  • 11. Data: 2018-02-09 22:46:23
    Temat: Re: OGRZEWANIA NA PODCZERWIEŃ
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin N napisał:

    > A to gorzej czy lepiej?
    > System ogrzewania, którego straty w postaci ciepła pozostają w
    > ogrzewanym pomieszczeniu? Trudno o lepszą sytuację.

    Nie ma "gorzej" czy "lepiej", chodziło tylko o sprawność przetwarzania
    energii wewnętznej na fotony. Zaś co do "lepszej sytuacji" -- radiacyjnie
    grzeje kominek. W twarz bić może gorąc, a po plecach ciągnie chłód od
    zimnych murów. W klasycznym otwartym ominu, jak praojce mieli, straty
    w postaci ciepła wcale nie pozostaja w ogrzewanym pomieszczeniu -- uchodzą
    kominem.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2018-02-09 22:55:33
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 09.02.2018 o 22:31, Marcin N pisze:
    > System ogrzewania, którego straty w postaci ciepła pozostają w
    > ogrzewanym pomieszczeniu? Trudno o lepszą sytuację.
    Zważ, że cały czas jest mowa o ogrzewaniu przez promieniowanie, co ma
    dawać magiczne 50% oszczędności. Im grzejnik więcej promieniuje, tym
    silniejsze wrażenie ciepła (przy tej samej temperaturze powietrza).
    Moc promieniowana zależy silnie od temperatury grzejnika - w teorii aż w
    czwartej potędze.
    Przy okazji powiem, że znam gościa, który w domku letniskowym ma
    ogrzewanie elektryczne, ale "żarówki" kupił energooszczędne, co mnie
    trochę śmieszy.
    Jacek

  • 13. Data: 2018-02-09 22:59:57
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 9 lutego 2018 22:32:03 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

    > A to gorzej czy lepiej?
    > System ogrzewania, którego straty w postaci ciepła pozostają w
    > ogrzewanym pomieszczeniu? Trudno o lepszą sytuację.

    a to zależy - w kosciołach sie zdarzają promienniki wiszące dosc wysoko. Straty na
    konwekcję to grzanie sufitu - w sumie jak by nie było niepotrzebne koszty.

    b.

  • 14. Data: 2018-02-09 23:19:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > Przy okazji powiem, że znam gościa, który w domku letniskowym
    > ma ogrzewanie elektryczne, ale "żarówki" kupił energooszczędne,
    > co mnie trochę śmieszy.

    W letniskowym to może chcieć grzać podczas chłodnych nocy, kiedy
    to być może śpi. Ale ja znam gościa, który zimował za kręgiem
    polarnym, mając żarówki za jedyne ogrzewanie w pokoju. W czasie
    nocy polarnej światła nigdy za wiele, zwłaszcza takiego połączonego
    z podczerwienią.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2018-02-10 11:00:48
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2/9/2018 10:03 PM, Jarosław Sokołowski wrote:
    > To elementarne -- przekazywana jest drogą przewodnictwa i konwekcji.

    O matko, następny.

  • 16. Data: 2018-02-10 23:00:45
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > zimnych murów. W klasycznym otwartym ominu, jak praojce mieli, straty
    > w postaci ciepła wcale nie pozostaja w ogrzewanym pomieszczeniu -- uchodzą

    Masz ty qwa pojęcie o ogrzewaniu jak "świnia o grzmocie i błyskawicy".
    Palnąłeś kolejny raz bzdurę i teraz "wywracasz kota ogonem".

    Po pierwsze - każdy rodzaj ogrzewania domu odbywa się poprzez
    promieniowanie, konwekcję oraz przewodnictwo. Zmienia się tylko
    procentowy udział poszczególnych rodzajów przekazywania energii cieplnej.

    Po drugie straty kominowe, a w zasadzie poprzez wentylację były, są i
    będą, niezależnie czy system grzewczy jest oparty na promiennikach czy
    też konwektorach. W zależności od sposobu ogrzewania, różnica w stratach
    "kominowych" jest niewielka, bo tak czy siak i tak powietrze musi się
    nagrzać. Jak nie od grzejnika to od murów oraz przedmiotów, na które
    pada promieniowanie podczerwone.

    Po trzecie w domu jest ciepło, kiedy otacza nas ciepłe powietrze, mamy
    ciepłe ściany, sufit, podłogę oraz wszelkie przedmioty znajdujące się w
    domu, które także generują promieniowanie podczerwone.

    Po czwarte każde grzewcze urządzenie elektryczne przetwarza energię
    elektryczną na cieplną z prawie 100% sprawnością. Dlatego pisanie o
    stratach w tym przypadku świadczy o tym, że dużo wagarowałeś w podstawówce.

    Po szóste spamowane tutaj panele grzewcze są wspaniałym sposobem na
    wyciągnięcie kasy od naiwnych ludzi, a pisanie o 50% oszczędnościach są
    typowym bełkotem marketingowym. O wiele lepszy efekt promieniowania
    podczerwonego oraz niższe koszty ogrzewania można uzyskać kilkakrotnie
    tańszymi promiennikami podczerwieni, które można kupić w każdym markecie
    budowlanym. Jedyny plus tych paneli to estetyka, choć i tak o wiele
    bardziej estetyczna i bardziej oszczędna jest typowa podłogówka.

    Grzanie prądem niezależnie od tego czy jest to promiennik, panel czy też
    konwektor jest drogie i najdroższe ze wszystkich rodzajów ogrzewania.

  • 17. Data: 2018-02-11 02:57:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Generalnie masz racje. Troche mozna by sie czepic strat kominowych ale to jeden z
    czynnikow i nie wywraca tego co napisales na lewa strone. Opowiesci dziwnej tresci o
    cudownych promiennikach nie ma potwierdzenia w praktyce. Teraz dla kazdego budynku
    istnieje wymog sporzadzenia dokumentu okreslajacego zapotrzebowanie na cieplo. I nie
    slyszalem zeby dla promiennikow w takim dokumencie okreslano ze jest o polowe
    mniejsze. Spotkalem sie z durnym porowaniem promiennikow do Slonca. Fakt ze obydwa te
    zrodla ciepla grzeja przez promieniowanie. Jest jednak jeden myk. Natezenie
    promieniowania jest w kwadracie odwrotnie proporcjonalne do odleglosci. Dwa razy
    dalej cztery razy slabsze. Da sie policzyc ile bedzie slabsze jak od Slonca odsunac
    sie o metr. Ale dopiero odsuniecie sie o kilka tysiecy kilometrow da sie zmierzyc. W
    przypadku promiennika zmiana odleglosci liczona w centymetrach jest mierzalna i
    odczuwalna. W praktyce grzanie promiennikiem wyglada tak ze jak promieniuje od gory
    to w odleglosci pol metra wlosy zaczynaja sie skrecac a w nogi zimno. I zeby skaly
    sraly nikt tego nie zmieni bo bezposrednio wynika to z ziemskiej fizyki i matematyki.
    Co prawda istnieje metoda grzania promieniowaniem przezroczystych materialow. Przede
    wszystkim tworzyw sztucznych. Ale w niej wykorzystuje sie zjawisko rezonansu. Dlugosc
    fali dobiera sie do czestotliwosci drgan wlasnych czasteczek tworzywa. Tylko ze nie
    da sie w ten sposob grzac czlowieka. Mikrofalami takimi jak w kuchence mikrofalowej
    tez sie nie da pomimo ze czlowiek zawiera duzo wody bo obowiazuje prawo ze moc jest
    odwrotnie proporcjonalna do odleglosci i ze jest to funkcja kwadratowa.

  • 18. Data: 2018-02-11 11:46:29
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    odwrotnie proporcjonalna do odleglosci i ze jest to funkcja kwadratowa.

    A Ty jak zwykle uskuteczniasz te swoje teorie, które mają się nijak do
    rzeczywistości.

    Kiedyś pracowałem w pracowniach napraw elektroniki i laboratoriach.
    Zanim przeniesiono nas do nowo wyremontowanych pomieszczeń, pracowaliśmy
    w pomieszczeniach gdzie były duże, stare, drewniane okna, a pomiędzy
    ościeżnicą i skrzydłem szczeliny takie, że można było palce włożyć. Zimą
    utykało się te szczeliny szmatami lub wpuszczało się tam piankę
    poliuretanową. Pomimo utykania okiem i tak wewnątrz temperatura
    potrafiła spadać nawet do 10'C, kiedy na zewnątrz były mrozy rzędu -20'C.

    Oczywiście było tam centralne ogrzewanie i fawiry, ale nie dawały rady
    ogrzać pomieszczeń. Nawet po kilka dodatkowo włączonych farelek nie było
    w stanie ogrzać pomieszczeń, a ich ilość była ograniczona
    zabezpieczeniami elektrycznymi. Dopiero jak kupiłem tanie promienniki
    podczerwieni o mocy ok. 2kW (z 3 zakresami regulacji mocy), skończyły
    się problemy. To były promienniki kwarcowe, prawie takie same jak ten
    https://www.klimatop.pl/files/kwarcowy-promiennik-po
    dczerwieni-Dimplex-BS1801S-podswietlenie.jpg?t=15183
    41861370
    dało się przetrzymać mrozy. Jeden z nich umieszczony wysoko pod sufitem,
    a drugi umieszczony pod stołami tak, aby grzał nogi. Pomimo, że łączna
    moc promienników była mniejsza od mocy wcześniej podłączanych farelek to
    dawały one dużo większy komfort cieplny. Co ciekawsze komfort cieplny
    uzyskiwało się prawie od razu po załączeniu. Każdy kto wszedł do naszego
    pomieszczenia dziwił się, że u nas jest tak ciepło. Wcześniej bywało, że
    trzeba było się ciepło ubrać i pracować w kurtce lub w polarze, nie
    wspominając już o ciepłych kalesonach i grubych skarpetach.

    W nowych pomieszczeniach poza nowymi, plastikowymi oknami były także
    nowe grzejniki płytowe, które zapewniały komfort cieplny poprzez większy
    udział promieniowania termicznego. Tutaj nawet w największe mrozy
    pracowało się komfortowo w koszulce z krótkim rękawem.

  • 19. Data: 2018-02-11 21:14:27
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Kiedys z kolegami pojechalismy nad jezioro ponurkowac. Kolega zanurkowal, wyplywa i
    wola zeby line dac. Dostal cos zaczepil. Ciagniemy i wyciagnelismy niemiecki motocykl
    z czasow wojny. Kluczyk byl w stacyjce. Przekrecilem swiatlo z przodu sie zapalilo i
    kontrolki. Kolega kopnal i silnik zapalil. Ujmij troche ze swojej opowiesci bo jest z
    czego ujmowac to ja ujme ze swojej.

  • 20. Data: 2018-02-12 22:07:34
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    kontrolki. Kolega kopnal i silnik zapalil. Ujmij troche ze swojej opowiesci bo jest z

    Chyba zbyt długo przebywałeś pod wodą.