  • 1. Data: 2019-04-24 17:44:44
    Temat: Ogrzewanie - w co zainwestować
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Cześć
    Rodzice mieszkają w blizniaku - powierzchnia około 120m plus piwnica z
    garażem. Dom z lat 70-tych wiec zwykły prostopadłoscian bez udziwnien. :)
    Maja centralne ogrzewania z piecem na wegiel.

    Ale ze sa coraz starsi i coraz ciezej nosic wegiel etc. to chcieliby
    zainwestować w zmiane systemu ogrzewania na coś co byłoby względnie
    bezobsługowe.

    Moga zainwestowac +-60kpln

    Pierwszy pomysł to ocieplenie domu i piec na gaz.

    Jakimi alternatywami powinni się zainteresować? W która strone pójsc?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Moi ludzie pracują na okrągło! Czasem nawet po 2, 3 godziny na dobę!!!"

  • 2. Data: 2019-04-24 17:52:23
    Temat: Re: Ogrzewanie - w co zainwestować
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 24.04.2019 o 17:44, Budzik pisze:
> [...]
    > bezobsługowe.
    >
    > Moga zainwestowac +-60kpln
    >
    > Pierwszy pomysł to ocieplenie domu i piec na gaz.

    I ja takie rozwiązanie polecam.
    Mam takiego klocka właśnie. Z lat 80. co prawda, ale to bez różnicy.
    Ociepliłem styro 15 cm całość, do tego poszedł kondensacyjny Junkers
    Cerapur Smart ZSB 14-3C z oryginalnym (to ważne, bo umożliwia modulację)
    sterownikiem pogodowym Junkersa + zasobnik CWU, całość ustawiłem na
    grzanie do maks. 55 stopni wody w obiegu, żeby maksymalnie wykorzystać
    kondensację i rachunki są naprawdę przyjemne, a w środku trzymamy cały
    czas temperaturę 22 stopnie, do tego żona uwielbia wiecznie wietrzyć,
    więc strat pewnie całkiem sporo z tego tytułu. Ten konkretny model kotła
    uchodzi za bardzo mało awaryjny i oszczędny, bo nie ma niepotrzebnie
    zbyt dużej mocy z jednej strony, a z drugiej potrafi się zmodulować do
    zaledwie 3 kW, jak nie ma większych potrzeb.
    Rocznie wychodzi zazwyczaj kwota 2600-2700 zł za CO + CWU dla 2
    dorosłych i 2 małych dzieci. Powierzchnia użytkowa 165 m2.

    Jedno co, to u mnie na parterze jest podłogówka, a kaloryfery tylko na
    piętrze.

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 3. Data: 2019-04-24 19:30:33
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 24 kwietnia 2019 17:44:45 UTC+2 użytkownik Budzik napisał:
    > Moga zainwestowac +-60kpln
    >
    > Pierwszy pomysł to ocieplenie domu i piec na gaz.

    Na ocieplenie ile pójdzie? Czy nie wiadomo?
    Ja bym policzył tą chatę (już uwzględniając ocieplenie) i wrzucił
    powietrzną pompę ciepła. Opędzi się grzanie i chłodzenie od razu.

    L.

  • 4. Data: 2019-04-24 20:23:30
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Najpierw niech porzadnie ogaca. Po ogaceniu moze sie okazac ze zuzywaja 1/4 wegla co
    przed i palenie weglem nie bedzie przez jakis czas czyms strasznym. W miedzyczasie
    stanieja inne metody ogrzewania, zalapia sie na jaks super dotacje na wymiane kotyla
    itd.

  • 5. Data: 2019-04-24 20:52:14
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 24 kwietnia 2019 20:23:32 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Najpierw niech porzadnie ogaca. Po ogaceniu moze sie okazac ze zuzywaja 1/4
    > wegla co przed i palenie weglem nie bedzie przez jakis czas czyms strasznym.

    Jak ktoś jest zmęczony węglem to żadna pociecha. Mój teściu, zatwardziały
    węglarz, przeszedł w końcu na gaz, a nie wydawało się że odpuści.
    Ale to naprawdę wymaga wysiłku, zwłaszcza dla starszej osoby taki etat palacza.

    L.

  • 6. Data: 2019-04-24 20:59:07
    Od: l...@g...com

    Mialem identyczną sytuację. Po dociepleniu chałupki, montaźu, solarów,
    kondensacyjnego MCR Dietricha rachunki caloroczne za gaz ( gotowanie, co, cwu) nie
    przekraczają 2000 zl. Dwie, trzy osoby, temperatura 20 stopni. Na kotle ustawione 35
    stopni. Instalacja stara, grzejniki żeliwne.

  • 7. Data: 2019-04-24 20:59:53
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Lisciasty l...@p...pl ...

    > Na ocieplenie ile pójdzie? Czy nie wiadomo?

    Nic jeszcze nie wiem bo dopiero dzis rodzice rzucili temat.
    A ile powinno isc?

    > Ja bym policzył tą chatę (już uwzględniając ocieplenie) i wrzucił
    > powietrzną pompę ciepła. Opędzi się grzanie i chłodzenie od razu.

    W takim stosunkowo starym domu z ogrzewaniem kaloryferowym takie
    nowoczesne rozwiazania tez maja sens? (kaloryfery itp?)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Albo głosisz swoje poglądy i ponosisz wszelkie konsekwencje, albo

  • 8. Data: 2019-04-24 20:59:53
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kżyho k...@c...pl ...

> [...]
    > jak nie ma większych potrzeb. Rocznie wychodzi zazwyczaj kwota
    > 2600-2700 zł za CO + CWU dla 2 dorosłych i 2 małych dzieci.

    To rzeczywiscie kwota ktora obecnie wydaje sie na wegiel jest podobna a
    wygode trudno porównywac.
    A teraz przepraszam za głupie pytanie ale:
    - zasobnik cwu to mowisz o zasobniku pod wode uzytkowa?
    - modulacja?

    > Jedno co, to u mnie na parterze jest podłogówka, a kaloryfery tylko
    > na piętrze.

    u nas tylko kaloryfery.
    Ma to jakies wieksze znaczenie przy porownywaniu ewentualnych kosztów?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    udało im się znaleźć sposób, żeby z tym żyć." William Wharton

  • 9. Data: 2019-04-24 21:02:24
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Niby zadna pociecha ale i tak na logike to najlepiej zaczac od ocieplenia.

  • 10. Data: 2019-04-24 21:12:20
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 24 kwietnia 2019 20:59:54 UTC+2 użytkownik Budzik napisał:
    > Nic jeszcze nie wiem bo dopiero dzis rodzice rzucili temat.
    > A ile powinno isc?

    W sensie jaki koszt planowany, tzn. ile z tych 60 tys. zostanie
    na całą resztę ;)
    A ile powinno iść to nie mam pojęcia, pewnie zależy od robocizny
    w danym miejscu...

    > W takim stosunkowo starym domu z ogrzewaniem kaloryferowym takie
    > nowoczesne rozwiazania tez maja sens? (kaloryfery itp?)

    Jak się ociepli porządnie to jak najbardziej, chata będzie potrzebować
    pewnie ze 4-5 razy mniej energii niż do tej pory, rozbudowana sieć
    kalafiorów będzie stanowić fajny bufor do grzania niskotemperaturowego.
    Identyczna sytuacja jest u teścia, tyle że tam jest kocioł gazowy
    kondensacyjny. Wystarczy że napsika w te kalafiory 35-38 st. C
    i jest gorąco ;)

    L.