku muru warstwowego, z zewnętrzną izolacją,
    dochodzą dodatkowe zjawiska. Pierwsze, to brak chłodzenia powietrzem.
    W nocy, a zwłaszcza nad ranem, w naszym klimacie nawet w lecie jest
    chłodno lub wręcz zimno. Zwykły mur jest od zewnątrz cyklicznie
    chłodzony, ale w środku nikt nie dopuszcza, by temperatura spadała
    do 10 stopni. Za to przed nagrzewaniem od słońca izolacja chroni
    w stopniu niewystarczającym -- energia prominowaia to może być
    tysiąc watów na metr kwadratowy. Większość się odbija, ale dużo
    zostaje. Izolacja projektowana jako "ocieplenie", przewidzana jest
    dla kilku kW w całym budynku.

    Tak więc zjawisko jest znane, opisywał je tu kiedyś kol. Hiszpański.
    Oczywiście jeśli budynek jest klimatyzowany, to takie obłożenie
    styropianem *bardzo* korzystnie wpływa na wysokość rachunków za pąd.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2020-09-08 17:53:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 8 Sep 2020 15:57:44 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > temperaturę. W przypadku muru warstwowego, z zewnętrzną izolacją,

    Przypominam, że mówimy o fizyce domu BEZ ocieplenia (izolacji).

    --
    Marek

  • 6. Data: 2020-09-08 17:58:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Przypominam, że mówimy o fizyce domu BEZ ocieplenia (izolacji).

    Czyli o tym, że wróbelek ma jedną nóżkę bardziej? W takim razie
    słucham, w nieocieplonym domu latem jest chłodniej niż w jakim?

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2020-09-08 20:30:59
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    W dniu 08.09.2020 o 11:23, Marek pisze:
> [...]
    > nagrzewa), o ile oczywiście nie będzie otwieranych okien.
    > Zatem, skąd to wrażenie chłodu a może to tylko subiektywne odczucie?

    Subiektywne odczucie lub/i racjonalizowanie decyzji o braku docieplania.

    U nas po ociepleniu jest zimą cieplej, a latem mniej się nagrzewa.

    Ewa

  • 8. Data: 2020-09-09 00:33:39
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:almarsoft.1014168242261915833@news.neostrada.p
    l>
    user Marek pisze tak:

    > Spotkałem się z opinią, że w takim domu jest (dzięki braku
    > ocieplenia) komuś chłodniej latem.

    Angielskie budy aż strzelają w upał jak stara stodoła.

    --
    Piter

    Na czym polega remont generalny domu w Anglii?
    Na wymianie wszystkich dywanów.

  • 9. Data: 2020-09-09 09:20:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 8 Sep 2020 17:58:09 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > słucham, w nieocieplonym domu latem jest chłodniej niż w jakim?

    Widzę, że obcy jest nie tylko przedmiot dyskusji ale i opinia
    podmiotu do niego.
    Proponuję przeczytać post inicjujący wątek.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2020-09-09 11:12:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Widzę, że obcy jest nie tylko przedmiot dyskusji ale i opinia
    > podmiotu do niego. Proponuję przeczytać post inicjujący wątek.

    Przyznam, że meandry myśli "podmiotu dyskutującego" są mi dość obce.
    Nie po raz pierwszy to zauważam.

    --
    Jarek