  • 11. Data: 2017-08-11 14:36:54
    Temat: Re: Odwiert - pompa ciepla - glebokosc
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Thu, 10 Aug 2017 23:46:28 +0200, gobo napisał(a):

    > Podczas projektowania instalacji rozmawialem z 3 instalatorami i rozrzut
    > w doborze mocy pompy ciepla i dlugosci dolnego zrodla (odwiert pionowy)
    > byl gigantyczny. Zalecano mi odwierty o dlugosciach od 130m do 250m, a
    > moce pompy od 7 do 13kW. Masakra! Dodatkowo z map wynikalo, ze moj dom
    > lezy na litej skale i o pluczce moglem zapomniec.

    Budujesz się w Suwałkach, że zamiast postawić PC powietrzną za 1/3 ceny
    wiercisz silosy rakietowe w skale?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 12. Data: 2017-08-11 14:41:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Borys Pogoreło napisał:

    > Budujesz się w Suwałkach, że zamiast postawić PC powietrzną za 1/3 ceny
    > wiercisz silosy rakietowe w skale?

    Akurat w Suwałkach przy takich odwiertach można trafić na wieczną zmarzlinę.
    Tam jest ujemny stopień geotermalny.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2017-08-11 14:42:21
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 11 sierpnia 2017 13:54:19 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:
    > samym dnie, czyli 120m pod ziemią, czy wymiennikiem są jakieś... rury
    > które wymieniają ciepło z ziemią na odcinku -1m do -120m?

    No jasne że rury. Cała długość rur to wymiennik.

    > jaka jest średnica odwiertu? Jaka jest temperatura na poziomie -120m?

    Średnica jakieś 20cm o ile dobrze pamiętam. Temperatura różnie,
    zależy od tego ile wysysasz ciepła :>

    L.

  • 14. Data: 2017-08-11 14:58:38
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

> [...]

    > moce pompy od 7 do 13kW. Masakra! Dodatkowo z map wynikalo, ze moj dom
    > lezy na litej skale i o pluczce moglem zapomniec.

    Zastopuj to wiercenie, zrób OZC i dopiero kombinuj. dodam, że też buduję
    180m2 mieszkalnej (piętrowa kostka), plus garaż w bryle z pom. tech. poza
    bryłą, z podobnymi parametrami ocieplenia z WM i z OZC wyszło 6.5kW dla
    -20@22sC przy nieodseparowanym garażu.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 15. Data: 2017-08-11 15:31:33
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 11.08.2017 o 14:42, Lisciasty pisze:

    > No jasne że rury. Cała długość rur to wymiennik.

    co to za rury?! 120m to niezłe ciśnienie jest.

    > Średnica jakieś 20cm o ile dobrze pamiętam. Temperatura różnie,
    > zależy od tego ile wysysasz ciepła :>

    a czy nie można by tam deszczówki posłać? To by znacznie, bardzo
    znacznie podwyższyło wymienialność ciepła z gruntem

    ToMasz

  • 16. Data: 2017-08-11 15:58:01
    Od: GreDi <b...@b...pl>

    On 10.08.2017 23:46, gobo wrote:
    > Dzis wykonalismy pierwszy odwiert
    Gobo, zdradź ile kosztuje cię taki odwiert i w jakim województwie.

    Thx.
    --
    GreDi

  • 17. Data: 2017-08-11 17:30:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Czasami troche kosztuje zanim dojdzie sie do wlasciwego modelu. Ropa z importu wegiel
    krajowy. Prad tez krajowy. Do ogrzewania olejem bardziej pasuja kredyty we frankach
    niz cena pradu.

  • 18. Data: 2017-08-11 19:23:15
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 11 sierpnia 2017 15:32:08 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:
    > co to za rury?! 120m to niezłe ciśnienie jest.

    PE40 ścianka 3mm chyba. Jakie ciśnienie? Od wewnątrz ciśnie woda,
    od zewnątrz gleba, ciśnienie się pewnie w sporej części znosi.

    > a czy nie można by tam deszczówki posłać? To by znacznie, bardzo
    > znacznie podwyższyło wymienialność ciepła z gruntem

    Pytaj geo(nie)logów, ja się nie znam :>

    L.

  • 19. Data: 2017-08-12 11:46:48
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-08-11 o 14:19, Bolko pisze:

    > z jednej strony masz racje,
    > ale z drugiej strony kiedyś rozmawiałem z budowlańcem który uczył budowlańców.
    > I on zawsze na końcu uczył cokolwiek ci wyjdzie "zawsze pomnóż x1,5"

    Ale wiesz, jeżeli ktoś to umie liczyć to jego błąd obliczeń jest w
    granicach 5-10% a w metodzie na oko ja widzisz błąd może wynosić i 100%,
    od czego wolisz te twoje "zawsze pomnóż x1,5" ?
    a autor tematu faktycznie miał za duzo pieniędzy, zamiast sie zapytać to
    przeinwestował..

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 20. Data: 2017-08-12 22:15:48
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej,
    Dzieki za odpowiedz - drugi odwiert zrobiony:)
    Zdecydowalem sie na taka dlugosc, bo wedlug map przewodnosc skal na
    mojej dzialce miala byc kiepska i mialem trafic na bazalt. Ostatecznie
    oba otwory sa w granicie.
    Piotr