  • 1. Data: 2017-09-19 19:42:48
    Temat: Ogrodzenie - jak słupki?
    Od: p...@g...com

    Witam, ponieważ wykonawcy mi czmychnęli a w tym roku muszę mieć podjazd i ogrodzenie
    to muszę zabrać się za nie sam (nie pierwszy raz zresztą - wcześniej ocieplałem dom -
    z sukcesem).

    Kupiłem przęsła ocynkowane, słupki 50x50, furtkę i bramę przesuwną z napędem
    (rozwiązanie systemowe). Brama potem, teraz ogrodzenie.

    Ogrodzenie to fundament 1m w tym szalunek na cokół, podmurówka łupek - 2 warstwy,
    słupki stalowe, 4 słupki murowane (przy furtce i bramie). Wysokość podmurówki 32cm,
    przęseł 1m30 a słupków 2m. Daje to ~35 cm słupka ukrytego w fundamencie.

    Czy dobrze myślę, że najlepiej zaszalować miejsce na słupek i dopiero po fundamencie
    wypionować elegancko i dorobić betonu z betoniarki? Jak wy byście te słupki osadzili?

    Muuumeee

  • 2. Data: 2017-09-20 09:55:38
    Temat: Re: Ogrodzenie - jak słupki?
    Od: w...@g...com

    > Czy dobrze myślę, że najlepiej zaszalować miejsce na słupek i dopiero po
    fundamencie wypionować elegancko i dorobić betonu z betoniarki? Jak wy byście te
    słupki osadzili?

    Najpierw po prostu osadzasz słupki, czyli robisz dziury w linii ogrodzenia, tam gdzie
    będą słupki, rozrabiasz trochę betonu, aby osadzony słupek zabetonować na tyle, żeby
    następnego dnia był nie do ruszenia.
    A potem robisz szalunek na ogrodzenie i całą resztę.

    pzdr
    Bogdan

  • 3. Data: 2017-09-20 21:04:40
    Od: Sebastian <s...@c...pl>

    > Najpierw po prostu osadzasz słupki, czyli robisz dziury w linii ogrodzenia, tam
    gdzie będą słupki, rozrabiasz trochę betonu, aby osadzony słupek zabetonować na tyle,
    żeby następnego dnia był nie do ruszenia.

    Nie wiem jak to wygląda w praktyce bo dopiero się przymierzam
    do budowy, ale ostatnio trafiłem na technologię z wykorzystaniem
    fundamentowej masy żywicznej:
    https://www.youtube.com/watch?v=J-d1PfP3XiI
    https://www.youtube.com/watch?v=Xh6PS6kDd50
    https://www.youtube.com/watch?v=5qwHh5bj36U&t=9s

    Szybkość i łatwość montażu oraz stopień
    wytrzymałości wydają się przekonujące.

    Być może jest ktoś na forum, kto korzystał z tej technologii
    i podzieli się z nami opinią nt...?

    pzdr
    Sebastian

  • 4. Data: 2017-09-20 21:23:32
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 19.09.2017 o 19:42, p...@g...com pisze:

    > Kupiłem słupki 50x50,
    U siebie osadziłem słupki w betonie i okazało się, że gromadzi się w
    nich woda (skrapla się z powietrza) i w czasie mrozów puchną i pękają.
    Dlatego trzeba słupkom zapewnić odpływ wody na dole.
    Stary gospodarski sposób, to osadzenie dołu słupka przez zasypanie
    gruzem i ubicie, a na to potem beton.
    Inny sposób, to zapewnienie odpływu wody na dole słupka przez podsypkę
    żwirową. Czyli tak, czy siak słupek nie może być na dole zatkany betonem.
    Jacek

  • 5. Data: 2017-09-21 10:32:56
    Od: Muuumeee <p...@g...com>

    W dniu środa, 20 września 2017 21:23:33 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:

> [...]
    > Inny sposób, to zapewnienie odpływu wody na dole słupka przez podsypkę
    > żwirową. Czyli tak, czy siak słupek nie może być na dole zatkany betonem.

    Czytałem, że gromadzenie wody może wynikać z nasiąkliwości betonu w którym zamurowne
    są słupki. Wydaje mi się, że ma to sens. Dlatego mam w planie zaszalować otwory w
    fundamencie (słupki 5x5 - otwór ~10x10), a beton na słupki wykonać samemu w
    betoniarce z dodatkiem plastyfikatora wodoszczelnego. Ten kosztuje grosze, a
    wyeliminuje problem wilgoci. Od góry słupki i tak są zakorkowane plastikową nakładką,
    więc nie spodziewam się, aby stamtąd coś przyszło.

  • 6. Data: 2017-09-21 10:54:42
    Od: Sebastian Rusek <s...@r...eu>

    W dniu 20.09.2017 o 21:23, Jacek pisze:

    > U siebie osadziłem słupki w betonie i okazało się, że gromadzi się w
    > nich woda
    Kopiesz dół płytszy o 10 cm niż masz dolną krawędź słupka. Słupek
    wbijasz na te 10 cm w ziemię. Resztą rządzą już prawa natury: woda
    podchodzi czy tam skrapla się i spływa do ziemi, nie gromadzi się.
    Dodatkowo zyskujesz stabilizację słupka przed zalaniem - tylko trzeba
    prosto wbić. Mam tak zrobiony kawałek ogrodzenia i od lat się trzyma na
    gotowym betonie mieszanym patykiem.

    --
    Pozdr
    S.

  • 7. Data: 2017-09-21 12:16:24
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 21.09.2017 o 10:32, Muuumeee pisze:

    > Czytałem, że gromadzenie wody może wynikać z nasiąkliwości betonu w którym
    zamurowne są słupki. Wydaje mi się, że ma to sens.
    Dla mnie to bez sensu. Co ma nasiąkliwość betonu do gromadzenia wody?
[...]

    He, he. Dobry kawał. Plastikowy dekielek może i ochroni przed deszczem,
    ale na pewno nie jest hermetyczny. Poza tym to słupki będą miały pewnie
    jakieś otwory z boków. Woda w słupkach bierze się z POWIETRZA. Może się
    to komuś wydawać dziwne, że woda się skrapla, a odparować nie chce.
    Zrobisz, jak zechcesz, tylko potem się nie dziw, że w słupkach chlupie.
    Ja potem słupki zalałem rzadkim betonem i mam spokój, ale nie chodzi o
    to, żeby kombinować, tylko, żeby od początki zrobić dobrze.
    Jacek

  • 8. Data: 2017-09-22 13:43:16
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 2017-09-19 o 19:42, p...@g...com pisze:
> [...]
    fundamencie wypionować elegancko i dorobić betonu z betoniarki? Jak wy byście te

    Oba słupki pod furtkę (i pod bramę też) zalej na wspólnym fundamencie.

    yabba