  • 1. Data: 2015-11-25 01:03:40
    Temat: O LEDach dawno nie było - widział ktoś listę "niemigających"?
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    Witam obecnych, zdaniem mojego hamstera ostatni tutejszy post
    jest z września, ale może ktoś tu jeszcze żyje i zagląda ;)
    Ostatnie LEDowe wątki przejrzałem, nie dotyczyły tematu.

    Problem:
    Mam w ręku dwie "żarówki" LED, 10W, na oko identyczne, włączając
    napisy i oznaczenia. Firma się podpisała - LIGHTECH.
    Różnica handlowa taka, że kupione w odstępie rok - półtorej.
    Różnica techniczna taka, że jeden egzemplarz (na 90%++ ten starszy)
    świeci światłem "ciągłym" - to czy ew. przetwornica błyska sobie
    20 czy 40kHz mnie nie wzrusza, natomiast drugi niczym nie różni się
    od "marketowych" LEDów (ostatnio występujących po 12zł w Carrefourach),
    mianowicie pracowicie błyska sobie 100Hz.
    Wolno mu, prawdę powiedziawszy ja te 100Hz trawię i do codziennego
    użytkowania "mogłoby być". Świetlówki też tak świecą i zaraz z tego
    tragedii nie robiono (poza warsztatami).
    Ale problem zaczyna się w momencie próby filmowania w tak oświetlonym
    środowisku - przy 30 (lub 60fps) mamy zapewnione doskonale widoczne
    migotanie 10Hz (lub 20), a 25/50fps jest w ogóle cyrk (w zależności
    od chwilowej niezgodności częstotliwości zasilania i kamery).
    To samo dotyczy zdjęć robionych "przy świetle zastanym" (z wyłączeniem
    przypadków 1/100, 1/50 itp. sekundy z migawką *centralną* - aparaty
    z wymiennym obiektywem gwarantują "efekty" w każdych warunkach).
    O (nie)możliwości użycia "warsztatowego" już z przyzwoitości nie wspomnę.

    <OT>
    Jeszcze offtopicznie - nie jestem jakoś szczególnie uczulony
    na "jakość widma", może dlatego :P że preferuję światło "zimno
    neutralne" (te 5500 do 6000K które *ma słońce*), i nim rozpali
    się offtopic zapowiem iż IMO:
    - wiara w deklaracje producentów jakie to gigażarówki zastępuje
    ledwo 10W LED
    - w połączeniu z używanym przy żarówkach powszechnie *niedoświetleniu*
    ...daje "efekt piwnicy" (małe okienko dużej oświetlanej powierzchni),
    co oczywiście NIE pasuje cywilizowanemu człowiekowi :>
    ...a całość pogłębia:
    - używanie "ciepłych" LEDów, w którym widmo bardziej odbiega od
    "termicznego", z tytułu braku czerwieni (proporcjonalnie powinno
    jej być WIĘCEJ niż w świetle "naturalnym" lub zimnym!)
    OT[OT]: Do zabawy kupiłem sobie czerwone LED celem sprawdzenia,
    jak "nieznoszący LEDów" będą reagowali na "ciepły LED plus
    czerwone" :>
    Ale to wszystko jest niejako "obok" problemu migotania.
    </OT>

    Ad rem.
    Dorwałem właśnie na allegro sztukę przyzwoicie wyglądającej
    (radiatory metalowe itp) "żarówki LED", dla której to producent
    (no dobra, sprzedawca), deklaruje że "ma przetwornice i dlatego
    nie miga tudzież nie występuje efekt stroboskopowy".
    LUMILED jak komu to potrzebne do szczęścia (jest kilku
    sprzedawców tej samej firmy pod różnymi nazwami).
    Jasność wygląda dość wiarygodnie (porównując z innymi
    wyrobami które mam, znaczy LIGHTEC - wg testów nieco
    zawyżają skuteczność, ale umiarkowanie; plafon DABA;
    jakieś "marketówki" Makro/Carrefour (te "po 12"); pojedyncze
    "tani chiński LED" wyróżniające się z braku przetwornic
    umiejętnością świecenia na mikroamperowych prądach z neonówki
    lub LED w wyłączniku :P oraz podłymi parametrami ogólnymi),
    wsród "tanich chińskich" mam sztukę 10W ktora... NIE MIGA
    (dostatecznie duży kondensator "podtrzymujący").
    Wracając do "aktualnych allegrowych".
    Są modele 20W i 30w (zimnych brakło! :O), co mi doskonale
    pasuje, bo jakoś nie widzi mi się wymienianie żyrandoli
    w których 3x40W+3x23W CFL zapewniały jakie takie oświetlenie
    (ta... można nie używać lampy błyskowej do zdjęć
    i dopiero wtedy ZACZYNA SIĘ *naturalne* oświetlenie).
    Ale.... otóż to.
    Mi nie tłumaczcie, że na brak kondensatora zapewniającego
    "przechowanie" energii na czas przejścia zasilania przez zero
    żadna przetwornica nie pomoże, bo wiem i sprzedawcy już
    niewygodne pytania zadałem :>
    Miga, a jakże.

    Zmierzam w inną stronę: czy ktoś sporządził WIARYGODNY oraz
    AKTUALNY test "żarówek LED", w których uwzględnione są nie
    tylko faktyczny pobór mocy, generowany strumień świetlny,
    temperatora barwowa i Ra, ale również (a może: przede wszystkim)
    to, czy ta lampa NIE MIGA i zostało to *sprawdzone*?
    Biorąc pod uwagę, że przy wsparciu byle fotoaparatu
    za stówę czy dwie, w których to 30fps jest "w standardzie",
    organoleptyczne rozpoznanie na odtwarzanym filmiku migotania
    100Hz jest niezwykle proste, powinien taki test istnieć.
    Ale GDZIE... pomocy!

    Przypomnę: mam dwie "prawie identyczne" tzw. "żarówki LED"
    i rozróżnienie ich za pomocą filmu z fotoaparatu problemu
    nie sprawia :> (więc test sprzed 3 lat będzie niewiarygodny
    i tyle, bo np. dostawca zasilacza "zmienił specyfikację"
    i zaoszczędził 40 centów na kondensatorze).
    Jeśli nie (testu nikt nie zna), to metodą "fpisujcie miasta"
    apeluję o zapodanie, jakie "żarówki LED" o mocach od 10W
    wzwyż, z możliwie strawnymi sprawnościami od 80lm/W wzwyż
    *nie* migoczą. Najlepiej osobiście (przez grupowicza)
    sprawdzone, choćby przy okazji wizyty u znajomych ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 2. Data: 2015-11-25 15:09:24
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "G.S." <s...@s...com.pl> wrote in message

    >Witam obecnych, zdaniem mojego hamstera ostatni tutejszy post
    >jest z września, ale może ktoś tu jeszcze żyje i zagląda ;)

    to cos nie bangla, od konca wrzesnia bylo tu dobre 20 watkow

    > Najlepiej osobiście (przez grupowicza)
    > sprawdzone, choćby przy okazji wizyty u znajomych ;)
    > pzdr, Gotfryd

    nie jest tanio ale mam w zasadzie wszystkie 11 watowe modele
    ktore facet sprzedaje w lacznej ilosci 20 szt

    przetwornice dzialaja na 50kHz+, nie widze wiekszej roznicy
    miedzy halogenowa zarowka 77W e27 osram a 3000K CRI
    typ. 97 jasność typ. 985lm

    moze tylko taka ze swiatlo z leda jest bardziej rownomiernie
    rozlozone, ale za to ma tylko te 160 stopni

    jezeli interesuje cie cos konkretnego to moge zmierzyc

    --
    http://db.org.pl/

  • 3. Data: 2015-11-26 01:30:32
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Nov 2015, m4rkiz wrote:

    > nie jest tanio ale mam w zasadzie wszystkie 11 watowe modele
    > ktore facet sprzedaje w lacznej ilosci 20 szt

    Hm... no to pewnie trochę mało światła wyjdzie.
    Nawet bardzo sprawne 11W nie dojdą do strumienia z "dość dobrych"
    (znaczy nie badziewnych) 20 czy 30W, no i pytanie jest o 'nietanio' :)
    Ile te 11W mają w lumenach?
    Przypomnę - chodzi o wymianę 40W, ale nie żarówek, lecz CFL.
    3x40W(zimne)+ew.3x32W(ciepłe) CFLi w miarę JASNO świeci
    i tak ma być, wtedy jest "naturalne światło" :D
    Ale żyrandol nie chce rozmnożyć oprawek i LEDami 10W nie da
    się tego załatać. Na razie 3x10W robią za "oświetlenie
    oszczędne", a przy okazji wyszło mi, że deklaracje producenta
    to jedno, a faktyczne migotanie to drugie.

    > jezeli interesuje cie cos konkretnego to moge zmierzyc

    Pisałem - weryfikacja, czy kondensator+przetwornica faktycznie
    blokują (w danym modelu) migotanie 100Hz.
    Nie to czy są, tylko czy skutkują ;)
    Byle fotoaparacik (warning: nie mam pojęcia jakie są
    standardy w smartfonach!), nagrać JASNO (jeśli lampka
    z mlecznym kloszem to można prosto w lampkę, tak żeby
    zajmowała sporą część kadru, zawsze można w coś
    białego/mocno jasnego co jest blisko lampy - chodzi o to,
    aby aparat "skrócił migawkę") i popatrzeć na wynik :) (film)

    Prawdę powiedziawszy, zamówiłem już te "migające" (20W
    i kontrolnie jedną 30W), ale będę miał więcej punktów
    świetlnych do obsadzenia, więc i tak mam pole manewru
    przed sobą.
    Wiedza o "prawdziwie nie migających" nie zawadzi.

    Wiem, mogę kupić "najtańszą chińszczyznę" i powsadzać
    kondensatory, wiedząc że statystycznie będzie łatwiejsza
    do rozebrania niż "lepsza chińszczyzna" i nie przejmując
    się gwarancją, ale i sprawność/skuteczność będzie pod psem
    (nie mówiąc o tym, że wersja "plastik fantastik" biorąca
    30W przetopi się przy pierwszym włączeniu :> a i z
    tego [pewnie] powodu nie występuje w przyrodzie)
    Pat :D

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2015-11-26 11:18:38
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "G.S." <s...@s...com.pl> wrote in message
> [...]
    > Nawet bardzo sprawne 11W nie dojdą do strumienia z "dość dobrych"
    > (znaczy nie badziewnych) 20 czy 30W, no i pytanie jest o 'nietanio' :)

    985-1220 w zaleznosci od cri i temperatury barwowej

    > Przypomnę - chodzi o wymianę 40W, ale nie żarówek, lecz CFL.
    > 3x40W(zimne)+ew.3x32W(ciepłe) CFLi w miarę JASNO świeci
    > i tak ma być, wtedy jest "naturalne światło" :D

    obawiam sie ze bedzie problem - poki co 'zarowki' ledowe majace
    powyzej 20W nie robily na mnie dobrego wrazenia

    > Ale żyrandol nie chce rozmnożyć oprawek i LEDami 10W nie da
    > się tego załatać. Na razie 3x10W robią za "oświetlenie

    to juz kwestia estetyki, bo technicznie cos sie da zrobic

    http://allegro.pl/adapter-rozgaleznik-zarowki-zarowk
    a-e27-i5801776258.html

    http://allegro.pl/oprawka-rozdzielacz-rozgaleznik-la
    mp-e27-poczworna-i4994208269.html

    nie wszedzie sie da, w zyrandolu bym sie nie odwazyl, ale
    w warsztacie a nawet w kuchni rozmnozylem sobie oprawki
    dostosowujac do potrzeb

    http://www.picoolio.net/image/7ex
    http://www.picoolio.net/image/7eD
    http://www.picoolio.net/image/7eH

    53kHz bez zadnych dodatkow

    --
    http://db.org.pl/

  • 5. Data: 2015-12-07 11:55:22
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Nov 2015, m4rkiz wrote:

    > obawiam sie ze bedzie problem - poki co 'zarowki' ledowe majace
    > powyzej 20W nie robily na mnie dobrego wrazenia

    Takie właśnie mam i (niestety) "migają".
    Znaczy stroboskop, bo oczywiscie okiem nie widać.
    I (w odróżnieniu od typowej "zwykłej" świetlówki, mocno reagującej
    na wszelkie drgnięcia napięcia w sieci wyraźnym migotaniem) świecą
    stabilnie. Ale zarówno warsztat jak i obecność urządzenia filmującego
    wykluczona.

    > to juz kwestia estetyki, bo technicznie cos sie da zrobic

> [...]

    Dobre :)
    Niestety:

    > nie wszedzie sie da, w zyrandolu bym sie nie odwazyl,

    Ototo.

    > http://www.picoolio.net/image/7ex
    > http://www.picoolio.net/image/7eD
    > http://www.picoolio.net/image/7eH
    >
    > 53kHz bez zadnych dodatkow

    W szoku jestem, co Ty za napiecie mierzyłeś, na strukturach??
    Mi wystarczała informacja o częstotliwościach 50x niższych :)
    Tak offtopicznie, to pewnie wypadałoby dla odmiany takie "żarówki"
    postawić obok sprzętu muzycznego ;) (z próbkowaniem 48kHz)

    pzdr, Gotfryd